Vraag
Reacties
Oplossing
WFR
Level 1

Kun je F1 kijken op kanaal 200 met een los abonnement van Viaplay?

Ik heb apart een abonnement op Viaplay genomen en ben daarnaast bij Ziggo + Vodafone klant. Nu probeer ik Viaplay te kijken via kanaal 200, vanwege een betere stabiliteit. Met de app kijken geeft namelijk nogal (en regelmatig) buffering. Nu heb ik begrepen dat je Viaplay alleen kunt kijken via kanaal 200 als je Viaplay ook via Ziggo hebt aangeschaft, klopt dit? En zo ja, wat is hier de commerciele reden achter, wetende dat ik Ziggo en Vodafone klant ben voor € 250,- per maand?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb
Level 20

Dat kan alleen met een via ziggo afgesloten abonnement.

De achterliggende reden zal zijn dat ziggo natuurlijk niet in de systemen van viaplay kan kijken.

Laat staan daar een koppeling naar kan maken, dat werkt het bij andere providers net zo.

Overigens is kanaal 200 een zeer beperkt extraatje tot 1 augustus.

Bekijk in context

Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Kanaal 200 is een linear kanaal, @WFR. Net zoals - ik zeg maar wat - ESPN 1.  Dit zetten we "open" voor klanten die hier een abonnement op hebben. Maar heb je het abonnement (in dit geval viaplay) niet via ons, dan weten wij dit natuurlijk niet. 
Kanaal 150 linkt inderdaad naar Netflix. Maar die zender opent, zoals @Steefb al zegt, "gewoon" de app. En op die app moet je vervolgens inloggen met je Netflix inloggegevens. 

Ik hoop dat je zo iets beter begrijpt waarom kanaal 200 niet te zien is voor klanten die Viaplay niet via ons besteld hebben. 

Bekijk in context

0 Kudos
21 Reacties 21
Steefb
Level 20

Dat kan alleen met een via ziggo afgesloten abonnement.

De achterliggende reden zal zijn dat ziggo natuurlijk niet in de systemen van viaplay kan kijken.

Laat staan daar een koppeling naar kan maken, dat werkt het bij andere providers net zo.

Overigens is kanaal 200 een zeer beperkt extraatje tot 1 augustus.

WFR
Level 1
Topicstarter

Nou, dat lijkt mij niet. Per slot van rekening kun je Netflix wel via kanaal 150 kijken. Ziggo geeft zelf aan dat ze Viaplay alleen doorgeven en er verder geen band met Viaplay hebben. Dus het blokkeren van kanaal 200 bij klanten die Viaplay direct hebben afgesloten is niets meer en niets minder dan klantje pesten.

0 Kudos
Steefb
Level 20

Kanaal 150 is niet meer of minder dan een shortcut naar de app. Net als wat 154 voor viaplay gaat worden waarschijnlijk.

0 Kudos
Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Kanaal 200 is een linear kanaal, @WFR. Net zoals - ik zeg maar wat - ESPN 1.  Dit zetten we "open" voor klanten die hier een abonnement op hebben. Maar heb je het abonnement (in dit geval viaplay) niet via ons, dan weten wij dit natuurlijk niet. 
Kanaal 150 linkt inderdaad naar Netflix. Maar die zender opent, zoals @Steefb al zegt, "gewoon" de app. En op die app moet je vervolgens inloggen met je Netflix inloggegevens. 

Ik hoop dat je zo iets beter begrijpt waarom kanaal 200 niet te zien is voor klanten die Viaplay niet via ons besteld hebben. 

0 Kudos
WFR
Level 1
Topicstarter

Klinkt allemaal heel erg mooi en op het eerste gezicht ook heel plausibel. Maar dat is het allerminst! Gelukkig ben ik behoorlijk technisch onderlegt en dan is het helemaal niet meer zo logisch. Sterker nog, Ziggo wil vooral haar klanten proberen te binden en vast te houden door hen een abonnement op Viaplay te laten afsluiten. Want technisch is het heel simpel mogelijk om kanaal 200 "open" te zetten voor iedereen die een Ziggo abonnement heeft. Per slot van rekening kun je zonder Viaplay abonnement niet inloggen en dus niet kijken. Kortom, in plaats van een klantgerichte oplossing kiest Ziggo er krampachtig bewust voor om alsnog proberen een commercieel slaatje uit Formule 1 door klanten op een twijfelachtige manier proberen te binden. Maar goed, voor mij reden temeer om op korte termijn mijn abonnement bij Ziggo en 4 mobiele abonnementen bij Vodafone op te zeggen en over te stappen naar een andere provider. 

0 Kudos
Evert
Level 18
T.E.A.M.

Toch heb ik het idee dat je het één en ander door elkaar heen haalt. Het is technisch gezien gewoon niet mogelijk.

Een voorbeeld. Stel jij hebt geen abonnement bij Ziggo voor Ziggo Sport Totaal, maar je hebt wel bij Ziggo Sport een abonnement voor Ziggo Sport Totaal Go (https://go.ziggosporttotaal.nl/payment/purchase/10) Volgens jouw theorie zouden dan de kanalen van Ziggo Sport Totaal ook via je tv te zien moeten (kanaal 401 t/m 406) zijn en toch is dat niet zo. Omdat je het pakket niet via Ziggo afneemt, is het voor Ziggo niet mogelijk die kanalen voor je open te zetten. Zo is het ook precies voor Viaplay en Ziggo.

Ziggo kan niet in de systemen van Viaplay, net zoals ze niet in de systemen van Ziggo Sport kunnen (want Ziggo en Ziggo Sport is niet het zelfde). Die koppeling is echter wel nodig om iets op kanaal 200, wat inderdaad een lineair kanaal is, te kunnen zien. Voor elk lineair kanaal is dit nodig.

Bovendien snap ik het argument dat Ziggo vooral haar klanten probeert vast te binden niet. Juist het abonnement bij Ziggo is maandelijks opzegbaar (bij Viaplay kon je een jaar abo kopen) en voor dezelfde prijs kun je dit abonnement ook bij een concurrent of Viaplay zelf bestellen, dus hier zit geen 'bindmiddel' in. Daarnaast wordt op kanaal 200 alleen maar de race uitgezonden en verder niets. De app is beschikbaar op de Mediabox Next en wellicht ook op je TV en anders kun je het nog casten en via de app kun je wél alles zien. Dus zo extreem subliem is kanaal 200 niet als bindmiddel.

Steefb
Level 20

@WFR wil het niet begrijpen en blijft in zijn eigen redenering hangen. Er moet een ''commerciële reden'' achter zitten, iets anders kan volgens hem niet.

0 Kudos
Lycke
Community Moderator
Community Moderator

@WFR. Je hebt het over inloggen. Maar het punt is dus dat je op kanaal 200 niet inlogt. Dat doe je wel op de app, die straks via kanaal 154 te benaderen is. En die is dus ook toegankelijk voor iedereen met een viaplay abonnement. 

WFR
Level 1
Topicstarter

Waarom zou Ziggo in de systemen van Viaplay moeten? Dat is volstrekt onlogisch en al helemaal niet nodig. Om een verificatie te doen is geen toegang tot de Viaplay systemen nodig, alleen een call yes/no richting Viaplay, niets meer en niets minder. Simpel en eenvoudig te realiseren, heb een dergelijke opzet meerdere malen geimplementeerd binnen mijn eigen bedrijf, waarbij verschillende IT systemen calls maken richting verschillende bedrijven, zonder directe toegang. Dus heel eenvoudig te realiseren. En waarom het wel degelijk een toegevoegde waarde heeft om Viaplay te kunnen gebruiken via kanaal 200? De stabiliteit. Wanneer je nu via het internet (de app) Viaplay gebruikt, dan is de kwaliteit niet al te best. Veel bufferen. En nee, dat ligt niet aan mijn Ziggo internetaansluiting, die is ruim voldoende. Via kanaal 200 Viaplay kijken betekent dat het niet meer direct via het internet gaat, maar eerder via de reguliere kabel. Dat heeft als voordeel dat Ziggo dat de connectie maakt met de servers van Viaplay, een prima load balancing. Maar goed, het gaat niet gebeuren. Reden is duidelijk mijns inziens.

0 Kudos
WFR
Level 1
Topicstarter

@Steefb Denk je nu werkelijk dat ik op dit soort, niet inhoudelijke en gefrustreerde opmerkingen ga reageren?

0 Kudos
Steefb
Level 20

@WFR  schreef:

Om een verificatie te doen is geen toegang tot de Viaplay systemen nodig, alleen een call yes/no richting Viaplay, niets meer en niets minder. 

Voor de geringe tijd dat kanaal 200 beschikbaar is (raceweekeinden tot 1 aug) zullen zowel ziggo en viaplay en ook overigens KPN. hebben bedacht dat het niet zinvol is om daar een systeem voor op te zetten.

0 Kudos
youriy
Level 17

Wat bedoel je nou met die call yes/ no richting viaplay ?

0 Kudos
WFR
Level 1
Topicstarter

@youriy Een soap call

0 Kudos
youriy
Level 17

En wat is dat?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SOAP_(protocol)

Laat maar, wat voor yes/no call?

0 Kudos
WFR
Level 1
Topicstarter
youriy
Level 17

Nou komt er geen reactie meer..., maar het lijkt mij toch duidelijk dat viaplay niet weet welke abonnees ook klant van ziggo zijn, en dat ziggo niet weet welke abonnees ook klant zijn bij viaplay met uitzondering van diegenen die hun viaplayabo via ziggo hebben lopen.

0 Kudos
WFR
Level 1
Topicstarter

Welke reactie zou je nog willen dan? Ik heb je laatste vraag keurig beantwoord. De enige die nog geen duidelijk en/of overtuigend antwoord heeft gegeven, is Ziggo zelf. 

0 Kudos
youriy
Level 17

Je hebt de vraag wat voor yes/ no call niet beantwoord.

0 Kudos
WFR
Level 1
Topicstarter

Developers bij Ziggo weten precies wat ik hiermee bedoel.

0 Kudos