Sinds 2 dagen heb een kraak in het geluid van de zenders die ik via de mediabox ontvang. Bij zenders die ik via de tv zelf afspeel (Netflix, YouTube) heb ik dat probleem niet. Hier moet ik bij vermelden dat dit probleem zich alleen maar voordoet als de geluidinstelling van de mediabox op "dolby music " staat. Het geluid speel ik af via een 5.1 versterker die dolby ondersteund. Ik heb de mediabox al eens gereset en terug gezet in fabrieksinstellingen, wat geen effect heeft gehad. Tot 2 dagen geleden had ik dit probleem nooit gehad en is ineens ontstaan.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Emma0017 Het kan idd zo zijn dat er ea niet goed inz mbxl. Echter even afhankelijk van jou tv/model kan het zo zijn dat de optische aansluiting ook dd 2.0 kan zijn? En dat je dan eigenlijk nooit van de dolby 5.1 hebt genoten inz. externe apparatuur? Kijk dit even na op je tv. Je gaf aan dat er zaterdag een monteur komt. Ik zou toch even eerst uit testen om ea rechtstreeks op de versterker aan te sluiten (Denk dan ook even aan dat de aangesloten bron optisch moet uitdragen..) Om evt extra kosten te besparen mocht het aan de tv liggen. Verder heeft de tv de laatste update's?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dan is er iets mis met de 5.1 versterker.
Nee, die is goed. Zoals gemeld, bij uitzendingen van Netflix en YouTube zie ik rechtsreeks via mijn (smart) tv ontvang, heb ik dit probleem niet. Alleen bij programma's die de mediabox!
Dus programma's via de mediabox en ook alleen maar als de geluid instelling in "dolby music " staat. Hetvkragken is ook niet constant maar in "golvende beweging". Dus een paas minuten niet en dan een minuut wel. En dat doorlopend.
Moet met meer aandacht lezen, dan moet er een update voor de Mediabox geschreven worden. Als dit überhaupt met een firmware update mogelijk is. Maar hier zijn vaker problemen gemeld in zake Dolby dus de nieuwe update is geen verbetering. Ik weet geen oplossing maar misschien weet @Bert het. Dat is echt een super expert
Nog een opmerking: bij het geluid via de tv (dus versterker uitgeschakeld) heb ik hetzelfde probleem.
Dan is waarschijnlijk de oplossing controleren of alle draden goed zijn aangesloten. Klinkt vreemd maar er kan wat tussen de stekkers en de interfaces zitten, soms is het er uit en weer instoppen voldoende.
Nog een opmerking: bij het geluid via de tv (dus versterker uitgeschakeld) heb ik hetzelfde probleem.
Bij zenders die ik via de tv zelf afspeel (Netflix, YouTube) heb ik dat probleem niet.
Ging het ff nalezen, begrijp dit niet.
Netflix en YouTube kijk ik niet via de mediabox, maar rechtsreeks via de tv. Ik heb een smart tv met de apps van oa Netflix, YouTube, Prime, Pathé thuis, enz. Hier heb ik dus de mediabox niet nodig en loopt dus ook het geluid niet via de mediabox. Alleen bij de programma's die ik via de mediabox (horizon) kijk heb ikxe kraak in het geluid.
Probeer de instellingen van Dolby aan en uit, waarschijnlijk is er geen gekraak als Dolby gewijzigd wordt. Ik kan het niet zelf controleren, vandaar mijn twijfels. Maar het uitproberen kan geen kwaad
Bij de mediabox dolby aan: gekraak, dolby uit: geen gekraak. Dat had ik al uitgevonden. Maar hoe zou een verbinding dan het probleem kunnen zijn. Dat veranderd niet bij het wel of niet voorkomen van kraken na aanpassen instelling mediabox.
Daarbij is het kraken ook niet continue, maar komt in golven. Dus een enkele minuten (1 a 2) niet en vervolgens is het een 10 tal seconde aanwezig om vervolgens weer enkele minuten niet te kraken. En dat in een constante cyclus.
Stekkers uit en in toegepast, geen positief effect helaas.
Dit geeft aan dat er iets niet klopt in de software. Vandaar de vraag om de Dolby in de Next te beluisteren met de Dolby instelling aan/ uit. Als er dangeen verschil waarneembaar is, hoop ik dat @Bert een oplossing heeft.
Zie mijn 2 opmerkingen hierboven betreffende dolby aan en uit.
Ik ga hier even @robbo bij vragen, want die is weer beter op de hoogte van Dolby en versterkers.
Hij komt langs als / zodra hij online is.
Tot morgen dan maar.
Even in 1e instantie . Heb je ook eens je versterker al eens stroomloos gezet? Cq reset? @Emma0017
Ja, minuut van de stroom. Terug naar fabrieksinstellingen. Alles geen effect.
Is dit specifiek op alle zenders? je hebt dus dolby aan staan op mb Op de versterker de juiste bron audio uitvoer...? hoe heb je alles aangesloten? Via hdmi of optisch/ spdif kabel . Mexiabox rechtstreeks op versterker of doorlus tv.?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.