Antonio56

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mediabox Next: TV moet aan bij radio & Surroundset werkt niet goed

Tot voor kort gebruikte ik de mediabox Horizon. Sinds een paar weken heb ik de Next. Deze heeft een paar nadelen:

1. Ik moet mijn (Samsung) tv aanzetten om naar radio te kunnen luisteren. Dit hoefde bij de Horizon niet.

2. Het surroundgeluid van mijn Sony Blu-ray Disc DVD Home Theatre system BDV-N5200W werkt maar over twee boxen en niet over de hele set. Bij de Horizon werkte de volledige set. Dit kom waarschijnlijk omdat er tussen de Sony en de Next een omvormer voor de geluidskabels moet, omdat de Next geen ingangen heeft voor tulipstekkers (de Horizon wel) maar een optische ingang heeft.

Waarschijnlijk zijn er al topics aan deze problemen gewijd, maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het community-bos niet. Weet iemand een oplossing voor bovenstaande euvels? De Horizonbox weer (laten) activeren?

26 Reacties 26
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

Dag @Antonio56 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens ook klant ben.

Als dit het achterpaneel is van uw Sony BDV-N5200W. Is het dan niet handiger om uw Mediabox Next aan te sluiten op [7] HDMI-IN 1 of 2 en uw TV op de [6] HDMI-OUT?

Via uw afstandsbediening kunt u dan de TV aan- of uitzetten met :ab_standby_tv: en uw Mediabox Next en uw Sony BDV-N5200W met de :ab_standby_tv_box:.

Op deze manier hoeft u helemaal geen tulpstekkertjes te gebruiken; HDMI zorgt voor de rest.

AB815FDF-6662-41B7-BB2D-8355774E6FA2.jpeg

Antonio56
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Wim C.  Bedankt voor je reactie. Ik heb je advies opgevolgd, maar helaas kreeg ik toen geen beeld en geluid meer. Er kwam de melding dat er een zwak signaal was. Het opnieuw kiezen van de juiste bron gaf geen resultaat. Toen ik de HDMI-stekkers wisselde tussen HDMI-1 en HDMI-out, kreeg ik alleen een bewegend "spirografisch-figuur" in beeld.

Overigens werkt de afstandsbediening wel zoals jij beschrijft. 

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

@Antonio56 dit is een beetje een typische situatie omdat de gebruiksaanwijzing van de Sony BDV-N5200W juist aangeeft dat de HDMI-OUT op de TV moet worden aangesloten.

2E8C9820-00C8-4BAA-825B-4F01E44CBB4B.jpeg

U heeft de bij de Mediabox Next geleverde HDMI-kabel gebruikt en anders: heeft u al een andere HDMI-kabel geprobeerd? De kwaliteit van de HDMI-kabel moet minimaal 2.0 zijn.
Hoe zijn de video-instellingen van de Mediabox Next en de Sony BDV-N5200W ingesteld?

Antonio56
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dag @Wim.c bedankt weer voor de reactie. Ik heb een Ziggokabel HDMI 1.4 dus dat zou weleens een te lage kwaliteit kunnen zijn. 

Sorry voor mijn onwetendheid, maar hoe check je de  video-instellingen van de Mediabox Next en de Sony BDV-N5200W ?

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

Dag @Antonio56 

Niet iedereen kan alles weten en ik weet ook niet alles; gelukkig maar. In elk geval zou ik een geschikte HDMI-kopen, maar in de meeste gevallen is dit de HDMI-kabel die is meegeleverd met uw Mediabox Next.

Druk op de afstandsbediening van de Mediabox Next op de :ab_hoofdmenu:-knop, via het menu bovenin naar de :interface_next_instellingen: Instellingen, van daaruit gaat in naar Beeld en geluid, bij HDMI-resolutie kunt u de resolutie instellen. Ikzelf gebruik Automatisch.

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Hartelijk welkom op de community @Antonio56,

Hoe staat het er momenteel voor? Hebben de tips van @Wim C. dit probleem voor je opgelost, of kunnen we je nog ergens mee helpen? 

Antonio56
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dag @Krista en @Wim C. 

Ik heb twee nieuwe HDMI-kabels gekocht met kwaliteit 2.0 en geïnstalleerd zoals beschreven door Wim. Helaas geeft dit geen resultaat, zelfs geen beeld. Alleen verschijnt de melding "Geen kabel aangesloten, controleer de kabelaansluiting en de instellingen van het bronapparaat". Wanneer ik de bron HDMI1/DVI selecteer krijg ik de melding "Deze bron is niet aangesloten". Op de Mediabox Next is de HDMI-instelling "Automatisch". Al met al moet ik nog steeds de tv aanzetten om radio te kunnen luisteren: Dus extra stroomverbruik en extra slijtage aan de tv. Vroeger was niet alles beter, maar ik denk wel met weemoed terug aan de Horizon mediabox.

Overigens heeft Sony kort gereageerd op mijn vraag waarom mijn surroundsysteem niet meer werkt: het

gebruik van adaptors kunnen wij niet kunnen garanderen.

youriy

Level 17
  • 2989Posts
  • 151Oplossingen
  • 702Likes

Lees pagina 25 en 65 van de manual nog eens goed.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4099Posts
  • 337Oplossingen
  • 1648Likes

@Antonio56 en zo zijn we weer enkele dagen, en tips, verder.

Wat is de stand van zaken? Kan je ons een update geven aub? 

Antonio56
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Jacob  @youriy  Helaas is het mij niet gelukt. De handleiding van Sony verwijst telkens weer naar een andere bladzijde, daar wordt ik niet veel wijzer van.  Jammer dat je minstens HTS Elektronica gestudeerd moet hebben om de apparatuur goed aan te sluiten. Nog even samenvatten s.v.p. welke kabel moet waarin en hoe moeten de instellingen van de verschillende apparaten staan?

TV

Antonio56_1-1679769617396.png

 

Sony dvd/geluidssysteem

Antonio56_2-1679769661698.png

Mediabox Next

Antonio56_3-1679769732710.png

 

 

 

 

 

 

 

Danitsja
Community Moderator
Community Moderator
  • 1327Posts
  • 139Oplossingen
  • 785Likes

Hmm het schiet maar niet op, wat jammer dat het niet wil meewerken @Antonio56. Wellicht kan @Teun  je hiermee helpen, Teun weet alles van Humax, Mediabox XL, coax, HDMI, optische en analoge aansluitingen, Heos, Sonos en nog vele andere dingen. Dus misschien kan hij je hiermee helpen (fingers crossed).

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

Dag @Antonio56 

Allereerst goed nieuws: je hoeft geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om de kabels te verbinden.

De HDIM-uitgang van de Mediabox Next gaat in één van de twee [7] HDMI-IN aansluitingen van het Sony dvd/geluidssysteem. De HDMI-OUT [6] wordt aangesloten op de TV.

De Mediabox Next geeft nu het signaal door via het Sony dvd/geluidssysteem naar de TV. Betekent wèl dat de geluidsinstallatie ingeschakeld moet zijn als u TV wilt kijken. Let ook even op dat u via de afstandsbediening van uw Sony de juist HDMI-ingang kiest en het kan zijn dat u dit ook op uw TV moet doen.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Danitsja @Antonio56 . Wil wel proberen te helpen. De omvormer zorgt voor een stereo signaal, dus geen 5.1 meer. Ik zou de next met een optische kabel aansluiten op de sony set. Je kunt dan tv kijken met hdm1 naar de tv en radio luisteren met de voice commando. Tv kan dan uitblijven. Kun je hier iets mee? zo zou het denk ik goed moeten gaan.

 

Teun.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

@Teun  schreef:

De omvormer zorgt voor een stereo signaal, dus geen 5.1 meer.


Over welke omvormer heeft u het dan? In mijn beleving geeft de Mediabox Next een 5.1 signaal door aan mijn receiver. Ofwel, Dolby Digital: zes kanalen als 5.1 gegroepeerd.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Wim C.  topicstarter heeft het over een omvormer. 

 

Teun.

Antonio56
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Wim C. @Teun @Danitsja Heb wederom een poging gedaan met de kabels en instellingen. Helaas krijg ik nog steeds geen beeld. Wel geluid en ik kan ook de zenders wisselen met de afstandsbediening.

Zal een Ziggomonteur het wel lukken denken jullie?

N.b. In de mediabox moet voor het geluid een optische plug en in de Sony moeten 2 tulpstekkers. Daartussen zit de omvormer.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@ Als je in de buurt van Emmen woont zou ik je wel kunnen helpen.  Vr gr Teun

Karel.

Level 16
  • 1822Posts
  • 220Oplossingen
  • 1188Likes

@Antonio56  schreef:

@Wim C. @Teun @Danitsja Heb wederom een poging gedaan met de kabels en instellingen. Helaas krijg ik nog steeds geen beeld. Wel geluid en ik kan ook de zenders wisselen met de afstandsbediening.

Zal een Ziggomonteur het wel lukken denken jullie?

N.b. In de mediabox moet voor het geluid een optische plug en in de Sony moeten 2 tulpstekkers. Daartussen zit de omvormer.


Op blz 23, 24 en 25 van de handleiding wordt keurig uitgelegd hoe je het zou kunnen aansluiten. En ik begrijp daar uit dat je ook een digitale optische kabel kan gebruiken zonder omvormer van optisch naar tulp, dus gewoon optisch naar optisch.

https://www.sony.com/electronics/support/res/manuals/Z005/Z005326111.PDF

 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

@Antonio56 had je de berichtjes van Teun en Karel nog gezien en gelezen? 

Een Ziggo monteur zou ik persoonlijk niet aanraden, ook omdat het dan een servicemonteur wordt die bij je langskomt. Daar moet je dus voor betalen. Ik zou eerst - als ik jou was - de gratis/goedkoopste oplossingen uitproberen.

Uitgelicht topic