1
Vraag
2
Reacties
Luuk B.

Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Mediabox Next (e)ARC probleem, receiver gaat onbedoeld aan.

Hoi, ik heb een tv van Philips, een OLED908 model met laatste firmware. De Mediabox Next is met HDMI aangesloten op de tv.  Een hagelnieuwe Onkyo TX-RZ50 met laatste firmware is ook aangesloten met HDMI met eARC op dezelfde tv.

De Mediabox Next ziet de TV maar ook de receiver (die via de TV loopt). Als ik de audio uitvoer van de Mediabox Next in stel op de tv-luidsprekers dan gaat de receiver toch aan. Hierdoor wil de TV het geluid dan toch via de receiver laten lopen. Zelfs als de TV zelf expliciet ingesteld staat op weergave via de ingebouwde TV luidsprekers dan gaat de receiver nog steeds aan door de Mediabox.

Ik wil natuurlijk niet dat de Mediabox Next de receiver aan zet als deze niet geselecteerd is. Ik heb dit eerder aangekaart in een ander topic maar wil graag weten of hier aan gewerkt wordt en of de Mediabox Next Mini hier beter mee omgaat?

Wellicht kan een moderator hier (deels) antwoord op geven? Kan dit doorgezet worden naar de ontwikkelaars en kan dit bevestigd worden?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Luuk B.
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb voorlopig de Mediabox Next op de receiver aangesloten en CEC op de receiver uitgezet. Ook heb ik HDMI Through in standby voor de Mediabox Next aangezet zodat de receiver het signaal doorgeeft als deze uit staat.

De TV gaat nog steeds netjes aan en uit met de Mediabox en de receiver wordt niet meer abusievelijk aangezet door de Mediabox.

Bekijk in context

4 Reacties 4
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5107Posts
  • 191Oplossingen
  • 3037Likes

Dit zal niet veranderen denk ik. De receiver hangt aan de hdmi interface en wordt daarom gevonden door de mediabox. Of je die wel of niet gebruikt voor de tv.

Zolang de "klachten" hierover niet boven een bepaalde drempel komen zal er geen tijd ingestopt worden door de software afdeling.

Of je een Mini of Next hebt zal niet veel uitmaken. Die zijn grotendeels gebaseerd op dezelfde software.

De driver die dit uitzoekt en veroorzaakt komt waarschijnlijk van de fabrikant (ontwikkel kit of iets dergelijks) en daaraan iets aanpassen is erg lastig. Het kan zelfs zo zijn dat die driver niet meer ondersteund wordt.

Een oplossing zou zijn om een ander type receiver te kiezen in de mediabox. Dat zal echter van korte duur zijn. De box zal zelf weer gaan scannen en de receiver weer vinden en instellen.

Zolang je dit zoeken, of de gevonden receiver, niet uit kunt zetten zal deze issue blijven.

RoWi.

Level 20
  • 18019Posts
  • 754Oplossingen
  • 6125Likes

Het aan en of uit gaan van de receiver heeft weinig met ARC te maken dit komt door HDMI CeC en de optie in de Mediaboxen betreffende het met 1 knop in en uitschakelen.

Pasi

Level 18
  • 9502Posts
  • 487Oplossingen
  • 5292Likes

@bloemen64  schreef:

Dit zal niet veranderen denk ik. De receiver hangt aan de hdmi interface en wordt daarom gevonden door de mediabox. Of je die wel of niet gebruikt voor de tv.

Zolang de "klachten" hierover niet boven een bepaalde drempel komen zal er geen tijd ingestopt worden door de software afdeling.

Of je een Mini of Next hebt zal niet veel uitmaken. Die zijn grotendeels gebaseerd op dezelfde software.

De driver die dit uitzoekt en veroorzaakt komt waarschijnlijk van de fabrikant (ontwikkel kit of iets dergelijks) en daaraan iets aanpassen is erg lastig. Het kan zelfs zo zijn dat die driver niet meer ondersteund wordt.

Een oplossing zou zijn om een ander type receiver te kiezen in de mediabox. Dat zal echter van korte duur zijn. De box zal zelf weer gaan scannen en de receiver weer vinden en instellen.

Zolang je dit zoeken, of de gevonden receiver, niet uit kunt zetten zal deze issue blijven.

Inderdaad ! Een bijna perfecte beschrijving hoe goed ( kuch ) zo'n Ziggo media box is ! Zo'n tientjes ding is gewoon te beperkt om een moderne tv & audio sets aan te sturen !

Dat Ziggo nu waarschijnlijk ( direct ? ) pareert met, dat een ander merk/apparaat aangaat is natuurlijk gewoon 'van je afwijzen' en proberen de schuld door te schuiven.

Ziggo maak wel de sier, door te zeggen/schrijven dat e.e.a m.b.v. 1 afstandsbediening is aan te sturen, maar vaak moet men CEC uitzetten om e.e.a. werkbaar te houden Mad.gif.

Ik gebruik gewoon 2 AfstandsBedieningen. De originele van de tv ( voor de tv 😏 ) en als ik een film kijk, welke 5.1. geluid heeft, dan schakel ik m'n Yamaha audio set in m.b.v. dan de ( ja ... juist ) bijbehorende Yamaha AB.

2 AB heeft soms wat nadelen, maar zo werken wel alle functies op die AB en heb je ook geen CEC nodig.

Ps. ik heb geen Ziggo mediabox, want ik gebruik een CI+ module in m'n LG tv. Dus heb ik zo o.a. ook geen last van Ziggo's beperkte instel mogelijkheden m.b.t. '1080/4K/automatisch'

Luuk B.
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb voorlopig de Mediabox Next op de receiver aangesloten en CEC op de receiver uitgezet. Ook heb ik HDMI Through in standby voor de Mediabox Next aangezet zodat de receiver het signaal doorgeeft als deze uit staat.

De TV gaat nog steeds netjes aan en uit met de Mediabox en de receiver wordt niet meer abusievelijk aangezet door de Mediabox.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic