Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
aadjepiraatje
Level 4

Mediabox Next herkent HDMI poort niet automatisch

Na het vervangen van de Mediabox Horizon XL voor de Next ziet de box na het inschakelen geen signaal. Ik moet eerst switchen van HDMI 1 naar HDMI 2 en dan weer terug naar HDMI 1 om wel signaal te krijgen. Volgens een medewerker van de klantendienst van Ziggo "kan dit weleens voor komen". Nou, weleens?  Mijn TV is niet meer de allernieuwste. Een LG  LW57 met 2 HDMI poorten. Gebeurt gewoon elke keer. Iemand een oplossing? 

0 Kudos
Oplossingen
30 Reacties 30
Meldingen
Aan Uit
aadjepiraatje
Level 4
Topicstarter

Hoi Karel,
Heb even een schetsje gemaakt. Ben geen techneut, dus het is nogal een primitief gevalletje. Misschien dat u er uit kan komen?

Voor alle duidelijkheid, het Hanshake probleem had ik niet met de Horizon XL Box. Heb slechts alle kabels overgezet van de Horizon XL naar de Next. 

De enige kabel welke ik niet had overgezet was de Hi-Speed HDMI Kabel. Die heb ik vervangen door de bij de box geleverde 4K HDMI kabel.

Ook op de TV heb ik alle kabels op dezelfde HDMI poort aangesloten.

Ook het wisselen van HDMI poort en het terug aansluiten van jn 'oude' kabel loste het probleem niet op.

0 Kudos
aadjepiraatje
Level 4
Topicstarter

SchemaSchema

0 Kudos
aadjepiraatje
Level 4
Topicstarter

De Home cinema set, LG LHB625, schakel ik in om het geluid van de radio (Box app) te kunnen horen zonder de TV aan te zetten. Bijgevoegd een simpel schemaschemaschema

0 Kudos
Karel.
Level 17

Zo te zien en info uit de handleiding/ondersteuning van de LHB625 heb je niet veel andere keuze om het geheel aan te sluiten.

De HDMI-ARC aansluiting op de TV is bedoeld voor de LHB625 maar dat heb je denk ik al zo aangesloten.

Op het moment dat je apparaten aanzet moeten deze onderhandelen/de handshake met elkaar tussen bron en televisie over o.a. CEC/SIMPlink, resolutie, HDCP/kopieerbeveiliging en dergelijke. Als dat allemaal klopt behoor je beeld te krijgen. De HDMI van de Next kan iets anders reageren dan die van z’n voorganger de XL. Dat is een hardware/software ding. Aangezien de Next de enige verandering is, is de kans groot dat daar het probleem ligt of althans de combinatie van TV en Next.

Wat je nog kan doen is op de LG website bij de ondersteuning op zoek gaan naar de laatste firmware van je TV en LHB625 en die installeren. En hopen dat dat helpt

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Mocht HDCP inderdaad mee spelen dan is de Next mogelijk te modern voor deze TV uit ongeveer 2011.

Gekke vraag mischien maar waarom en de cinema set en de soundbar? Die soundbar lijkt mij eigenlijk overbodig. 

0 Kudos
Karel.
Level 17

Het kan zijn dat het moment van geheel opgestart zijn van TV, Next en/of Home Cinemaset een rol speelt bij gelijktijdig aanzetten. Dus experimenteer wat met opstart volgorde. Start niet in een keer op, maar wacht tot het apparaat opgestart is voor dat je de volgende opstart.

Zet de Next in de ECO stand (Menu->systeem->Opstarttijd mediabox->Eco-modus) dan duurt het opstarten ietsje langer maar wordt de hardware in de Next ook van een begin status geïnitieerd.

@RoWi.  schreef:

Mocht HDCP inderdaad mee spelen dan is de Next mogelijk te modern voor deze TV uit ongeveer 2011.

HDCP versie op zich is geen probleem anders zou er nooit beeld zijn ook niet na even switchen tussen HDMI ingangen.

0 Kudos
aadjepiraatje
Level 4
Topicstarter

HDMI 1 Poort is gelabelt als HDMI1/DVI IN1(ARC)

De andere porten als HDMI2/DVI IN 2, HDMI3?DVI IN3, HDMI4/DVI IN4.

Ook het wisselen van de (Box)kabel van HDMI1 naar HDMI2 geeft gee resultaat.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Als je de homecinemaset op HDMI1/ARC aansluit kan die de audio weergeven via de HDMI kabel vanuit je TV. De Next moet je dan aansluiten op HDMI2/3 of 4.

0 Kudos
aadjepiraatje
Level 4
Topicstarter

De 'oplossing' ! Éerst de TV aanzetten, en pas als de melding "aansluiten"verschijnt de NEXT aanzetten. Direct beeld. Dus het heen-en-weer bootje kan in de winterstalling.

Iedereen bedankt voor het meedenken en aandragen van (mogelijke) oplossingen.

Het schijnt idd zo te zijn dat de NEXT te snel is voor mijn redelijk oude TV.

0 Kudos
Ga naar reactie
Steefb
Level 20

@aadjepiraatje  schreef:

De 'oplossing' ! Éerst de TV aanzetten, en pas als de melding "aansluiten"verschijnt de NEXT aanzetten. Direct beeld. Dus het heen-en-weer bootje kan in de winterstalling.

Iedereen bedankt voor het meedenken en aandragen van (mogelijke) oplossingen.

Het schijnt idd zo te zijn dat de NEXT te snel is voor mijn redelijk oude TV.

Zoals dus in de (m'n) eerste reactie geopperd .

0 Kudos
__MJ__
Level 1

Al opgelost? Zo niet: check of de instelling “Startpagina automatisch starten” aan staat. Zet deze op uit. Je kan deze vinden onder de instellingen op je LG tv. Instellingen-> Algemeen-> Startpagina-instellingen.

Dat heeft bij mij geholpen.

0 Kudos