1
Vraag
2
Reacties
Foxy1961

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mediabox Next buffert?

Sinds ruim een maand in het bezit van een Mediabox Next. De eerste weken totaal geen probleem maar nu heb ik sinds een aantal dagen tot wel 15x op een dag / avond wegvallend beeld met enige seconden daarna het draaiend wieltje.
Het is wel erg frustrerend om iedere keer 10-15 seconden kwijt te zijn in een programma
De mediabox stond aangesloten op zowel UTP als Coax
Wat ik al heb gedaan:
- Mediabox 5 minuten van stroom met herstart.
- Modem idem 5 minuten van stroom met herstart.
- Nieuwe UTP bekabeling en nieuwe Coax bekabeling.
- UTP losgekoppeld van Mediabox Next
Iemand enig idee welke stappen nog meer te nemen?

Alvast bedankt voor het meedenken

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het modem dient niet op de versterker te worden aangesloten, de Mediabox Next mag wel via de versterker aangesloten blijven. De nieuwe aansluitwijze zou als volgt zijn: AOP → einddoos → splitter → modem + versterker. Vanaf versterker: Mediabox Next en overige TV's/decoders.

 

Het modem kan niet rechtstreeks op het AOP aangesloten worden, omdat de Mediabox Next ook via coax aangesloten moet blijven voor lineaire TV.

Bekijk in context

18 Reacties 18
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij de Mediabox Next verloopt lineaire (live) TV via coax (DVB-C) en verlopen interactieve diensten zoals Replay TV via ethernet. Door de UTP-kabel te ontkoppelen, kun je dus alleen nog lineair TV kijken.

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing? Indien de Mediabox Next op een andere contactdoos dan het AOP is aangesloten, kun je dan ook van die contactdoos een foto plaatsen?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Foxy1961
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hierbij de gevraagde gegevens.
De AOP in de meterkast is destijds door een monteur van Ziggo geplaatst. Vroeger liep de kabel rechtstreeks naar de woonkamer.
Vanaf de AOP in de woonkamer loopt de kabel eerst naar een splitter/versterker voor het signaal boven.
De kabel naar de mediabox staat aangesloten op de poort met de minste versterking. Helaas kan ik daar geen foto van plaatsen omdat hij onder een kast zit.
Nogmaals tot voor een week geleden was de ontvangst zonder problemen en er is fysiek niets veranderd. Sinds een week heb ik regelmatig last van een wegvallend beeld.
Ik heb alleen Lineair tv gekeken waarbij de problemen zich voordeden.

Alvast dank voor het meedenken en ik volg met aandacht

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het AOP (van Kathrein of Siemens) in de meterkast en einddoos (TRAS-10/1000) in de woonkamer zijn beide verouderd. Er is slechts één AOP.

 

Welk type versterker gebruik je? Gelet op de downstream- en upstream-waarden (resp. hoog en laag) lijkt het erop dat het modem op dezelfde versterker is aangesloten?

Foxy1961
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

zoals gezegd ligt de versterker onder een kast en ik heb helaas geen mogelijkheid om deze vanavond opzij te zetten.

Ik hoop hier deze week op terug te komen. 

Excuses dat ik nu niet gelijk de antwoorden kan geven.

puppie

Level 17
  • 2636Posts
  • 66Oplossingen
  • 1062Likes

@tobiastheebe  volgens het tweede bericht is de next aangesloten op de versterker/splitter die onder de kast ligt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@puppie Mijn vraag was of het modem op de versterker is aangesloten, waar ik overigens wel van uit ga, na de geplaatste waarden te hebben gezien.

Foxy1961
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De modem is op de versterker aangesloten, aangezien er vanaf de Tras maar 1 kabel loopt naar de versterker.
Vraagje: Indien het niet nodig is om de kast van zijn plaats te halen, zou het mij zeer welkom zijn.😂
De Mediabox staat inmiddels vandaag op dit moment 4 uur aan en ik heb tot nu toe maar 1x een zwart scherm gehad.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Er zou een splitter tussen AOP en versterker moeten worden geplaatst, waarop modem en versterker worden aangesloten. Aanbevolen wordt om het modem bij het AOP te plaatsen en met een korte kabel (1,5 meter) op het AOP of de splitter aan te sluiten. In jouw geval zou het modem dan moeten worden verplaatst naar de meterkast. Voor de splitter is een POA-254 aanbevolen. Is het niet mogelijk/wenselijk om het modem te verplaatsen, dan kan deze splitter in de woonkamer worden geplaatst.

 

Mijn advies is een monteursafspraak voor het up-to-date maken van de coaxinstallatie en aansluitwijze.

Foxy1961
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@tobiastheebeHet modem verplaatsen, liever niet omdat dan alle UTP-kabels dan ook naar de meterkast verplaatst moeten worden.
de tweede optie zou dan beter uitkomen.
Als ik het goed begrijp betekent dat dus:
- Splitter verbinden dmv een kabel op de TRAS
- Vanaf de splitter 1 kabel naar naar de mediabox en 1 kabel naar de versterker en vandaar naar het modem?
Of de kabel die nu naar de versterker loopt rechtstreeks aansluiten op het modem? Indien dit laatste, hoe verbind ik dan mijn tv boven?
Tot zover alvast bedankt voor het meedenken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het modem dient niet op de versterker te worden aangesloten, de Mediabox Next mag wel via de versterker aangesloten blijven. De nieuwe aansluitwijze zou als volgt zijn: AOP → einddoos → splitter → modem + versterker. Vanaf versterker: Mediabox Next en overige TV's/decoders.

 

Het modem kan niet rechtstreeks op het AOP aangesloten worden, omdat de Mediabox Next ook via coax aangesloten moet blijven voor lineaire TV.

Foxy1961
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dit lijk me duidelijk.
Ik ga deze opstelling proberen.
Heb al de benodigde artikelen gevonden om online te bestellen.
het plaatsen zal verder weinig problemen opleveren.
Nogmaals mijn dank voor de geboden hulp.
Mochten er nog vragen zijn zal ik die hieronder plaatsen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Graag gedaan en succes.

 

Nog een correctie op mijn eerdere reactie: je kunt het beste een POA-254 + F/F-kabel voor het modem aanvragen, deze worden kosteloos toegestuurd. Deze splitter plaats je dan direct op de einddoos in de woonkamer.

Foxy1961
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik zal er morgen even een telefoontje aan wagen bij Ziggo, bedankt

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

wel zou ik de aop in de meterkast nog laten aanpassen. je modem kan slecht functioneren op oude aop's, waardoor je dus haperingen blijft houden. vooral bij interactieve dingen, omdat die via internet gaan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik had eerder al aangegeven dat een monteursafspraak wenselijk is voor een upgrade van de installatie.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

@tobiastheebeklopt, maar niet dat ts denkt dat het met een poa / modemkabel is opgelost. zo lijkt het een beetje in de laatste reactie. vandaar

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat impliceerde ik ook niet, TS ging echter niet in op het advies voor een monteursafspraak. Het aanpassen van de aansluitwijze kan i.i.g. wel voor verbetering zorgen.

Foxy1961
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik zal bij het telefoontje aan Ziggo aangeven dat het wenselijk is om de AOP aan te passen.
Kijken hoe ze hierop reageren.
Het is niet dat ik niet wil dat er een monteur komt, maar ik ben net met een nieuwe baan begonnen en wil nog geen vrij hiervoor nemen.
Kan niet zomaar een hele dag vrij nemen.
Gisteravond had ik maar 1x een zwart scherm op mijn tv, dat was in ieder geval een stuk minder dan de avond ervoor waar ik al eerder over schreef.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic