1
Vraag
2
Reacties
Remko1

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Mediabox Next geeft soms zwart beeld

Ik beschik sinds kort over een Mediabox Next. Deze heb ik volledig geïnstalleerd, inclusief alle beschikbare updates. In het begin haperde het beeld soms. Ik heb een andere HDMI-kabel gebruikt die geschikt is voor 4K/HDR, de kabel op een andere HDMI-poort aangesloten, de Mediabox van het stroom gehaald en opnieuw opgestart en de Mediabox teruggezet naar fabrieksinstellingen. Nu heb ik tijdens een avondje televisie kijken enkele keren dat het beeld zwart wordt en het geluid wegvalt. Het inkomende signaal is volgens de Mediabox sterk. De opstarttijd van de Mediabox staat op snelle start. Inmiddels weet ik niet meer wat ik nog meer kan doen. Iemand een tip?

 

De Horizon werd na het opstarten ook wel eens zwart, maar dat was dan één keer een daarna bleef het weg.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Remko1
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Gisteravond heb ik een CEC killer tussen de Next en de televisie geplaatst. Tot nu toe heb ik sindsdien geen last meer van zwart beeld en geluid dat wegvalt.

 

Ik durf nog niet te juichen, maar het lijkt te werken! Over een paar dagen meld ik me nog eens, om te laten weten of het probleem dan nog steeds weg is gebleven.

Bekijk in context

65 Reacties 65
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Is dat met live TV of bij een andere manier van kijken?

Remko1
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Dat gebeurt bij live TV, replay en opgenomen afleveringen. Bij replay en opgenomen afleveringen moet je daarna ook even op "kijk verder" klikken om verder te kunnen kijken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je binnenkomend signaal het best te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Remko1
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Verschillende plaatjes van downstream, een plaatje van upstream en drie plaatjes van de routerstatus toegevoegd. Het modem is de Connectbox Giga. Op de hoofdaansluiting zit een splitter van Braun teleCom. Van daaruit loopt er een kabel naar het modem en naar een versterker/verdeler, type Technetix FRA-752X. Overigens heb ik op het modem ook nog een mesh-systeem aangesloten: TP-Link Deco M9 Plus (duo). Maar dat heb ik niet gefotografeerd.

 

Toen ik het modem nog niet zo lang geleden installeerde, zag de hoofdaansluiting er iets anders uit dan ik volgens de installatie-instructie moest hebben. Ik heb dat niet laten aanpassen omdat alles naar mijn tevredenheid functioneerde.

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hi @Remko1, van harte welkom op de Community! Wegvallend beeld en geluid is natuurlijk niet fijn, ik zie dat @Bert al even met je meegedacht heeft. Super! Ik zie ook dat je verschillende data hebt meegestuurd, ik mis alleen nog een foto van de hoofdaansluiting. Zou je die nog kunnen delen? Dan hebben we alles compleet en kunnen we meekijken naar de juiste oplossing. 

Remko1
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Hallo @Monica en @Bert, ik heb een uitvergrote foto van de hoofdaansluiting bijgevoegd. Er zit een splitter op. Voorheen zat er een wit kapje met daaronder twee aansluitingen op de hoofdaansluiting. Die heb ik verwijderd om de huidige splitter erop te kunnen zetten. Van het kapje heb ik ook foto's geüpload (voor en achterkant). Op het kapje staat SQ601. Ik moest het kapje verwijderen en de huidige splitter erop zetten in verband met het nieuwe modem.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie geen afwijkingen in het signaal.

De bal ligt wat mij betreft bij Ziggo.

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Dankjewel voor de foto's @Remko1! @Bert natuurlijk bedankt voor het meedenken. Ook ik kan geen afwijkingen ontdekken in het signaal of de hoofdaansluiting, dit ziet er netjes uit zo. De SQ601 is een verouderde splitter, goed dat je die al vervangen hebt. 

 

Even samenvattend heb je nu:

- de aansluitmaterialen vervangen

- van HDMI-poort gewisseld

- de box gereset

- een fabrieksreset uitgevoerd

 

Het beeld komt wel uit zichzelf weer terug? Of moet je daarvoor ook eerst een handeling uitvoeren? En van wat voor merk is je televisie? Ik hoor het graag, dan ga ik verder op onderzoek uit. 

 

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

enige wat ik kan bedenken is dat de aansluiting onder dat witte vierkantje oud/defect is. verder is de coaxkabel naar de mediabox onbeschadigd etc?

Remko1
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb van de week met Ziggo gebeld. In overleg met de medewerker besloten om de COAX-kabel tussen de hoofdaansluiting en de wandcontactdoos in de woonkamer te vervangen. Eergisteren heb ik de kabel en de wandcontactdoos vervangen. Kabel en wandcontactdoos zijn nu geschikt voor 4K. Probleem niet opgelost.

Vervolgens een directe kabel gelegd tussen de hoofdaansluiting en de Next. Probleem nog steeds niet opgelost.

 

Mijn conclusie: of het ligt aan de hoofdaansluiting, of er is iets aan de hand buiten mijn woning. Vandaag opnieuw gebeld met Ziggo en de medewerker was het daarmee eens. Volgende week vrijdag komt er een monteur langs.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Remko1 is jou tv een Samsung?

Remko1
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Nee, ik heb een Philips.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ok . Inz samsung had ik evt wat tips, waar je nu niets aan hebt natuurlijk. ( extra signaal invoer hdmi poort om deze uit te zetten. ) maar hoe dat met Philips zit , heb ik even geen kijk op. Sorry.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Remko1

Ik zie dat onze monteur afgelopen week bij je is langsgeweest en het 1 en ander heeft vervangen.

Hoe gaat het momenteel sinds deze aanpassingen?

Remko1
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

De monteur is inderdaad langsgeweest en heeft wat aanpassingen en veranderingen gedaan. Maar het probleem is niet verholpen. Het is een handshake issue tussen de mediabox Next en mijn Philips-televisie. Schijnt bij Philips wel vaker te gebeuren.

 

De monteur had al zijn vrees uitgesproken dat het niet verholpen zou zijn en hij adviseerde me er in dat geval een goedkope HDMI-splitter tussen te zetten. Die heb ik op internet besteld en komt hopelijk morgen binnen.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Wat zuur dat het probleem niet verholpen is na het monteursbezoek, @Remko1
Goed dat je gelijk actie ondernomen hebt en een HDMI splitter hebt besteld. Hoe gaat het nu?

Remko1
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

De HDMI-splitter zit er sinds gisteravond tussen. Maar ook toen nog meermaals enkele seconden zwart beeld en geen geluid. Dus ook dat is de oplossing niet.

 

De monteur had het ook nog over het naar beneden bijstellen van de resolutie (maar waarom heb ik dan 4K-apparatuur in huis?) of het gebruik van een hele oude HDMI-kabel (maar geeft die dan 4K door?).

 

Het is langzamerhand een beetje om moedeloos van te worden.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Lastig zeg. De communicatie tussen de Next en tv loopt verre van soepel. Welk type Philips TV heb je?
Ik zie dat je een Extra Next hebt. Werkt dat verder wel goed?

Daarnaast heeft @robbo nog een tip gedeeld over het uitzetten van het extra HDMI invoer signaal. Dit speelt voornamelijk bij Samsung tv's, maar wellicht heeft Philips ook zo'n optie?

Remko1
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb een Philips 50PUS8506/12.

 

Zojuist in de televisie-instellingen Dolby Vision en eARC uitgezet. Of dat iets uithaalt weet ik niet. HDR-instellingen zie ik nergens.

 

De andere Next staat boven en levert geen enkel probleem op. Beide apparaten heb ik al uitgewisseld, maar dan blijf ik beneden problemen houden en boven niet. Dus daar zit de oplossing niet.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic