Ervaar jij ook een korte onderbreking van het beeld en geluid op je nieuwe Samsung TV in combinatie met de Next? In vier stappen los je dit eenvoudig op.
Het probleem is in de meeste gevallen eenvoudig op te lossen met enkele kliks via de afstandsbediening. Ik heb hieronder stapsgewijs uitgelegd wat je moet doen.
1. Ga naar het menu 'Algemeen'
2. Ga naar het menu 'Externe apparaten beheer'
3. Selecteer het menu 'Extra signaal invoer'
4. Zet de HDMI-poort waar de Next op is aangesloten 'UIT'
Let op: afhankelijk van het model is het mogelijk dat je per se een HDMI-poort moet kiezen. Selecteer dan een HDMI-poort waar de Next NIET is op aangesloten. Heb je de HDMI poort geselecteerd met je afstandsbediening? Houd dan de 'ok-toets' langer ingedrukt. Zo schakel je de poort helemaal uit.
NB: Bij de foto 'Beheer externe apparaten' moet 'Invoer signaal extra' geselecteerd worden.
Het beeld en geluid wordt kort onderbroken tijdens het tv kijken. Hoewel ik hier geen last van had, was mijn uitdaging om een oplossing te vinden!
Dit issue tussen de Next en Samsung televisies komt een enkele keer cq regelmatig voor. Het probleem zit deels in de chroma subsampling. Dit heeft te maken met allerlei zaken. Onder andere UHD en het video signaal. Het menu van Samsung is naar mijn mening wat onduidelijk, maar na een update in de e-manuel app: (App inz gebruiksaanwijzing die geïnstalleerd is op de tv) krijg je meer duidelijkheid in de UHD en diverse indelingen. Ook Na wat googelen en feedback op het forum een stuk duidelijker.
Zie foto: Het gemerkte "0" Is wat er ondersteund wordt.
De tv moet wel herkennen wat er binnenkomt aan videosignaal qua ondersteuning. Om niet al te technisch te worden en het simpel te houden: afhankelijk van het model kan de functie 'Invoer signaal extra' in- of uitgeschakeld worden. Bij problemen met wegvallen beeld: zet deze uit bij de aangesloten HDMI-poort waarde Mediabox Next of de AV-receiver is verbonden.
Hopende dat dit de oplossing kan zijn voor iedereen met dit probleem!
Groet Rob
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.