Vraag
Reacties
Oplossing
Ergens in Zuid-
Level 1

Mediabox Next - Geen 2.4 Ghz?

Hallo,

I.v.m. het regelmatig “verbreken” van de internetverbinding als ik naar Netflix/uitgesteld kijken/opnames kijk, wil ik de WiFi van de Mediabox Next instellen op 2.4 Ghz, zoals in een ander topic is voorgesteld.

Helaas vind ik in het menu onder 'Draadloos' alleen de 5.0 Ghz band. Waar is de 2.4 Ghz gebleven; is die er eigenlijk ooit wel geweest?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Rikst
Community Moderator
Community Moderator

Welkom op de Community @Ergens in Zuid-Holland! Onhandig dat het niet lukt om de box met het 2,4Ghz netwerk te verbinden net nu jij dat wel graag wilt. Heb je in het modem onderscheid gemaakt tussen het 2,4 en 5Ghz netwerk, hebben ze beide hun eigen naam?

Bekijk in context

8 Reacties 8
Steefb
Level 20

Zet hem even uit met 't knopje achterop. Vaak lost dat vreemde problemen op.

Probeer anders fabrieksinstelling eens, opnames en meeste instellingen blijven bewaard.

Ergens in Zuid-
Level 1
Topicstarter

Dank. Geen van beide opties leiden tot een oplossing. Bij het instellen van een nieuw draadloos netwerk krijg ik geen keuze uit 2.4 of 5 GHz en wordt direct de 5 GHz verbinding gelegd.

0 Kudos
Rikst
Community Moderator
Community Moderator

Welkom op de Community @Ergens in Zuid-Holland! Onhandig dat het niet lukt om de box met het 2,4Ghz netwerk te verbinden net nu jij dat wel graag wilt. Heb je in het modem onderscheid gemaakt tussen het 2,4 en 5Ghz netwerk, hebben ze beide hun eigen naam?

Ergens in Zuid-
Level 1
Topicstarter
Rikst Ziggo wrote:

Heb je in het modem onderscheid gemaakt tussen het 2,4 en 5Ghz netwerk, hebben ze beide hun eigen naam?

Er is één netwerknaam, voor beide frequenties. Kun je 2 verschillende namen instellen in een Connect Box? 

0 Kudos
Huizinga
Level 15

Goedenavond, 

Ik denk dat je dit probleem niet bij de mediabox moet oplossen maar bij het modem.

Even inloggen op het modem met het gateway adres (staat op het modem en is meestal http://192.168.178.1). Hierna de ssid's (wifi netwerknaam) aanpassen. Bijvoorbeeld: op 2,4 ghz geef je 'mijn wifi' als naam en het 5 ghz noem je dan 'mijn wifi 5g'.

Hierna download je een app zoals bijvoorbeeld Wifi Analyzer op je telefoon en controleert de wifi drukte in je omgeving. Met name welke wifikanalen het minst bezet zijn is hier belangrijk. Op basis hiervan kan je de wifikanalen in het modem op een vast kanaal zetten in plaats van de automatische optie die standaard is in het modem. Dit instellen gaat op dezelfde manier als het aanpassen van de SSID'S. 

Hiermee zou ook de 5 Ghz wifi een stuk stabieler moeten werken hoewel ik, als de mogelijkheid er is, toch de voorkeur zou geven om de Next te verbinden met een internetkabel ipv wifi.

Groeten, Christiaan 

Ergens in Zuid-
Level 1
Topicstarter

Dank. Ik ga er in het weekeinde eens naar kijken en de resultaten hier melden.

Huizinga
Level 15

Succes!

0 Kudos
Ergens in Zuid-
Level 1
Topicstarter

Het is gelukt om de netwerken apart te hernoemen en de Mediabox met het 2,4 GHz netwerk te verbinden. Nu maar eens kijken of dit beter gaat. Als ik binnen een week niets meld mag je ervan uitgaan dat ik geen last meer heb van wegvallende verbindingen.

@Huizinga : ik heb meteen de kanelen gecheckt en handmatig ingesteld. Bedankt.