demieg

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kwaliteit Netflix /Disneyplus Mediabox Next - niet optimaal/geen 4K ?

Goededag Ziggo,

 

Ik heb sinds vandaag de Mediabox Next in gebruik. Zender in HD kijken werkt prima, ook de ingebouwde Ziggo Go App om programmas terug te kijken.

 

Wel heb ik klacht over de kwaliteit. Waarom wordt de 4K-bitrate van Netflix gelimiteerd tot 8.66 mbps ? Wanneer ik Netflix via de ingebouwde App op mijn televisie kijk, wordt er een bitrate van 11.66 mbps gebruikt.

 

De kwaliteit van de Disney Plus App op de Mediabox Next is nog erger. Hiermee is het zelfs niet eens mogelijk om films/series in 4K te kijken. Deze optie is zelfs niet eens te kiezen in de instellingen (in de Disney-plus App op mijn tv is het wel mogelijk om 4K-kwaliteit te selecteren).

 

Ik heb de Mediabox Next en de televisie beiden met een netwerkkabel aangesloten om dit te testen dus aan de verbinding ligt dit absoluut niet. 

 

Gaan jullie dit probleem oplossen in de toekomst en zoja wanneer?

 

Bij voorbaat dank.

 

Groetjes,

 

Michiel 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Ik heb nog even gezocht inderdaad is er in de app op mijn Samsung een instelling waar de resolutie gekozen kan worden drie opties.  Dat menu ontbreekt dus in de app op de Next. Aangezien Disney+ de app aanlevert aan Ziggo kunt u dit mogelijk beter bij Disney vragen.

 

Waar het de Netflix bitrate betreft zal de telefonische helpdesk u weer naar de community verwijzen.

 

In het algemeen zijn de apps op de Next vaak aangepaste versies de NPO app via de Next mist ook mogelijkheden die de app op een smart TV wel heeft. De app ontwikkelaar zal dat zo maken in opdracht van de desbetreffende streamingdiensten. Ziggo voert in principe enkel testen uit of een app werkt.

Bekijk in context

7 Reacties 7
RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@demieg hoe selecteerd u dat op uw smart TV? 

In de Disney+ app op mijn Samsung kom ik die keuze/instelling niet tegen.  Ik krijg wel 4k / UHD aangeboden als dit in die resolutie beschikbaar is.

 

Mischien bedoeld u de sectie titels in 4K de Next heeft een aangepaste app versie dus mogelijk dat dit specifieke keuze menu ontbreekt.

De Next instellen op 4K zou genoeg moeten zijn.

Enige tijd geleden is door een moderator officieus bevestigd dat het Netflix signaal inderdaad iets geknepen wordt in welk topic ben ik uit het oog verloren.

 

Ps welke ingebouwde Ziggo Go app van uw smart tv of bedoeld u Replay via de Next?

demieg
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goededag Rowi,

 

bedankt voor je interesse maar ik wil dit probleem graag met een medewerker van Ziggo bespreken. Ik ga dus direct met Ziggo contact opnemen tbv dit probleem.

Steefb

Level 20
  • 15825Posts
  • 2990Oplossingen
  • 7233Likes

@demieg Veel succes met de klantenservice gewenst, de kans dat je iemand te spreken krijgt met ook maar enige kennis over dit onderwerp is vrijwel nihil.

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Ik heb nog even gezocht inderdaad is er in de app op mijn Samsung een instelling waar de resolutie gekozen kan worden drie opties.  Dat menu ontbreekt dus in de app op de Next. Aangezien Disney+ de app aanlevert aan Ziggo kunt u dit mogelijk beter bij Disney vragen.

 

Waar het de Netflix bitrate betreft zal de telefonische helpdesk u weer naar de community verwijzen.

 

In het algemeen zijn de apps op de Next vaak aangepaste versies de NPO app via de Next mist ook mogelijkheden die de app op een smart TV wel heeft. De app ontwikkelaar zal dat zo maken in opdracht van de desbetreffende streamingdiensten. Ziggo voert in principe enkel testen uit of een app werkt.

demieg
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Rowi,

 

Bedankt voor het nakijken en het bevestigen. De netflix en disney (en wellicht ook andere apps) zullen inderdaad zijn aangepast door Ziggo op de medianext box. Waarom ze dit hebben gedaan, snap ik niet eigenlijk. Ik verwacht ook niet dat ze dit zomaar zullen aanpassen maar ik wil graag weten wat de reden hiervan is. Veel mensen zullen het verschil in bitrate of hd/4k niet zien maar ik zie t wel. Ik vind t ook niet netjes dat ze pronken met 4k en uhd termen terwijl niet de volledige kwaliteit aanbieden. 

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@demieg even voor de duidelijkheid Ziggo past niks aan hooguit de bitrate zoals bij Netflix. De streamingdiensten die leveren de apps aan en laten deze ontwikkelen op basis van de door Ziggo aangeleverde specificaties.

 

 

 

Nu even specifieke de Disney+ app waarom denkt u dat u via de Next geen UHD/ HDR materiaal aangeboden krijgt? Is dat puur op basis van het ontbreken van de menu optie om de kwaliteit te kiezen?

 

Kunt u dit door screenshots met bitrate metingen staven. Ik heb zelf geen Next of Next Mini dus ik kan dit niet verifiëren.

 

Het verschil in bitrate kan je meten.

Visueel het verschil zien is lastiger, want een goede TV schaalt hd signaal behoorlijk goed op naar een hogere resolutie. Het HDR gebeuren is een ander verhaal. Maar dat is een oneindige discussie.

 

Een lagere bitrate zoals bij Netflix dat is puur een centen kwestie data transport kost geld en uiteraard het core netwerk ontlasten. En het achterliggende TV platform.

J-vd-W

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nog even ter info omdat het mij ook opviel dat via de Next mini Netflix lager in kwaliteit is dan op de app van de TV of via Google TV 4K. Zowel in het menu als tijdens de filmweergave

 

Het is lastig vast te leggen op camera maar het is op TV duidelijk zichtbaar, voor zo erg dat we echt overschakelen naar de tv app of Google.

 

Bijvoorbeeld de duimpjes in Netflix van de Next mini: (ingesteld op 4K)

JPh0u18

De duimpjes in Netflix van de Netflix app op de TV en van de Google TV 4K:

1weyypT

 

Maar zoals gezegd lijkt het verschil op tv echt groot.

Uitgelicht topic