Beste mensen hier,
Ik plaats dit bericht voor mijn ouders (75+) die sinds een jaar of wat beschikken over een Mediabox Next 2.0 en een Smartwifi modem. De Mediabox is via coax verbonden met een kabel naar de meterkast. Daarnaast krijgt de Mediabox internet via wifi. Afstand tussen modem en mediabox is circa 10 meter maar moet wel wat gipsmuurtjes door.
Grootste probleem: ze zien vaak een verscheidenheid aan foutcodes voorbij komen en dit met name bij terugkijken van opnames.
Codes die mijn moeder heeft doorgegeven: CS 9994, 9031, 2505, 9095, 9005, 3300.
Meldingen:
Ik wil als eerste Smartwifi maar even laten resetten en dan eens kijken of er nog dit soort meldingen zijn.
Ouders hebben ook al eens Ziggo gebeld maar kregen niet veel meer (ligt vast aan twee kanten overigens 😉 ) dan "dan moet u maar een kabel trekken", maar daar kunnen ze niet direct iets mee, of is die mediabox erg gevoelig voor niet optimaal wifi-signaal? Coax kabel ligt er overigens ca 25 jaar en dat is niet zo lang, toch?
Monteur langs krijgen vinden ze beetje "eng" vanwege de potentiele kosten...
Hoop dat jullie wellicht wat tips hebben. Erg bedankt.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Allen, Ziggo monteur is inmiddels geweest (volgende dag al!) en een nieuw AOP gemonteerd alsmede een nieuwe splitter. Tot nu toe nog geen problemen ondervonden, maar we moeten nog even langer testen of het echt verholpen is. Dank allen zover!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dag @Zeeforel
Blijkbaar maakt deze Mediabox Next een slechte verbinding. Een beetje lastig, maar om te zien of hier mogelijk een oorzaak ligt, zou het mogelijk zijn om tijdelijk een netwerkkabel aan te sluiten zodat u kunt testen of de verbinding verbetert?
Dat die coaxkabel er al 25 jaar (een mensenleven) ligt, zou mogelijk een oorzaak kunnen zijn. En dan denk ik met name aan de Ziggo-aansluiting (AOP). Om mogelijke oorzaken uit te sluiten: zou u een foto kunnen plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo uw huis binnenkomt (het abonnee overnamepunt) met eventuele splitters, signaalversterkers en het modem op de foto?
Dag @Wim C. , bedankt voor je reactie. Ga mijn ouders om die foto's vragen. Duurt wel even dus... 😉
@Zeeforel doe vooral rustig aan; heb geen haast. 👍🏻
@Wim C. nog even over het testen met een netwerkkabel. Bedoel je dan dat ik zeg 10m netwerkkabel aansluit tussen modem en mediabox en dan ga kijken of het afspeelprobleem zich minder voordoet? Zo'n kabel permanent door de kamer leggen is namelijk geen optie. En als dit daadwerkelijk het probleem lijkt te verhelpen...wat dan? Echt netjes zo'n kabel aanleggen of iets met wifi-versterking doen?
Dank.
@Zeeforel ik begrijp dat het lastig is, daarom schreef ik ook ‘tijdelijk’ en bedoeld als test om te kijken of het verbetering oplevert. En als het inderdaad verbetering oplevert, dan moeten we bekijken hoe we de verbinding (op welke manier dan ook) definitief kunnen verbeteren.
@Zeeforel Ik zou het eerst even (tijdelijk) proberen met het voorstel van @Wim C. en als de problemen dan over zijn en je kan echt geen netwerkkabel aanleggen, zou je nog eens met een wifi booster of pod kunnen experimenteren.
Die foutcodes wijzen erop dat hij geen verbinding kan maken met het netwerk, of ik moet het mis hebben...
Hierbij een tweetal foto's van de situatie in de meterkast. Er komt een groene kabel vanuit de vloer. Die gaat naar het UPC kastje (voormalig UPC gebied...). Vandaar loopt een kabel naar de splitter (nu trouwens overbodig want in slaapkamer wordt niet meer gebruikt eigenlijk; direct kabel beter dus). Vanuit splitter gaat kabel naar woonkamer en slaapkamer. Kastje naast UPC kastje is de glasvezel-aansluiting die 6 maanden geleden geplaatst/voorbereid is maar niet wordt gebruikt.
Dag @Zeeforel
Bedankt voor de foto’s.
Het lijkt me dat u een afspraak moet maken met een monteur om deze situatie te updaten. Als dit AOP is vervangen dan kunnen we kijken naar een volgende stap. Deze monteur legt dan tegelijk een nette coaxkabel aan vanaf het AOP en het modem.
Zorg wel dat uw postcode en huisnummer in uw profiel staan, dan weten Ziggo-moderators wie u bent en waar u woont. Omdat dit om een euvel bij uw ouders gaat, kunt u het adres van uw ouders tussen haakjes bij uw profiel zetten. Uw profiel vindt u hier.
Het spreekt voor zich dat deze informatie alleen zichtbaar is voor Ziggo-moderators.
Tussendoor kan het geen kwaad om bij wijze van test tijdelijk even een netwerkkabel neer te leggen.
@Wim Weet je wat de kosten van de upgrade rond de AOP zullen zijn? En gaat de monteur dan ook een nieuwe coax kabel trekken naar de TV (ca 10-15 meter verderop; door plafond / muur)?
Denk je dat dit, gegeven de foutmeldingen etc. belangrijker is dan aanleggen van een utp-kabel, wat ik nu ook aan het overwegen ben?
Dank.
Dag @Zeeforel
Het AOP valt onder het domein van Ziggo en een nieuw AOP aanleggen is dus kosteloos. Deze monteur zorgt er tevens voor dat het modem correct wordt aangesloten op het AOP met een geschikte coaxkabel en splitter.
Eventueel (indien noodzakelijk) een kabel trekken vanaf de TV naar het AOP is niet gratis. Hier vindt u meer informatie wat u van een monteur kunt verwachten.
Met het tijdelijk aanleggen van een netwerkkabel kunt u er in elk geval achterkomen of het probleem inderdaad te maken heeft met een slechte netwerkverbinding. Bijkomend voordeel is dat als de verbinding verbetering oplevert, uw ouders in elk geval TV kunnen kijken.
een nieuwe coaxkabel trekken is in de meeste gevallen neit nodig. wcd in de woonkamer vervangen moet voldoen evenals het aop. het modem zal op een nieuw aop beter functioneren en dan zullen de internetproblemen op de next waarschijnlijk ook voorbij zijn. als het signaal naar het modem niet goed is treden er korte onderbrekingen op in je internet en dat merk je meteen tijdens het terugkijken van een tv programma
klopt inderdaad
Hi @Zeeforel, lief dat je voor je ouders in de bres schiet! Problemen en foutcodes bij het afspelen van opnames zie je liever natuurlijk niet. Je neemt immers niet voor niets iets op!
In je profiel zie ik nog geen adres tussen haakjes staan. Als we een monteursafspraak voor je ouders mogen maken, dan horen we graag!
Allen, Ziggo monteur is inmiddels geweest (volgende dag al!) en een nieuw AOP gemonteerd alsmede een nieuwe splitter. Tot nu toe nog geen problemen ondervonden, maar we moeten nog even langer testen of het echt verholpen is. Dank allen zover!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.