1
Vraag
2
Reacties
MarcAngelo

Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Mediabox Next: Afstandsbediening koppelen aan audio systeem, maar ontkoppelen? [OPGELOST]

Beste mensen,

In de Mediabox Next is het mogelijk om in het menu de afstandsbediening te koppelen met je audio systeem. Als je versterker dan aan staat, kun je de volume toetsen van de Ziggo Mediabox gebruiken voor het volume van de versterker. Het volume van de TV kan met deze toetsen dan niet meer ingesteld worden.

Het vreemde is echter:
Je kunt NERGENS in de Mediabox je audiosysteem weer ontkoppelen, zodat de volume toetsen weer op de TV werken.

Een reset naar fabrieksinstellingen helpt niet, omdat een profiel bewaard blijft, welke na het opnieuw opstarten weer wordt ingeladen.

Een ingestelde pincode, ingestelde naam van de Mediabox, maar ook een gekoppeld audiosysteem worden bewaard en staan na de herstart er weer gewoon in.

HOE kun je het audiosysteem dan ontkoppelen? 
Het menu, waarin de je koppeling kunt maken heeft GEEN button, om deze te ontkoppelen. De handleiding meld dit niet. 

In verschillende posts op de Ziggo Community las ik als tip om een ander merk versterker te kiezen en in te stellen. Probleem is echter dat de volume toetsen dan nog steeds niet met de TV werken.

Ik heb contact opgenomen met Ziggo en de medewerker heeft zijn best gedaan, maar moest het antwoord schuldig blijven en vroeg me dit in de Ziggo Community te vragen.

Terwijl ik met hem aan de lijn zat, bedacht ik me iets wat ik nog niet geprobeerd had:
Wat gebeurd er als ik de enige knop die erop zit indruk, vasthoud en dan de stroom erop zet...?

Welnu, dan krijg je een keuzemenu met opties voor een "SOFT-RESET", maar ook voor een "HARD-RESET". Ik meldde de medewerker dat ik een HARD-RESET had gestart.
Hij raadde dit af en had nog nooit een HARD-RESET aan een gebruiker geadviseerd. 

Welnu...
Het apparaat start vervolgens op, alsof het net uit de doos is, download de firmware en start daarna gewoon op. Echter... ZONDER gekoppeld audiosysteem! Precies wat ik wilde.
De volume toetsen werken nu weer gewoon op de TV.

Wellicht is een HARD-RESET voor sommige mensen geen goed idee, maar in mijn geval was dit wel de oplossing, dus wilde hem graag delen.

Enige wat wel moest:
De afstandsbediening (knopje TV + 0  tegelijk indrukken) opnieuw met de Mediabox Next verbinden.

Ik hoop wel dat er ooit een update uitkomt, waain je gewoon het audiosysteem kan ontkoppelen.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Er is een simpelere oplossing 🙂

 

Ga naar de instellingen Beeld en Geluid en druk OK op de regel Bepaal je volume.

Als je eerder een TV hebt gekoppeld en daarna een versterker, dan komt onder Koppel je afstandsbediening de keuze Bepaal je volume, als je daar OK op klikt wijzigt de koppeling van de versterker weer naar die van de TV of van de TV naar de versterker.

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Het is jammer dat er geen uitgebreide gebruiksaanwijzing op de Ziggo website aanwezig is, want dat zou dit soort uitgebreide zoektochten kunnen voorkomen, terwijl de oplossing zo simpel is.

 

"Echter...
Een TV heb ik niet eerder gekoppeld.

Vanwege het CEC protocol, welke standaard in de Mediabox Next aan staat, zorgt ervoor dat de volume toetsen en aan/uit-knop al standaard met de TV functioneren."

 

De Next koppelt de TV niet op CEC, maar op herkenning via de HDMI kabel.

CEC activeren gaat handmatig op de Next via de Eén knop voor aan- en uitzetten in Instellingen Beeld en geluid.

Als de Next de TV zelf al heeft gekoppeld en je voegt een versterker toe, dan komt de mogelijkheid tevoorschijn: Bepaal je volume.

Bekijk in context

3 Reacties 3
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Er is een simpelere oplossing 🙂

 

Ga naar de instellingen Beeld en Geluid en druk OK op de regel Bepaal je volume.

Als je eerder een TV hebt gekoppeld en daarna een versterker, dan komt onder Koppel je afstandsbediening de keuze Bepaal je volume, als je daar OK op klikt wijzigt de koppeling van de versterker weer naar die van de TV of van de TV naar de versterker.

MarcAngelo
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dank voor je oplossing. 
Deze vond ik nergens terug. Ook de medewerker van Ziggo wist dit niet te vertellen.

Echter...
Een TV heb ik niet eerder gekoppeld.

Vanwege het CEC protocol, welke standaard in de Mediabox Next aan staat, zorgt ervoor dat de volume toetsen en aan/uit-knop al standaard met de TV functioneren. 
Dat werkt direct uit de doos. 

Wanneer je dan alleen een audiosysteem koppelt, dan werken de volume toetsen niet meer voor de TV. 
Ik had van alles geprobeerd, ook achteraf alsnog een TV koppelen, maar ook daarmee kreeg ik de functie niet terug, terwijl bij het testen van de knoppen het volume van de TV wel werd aangepast...

Een HARD-RESET loste dit uiteindelijk voor mij op.
Ik ga geen audiosysteem meer koppelen, want de versterker staat niet altijd aan als ik TV kijk.
Dan is het best irritant dat de volume toetsen dan niet voor de TV gebruikt zouden kunnen worden 😉

Ik ben wel blij met je reactie, want weet nu wel dat ik volgende keer nog iets anders kan proberen. 😉

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Het is jammer dat er geen uitgebreide gebruiksaanwijzing op de Ziggo website aanwezig is, want dat zou dit soort uitgebreide zoektochten kunnen voorkomen, terwijl de oplossing zo simpel is.

 

"Echter...
Een TV heb ik niet eerder gekoppeld.

Vanwege het CEC protocol, welke standaard in de Mediabox Next aan staat, zorgt ervoor dat de volume toetsen en aan/uit-knop al standaard met de TV functioneren."

 

De Next koppelt de TV niet op CEC, maar op herkenning via de HDMI kabel.

CEC activeren gaat handmatig op de Next via de Eén knop voor aan- en uitzetten in Instellingen Beeld en geluid.

Als de Next de TV zelf al heeft gekoppeld en je voegt een versterker toe, dan komt de mogelijkheid tevoorschijn: Bepaal je volume.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic