Vraag
Reacties
Oplossing
wewanl
Level 17

Mediabox Next Mini bedienen met de Samsung Smart Remote

Ik heb sinds vandaag een Mediabox Next Mini als extra box, naast de Mediabox Next als hoofdbox.

Ik kan de Mediabox Next bedienen met de Samsung Smart Remote door de instelling "universele afstandsbediening in het menu van de Samsung tv door te nemen en te kiezen voor Arris met modelnummer 

DCR-7111.

Het lukt me echter niet om dit ook te doen op de Samsung TV boven met de Mediabox Next Mini.

Het modelnummer VIP5002W van Arris kent de database niet van Samsung en ik heb diverse andere "VIP" modellen geprobeerd van Arris maar niks werkt. 

Is het mogelijk om de Mediabox Next Mini te bedienen met de Smart Remote van Samsung en zo ja, welk modelnummer moet ik dan ingeven wat wel werkt?

66 Reacties 66
Meldingen
Aan Uit
Garihd
Level 17

@MR_CHIP  schreef:

ik dacht dat harmony alleen ir/bluetooth deed 

Zelfs als dat wel zo was wordt voor de Mini niets nieuws gebruikt. Het is een protocol die door diverse iot apparatuur wordt ondersteund.

0 Kudos
Bas Hassink
Level 1

Is dit probleem reeds opgelost?

0 Kudos
Garihd
Level 17

@Bas Hassink  schreef:

Nee. 

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

@Bas Hassink  schreef:

dat is helaas niet op te lossen zonder nieuwe versie omdat de next mini geen ir ondersteund,

zie ook reactie van Vincent

“Ik heb het nagevraagd en helaas is de Next Mini niet geschikt voor de Samsung Smart Remote 

Dit verandert niet, tenzij er een revisie oftewel V2 versie van de Next Mini ontwikkeld wordt waarbij het dan nog maar de vraag is of de Next Mini dan wel technisch onderlegd is”

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Mediabox-Next-Mini-bedienen-met-de-Samsung-Smart-Remote/m-p/1...

wewanl
Level 17
Topicstarter

Dit probleem speelt al jaren.

Ik dacht in al mijn naïviteit dat met HDMI-CEC deze problemen niet meer zouden bestaan. Dat de externe apparaten daarmee verbonden alle commando's probleemloos zouden begrijpen en uitvoeren.

Wat heeft HDMI-CEC op dit moment dan voor zin ? 

Ik vermoed dat deze problemen niet alleen bij de Next-mini spelen. De KPN+ box werkt ook met een Bluetooth afstandsbediening.

0 Kudos
Garihd
Level 17

@wewanl  schreef:

Wat heeft HDMI-CEC op dit moment dan voor zin ? 

Dit heeft van begin af aan alleen nut gehad voor het aansturen van een DVD speler of soundbar en dan liefst van dezelfde fabrikant als de TV.

Het is dat ik nog een Logitech Harmony heb anders zou mijn TV door CeC ongewenst aangaan als ik alleen radio wil luisteren via de mediabox en de soundbar. 

Als de Mini al iets doet met CeC is het apparatuur uit of aanzetten niet luisteren naar opdrachten. Daar weet  @Videopionier  mogelijk meer over dan ik.

0 Kudos
h.kanbier
Level 8

Dit probleem gaat nooit opgelost worden. De NextMini is niet bruikbaar als volwaardige vervanger van de gewone Next.
De enige oplossing is dat Ziggo de gewone Next weer gaat leveren.
Anders is overstappen naar een andere provider de enige oplossing.

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

@h.kanbier  schreef:

dan is het maar de vraag of het daarmee wel is op te lossen

0 Kudos
Garihd
Level 17

@anoniemforum  schreef:

@h.kanbier  schreef:

dan is het maar de vraag of het daarmee wel is op te lossen

Waarschijnlijk niet. Of H. Kanbier bedoelt een provider die nog een box met infrarood bediening levert.

Waarom de Mini vanwege dit punt niet als vervanger van de Next kan doorgaan ontgaat mij.

Terzijde ik kan mijn GoogleTV en voorheen de Firestick wel volledig bedienen via CeC met de ir afstandsbediening van de tv. Kortom als de CeC techniek maar goed is geimplementeerd kan er veel.

h.kanbier
Level 8

Inderdaad alleen een box met een IR ontvanger is bruikbaar als je maar één AB op tafel wilt voor de gehele installatie.
De Next mini is voor mij niet bruikbaar omdat ik hem simpelweg niet kan bedienen met dezelfde AB waar ik al mijn andere apparaten (AV-center; scherm; PC; DVD speler; Humax HD recorder) mee bedien.

Er is simpelweg geen multi-use AB op de markt die ook de Next mini aankan.

Een converter van IR naar het bluetooth protocol van Ziggo zou ook een optie zijn. Helaas houd Ziggo dat protocol en de codes geheim, zodat geen producent een converter kan maken.

0 Kudos
Garihd
Level 17

Infrarood omzetten naar bluetooth? Dat lijkt mij on mogelijk.

Verder kan je een op bluetooth gebaseerde afstandsbediening normaliter maar met 1 device tegelijk pairen.

Het is mij wat dat betreft een raadsel hoe het met de DVR 7020( TV+ box) is gelukt dat daar 2 AB aan kunnen worden gekoppeld.

Er is niets geheim aan het protocol dat schreef ik hier eerder al. Enkel de opdrachtcodes (hex zover ik weet) zouden moeten worden doorgegeven.

Eigenlijk niks anders dan met infrarood elk apparaat en merk heeft een eigen codeset soms zelfs meerdere. Als een fabrikant die niet zelf doorgeeft kan een universele afstandsbediening maker er niets mee beginnen hooguit reverse engineren.

Uw setup is ietwat complexer dan elders vermoed ik. 

Voor klanten met een TV een sounbar en de Mini is de afstandsbediening van de Mini genoeg, behalve dat je daarmee niet in de systeeminstellingen van de TV komt, wat normaliter bijna nooit nodig is.

Dat geschrevenhebbende zijn de Mini en de TV+ box voor mij ook nog een No Go. 

0 Kudos
h.kanbier
Level 8

Wat ik bedoel is een kastje dat de IR codes van de multi-use AB ontvangt (b.v. die voor de gewone Next) en dan de juiste BT codes uitzend naar de Next Mini.
Ok, dus het protocol is al wel bekend, alleen de codes nog niet.
Mijn setup is inderdaad wat afwijkend. Ik heb geen TV, ik heb een twee zone AV center dat dat verbonden is met een LG scherm met twee HDMI ingangen en uitgebreide PIP/POP functionaliteit.
Voor mij is de Next mini dus onbruikbaar omdat ik één Harmony remote gebruik voor alle 8 mijn apparaten (inclusief een Windows 11 PC) en daar zeer tevreden over ben.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

Tsja niks aan te doen wordt al jaren gevraagd

0 Kudos
Garihd
Level 17

@h.kanbier  schreef:

Ok, dus het protocol is al wel bekend, alleen de codes nog niet.

RF bluetooth is er maar in een paar vormen de fabrikant van de Mini heeft echt niets nieuws ontwikkeld. Althans dat is onwaarschijnlijk.

0 Kudos
Karel.
Level 17

@h.kanbier  schreef:

Inderdaad alleen een box met een IR ontvanger is bruikbaar als je maar één AB op tafel wilt voor de gehele installatie...

Als de HDMI-CEC in de Next en Next mini volledig was geïmplementeerd dan zou je alles over en weer met de afstandsbediening van de aangesloten apparaten i.c.m de op dat moment actieve HDMI ingang kunnen bedienen. Zonder dat je ook maar complexe handelingen hoeft uit te voeren met het zogenaamd “koppelen” van afstandsbedieningen. Dan is het onderlinge gebruik of het nu Bluetooth of IR is ondergeschikt en alleen relevant tussen de afstandsbediening en bijbehorend apparaat waar je het opricht.

Helaas is de HDMI-CEC integratie in de Next(mini) slecht. Vraag me af of het nog op te lossen is in de firmware. Of dat de HDMI hardware slechts beperkt is uitgevoerd om de Next in kostprijs zo laag mogelijk te houden.

0 Kudos
h.kanbier
Level 8

Via HDMI-CEC zul je nooit vanuit een device zoals de Next mini via een AV center de diverse daarop aangesloten apparaten inclusief een Windows PC kunnen gaan bedienen. IR is absoluut nog noodzakelijk.
De AB van de next heeft hier ook absoluut geen functionaliteit voor zelfs als het wel in HDMI-CEC zou zitten.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Afstandsbedieningen staan los van HDMI-CEC. De ontvanger relayed de ontvangen AB commando’s via goede geïntegreerde HDMI-CEC signaal over de HDMI kabel naar de diverse aangesloten apparaten. De afstandsbediening hoeft die functionaliteit niet te hebben de ontvanger daarentegen wel en laat die nu net ontbreken in de Next (mini).

0 Kudos
Garihd
Level 17

@Karel.  schreef:

Afstandsbedieningen staan los van HDMI-CEC. De ontvanger relayed de ontvangen AB commando’s via goede geïntegreerde HDMI-CEC signaal over de HDMI kabel naar de diverse aangesloten apparaten. De afstandsbediening hoeft die functionaliteit niet te hebben de ontvanger daarentegen wel en laat die nu net ontbreken in de Next (mini).

Precies dit mijn TV stuurt via CeC de volume sturing naar de soundbar, alleen als de TV uit staat wordt de soundbar direct via IR aangestuurd.

Cec blijft wat mij betreft een onding omdat vaak ongewenst andere apparaten ook aangaan.

En dat is waar de Harmony's sterk in zijn de diverse scenarios die je kan instellen. Apparaat A en D aan terwijl B en C uitblijven.

Terzijde @Karel. Maar welk HDMI protocol zou de fabrikant van de Mini moeten volgen elke fabrikant heeft zijn eigen variant. Nu kunnen in de basis de meesten wel met elkaar overweg mijn voorkeur gaat dan toch uit naar alles van 1 merk.

h.kanbier
Level 8

Als ik u goed begrijp geeft HDMI-CEC allen commando's door. Maar dan moet dus de AB van het te bedienen apparaat gebruikt worden. Dat is dan een IR AB en de Next mini heeft geen IR ontvanger zodat er niets wordt ontvangen dat kan worden doorgegeven.
De Next mini werkt met BT, dus een ander apparaat (met IR ontvanger) kan dus ook de commando's van de Next mini AB niet doorgeven. Een IR BT code converter is lijkt mij de enige oplossing.

0 Kudos
Videopionier
Level 10

@Garihd  schreef:

...Als de Mini al iets doet met CeC is het apparatuur uit of aanzetten niet luisteren naar opdrachten. Daar weet  @Videopionier  mogelijk meer over dan ik...

@Garihd  Ja dat klopt inderdaad. Maar aangezien de TV dat ook doet ontstaan er problemen als een Next (mini) wordt toegevoegd aan een bestaande, goed werkende setup met een soundbar of AVR. Dit forum staat er vol mee.

Op de achtergrond heb ik suggesties gedaan om dit probleem aan te pakken. Het probleem waar ik tegen aanloop, is dat wijzigingen door Liberty Global moeten worden doorgevoerd, voor alle apparaten, in alle landen. Je kunt je voorstellen dat dat de nodige vertraging oplevert.

0 Kudos