1
Vraag
2
Reacties
RickNL

Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Langere HDMI-kabel Next

Ik heb mijn TV aan de muur gemonteerd, zonder een audiomeubel in de buurt. Om de Mediabox Next netjes (onzichtbaar) weg te werken heb ik deze achter de TV gemonteerd met tiewraps. Dit werkt prima, echter hoor ik de ventilator soms wel zoemen. Misschien dat het te warm is achter de tv, of dat je het beter hoort omdat het meer resoneert?

Ik zat er daarom aan te denken om de Next op een totaal andere plaats neer te zetten in een kastje waar ook mijn modem staat. Hiervoor is echter wel 10-15 meter HDMI-kabel nodig. Heeft iemand ervaring met een dergelijke lange kabel icm. de Next? Als ik een beetje Google zou een HDMI-kabel van deze lengte an sich moeten werken, maar ik zou toch graag bevestiging willen van iemand die het in het echt heeft gedaan met de Next. Ik zit nl. niet te wachten op vreemde storingen.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ga naar een goede vakzaak die je goed kan helpen met een dergelijke kabel, zonder je meteen arm te maken. Voor een dergelijke lengte is echter wel een hoge kwaliteit kabel nodig. Maar een echt eenduidig antwoord is er niet, daar de ervaringen nog weleens uiteen lopen. Mijn langste kabel was destijds een meter of 6 en werkte prima. Vraag dus of de kabel terug kan als het niet werkt, of nog beter; vraag of ze het in de winkel kunnen uittesten, áls men al een dergelijk lange kabel heeft liggen.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Verwijderd account
Niet van toepassing
RickNL

Misschien dat Be rt hier iets meer over kan vertellen wat de kabel opties zijn en of de afstand wel of niet bepalend is. En idd voorkomen is beter dan genezen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Oeps, langere HDMI kabels zitten buiten mijn beeld.
Ik heb wel begrepen dat het extra afgeschermd moet zijn, maar het fijne weet ik er niet van.

Hopelijk komt er iemand voorbij die hier meer van weet.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ga naar een goede vakzaak die je goed kan helpen met een dergelijke kabel, zonder je meteen arm te maken. Voor een dergelijke lengte is echter wel een hoge kwaliteit kabel nodig. Maar een echt eenduidig antwoord is er niet, daar de ervaringen nog weleens uiteen lopen. Mijn langste kabel was destijds een meter of 6 en werkte prima. Vraag dus of de kabel terug kan als het niet werkt, of nog beter; vraag of ze het in de winkel kunnen uittesten, áls men al een dergelijk lange kabel heeft liggen.
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes
Goedemorgen RickNL! 🙂

Dat is een hele goede vraag. Zoals Willem-A al aangeeft, er is geen eenduidig antwoord. Hoe langer de afstand tussen de bron en het beeldscherm, hoe groter de kans op storing. Een HDMI kabel van hoge kwaliteit is dus zeker aan te raden om deze afstand te overbruggen. Garanderen dat het werkt kunnen we niet.

We lezen graag je ervaring nadat je de mogelijkheid hebt gehad om dit uit te testen!
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
RickNL wrote:
Ik heb mijn TV aan de muur gemonteerd, zonder een audiomeubel in de buurt. Om de Mediabox Next netjes (onzichtbaar) weg te werken heb ik deze achter de TV gemonteerd met tiewraps. Dit werkt prima, echter hoor ik de ventilator soms wel zoemen. Misschien dat het te warm is achter de tv, of dat je het beter hoort omdat het meer resoneert?

Ik zat er daarom aan te denken om de Next op een totaal andere plaats neer te zetten in een kastje waar ook mijn modem staat. Hiervoor is echter wel 10-15 meter HDMI-kabel nodig. Heeft iemand ervaring met een dergelijke lange kabel icm. de Next? Als ik een beetje Google zou een HDMI-kabel van deze lengte an sich moeten werken, maar ik zou toch graag bevestiging willen van iemand die het in het echt heeft gedaan met de Next. Ik zit nl. niet te wachten op vreemde storingen.



Hi,

Ik heb er wel ervaring mee.

In mijn vorige woning had ik een TV aan een beugel hangen aan het plafond in mijn slaapkamer aan het voeteneinde van mijn bed.
Ik had een oude humax decoder een voorloper denk ik van de 5300 ? was nog zo een dikke met een zilver front en interactief geschikt. ( het type nummer weet ik niet meer ) bij mijn nachtkastje op een plankje staan en aangesloten met een HDMI kabel van 15 meter lang.

De Tv deed het prima met die Humax in deze setup.

Het zou mij persoonlijk verbazen als het niet werkt op deze manier met de next decoder.

Garantie geven dat het werkt kan ik je uiteraard niet geven.

https://www.allekabels.nl/computer_kabels/hdmi_kabel_high_speed/15-meter.html

Gokje kost je 23 euro 😉
Verwijderd account
Niet van toepassing
RickNL

Misschien onderstaande link wat voor je. Een wat duurdere prijsklasse. Omdat het om een lange afstand gaat Mariska Ziggo ook al aangaf. Uiteraard wat meerdere al aangaven het blijft een gok of het goed gaat werken.

https://www.onlinekabelshop.nl/roline-hdmi2-0a-uhd-4k-kabel-met-hdr-15-meter
RickNL
Topicstarter
Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes
Thanks voor de reacties! Inmiddels heb ik het anders opgelost. De fan maakte veel lawaai, maar dat kwam ws omdat de inlaat van de fan vlakbij een ventilatierooster van de tv zat, waardoor warme lucht werd aangezogen en de next warm werd. Ik heb de next daarom gedraaid, waardoor de fan niet boven en ventilatierooster zit. Vooralsnog hoor ik de fan niet meer en hoeft de next dus ook niet op een andere plek 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ronihd schreef:

"Ik had een oude humax decoder een voorloper denk ik van de 5300 ? was nog zo een dikke met een zilver front en interactief geschikt. ( het type nummer weet ik niet meer)".

De voorloper van de 5300c was de 5100c. Deze was echter al zwart en vrij klein. Wel een stuk minder karig uitgerust als een 5300c.

De oude zilveren uitvoering is wellicht de 9200c geweest. Een PVR met iets van 160 GB harde schijf, maar geen HD exemplaar, en dus zonder HDMI. De Fox C was het sowieso niet, en meer zilverkleurige exemplaren zijn er niet geweest in kabel decoders/PVR's. Weet je dus zeker dat het om een lange HDMI kabel ging?

Was het deze?

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes
#Lekkerbezig guys met het geven van alle tips en tricks! RickNL zo kan het ook 😉 Gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Bedankt voor de terugkoppeling!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Mariska Ziggo wrote:
#Lekkerbezig guys met het geven van alle tips en tricks! RickNL zo kan het ook 😉 Gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Bedankt voor de terugkoppeling!



Hoe zeggen ze dat ook weer; "Als Mozes niet naar de berg komt, versjouwen we de berg gewoon naar Mozes" of zoiets? :wink:

Waren er toen trouwens al HDMI kabels? :nerd::joy:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hans.W wrote:
RickNL



Misschien onderstaande link wat voor je. Een wat duurdere prijsklasse. Omdat het om een lange afstand gaat Mariska Ziggo ook al aangaf. Uiteraard wat meerdere al aangaven het blijft een gok of het goed gaat werken.

https://www.onlinekabelshop.nl/roline-hdmi2-0a-uhd-4k-kabel-met-hdr-15-meter


Moet wel kunnen want men sluit er op die manier ook wel beamers mee aan. Maar soms gebruikt men dan ook wel splitters welke het signaal nog een keer versterken. Maar goed, het is opgelost, en daar gaat het allemaal om in dit korte, doch harde bestaan.

Maar die dingen moeten toch in elkaar geflanst worden enkele euro's, want er kan ineens bijna de helft van de prijs af en dan nog gaat een kabel wel 3 keer over de kop...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
https://www.allekabels.nl/computer_kabels/hdmi_kabel_high_speed/15-meter.html

Forse prijsverschillen overigens... Van 23 tot 110 Euro voor dezelfde lengte. Ik zou die goedkope dan niet aandurven als het om deze lengte gaat. Zou ze eigenlijk weleens willen testen allebei; de goedkoopste en de duurste. Maar met 15 meter mag het best een stukje kwaliteit zijn.
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes
Willem-A wrote:

Mariska Ziggo wrote:
#Lekkerbezig guys met het geven van alle tips en tricks! RickNL zo kan het ook 😉 Gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Bedankt voor de terugkoppeling!
Hoe zeggen ze dat ook weer; "Als Mozes niet naar de berg komt, versjouwen we de berg gewoon naar Mozes" of zoiets? :wink:



Waren er toen trouwens al HDMI kabels? :nerd::joy:



Hahaha, de beste vraag op de Community Willem-A . Mozes heb ik nooit gekend, de HDMI kabel is er sinds 2002 vertelde Wikipedia mij net :nerd:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
We komen er vast nog eens achter. Alles komt tenslotte terug, dus de HDMI kabel is er vast ook al eens eerder geweest... :relaxed:

Maar de nieuwe uitvoering stamt alweer uit 2002... ? Wat gaat de tijd snel. Weet nog wel dat Marantz in 2006 met een bak van een receiver kwam van 27 kilo en een prijs van 3499,-- welke al voorzien was van 2 HDMI ingangen en 1 uitgang. Dat was toen al best vrij uniek. Toen had ie nog iets van versie 1,1. Mooie tijden waren dat ... :sunglasses:

Daarvoor was er ook nog DVI. Alleen beeld doorgifte. Geluid moesten we er toen zelf bij maken.

(Bij sommige films gaat dat heel makkelijk... :blush:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Bovenstaande nog even aangepast. Kan nét he Mariska Ziggo ? :grin:
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Ik weet weer welke type het was , het was een Cisco :joy: 8455DVB dus geen Humax
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Even een toevoeging voor HDMI kabels, de Next heeft wel type 2.0 nodig met mogelijk nog een toevoeging a of b, maar dat heb ik niet uit kunnen proberen.
4K@60 Hz (2160p)

https://www.kabelsenmeer.nl/hdmi-kabels-verschillen

De nieuwste versie HDMI 2.0 kabels

Op het moment van schrijven (2016) is HDMI versie 2.0 eigenlijk nog niet eens zo heel lang geleden erkend door HDMI.org. Techiek staat nooit stil en dat is in de HDMI zoals je inmiddels begrijpt. De HDMI 2.0 is nog niet uit, of de HDMI 2.0b staat alweer voor de deur. Het grootste verschil met HDMI 2.0 ten opzichte van de voorgangen HDMI 1.4 is dat de HDMI 2.0 volledig klaar is voor de complete 4K Ultra HD resolutie op 60 Hz. De resolutie zoals deze straks zal worden aangeboden en in sommige gevallen al aangeboden wordt. Een verversing van 60 frames per seconde zal het beeld aanzienlijk rustiger weergeven dan een "refreshrate" van 24 frames per seconde. Daarnaast zal er ondersteuning zijn voor Chroma subsampling, een term waar ik in het volgende stukje even op terug zal komen.

Het grootste verschhil is eigenlijk dat de kabel een nieuwe en hogere bandbreedte aan kan, waardoor er dus grotere bestanden sneller over kunnen worden gebracht van A naar B en er dus meer mogelijk is. De bandbreedte is van 10.2 GB per seconde omhoog gegaan naar 18 Gb per seconde.
Daarnaast ondersteunt HDMI 2.0 BT.2020 (rec.2020) colorimetry. Ik hoor je denken, de wat? Nou dat had ik ook in het begin hoor. Daarom ben ik er volledig ingedoken en heb ik het uitgezocht.
Colorimetry gaat in ieder geval over de meting van kleur. BT.2020 of REC.2020 zijn variabele aspecten van het UHD TV gebeuren, zoals scherm resolutie, frame rate (verversing van het beeld), chroma subsampling, bit depth en colorspace.

Ook het volgende is van belang voor 4K, een kabel moet wel geschikt zijn voor:
HDCP 2.2, ofwel High-bandwidth Digital Content Protection is een specificatie, ontwikkeld door Intel, voor de bescherming van digitale audio- en videoinhoud die verstuurd wordt over DVI-, DisplayPort- of HDMI-verbindingen. Het is een vorm van digitaal rechtenbeheer (DRM).
Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
Er zijn geen HDMI 2.0 kabels. HDMI-poorten zijn 2.0 of een andere versie daarvan. Ook kan een kabel niet HDCP 2.2 gecertificeerd zijn aangezien een kabel geen chip heeft die de info analyseert die door de kabel wordt heengestuurd. Het enige belangrijkste is inderdaad dat je kabel genoeg bandbreedte heeft.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic