Vraag
Reacties
Oplossing
marcjanssen1112
Level 3

Mediabox Next koppelen aan afstandsbediening Logitech Harmony

heb gisteren de next ontvangen, alles werk prima, alleen de AB van de next gaat slecht om met het bedienen van mijn samsung smart TV, nu wil ik de Next bedienen met mijn logitech harmony, maar daarvoor moet ik de fabrikant van de next weten en het modelnummer, pziggo kan mij daarmee niet helden, iemand van de testers een idee?
208 Reacties 208
Meldingen
Aan Uit
MaxH
Level 17
Welke functie heeft/krijgt DVR dan? Ik heb de Arris ook vervangen door de Next, Ik weet niet meer wat de DVR deed.... PrevChannel werkt prima. Scheelt weer een extra apparaat (Pace). Ik erger mij nog steeds aan de inconsistentie dat de ChanUp ook daadwerkelijk kanalen "up" doet. Dus 1,2,3,4 enz. en ChanDown 4,3,2,1. Zo hoort het ook. Maar, de bediening van "pijltjes ring" is andersom. Dus als je :small_red_triangle: indrukt, gaan de kanalen omlaag en andersom.
0 Kudos
King006
Level 1
MaxH wrote:
Welke functie heeft/krijgt DVR dan? Ik heb de Arris ook vervangen door de Next, Ik weet niet meer wat de DVR deed.... PrevChannel werkt prima. Scheelt weer een extra apparaat (Pace). Ik erger mij nog steeds aan de inconsistentie dat de ChanUp ook daadwerkelijk kanalen "up" doet. Dus 1,2,3,4 enz. en ChanDown 4,3,2,1. Zo hoort het ook. Maar, de bediening van "pijltjes ring" is andersom. Dus als je :small_red_triangle: indrukt, gaan de kanalen omlaag en andersom.

Met de knop “DVR” ga je direct naar je opnames. Die ontbreekt nog, maar Logitech is er mee bezig. Wat bedoel je met “pijltjes ring” ? Ik heb de hele AB getest en alles werkt hier goed.
0 Kudos
MaxH
Level 17
Opnames zit toch ook niet op de originele ab?
De "ring" rond de OK toets, zowel bij de originele als de Harmony. Het werkt wel, maar tegengesteld t.o.v. de kanaal(ook volume) up/down toets.
0 Kudos
King006
Level 1
MaxH wrote:
Opnames zit toch ook niet op de originele ab?
De "ring" rond de OK toets, zowel bij de originele als de Harmony. Het werkt wel, maar tegengesteld t.o.v. de kanaal(ook volume) up/down toets.

Dat is gek! ik heb dat niet met de Ziggo Mediabox Next als apparaat. Welke Next heb je? die met witte logo? of met oranje logo? De 'DVR' knop zit inderdaad standaard niet op de AB, maar die kun je direct oproepen via de spraak optie. Op de Logitech zit wel een 'DVR' knop en deze zat ook in de databank van de Arris, maar is verdwenen in die van Ziggo Mediabox Next. Ik heb contact gehad met Logitech en ze gaan kijken om hem weer toe te voegen in de databank.
0 Kudos
MaxH
Level 17
Wit logo. Ter info, het ligt niet aan de Harmony. De Next reageert met de originele AB hetzelfde. Bij de Mediabox XL was het helemaal apart, daar reageerde deze knop bij kort indrukken correct. Bij iets langer indrukken draaide de werking om. De kanalen kwamen dan links verticaal in beeld en 'telden af'.
Het is wat lastig te omschrijven, misschien daarom niet helemaal duidelijk wat ik bedoel. De pijl omhoog/omlaag klopt wel met wat je op het scherm ziet, maar dit is gevoelsmatig niet logisch. De knoppen kanaalregeling en volumeregeling werken wel intuïtief; Omhoog is hoger kanaalnummer en volume, Omlaag is lager kanaalnummer en volume. De pijltjestoetsen werken in de verschillende menu's ook zo, alleen bij kanalen zappen andersom.

V.w.b. de DVR knop, duidelijk.
King006
Level 1
MaxH,

Helder! 🙂 nu is het duidelijk.
0 Kudos
wjharing
Level 7
Ah dat klinkt netjes dat Logitech Media Next erbij heeft zitten nu.

Alleen jammer dat de Logitech nog niet met de Media Next can communiceren via het protocol van de Next AB (is dat via wifi?). Inderdaad nu dus via IR, dus geeft me iets wat beperking wanneer ik wat verder van tv zit (aantal meter).
(op mijn Nvidia Shield werkt connectie via bluetooth, en mijn receiver (Onkyo) heeft ook geen last van IR bereik)
0 Kudos
Rene F
Level 10
Hallo Ziggo Next-ers,

Ik heb een Ziggo Next met wit logo, volgens het label een Arris DCX690.
Petje af voor Logitech, die voor mijn Harmony 665 een apparaat Ziggo MediaBox Next beschikbaar heeft.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken, is er alleen voor de "..." toets van de originele AB geen alternatief op de Harmony 665, verder is voor alles wat ik op de Next wil doen, een toets op de Harmony 665.
En, uiteraard als je tegen je Next wilt praten zul je de originele AB moeten gebruiken.

Al met al, qua AB dik tevreden !

Groet,
René
0 Kudos
pvkan
Level 3
Hallo allemaal,

Ik heb hier de 'good-old' Harmony One.
In de database gekozen voor "Ziggo" en dan Mediabox One.
Alle functioneert behalve het contextmenu (de ... ), maar dat vind ik niet erg.
Ik mis echter de HOME knop.
Ik krijg deze ook niet ingeleerd op mijn Harmony One (geen reactie op IR).
Wie weet raad ?

Thx
Peter
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Hi pvkan
Vraag: werken de kleuren buttons voor Teletext op de Next?
Antwoord: inleren kan niet, want de Next-AB verzendt geen IR signalen, maar RF naar de Next.
De Next kan wel omgaan met IR. Anders zou je een Harmony Remote wel kunnen vergeten. Kwestie is: wat kan wel via IR en wat niet. Bijna alle functies, dat is zeker.
Het oproepen van een Context Menu (... op de Next-AB) zeker nog niet, zover ik weet.
De kleuren Buttons van Teletext is nog onzeker. Het zo mooi zijn als dit via IR zou kunnen. Op de Next-AB ontbreken ze.
0 Kudos
Rene F
Level 10
Hi @pvkan,

Ik heb eens rond zitten klikken, als je ergens in een menu structuur zit, dan fungeert de "HOME" knop op mijn originele AB als "exit", 1 stap terug. Ik gebruik daarvoor "exit" op mijn Harmony 665.
Als je gewoon TV zit te kijken, geeft de "menu" knop op mijn Harmony 665 hetzelfde effect als de "HOME" knop op de originele AB.

In relatie tot teletekst, om mijn Harmony 665 zijn de kleurtoetsen gewoon toegewezen, en werken prima in teletekst.

Heb je hier wat aan ?

Groet,
René
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Heb je hier wat aan ?

Ja, moet maar eens opnieuw testen. Misschien dat de Next er nu wel iets van begrijpt.
Toen ik dat deed, behoorlijk lang geleden, want had de Next als tester, werkte het nog niet.
Thanks!
0 Kudos
pvkan
Level 3
jaapRFaap wrote:
Heb je hier wat aan ?

Helemaal top !
Inderdaad, als ik op 'menu' druk tijdens normaal TV kijken kom ik inderdaad op het HOME scherm terecht. Voldoende voor mij. Dank je wel !

Overigens vind ik het bijzonder dat de AB van de next mijn TV en mijn Marantz NR1607 herkende en eea zich direct daarop aanpast (volume gaat bv nu via de Marantz en niet via de TV zonder dat ik dit zelf hoef in te stellen, helemaal top !)
Het is dat de AB van de Next niet overweg kan met het video menu van mijn TV (films vanaf NAS) anders kon de Harmony One zo de vuilnisbak in 😉

Dank voor je reactie !
Peter
0 Kudos
King006
Level 1
Ter informatie voor de mensen met een Logitech AB 🙂 als het goed is zit 'DVR' nu ook als knop in de Ziggo Mediabox Next.

Welke knoppen worden er nu nog gemist? en kan er worden aangeven hoe de knop werkt en hoe de knop eventueel werkt in de Arris/Pace als device? Ik heb nog een ticket openstaan bij Logitech en meldt dit anders even terug. Na mijn melding hebben ze 'DVR' immers ook weer toegevoegd aan de Ziggo mediabox Next.
0 Kudos
MaxH
Level 17
Ik heb DVR toegevoegd, staat er inderdaad tussen bij de Next. Maar, er gebeurt niets wanneer ik er op druk. Ook het lampje van de Next knippert niet. Is dit geen RF knop? Mijn Ultimate One kan alleen IR signalen. Niet dat ik de knop mis, voor de rest werkt alles perfect. Zowel de Next, Denon AV-receiver, Panasonic Blue-Ray als Samsung TV samen en onafhankelijk.
0 Kudos
King006
Level 1
MaxH wrote:
Ik heb DVR toegevoegd, staat er inderdaad tussen bij de Next. Maar, er gebeurt niets wanneer ik er op druk. Ook het lampje van de Next knippert niet. Is dit geen RF knop? Mijn Ultimate One kan alleen IR signalen. Niet dat ik de knop mis, voor de rest werkt alles perfect. Zowel de Next, Denon AV-receiver, Panasonic Blue-Ray als Samsung TV samen en onafhankelijk.

Dat denk ik inderdaad! werkte de knop 'DVR' ook niet als je de ARRIS had staan als device?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
hanh wrote:

Heb je hier wat aan ?
Ja, moet maar eens opnieuw testen. Misschien dat de Next er nu wel iets van begrijpt.
Toen ik dat deed, behoorlijk lang geleden, want had de Next als tester, werkte het nog niet.
Thanks!

Getest en Ir-codes voor kleurenButtons inderdaad ok via een voor de Next geschikt Device voor de Harmony.
Heb dit bij een oudere Firmware versie van de Next eens getest en toen begreep de Next ze niet. Nu wel. Kan bij een Update beter geregeld zijn....... Of ik heb destijds iets raars gedaan bij het testen.
Grappig is dat een Logitech meer Teletext functionaliteit geeft dan de Next-AB.
Nu nog een Ir-Code voor het Context Menu en het is perfekt.
Een code voor het starten van Voice Control hoef ik niet. Hou de Next-AB wel in de buurt. Dat moet toch voor de microfoon.
King006
Level 1
hanh wrote:

hanh wrote:

Heb je hier wat aan ?
Thanks!
Getest en kleuren Buttons inderdaad ok via een voor de Next geschikt Device voor de Harmony.
Heb dit bij een oudere Firmware versie van de Next eens getest en toen begreep de Next ze niet. Nu wel. Kan bij een Update beter geregeld zijn....... Of ik heb iets raars gedaan bij het testen.
Grappig is dat een Logitech meer Teletext functionaliteit geeft dan de Next-AB.
Nu nog een Button voor het Context Menu en het is perfekt.

En heb je nu Ziggo Mediabox Next gekozen als device?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
En heb je nu Ziggo Mediabox Next gekozen als device?

Nee nog niet. Ga ik wel doen, want dat is het beste wat je kunt doen, gezien de laatste ontwikkelingen.
Nu nog een Ziggo/Pace DCR 711 getest.
Op een andere Harmony gebruik ik Cisco/8485-DVB.
Die zal het ongetwijfeld ook wel goed doen nu.
Deze twee devices waren de gevonden mogelijkheden zomer vorig jaar.
Vandaar.
Daar kwam later de Arris/DCX960 bij. Nooit gebruikt.
Nu is Ziggo/MediaBox Next hot.
Christopher72
Level 4
Een uitleg van hoe apparaten bediend worden, en hoe dit werkt met een Logitech Harmony afstandsbediening.

Het aansturen /bedienen van apparaten werkt - in de regel - op vier manieren, afhankelijk van het apparaat:

• RF = "Radio Frequency". Dat is hoe de Mediabox Next - afstandsbediening communiceert met de box.
  • IR = "infraRood". De Mediabox Next kan - gelukkig - ook Infrarood signalen ontvangen en 'vertalen' naar opdrachten.
  • Bluetooth: een radioverbinding op de 2,4 Ghz band, welbekend.
  • Thuisnetwerk / ethernet, mits het apparaat daarmee verbonden is.

Een Logitech Harmony afstandsbediening mét Hub kan - in theorie - van de laatste drie mogelijkheden gebruik maken om apparaten te bedienen. Zo heeft de Hub bij mij thuis een Bluetooth-verbinding met de Nvidia Shield TV. En wordt mijn receiver (een Denon AVR-X3300w) via het thuisnetwerk bediend. (De Hub heeft ook een verbinding met het thuisnetwerk).

Echter, de praktijk is dat een apparaat dat Bluetooth kan ontvangen, of dat via het thuisnetwerk verbonden is, slechts zelden bediend kan worden door de Harmony Hub. Het werkt alleen op apparaten die deze vorm van bediening daadwerkelijk ondersteunen.

De Logitech Harmony afstandsbediening zélf kan alleen IR-signalen sturen om apparaten te bedienen. Wanneer je dus alleen een AB hebt van Logitech Harmony maar geen Hub, dan is dit sowieso de enige mogelijkheid.

De verbinding tussen de Logitech afstandsbediening en Hub werkt via RF. Dat zorgt vaak voor verwarring: "waarom kan mijn apparaat niet bediend worden met RF, als de AB het ondersteunt?" Maar die RF-verbinding is dus alleen voor de communicatie tussen de Logitech AB en de Hub.

De Mediabox Next (Arris DCX960) communiceert via RF met de afstandsbediening die er bij hoort. Die stuurt dus geen IR-signalen. Vandaar dat het "inleren" van opdrachten niet werkt tussen de Mediabox Next AB en die van Logitech.

Het grote voordeel van een RF verbinding tussen afstandsbediening en apparaat is, dat dit 'door muren heen' werkt. De afstandsbediening hoeft dus geen 'open zicht' te hebben op het apparaat, zoals dat bij IR wél het geval is. Erg handig als je jouw Mediabox Next achter een deurtje in de kast hebt zitten. Daarom zie je tegenwoordig steeds vaker de RF-oplossing. IR wordt geregeld nog als tweede oplossing bijgevoegd, vooral vanwege al die gekken die gebruik maken van de multi-remotes zoals de Logitech Harmony. 😉 (Ik ben er één van).