1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Remko1

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Mediabox Next geeft soms zwart beeld

Ik beschik sinds kort over een Mediabox Next. Deze heb ik volledig geïnstalleerd, inclusief alle beschikbare updates. In het begin haperde het beeld soms. Ik heb een andere HDMI-kabel gebruikt die geschikt is voor 4K/HDR, de kabel op een andere HDMI-poort aangesloten, de Mediabox van het stroom gehaald en opnieuw opgestart en de Mediabox teruggezet naar fabrieksinstellingen. Nu heb ik tijdens een avondje televisie kijken enkele keren dat het beeld zwart wordt en het geluid wegvalt. Het inkomende signaal is volgens de Mediabox sterk. De opstarttijd van de Mediabox staat op snelle start. Inmiddels weet ik niet meer wat ik nog meer kan doen. Iemand een tip?

De Horizon werd na het opstarten ook wel eens zwart, maar dat was dan één keer een daarna bleef het weg.

Oplossing
69 Reacties 69
Meldingen
Aan Uit
Econz

Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb de CEC-killer nu 4 dagen in gebruik.

Deze heb ik rechtstreeks in de NEXT-box gestoken en daar de HDMI-kabel in geplugd naar de TV.

Ook heb ik de instellingen terug gezet naar EasyLink "AAN" en de optische kabel er tussenuit gehaald.

Tot nu toe werkt dit prima en geen problemen meer gehad met zwart beeld en het wegvallen/schakelen van het geluid.

Natuurlijk blijft dit een 'workaround' aangezien ik nu de afstandsbediening van de soundbar moet gebruiken om de soundbar als eerste aan te zetten, waarna ik pas de Ziggo a.b. kan gebruiken om de NEXT-box en de TV aan te zetten. Doe ik dit niet in deze volgorde, dan krijg ik geen geluid uit de soundbar, omdat hij dan de zogenaamde "handshake" mist met de andere apparaten.

Nu vind ik dit niet zo erg om op deze manier te kunnen genieten van Dolby Atmos, maar het is ietwat omslachtig en nog steeds niet de juiste oplossing.

Dus ik hoop toch dat Ziggo hier een andere oplossing voor gaat vinden, want de CEC pulse blijkt toch niet helemaal te stoppen met de optie om "Eén knop voor aan en uitzetten" op 'UIT' te zetten.

Handig zou zijn dat de CEC-killer er tussenuit kan worden gehaald en dat alles via 1 knop aan gezet kan worden, zonder onderbrekingen of storingen...

Voor nu wel een tussentijdse oplossing..

harryrietvelt

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

wat is n cec killer en waar kan ik zoiets kopen

Steefb

Level 20
  • 16660Posts
  • 3073Oplossingen
  • 7905Likes

@harryrietvelt 

Transmedia HDMI CEC killer - versie 1.4 (4K 30Hz) | bol.com

Wat is CEC?
Via HDMI-CEC worden er commando's naar verschillende apparaten gestuurd. Wanneer u bijvoorbeeld een disc laadt in de DVD-speler (met CEC), stuurt deze via pin 13 van de HDMI kabel het commando door naar de televisie en av-receiver (met CEC) om aan te gaan en/of het juiste kanaal te selecteren. Dit gaat allemaal automatisch wanneer alle apparaten CEC ondersteunen, ook wanneer uw apparaten niet allemaal van hetzelfde merk zijn. U kunt alle apparaten met 1 afstandsbediening bedienen, maar ook apparaten elkaar laten bedienen.

Problemen met CEC
Wanneer er apparaten problemen geven bij CEC, of bediend worden op momenten dat u dat liever niet wilt, heeft u niet altijd de keuze om CEC uit te schakelen. Uw TV kan bijvoorbeeld overschakelen naar het DVD kanaal wanneer u een CD af wilt spelen, terwijl u gewoon TV wilt kijken. Daarnaast zijn er problemen bekend met CEC wanneer er een schakelaar gebruikt wordt. In dit soort situaties is deze HDMI-CEC killer een oplossing.

Karel.

Level 16
  • 2230Posts
  • 283Oplossingen
  • 1560Likes

Een CEC killer verbreekt de verbinding in een HDMI aansluiting zodat het apparaat niet de bediening van de ander over kan nemen. Bijvoorbeeld ongewenst de TV uitzetten of aanzetten als je de mediabox, DVD, soundbar aan of uitzet. Bij een wat complexe HDMI aansluitingen of tussen verschillende merken apparatuur gaat het nogal eens verkeerd. En kan een CEC killer oplossing bieden.

Je kan zo’n plug kopen bij: https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-cec-killer-versie-1-4

Ruud1

Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Een CEC killer is helaas niet de oplossing, soms nog steeds kortstondig zwart beeld en geen geluid.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2820Posts
  • 297Oplossingen
  • 1356Likes

@harryrietvelt, hoi! Heb je de antwoorden van @Karel. en @Ruud1 gezien? Ik hoop dat je daarmee verder komt! 

Jarryveenstra

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb sinds begin dit jaar de Next mini.

Ongeveer een maand geleden werd om de haverklap het beeld zwart en geen geluid. Na een paar seconden kwam het weer terug en daarna weer weg.  Ik heb toen alle stroomkabels eruit getrokken en na 10 minuten alle kabels weer aangesloten. Dus alles werd opnieuw opgestart, de Next, modem, tv. Vervolgens was het een week goed. Nu begint dit gesodemieter weer. 

Ik heb niets veranderd of toegevoegd. Het begon zo ineens. 

Toch eens overwegen om naar een andere aanbieder over te stappen.  Dit is echt niet leuk meer. 

En dan opmerkingen als, probeer dat, probeer dit, het moet gewoon werken. 

Steefb

Level 20
  • 16660Posts
  • 3073Oplossingen
  • 7905Likes

@Jarryveenstra  schreef:

Toch eens overwegen om naar een andere aanbieder over te stappen.  Dit is echt niet leuk meer. 

En dan opmerkingen als, probeer dat, probeer dit, het moet gewoon werken. 

Alles kan stuk gaan, bij Ziggo , KPN of welke aanbieder dan ook. Ook je eigen apparatuur.

Gezien het aantal vallen defecten erg mee.

Probeer dat, probeer dit, is de enige manier om uit te zoeken waar het probleem zit.

Jarryveenstra

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dat is idd zo, alles kan stuk gaan.

Met de vorige Horizon nooit geen problemen gehad. Werkte jaren goed.

Deze Next mini heb ik nog maar een half jaar.

En nu al problemen. 

Ik heb ook een paar keer zo'n illegale mediaspeler gehad. Zo'n heel klein ding net zo groot als nu de Next mini. Was ook om de haverklap stuk. Je kunt ook iets te klein maken. Denk ik.  

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78235Posts
  • 5291Oplossingen
  • 23312Likes

@Jarryveenstra Er zijn al miljoenen Next mini's in gebruik en de 1e werden eind 2021 uitgerold, bijna 3 jaar geleden en die draaien nog zonder problemen.

Alles kan een keer kapot, dit soort elektronica wordt gefabriceerd op de norm van maximaal 1 op 100 die defect mag raken.

Dat zouden er met 1 miljoen zo'n 10.000 zijn, als alles wat kapot mag gaan, ook werkelijk kapot gaat.

Een veel betere score kan wel, maar dan wordt het product een flink stuk duurder, zie de vergelijking met consumenten en zakelijke laptops, daar gebeurd hetzelfde voor.

Illegale spullen zitten nog veel lager in kwaliteit, daar mag 1 op de 10 kapot, want het zal de illegale verkopers een rotzorg zijn wat de consument aan problemen heeft met hun apparatuur.