1
Vraag
2
Reageer en help mee
Ruud1

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Kwaliteit streams radio app (Mediabox Next)

Ik luister regelmatig via de Mediabox Next (radio app) naar digitale radio via een optische verbinding. Hoe is de kwaliteit van deze stations. Kan ik dat ergens vinden? Is de geluidskwaliteit beter dan DAB+? Alvast dank.

14 Reacties 14
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Menig luisteraar vind de radio via de mediaboxen beter dan DAB+,standaard gebruikt Ziggo mpeg2 met een bitrate van 265 Mbps  voor de radiokanalen, of er verschil zit in de kanalen via de app van de Next en DVB-C tuners is mij onbekend. Wel wijken de regionale en lokale omroepen af wat betreft de bitrate.

 

Heel veel info is er niet voorhanden.

Mogelijk is deze info hier nuttig

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Steefb maar gaat dat ook op voor de radiokanalen via de Next en Mediabox XL, waar haalt die app de streams vandaan is dat DVB of IP? Daar is echt niks over te vinden, nu zal er wat kwaliteit van het geluid niet heel veel verschil in zitten.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

De Radio app op de Mediabox XL en Next haalt de zenders van de DVB-C band. 

 

Dus de kwaliteit van de radio is op alle mediaboxen, ci+ modules en de digitale radio ontvanger van Quantis die Ziggo levert gelijk en in betere kwaliteit dan DAB+.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Bijzonder, dan snap ik echt niet dat er voor die app constructie is gekozen in plaats van de kanaal nummer indeling vanaf 801.

Maar dat is hier off topic. 

Ruud1
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dank ik ben toch weer wat wijzer geworden van jullie antwoorden.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

@RoWi. ik ook niet. Het zou makkelijker voor de klant moeten zijn. Grafisch is het mooier, maar Ziggo benut niet alle functies in de Radio app. Maar dan ga ik teveel offtopic hier.

Maar fijn @Ruud1 dat je wijzer bent geworden. Succes!

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Bitrate en kwaliteit zijn verschillende zaken. Je kunt met een lage bitrate een goede kwaliteit geluid laten horen. Maar als de bron van lage kwaliteit is dan kun je die wel als hoge bitrate versturen maar het blijft slecht.

 

Er zijn maanden geleden al diverse klachten geweest over de kwaliteit van de app. Ben daar toen in gedoken en het bleek dat bepaalde zenders behoorlijk overstuurd werden. Het maakte uit of je 's avonds of overdag luisterde. 

Mijn conclusie toen was dat het geluid uit de App even goed of veel slechter klonk als dezelfde zender via DVB-C.

Mijn voorkeur heeft de radio App niet om goede kwaliteit muziek te horen.

 

Wijselijk wordt er door Ziggo geen spec genoemd wat je mag verwachten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@bloemen64 uiteraard moet het bron materiaal ook goed zijn.

Wat je daar noemt dat een kanaal via de app slechter was/is dan via een DVB tuner zet de opmerking dat het allemaal uit dezelfde bron komt wel in een ander daglicht. Nu zal de box zelf ook bepalend zijn.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@RoWi. Dat het geluid van dezelfde bron komt is onduidelijk. Ik heb het idee dat de radiostreams via internet naar de App gaan. Of een bepaalde groep die van een commerciële aanbieder is stuurt het als pakket via internet. 

Het kan ook zijn dat de App het geluid "verbeterd" net als in het begin het beeld van de Next "verbeterd" werd.

Ik heb toendertijd radio10, qmusic, radio 2 en nog een paar van dat soort stations vergeleken. Direct via de FM radio, via de Humax en via de Next radio App.

Allemaal aangesloten op dezelfde receiver. Optisch of via hdmi.

Tussen FM en Humax zat geen verschil.

De Next meerdere keren een gecomprimeerde zooi waar de helderheid ver te zoeken was. 

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Nogmaals de zenders van de Radio app op de Mediabox XL en de Next komen van de DVB-C band. Niet via een internetstream.

Dit heb ik ook al bevestigd gehad van Ziggo zelf.

 

Ook is dit heel makkelijk te controleren.

Zet bijvoorbeeld de Mediabox Next op een radiozender en trek dan de UTP kabel eruit die voor het internetgedeelte zorgt. Je zal merken dat de radiozender door blijft lopen.

 

Ik heb nooit echt heel goed geluisterd of er verschil zit in het geluid van de Next en de ci+ module of de Humax. Als dit wel zo is dan maakt de Next zelf er een zogenaamde verbetering in, maar dat zou een slechte zaak zijn.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@sebas14 bedankt voor de info. Ik zal nog eens luisteren. Het kan gewoon de App zijn die het volume te hard uitstuurt. Aan de bron lag het toen niet.

Mfrakking

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Eigenlijk ben ik ook op zoek naar de antwoorden op jouw vraag omdat ik via internet luister en daar zie je de kwaliteit in Tunein weergegeven  als bv mp3 of aac met verschillende bitrates. En nu kan ik niet vergelijken met de nextbox

Ik kan wel een belangrijk onderwerp voor je belichten.

Je gebruikt de optische poort ofwel een digitaal signaal. Dit zal altijd omgezet moeten worden naar een analoog signaal. De kwaliteit van de zogeheten D/A-converter speelt hierbij een belangrijke rol en zal waarschijnlijk veel belangrijker zijn dan andere factoren in de keten. Let er dus op (en zoek dit echt uit) dat dit onderdeel van hoge kwaliteit is (en dat heeft een prijs) 

in heel veel audio apparatuur wordt juist op dit soort onderdelen makkelijk beknibbeld. Vaak kom je dan bij de topmodellen versterkers en AV-receivers terecht wil dit onderdeel dan ook echt goed zijn. 

Dit is bv ook de oorzaak dat cd en dvd spelers goedkoop kunnen zijn maar dan ook zo klinken. 
mijn advies in deze: investeer in een zeer goede versterker of AV-receiver die deze onderdelen in zich heeft dan kan alles daarbuiten van wat mindere kwaliteit zijn want als je digitaal aansluit sla je de D/A converter van de betreffende speler gewoon over. Het radioluisteren knapt daar natuurlijk ook van op.

ben benieuwd naar het antwoord op jouw originele vraag.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Hallo @Mfrakking ik weet zo even niet wat mijn oorspronkelijke vraag is geweest. Bedankt voor de informatie. Ik loop al best lang rond om hogere getallen los te zien van hogere kwaliteit. De hele keten is van belang.

Zo hoor ik behoorlijk verschil tussen dezelfde flac en mp3 als ik die afspeel via mijn Panasonic tv, mijn Android media speler app Kodi, mijn Denon receiver of Denon Bluray. Welke het afspeelt zoals bedoeld weet ik niet. Maar de bron die op mijn NAS staat is gelijk. Dat is het enige dat ik weet. De receiver en speakers ook. De encoder is verschillend en dat is hoorbaar.

Flac is meestal het beste in geluid kwaliteit maar ook daar worden mp3 bestanden soms naar terug geconverteerd. 

 

Ik heb gemerkt dat 128 kbit/s best een goed geluid kan geven. Wat voor stream er naar de Next gaat weet ik niet. Als dit de originele streams is via de DBV-C dan kan ik de bitrate wel vinden. NPO2 is bijvoorbeeld 256 kBit/s

bloemen64_0-1635339936618.png

 

Veronica (en Qmusic en ander commeriele) is iets hoger. 384 kBit/s

bloemen64_1-1635340006650.png

 

Xite Hits iets lager. 192 kBit/s

bloemen64_2-1635340186479.png

 

er lijkt best wel onderscheid gemaakt te worden. Of de bron is verschillend. Allemaal genoeg om goede kwaliteit door te geven. Toch klinkt muziek via de Next App af en toe slechter dan direct via de TV of Humax.

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic