Vraag
Reacties
Oplossing
Paul-Reus
Level 2

LG-OLED55C8PLA.AEU Live TV app geluidsniveau is veel lager dan van de andere app's en Blue-Ray

Vandaag heb ik telefonisch overleg gehad met de Vodafone-Ziggo klantenservice over bovenstaand probleem.

Sinds lange tijd verbaas ik mij over het verschijnsel dat, sinds ik een CI+ module (SMIT) heb geïnstalleerd in de LG-Oled tv (handig: slechts  1 afstand bediening nodig), het geluid van de Live TV app veel zachter is dan van de andere app's en de aangesloten blue-ray speler. Tevens heb ik nog mijn oude Humax5200c aangesloten gehouden, omdat daarmee programma's kunnen worden opgenomen, die weer via FTP op mijn computer kunnen worden afgespeeld.

Het geluid van de TV wordt via HDMI-ARC naar mijn Bluesound N130 gestuurd, waarmee ik ook andere audio diensten kan afspelen (Qobus, internet radio, CD-speler), ten behoeve van mijn actieve luidsprekers (GrownUps).

Als ik via de Humax naar de Ziggo kanalen kijk, is het volume niveau precies gelijk aan dat van de andere apps en de blue-ray speler. Schakel ik daarentegen terug naar de Live TV app, dan is het geluidsniveau veel lager en moet ik het geluid harder zetten. 

Andersom gebeurt het tegenovergestelde. Als ik van de Live TV app overschakel naar andere geluidsbronnen staan deze knetterhard. Mijn GrownUps kunnen ruim 100 Watt per kanaal afgeven en dat hoor je dus best wel 😮.

De Live TV app heeft geen instellingen en de CI+module heeft ook geen instellingen die via het algemene settingsmenu van LG TV zijn aan te passen.

Graag hoor ik wie dit herkent en mogelijk een oplossing heeft voor het te zachte geluidsniveau van de Live TV app.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul-Reus
Level 2
Topicstarter

Het probleem van het te lage geluidsvolume van Live TV op mijn LG-Oled tv is m.b.v. de klantenservice van LG opgelost.

Er is namelijk een onbeschreven, niet in de handleiding staande,  methode om de audio (en video) settings van een LG Oled TV te resetten.

En dat werkte:

1. 3 x kort op de mute knop <🔇> klikken van de LG afstand bediening.
  2. Onder in het beeld verschijnt een grijze balk met 5 opties (zie foto)
  3. Klik op AV resetten en alle geluidsbronnen hebben weer hetzelfde geluidsniveau.
  4. Eindelijk...

LG Reset AV.jpg

Bekijk in context

8 Reacties 8
Pasi
Level 19

@Paul-Reus  schreef:

...een oplossing heeft voor het te zachte geluidsniveau van de Live TV app.

Hallo,

WELKOM op dit openbare klant helpt klant forum, waar Ziggo Moderators regelmatig in ieder topic langs komen. Ze zijn te herkennen aan de "Community Moderator" toevoeging achter hun forum naam.

Bedoelt u met 'Live TV app', de Ziggo LG app ?

Eigenlijk heeft de CI+ module hier geen invloed op, want die verzorgd alleen de decryptie van Ziggo's versleutelde signalen. Maar aan het signaal zelf, verandert een CI+ module geheel niets.

Waarschijnlijk zit het geluids verschil tussen de onversleutelde SD signalen ( = zonder CI+ module ) en de versleutelde HD signalen ( = met CI+ module ). De beide signalen ( voor SD en HD ) worden door Ziggo zelf geleverd en kunnen dus ook alleen door Ziggo aangepast worden. Of, als het alleen in/via de LG app voorkomt, zou Ziggo dit in de LG app kunnen aanpassen.

Maar in beide gevallen ( SD/HD of de app ) verwacht ik dat u weinig ( = geen, zeg nooit nooit ) kans maakt.

Paul-Reus
Level 2
Topicstarter

Dank voor Uw antwoord. Dat de CI+ model alleen decodeert, ging ik ook van uit. De vraag is nu van wie is de “Live TV” op mijn LG?

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Paul-Reus  schreef:

Dank voor Uw antwoord. Dat de CI+ model alleen decodeert, ging ik ook van uit. De vraag is nu van wie is de “Live TV” op mijn LG?

De app heet ook 'Live TV" ? Is in die app zelf geen informatie te vinden ?

Of start u de 'CH' Channels.png app voor LG Channels ?

Anders misschien iets meer informatie leveren, hoe u daar komt en hoe het eruit ziet.

Ps. ik dacht dat u met live tv de Ziggo LG app bedoelde.

youriy
Level 17

Voor dit probleem zou je bij LG moeten zijn, maar LG heeft in het audiomenu een auto-mode optie waarbij volumeverschillen gecorrigeerd worden.

Jesse
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @Paul-Reus , na het overschakelen even een paar honderd Watt in je oren lijkt me inderdaad geen pretje! Ik begrijp dat het volume alleen beduidend lager is bij de "Live TV app" van LG. Je wordt al goed geholpen door @Pasi en @youriy zie ik. Heb je een antwoord op de vragen die gesteld zijn? We zijn benieuwd naar wat meer info over welke app je precies bedoelt en heb je de tip van @youriy al geprobeerd? 🙂

Paul-Reus
Level 2
Topicstarter

Dag @Jesse. Er wordt helaas geen oplossing aangereikt door @Pasi of @youriy. Maar hielpen wel, om naar een oplossingsrichting te zoeken. Na bestudering van de rij apps die onder aan het scherm worden gepresenteerd (bij alle smart tv's, maar per merk tv met verschillende optie's) vond ik volgende:

Om met de automatische volume correctie in de LG  van @youriy te beginnen: Er is geen automatische volume correctie mogelijk als je via HDMI-ARC het geluid van de TV naar externe audio apparatuur stuurt.

Verder ontdekte ik dat de "Live TV" geen app is, maar een functie van de TV.  Net als bijv. "Opnamen". Een functie kun je dus ook niet weghalen of verwijderen en opnieuw installeren, zoals een app. 

Wat @Pasi constateert als hij over de werking van de CI+ module schrijft, had ik ook begrepen. Dekaart decodeert het signaal van Ziggo en zou niets met volume niveau moeten doen.

Ik zal met deze feiten opnieuw contact opnemen met LG.

Wordt vervolgd.

Paul-Reus
Level 2
Topicstarter

Het probleem van het te lage geluidsvolume van Live TV op mijn LG-Oled tv is m.b.v. de klantenservice van LG opgelost.

Er is namelijk een onbeschreven, niet in de handleiding staande,  methode om de audio (en video) settings van een LG Oled TV te resetten.

En dat werkte:

1. 3 x kort op de mute knop <🔇> klikken van de LG afstand bediening.
  2. Onder in het beeld verschijnt een grijze balk met 5 opties (zie foto)
  3. Klik op AV resetten en alle geluidsbronnen hebben weer hetzelfde geluidsniveau.
  4. Eindelijk...

LG Reset AV.jpg

Pasi
Level 19

Top !

Dank u voor het delen en het plaatsen van ook die foto. Zo heb je een veel beter idee !

Weer wat geleerd !