1
Vraag
2
Reageer en help mee
Huig Kuijt

Level 5
  • 92Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Kwaliteit antennesignaal

Sinds ik de Next heb merk ik dat de storingen v.w.b. blokken en strepen nagenoeg tot het verleden behoren. Hartstikke mooi natuurlijk maar is nu de Next zoveel beter in het verwerken van het signaal ten opzichte van de Mediabox XL? Dacht vroeger dat dit altijd te maken had met je kabels en aansluitingen?

26 Reacties 26
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ook bij de next is een goed signaal belangrijk. Hij is wat toegeeflijker dan de MBXL.

Ook omdat veel via het internet gaat waardoor het retoursignaal minder gestoord wordt. 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Kan best combinatie van zaken zijn. Ik heb in het verleden een ontzettend hardnekkig blokjes probleem gehad met de MBXL. Mijn signaal was niet geweldig (inmiddels opgelost) maar buiten dat bleek dat de tuners (4 stuks) in de MBXL toch wel zwak zijn. Er was verschil tussen de 4 tuners zeg maar. En na omwisselen van de box, zelfde verhaal maar dan dingen andersom. Enz. In de Next box zit sowieso maar 1 tuner voor tv signaal en naar mijn ervaring tot nu toe is die uitmuntend.

Ik heb het dan alleen over live hè. Opname/replay gaat via internet en dat was met de MBXL niet zo. Waardoor ik dus ook (of vooral) blokjes had in opnames.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Dolfff de next heeft 8 tuners (waarom?), je hebt gelijk dat er (ook volgens mij) geen kwaliteitsverschil in zit. Heb ook geen idee hoe dat te testen. Bij het zappen worden ze misschien gebruikt?een k

https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/mediabox-next#mediabox-nextwaliteit DVB-C tuners

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

O help, idd, wat apart. Zou dat wel kloppen? Ik kan even niet bedenken waar dat voor nodig is. Misschien bedoelt men alleen dat je 8 progs tegelijk mag opnemen? Misschien een aparte voor radio en aparte per resolutie of zo? Kom ik er nog niet aan 8. Hmmm

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Dolfff Misschien een overblijfsel van de engelse  'V6 box' , die heeft een harde schijf voor opnames, en kan 6 programma's tegelijkertijd opnemen.

Leetjuh90

Level 2
  • 112Posts
  • 12Oplossingen
  • 19Likes
Steefb wrote:

@Dolfff de next heeft 8 tuners (waarom?), je hebt gelijk dat er (ook volgens mij) geen kwaliteitsverschil in zit. Heb ook geen idee hoe dat te testen. Bij het zappen worden ze misschien gebruikt?een k

https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/mediabox-next#mediabox-nextwaliteit DVB-C tuners

 

https://tweakers.net/pricewatch/1369090/ziggo-mediabox-next/specificaties/

 

wow 8 tuners inderdaad! geen idee waar die allemaal voor gebruikt worden. ik zal het eens rondvragen. als ik een antwoord heb laat ik het hier weten/.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik gok erop dat @Steefb het beste antwoord heeft.

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Dolfff wrote:

Misschien bedoelt men alleen dat je 8 progs tegelijk mag opnemen?

 

Volgens de website zijn het er maar 6 tegelijk

Al weet ik uit het verleden dat dit veel hoger was (zelf toen der tijd getest), maar misschien hebben ze dat inmiddels aangepast…

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Om te testen heb ik net 14 opnames tegelijk aangezet. De box vind alles best, ze staan allen in “mijn opnames”.

Volgens mij is die 6 programma's een marketing praatje wat van die engelse virgin box komt, en door Ziggo marketeers overgenomen is.

Leetjuh90

Level 2
  • 112Posts
  • 12Oplossingen
  • 19Likes

dit is wat ik toegeschreeuwd krijg: Zelfde als bij de MXL, 2 stuks worden gebruikt voor live tv. rest voor de itv diensten

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Leetjuh90 wrote:

dit is wat ik toegeschreeuwd krijg: Zelfde als bij de MXL, 2 stuks worden gebruikt voor live tv. rest voor de itv diensten

Ben benieuwd van wie je dit toegeschreeuwd krijgt.

Als ik niet iets mis: ITV diensten gaan niet via de coax bij de Next, maar via het modem/internet, de Next heeft geen eigen modem met een eigen IP adres via de coax zoals de Mediabox XL.

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Steefb wrote:

Misschien een overblijfsel van de engelse  'V6 box

 

Dat verwacht ik ook, want de V6 box is gelijk aan de VU+ UNO 4K en daar staat onderstaande uitleg bij:

 

Een DVB-C FBC Tuner beschikt over 8 demodulatoren. Dit is gelijk aan een ontvanger met 8 standaard DVB-C tuners. Dit is een unieke 8 tuner in 1 techniek. Hierdoor kunt u tot 8 kanalen tegelijkertijd bekijken, streamen of opnemen.

Met 1 Coax CAI verbinding is het mogelijk om met deze DVB-C FBC Tuner hetzelfde resultaat te bereiken als met 8 afzonderlijke, standaard DVB-C set-top-boxen.

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Tuners voor IPTV, het moet niet gekker worden, daar geleuf ik genen hout van met uw welnemen.

Historisch overblijfsel lijkt me plausibeler. Chippie misschien niet zo duur, zelfde pcb ontwerp genomen, dat soort dingen. Iets veranderen is vaak veel duurder dan hetzelfde houden, ook al zitten er duurdere componenten op. Maar dan blijft het wel raar om het in de marketingpraat op te nemen. Klinkt cool misschien. Wauw, 8 tuners, dan krijg je vast geweldig goed beeld met al die redundante pixels….

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ja er had eigenlijk dus bij de specificaties moeten staan 1 DVB-C FBC Tuner die beschikt over 8 demodulatoren. En die 8 demodulatoren hebben bij de Next totaal geen meerwaarden, omdat er wordt opgenomen in de cloud. Maar dat past niet echt in hun marketingpraatje.

Daarin tegen schrijven ze wel weer dat je maximaal 6 opnames tegelijk kan doen, terwijl er eigenlijk "nog steeds" geen maximaal aantal is (als ik kijk naar de test van @Steefb hierboven). Dus daarin doen ze hun eigen dan weer te kort met hun marketingpraatje.

Het komt bij mij meer over dat de gene die de informatie op de website heeft gezet niet echt heeft geweten hoe het nu precies zit/werkt, en gewoon wat teksten blindelings heeft ge copy/paste zonder ze eerst op inhoud te controleren (maar dat is gis werk vanaf mijn kant)…

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Geen meerwaarde lijkt logisch ja maar zekerheid hebben we niet totdat een Ziggo techneut het ons nou eens haarfijn komt uitleggen. Gelukkig komen ze nav dit soort discussies altijd op de proppen met een gedetailleerde verklaring

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag Allemaal! 

Ik ben hier even om wat duidelijkheid te scheppen in de situatie. Het klopt dat de Mediabox Next van origine 8 tuners heeft. Binnen Nederland maken we hiervan geen gebruik. De opnames en interactieve mogelijkheden werken via de cloud en hiervoor is geen tuner noodzakelijk.

Wat betreft het aantal gelijktijdig ingeplande opnames op de Mediabox Next. Dit heeft geen maximaal aantal. Wat op de site wordt aangegeven is onjuist. Ik heb dit gelijk doorgezet zodat dit aangepast zal worden op onze website. De 400 uur aan opname tijd is wel de maximum. 

 

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

 

Gianna Ziggo wrote:

Wat betreft het aantal gelijktijdig ingeplande opnames op de Mediabox Next. Dit heeft geen maximaal aantal. Wat op de site wordt aangegeven is onjuist. Ik heb dit gelijk doorgezet zodat dit aangepast zal worden op onze website. De 400 uur aan opname tijd is wel de maximum. 

 

Duidelijk, bedankt voor deze opheldering…

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Er wel degelijk 8 virtuele tuners (een DVB-C FBC Tuner zoals al eerder genoemd hier).
1 tuner wordt gebruikt om actief te kijken, een aantal anderen "tunen” vast op het volgende en vorige kanaal zodat je snel kunt zappen. Daarvoor zou 1 tuner niet genoeg zijn. Bij iedere overgang naar een ander kanaal groep zou je een aantal seconden moeten wachten voordat je beeld hebt. Volgens mij worden er 6 voor het kijken gebruikt. Wat die andere twee doen weet ik niet. Waarschijnlijk EPG data enzo overhalen. Je movies en icons bijwerken. Alles wat je wilt bufferen voordat je het gebruikt. Gewoon omdat het kan.

 

Voor opnemen is er geen enkele tuner nodig. De opname blijft in de cloud en kijk je via de internet stream. Alleen voor live kijken zijn er nog "tuners”. Iemand moet uit de broadcast stream de juiste zender halen. Blijf je met zappen binnen de zelfde stream, van NPO1 naar NPO2 bijvoorbeeld dan kan dat heel snel. Wil je naar ZDF dan is dat een andere stream uit een ander pakketstream. Een van de tuners weet waarschijnlijk jou kijke gedrag en is al "getuned”. Werkt best goed. Tijdens zappen weinig last van wachten in ieder geval.

Ik weet even niet de juiste benaming overal. Maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Iedere tuner pakt een freq kanaal. Op die freq zitten 4-6 zenders. Met 6 tuners zou je zo'n 24-36 kanalen tegelijk kunnen ontvangen dus.

 

De 8 tuners is al vanaf het begin onduidelijk maar blijft omdat het een soort kwaliteit aangeeft, waar je niets aan hebt nu. Niemand wilde het ooit aanpassen op de web-site. Is meermaals gevraagd al. 6 is beter dan de 4 die de MBXL had en veeeel beter dan de 2 die een Humax heeft. Echt marketing. Meer is beter. Heeft nu alleen niets te maken met het kunnen opnemen ervan.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Verwarring blijft. Al klinkt het verhaal van bloemen64 een stukkie plausibeler dan dat van Gianna.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic