1
Vraag
2
Reacties
SasRubens

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Logitech harmony companion (hun) - Koppelen aan Ziggo mediabox XL

Is het mogelijk om de afstandsbediening van de ziggo mediabox xl te koppelen in de logitech harmony companion afstandsbediening met hub?
Iemand ervaring mee?
Aan/uit werkt wel tot nu toe maar kan hem niks leren? Zender wisselen, menu toets etc etc! Had verwacht dat hij na het type nummer ingeven de gehele afstandsbediening had herkend...
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
McMennieman wrote:
Heeft iemand ervaring met het koppelen van een Logitec Harmony Elite (950 + HUB) met de Horizon Mediabox (type Samsung SMT-G7400)? Er schijnt namelijk een verschil te zijn tussen de 7400 en 7401.


Ik heb de hub draaien met de G7400. Je moet als apparaat de SAMSUNG DVR toevoegen.
Verder werken sommige knoppen niet, zoals de 'Guide'-knop. Dit is op te lossen door een eigen reeks te maken en deze toe te kennen aan de knop 'Guide'.

Kijk ook hier even,
https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/logitech-harmony-one-icm-horizon-mediabox-4463

Dit is wel van 3 jaar terug, dus het kan zijn dat de sequence op de Mediabox sinds die tijd is veranderd, dus dat moet je even controleren. Ook kan het zijn dat het invoeren in de hub nu anders werkt.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.

Bekijk in context

34 Reacties 34
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
SasRubens
Leren gaat niet omdat de originele AB van de MediaBox XL gebruik maakt van RF signalen- niet van IR.
Er is wel een IR-repertoire waarmee je de MediaBox XL grotendeels kunt bedienen.
Je zult een Device in de Logitech Db moeten zoeken dat past op de MediaBox Xl.
Welk Model en Fabrikant je dan moet kiezen, weet ik niet.

Misschien dat iemand anders je daarbij op het goede spoor kan zetten.
Of bekijk dit Topic, voor inspiratie:
https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/logitech-harmony-one-icm-horizon-mediabox-4463
Gr Han
SasRubens
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt, heb dat inmiddels voor elkaar...nu de koppeling nog met Google home
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Welk Device koos je precies bij Logitech?
Dan schrijf ik het op en kan daarmee wellicht later iemand anders helpen.

Gr Han
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
SasRubens wrote:
Bedankt, heb dat inmiddels voor elkaar...nu de koppeling nog met Google home


Als je de hub met Google Home wil gaan koppelen, dan moet je er rekening mee houden dat het niet gaat als je Harmony-account op 'Nederlands' staat. Je schijnt eerst je account op Amerikaans of Engels te moeten zetten, de hub koppelen aan Google Home. Daarna kan je je account wel weer op Nederlands zetten.
Ik heb het zelf nog niet gedaan overigens, ik wacht nog even, hopelijk komt de Nederlandse ondersteuning snel van Logitech.
SasRubens
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:
Ok. Welk Device koos je precies bij Logitech?
Dan schrijf ik het op en kan daarmee wellicht later iemand anders helpen.

Gr Han

zal ik thuis ff naar kijken, kan ik nu niet zien helaas.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
hanh wrote:
Ok. Welk Device koos je precies bij Logitech?
Dan schrijf ik het op en kan daarmee wellicht later iemand anders helpen.

Gr Han


Dat staat in het forum-item wat je zelf net door stuurt....

"Allereerst moet je als apparaat een Samsung PVR kiezen ipv een Samsung DVR."
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
acoster
"Allereerst moet je als apparaat een Samsung PVR kiezen ipv een Samsung DVR."

In de software die gebruik voor de programmering van mijn Logitech remotes moet ik invullen:
Manufacturer en Device Model.
Daar vraag ik naar.
Gr Han
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
hanh wrote:
acoster

"Allereerst moet je als apparaat een Samsung PVR kiezen ipv een Samsung DVR."
In de software die gebruik voor de programmering van mijn Logitech remotes moet ik invullen:
Manufacturer en Device Model.
Daar vraag ik naar.
Gr Han


Oh...ok, dat wist ik niet.
Manufacturer: Samsung
Device Model: SMT-G7400 of SMT-G7401 (hangt af welke media-box je hebt)
SasRubens
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Toch niet voor elkaar gekregen 😞
alleen de aan/uit werkte maar het zappen (kanaal vooruit-achteruit) werkte niet.
iemand nog ideeen welk type AB ik moet kiezen in My Harmony voor de ziggo afstandsbediening (Mediabox XL) ?
Arthur G.

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik gebruik mijn Harmony Hub met de Mediabox XL geconfigureerd als Samsung SMT-7401 (het typenummer staat op het typeplaatje van de Mediabox).

Het werkt soms wel, soms niet. Maar voor mijn doeleinden, het inschakelen van de TV en de Mediabox met Alexa stembediening en routines, goed genoeg.
McMennieman

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heeft iemand ervaring met het koppelen van een Logitec Harmony Elite (950 + HUB) met de Horizon Mediabox (type Samsung SMT-G7400)? Er schijnt namelijk een verschil te zijn tussen de 7400 en 7401.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
McMennieman wrote:
Heeft iemand ervaring met het koppelen van een Logitec Harmony Elite (950 + HUB) met de Horizon Mediabox (type Samsung SMT-G7400)? Er schijnt namelijk een verschil te zijn tussen de 7400 en 7401.


Ik heb de hub draaien met de G7400. Je moet als apparaat de SAMSUNG DVR toevoegen.
Verder werken sommige knoppen niet, zoals de 'Guide'-knop. Dit is op te lossen door een eigen reeks te maken en deze toe te kennen aan de knop 'Guide'.

Kijk ook hier even,
https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/logitech-harmony-one-icm-horizon-mediabox-4463

Dit is wel van 3 jaar terug, dus het kan zijn dat de sequence op de Mediabox sinds die tijd is veranderd, dus dat moet je even controleren. Ook kan het zijn dat het invoeren in de hub nu anders werkt.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
McMennieman

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
acoster wrote:

McMennieman wrote:
Heeft iemand ervaring met het koppelen van een Logitec Harmony Elite (950 + HUB) met de Horizon Mediabox (type Samsung SMT-G7400)? Er schijnt namelijk een verschil te zijn tussen de 7400 en 7401.
Ik heb de hub draaien met de G7400. Je moet als apparaat de SAMSUNG DVR toevoegen.
Verder werken sommige knoppen niet, zoals de 'Guide'-knop. Dit is op te lossen door een eigen reeks te maken en deze toe te kennen aan de knop 'Guide'.

Kijk ook hier even,
https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/logitech-harmony-one-icm-horizon-mediabox-4463

Dit is wel van 3 jaar terug, dus het kan zijn dat de sequence op de Mediabox sinds die tijd is veranderd, dus dat moet je even controleren. Ook kan het zijn dat het invoeren in de hub nu anders werkt.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.

Bedankt voor je snelle reactie!
Hoe ervaar je de werking met reeksen? Valt de wachttijd na het indrukken van een commando mee voordat de opdracht is uitgevoerd? En zou je op basis van jouw ervaringen de aanschaf van een Harmony Elite aanbevelen of juist niet?
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
De vertragingen vallen mee hoor.
Voor het oproepen van de guide, hoef je tegenwoordig nog maar 2 commando's te sturen, 'Menu' en dan 'Ok' als ik het goed heb (ff uit mijn hoofd). Zit een vertraging van een seconde tussen bij mij en dat werkt prima. De Ziggo Mediabox is op zichzelf al niet één van de snelste, dus het valt eigenlijk helemaal niet op ;-).

Ik ben er zeer over de Harmony Hub te spreken. Ik heb een soundbar voor het geluid, TV voor het beeld en de Ziggo Mediabox voor TV en Radio. Verder nog een Chromecast in de soundbar en een Android Mediaspeler. Met 1 druk op de knop gaan de apparaten aan die nodig zijn en wordt de juiste ingang geselecteerd. Zelfs als ik enkel de Radio aan zet, geef ik voor de soundbar nog een extra instelling mee voor 'Muziek'.
En vooral de medebewoners, die het omgaan met 3 afstandbedieningen niet zo handig vonden, is het goed te doen. En werkt de Harmony toch een keer niet zoals het hoort, log ik op afstand in via de app op de telefoon en kan het nog even corrigeren.

Ik beveel hem zeer zeker aan.
MicHar

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Wellicht een late reactie maar ik heb de volgende volgorde gebruikt

Ziggo
GW-7401

Het apparaat wordt inderdaad gevonden, en inderdaad de EPG-functie is niet aan een toets te koppelen!
Christopher72

Level 4
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes
Voor de 'Tweakers' onder ons, te weten: Linux-kenners en IT'ers, er is nog een andere mogelijkheid om de ontbrekende opdrachten aan te sturen met een Harmony remote. Als je geen Tweaker bent, en/of je bent tevreden met de Sequence - oplossing: stop dan met lezen. Onderstaande is volledig op eigen risico. Niet omdat je er iets mee kunt stukmaken, maar om je veel frustratie te besparen.

De Samsung SMT-G7400 en SMT-G7401 (Horizon Mediabox XL) zijn via het thuisnetwerk te bedienen. De Horizo Go apps van IOS en Android doen dat immers ook. Van deze wetenschap kun je gebruik maken, als je een extra 'computer' hebt die je naar believen kunt inrichten, inclusief een IR-ontvanger. In mijn geval: een Raspberry Pi 3 B+, met een RemotePi board. De R-Pi wordt dan aangestuurd met de Harmony remote. Dit mag zelfs eentje zijn die geen Hub heeft (zoals de Harmony One), zolang jouw remote maar 'zicht heeft' op de R-Pi. De R-pi 'vertaalt' vervolgens de ontvangen IR-signalen naar een commando dat via het netwerk naar de Mediabox XL wordt gestuurd.

Werkwijze (zéér ruwweg, anders wordt het een veel te uitgebreide handleiding):

1. Op de Harmony remote: voeg een Infrarood-gestuurd apparaat toe dat je niet in huis hebt. Met dit apparaat bedien je de Raspberry Pi. Hernoem dit apparaat dus naar "Raspberry Pi" (ook al klopt dit strikt genomen niet). Om het overzichtelijk te houden.
2. Op de Raspberry Pi:
- installeer daarop (bijvoorbeeld) Raspbian Lite, het besturingssysteem.
- Zorg ervoor dat het besturingssysteem zélf de IR-commando's ondervangt en vertaalt. Dit kan in Raspbian Lite door in het bestand /boot/config.txt de regel 'dtoverlay=gpio-ir' toe te voegen. Maak dus geen gebruik van LIRC!
- Maak Python - scripts aan, per aan te sturen knop. Deze python-scripts sturen opdrachten naar de mediabox via het thuisnetwerk. Ik heb slechts 3 scripts aangemaakt: voor de TV-knop, de Guide-knop en de DVR-knop. Deze scripts sturen de commando's via het netwerk naar de Mediabox. Zie https://github.com/OrangeTux/einder Met behulp hiervan kun je zelf de Python scripts maken.
- Verwerk de IR-signalen ("events") die via jouw remote door het besturingssysteem worden gegenereerd. Dit kan met een bash-script met daarin het commando 'evtest' (= 'event test'). Je kunt hierin per IR-event het bijbehorende Python-script aanroepen. Dit is dus de verbinding met het IR-event en het netwerk-commando. Zie https://unix.stackexchange.com/questions/428399/how-can-i-run-a-shell-script-on-input-device-event
- Zorg ervoor dat bovenstaand bash-script wordt uitgevoerd bij het starten van het besturingssysteem.
3. Voeg het in 1.) aangemaakte apparaat toe aan een nieuwe activiteit, of aan de activiteit die je al gebruikte om o.a. de Mediabox te bedienen. De knoppen TV, Guide en DVR moet je dus aanpassen, omdat die nu via de Raspberry Pi lopen. De overige knoppen blijven hetzelfde, die bedienen immers de Mediabox rechtstreeks.

Opmerking 1: In de Python scripts moest ik een vertraging inbouwen vóór en na het sturen van het commando naar de mediabox. Deed ik dit niet, dan bleef de mediabox continu commando's bleef ontvangen en liep 'ie vast (alleen op te lossen door deze keihard uit- en aan te zetten).
Opmerking 2: De mediabox moet een vast IP-adres hebben, en je moet 'm kunnen bedienen via jouw app op Android / IOS.
hader

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb een harmony elite met een hub. Sluit je AB op je laptop/PC. Zoek je Mediabox XL op, laad hem en je kan je Mediabox XL bedienen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
hader
Zoek je Mediabox XL op

Hoe vind je hem? Daar zit het probleem voor veel mensen.
Wat moet je voor succes precies intikken bij Manufacturer en Device Model Number.
Er zitten nog aardig wat Devices in de Logitech DB met Manufacturer = Ziggo of UPC.
En dan heb je natuurlijk ook de Samsung Devices. Etc.
Kortom: je geeft te weinig info.

Moet het Ziggo, GW-7401 zijn? Dat zag ik eerder.
hader

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De Harmony doet wat het moet doen, de Mediabox XL met de Ziggo AB werkt perfect. Ik zelf heb een SMT-G7400 Mediabox XL van Samsung. Vind je eigen merk, staat onderop of je Mediabox XL. Zoek dat op op de Harmony site. Succes. :triumph:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic