1
Vraag
2
Reageer en help mee
rustyx

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mediabox Next geen screensaver in TV guide

Mijn dure nieuwe 65" OLED TV is al bijna ingebrand doordat Mediabox Next geen screensaver lijkt te hebben in TV guide en andere modes met een statisch beeld, zoals bijvoorbeeld aan het eind van afspelen van een recorded programma.

 

Een beveiliging tegen inbranden lijkt mij een essentiele feature van elke mediabox.

 

Zou dit even snel toegevoegd kunnen worden?

 

Het zou ook fijn zijn als de screensaver timeout instelbaar is tussen 1 en 30 min.

11 Reacties 11
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Goede vraag. Is al bijna vanaf het begin van de Next gevraagd. Zo'n 2 jaar geleden of langer en nog steeds is er geen intentie vanuit Ziggo getoond om dit toe te voegen.

Dus "snel" zal er niets komen denk ik.

 

Wel jammer. Ik heb nog een plasma en die kan ook niet goed tegen die felle stilstaande beelden.

Misschien komt er weer actie als er meer gebruikers om vragen. Zeker als de XL ook geen screensaver heeft.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan vraag ik mij toch echt af hoelang die gids in beeld blijft staan?

Voor de radio app is er met de volgende update een screensaver aangekondigd, die zal niet overall gelden verwacht ik. Het verbaasd mij dat de LG zelf geen screensaver optie heeft bij static beeld zeker als deze zo duur is.

LG schrijft zelf daar nauwelijks klachten over te krijgen volgens dit artikel. Maar dat is uiteraard een Wij van WC eend uitspraak.

https://fwd.nl/beeld/achtergrond-hoe-groot-is-het-gevaar-op-inbranden-bij-oled/

 

In datzelfde artikel word een test genoemd die niet echt reëel is voor "normaal" gebruik vandaar mijn eerste vraag.

Ps. Dit al eens gedaan?

LG: Beeld/OLED Paneelinstellingen/Pixel Refresher

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@RoWi. Mijn TV heeft ook een screensaver. Die is alleen niet zo slim om te zien of een beeld dat hij aangeboden krijgt stilstaat of niet. De dim functie werkt alleen als ik iets kijk op tv en dat beeld stil zet op de tv zelf. Ook als ik radio stations luister via de tv kanalen dan gaat de tv na een tijdje op een screensaver.
Is goed over na gedacht door de fabrikant zelf.

 

De actie moet daarom komen van de bron. Die moet de saver activeren en niet het apparaat dat het signaal aangeboden wordt. Dat is een leuke feature om inbranden te voorkomen als de bron het niet doet.

 

De Next had dit gewoon moeten hebben vanaf het begin. 

Als ik kijk naar de radio screensaver van de Next dan denk ik niet dat er een komt voor de Next als die op "pauze" staat of aan het eind een afgespeelde opname komt of in de TVgids,

De software brouwers kunnen wel het geluid muten aan het eind van een afgespeelde opname maar niet het beeld dimmen op 50% bijvoorbeeld. Meer is al niet nodig om een beetje bescherming te hebben.

 

Geen prioriteit. Moeilijk kan het niet zijn.

Het heeft al meer dan een jaar geduurd om de radio screensaver aan te passen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@bloemen64 tegen de tijd dat de Next v3 er is dan mischien. Van de logo's dat deze in branden snap ik nog, maar de TVgids, die moet toch enige uren aan staan dat lijkt mij onlogisch.

 

Uiteraard snap ik de wens en vraag. Bij wat ik zie als normaal tv gebruik lijkt de inbrand kans vrij nihil.

rustyx
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wat is "normaal gebruik"? Met kinderen thuis is niks meer "normaal". Ze zijn gewoon (nog) niet zo oplettend.

 

Maar los van TVgids, er zijn meerdere momenten wanneer er een statisch beeld verschijnt, bijvoorbeeld aan het eind van een replay. Daar ligt het grootste risico wat mij betreft, want dat komt voor op een later moment, soms wanneer niemand oplet.

 

Dit is simpleweg een tekortkoming van de Mediabox Next die opgelost moet worden (gelukkig niet zo ingewikkeld - overschakelen naar live TV zou ook prima zijn).

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Replay kijk je toch bewust dan blijft een tv toch geen uren zo staan? Dan kan de kijker toch zelf naar live beeld schakelen? Ik ben even advocaat van de duivel, het probleem komt op mij als twee ledig over.

 

De Next en niet ingewikkeld gaan voor mijn gevoel niet echt samen.

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Sommige abonnees vielen in slaap tijdens replay of het kijken van een opname. Dan blijft het best wel een tijdje aanstaan. Onbedoeld dat wel. Mede daardoor is wel besloten om het geluid aan het eind uit te zetten.

 

Dat kan wel. Dan kunnen ze ook even het beeld dimmen of van een lekkere kleurige bal voorzien zoals bij de Radio. Nee, ik denk dat ze het niet willen/mogen.

Want dan begint de discussie welke dimmer en wanneer begint die. Dat moet weer instelbaar. En er zit maar 640 kB Ram in de Next. Dat heb ik Bill G. horen zeggen tenminste. En dat is dus niet genoeg.

 

Misschien dat de XL gebruikers een grotere stem hebben als de Next bezitters, Degene met nieuwe XL software zal de dimmer op de XL gaan missen en die leuke horizon star wars achtige dimmer snel missen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

In slaap vallen tijdens het kijken herken ik inderdaad. Dat is dan best een dingetje zeker met een gevoeliger scherm type.

De Humax 5300C heeft ook enkel bij de radiokanalen een klok als screensaver. 

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Mijn Humax 5050 gaat na een minuut op de Humax screensaver. Alleen de Humax text gaat langzaam over het scherm. In varierende helderheid. Bij alles waar je te lang wacht. EPG, Timer overzicht enz. Niet alleen bij de radio. Is niet in te stellen maar ik ben er na bijna 10 jaar wel aangewend.;)

 

Rambo 123

Level 6
  • 98Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Mijn Sony heeft een instelling voor scherm vernieuwing. Speciaal voor inbranden. Doet hij automatisch. Misschien ook op Uw tv. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Ik heb een oudere plasma van Panasonic en die heeft ook zo'n functie tegen inbranden. Maar dat is meer marketing dan functie. Er wordt niet meer gedaan dan het hele beeld steeds een paar pixel te verschuiven. Dat helpt bij lijnen maar niet bij logo's en dergelijke die groter zijn dan de paar pixels.

Nieuwere tv's analyseren het beeld en zoeken dan de logo's en andere stilstaande onderdelen en dimmen daar dan de intensiteit.

De Panasonic heeft een dim stand bij radio gebruik. Maar dan alleen als je de radiokanalen op de tv gebruikt. Dan wordt er netjes gedimd of gaat op zwart.

De Next is gewoon een beeld leverancier en dan doet de tv er niets mee. Die taak is voor de Next.

Zeker als er langere tijd stilstaand beeld gestuurd wordt zoals de EPG of de info op het scherm na afloop van het kijken van een opname.

De enige die weet of het beeld actief of passief is is de Next.

Alles wat niet live afgespeeld wordt of via een druk op de play knop zou na een bepaalde tijd gedimd moeten worden. 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic