Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Let op: In het weekend van 14 en 15 juni doen we een upgrade van onze systemen waardoor ook het inloggen op de Ziggo Community beperkt mogelijk is. Vanaf maandag werkt het weer als vanouds.
Cjwjonker
Level 4

Kort zwart beeld nieuwe Samsung 8K tv

Sinds ik een nieuwe Samsung 8k tv, model maart 2021 heb, valt paar keer per dag beeld kort weg, 2 of 3 seconden zwart beeld daarna gewoon weer beeld. Nieuwe ziggo HDMI kabel geplaatst tussen nextbox en TV, instellingen met Ziggo van de mediabox box doorlopen, maar helpt niets.  Bij mijn oude 4K samsung nooit last mee gehad. Gebruik nu uit noodzaak CI+ module en dan heb ik dit probleem niet. Volgens Samsung online hulp valt het signaal van de next kort weg.......wil echter graag de next blijven gebruiken vanwege de meer mogelijkheden tov de ci module. Weet iemand oplossing?

Bij voorbaat dank

C. Jonker

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossingen
58 Reacties 58
phs
Level 2

Beste Anne, is het handig als ik een aparte topic aanmaak of ergens anders aansluit? Bij mij valt het beeld én het geluid namelijk kort weg. Gisteren totaal 8 keer waarvan 3 keer tijdens het kijken naar de GP met vrienden. Is natuurlijk niet best. Zaterdag helemaal geen problemen. Vanmiddag ging het beeld en geluid op zwart en kwam niet meer terug, alleen na het uit en aanzetten van de televisie ging het weer. Tot nu toe gaat het weer goed. Erg wisselvallig dus. Gisteren stond de resolutie van de Next op 4K. Dat is voor mij dus niet een oplossing. 

0 Kudos
Cjwjonker
Level 4
Topicstarter

Ik heb zelf ook het gevoel dat het vaker voorkomt bij grote live sportuitzendingen (wellicht vanwege veel kijkers naar dezelfde zender)?  Tijdens 2 wedstrijden Nederlands elftal gebeurde het vaker en korter achter elkaar dan bij een "normale" uitzending, maar het kan toeval zijn. 

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Hoe staat als je de Homeknop indrukt, dan tandwiel rechts en vervolgens tabblad Beeld en Geluid

Video-Uigang HDMI

HDMI Resolutie 4K > of Automatisch

Hoe staat de 4:3 verwerking ingesteld. Op mijn Samsung 4K TV staat deze op uitgerekt

 

Misschien toch even de HDMI wisselen in de poorten kijken of de goede poort het zwarte beeld weg werkt.

 

@Marije  ik had hier al over de HDMI UHD Color Deze kan hij vinden bij Instellingen dan naar Algemeen en vervolgens Beheer Externe apparaten dan staat daar HDMI UHD Color op HDMI poorten die moeten groen zijn of welke kleur die TV heeft.

0 Kudos
Marije
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Dankjewel voor je terugkoppelingen, @Cjwjonker! Eens kijken of we met deze nieuwe informatie een stukje verder komen. 
Als ik hier het signaal van de box bekijk, dan zie ik rond die periode niets vreemds gebeuren. Het signaal op de box is in die periode wel gewoon goed en valt niet weg.

 

Anne had je ook gevraagd naar de instelling "UHD Color mode" en om die te controleren. Je geeft aan dat die niet op je Samsung tv zit. Ik verwacht eigenlijk wel dat je tv dit heeft. Op Samsung tv's kun je dit normaal gesproken vinden onder: Instellingen > Algemeen > Beheer externe apparaten > HDMI UHD Color. 

Zou je dat voor de 100% zekerheid nog willen checken? 

En welk type tv van Samsung heb je specifiek?

Wat betreft drukke evenementen en dat het daarmee te maken heeft, dat is zeker niet het geval. De techniek die wij voor live tv gebruiken (coax signaal) is niet gevoelig voor drukte. Alleen als je via Replay TV of een opname iets kijkt zou het kunnen. Al worden die in de Next ook via de cloud opgenomen, van te voren. 

 

@phs wanneer je probleem niet volledig overeenkomst met het probleem in dit topic, dan raad ik je inderdaad aan om een nieuw topic aan te maken. 

Op die manier bewaren we de overzichtelijkheid in dit topic (met dit specifieke probleem). 

0 Kudos
robbo
Level 20
T.E.A.M.

Het is niet altijd dat bij een Samsung tv het specifieke UHD color menu aanwezig is @Marije Op mijn vrij nieuwe tv is deze ook niet aanwezig maar wordt wel ondersteunt.  en zeker niet in menu  externe apparaten.

Cjwjonker
Level 4
Topicstarter

De functie UHD color mode zit er echt niet op, ook niet bij beheer externe apparaten. Het is een QE75QN800AT Samsung model.

0 Kudos
Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@robbo en @Cjwjonker, goed om te weten, thanks. Daar kunnen we weer wat verder mee sleutelen. Want er wordt nog steeds druk nazoekwerk gedaan naar het ''hoe en waarom''.

We zien dat het per model ook weer anders is, in dit geval noemt Samsung het voor dat toestel "Invoersignaal extra". Erg handig, ahum 😉
 

Zie ook pagina's 121 en 171 in deze link, mochten jullie dit nog verder willen bekijken en proberen.  Ik durf nog geen garantie te geven, maar het is het lezen en proberen waard. 

0 Kudos
robbo
Level 20
T.E.A.M.

Dat extra is hoofdzakelijk voor hdmi zwart niveau. En evt meerdere apparatuur instelbaar per hdmi poort. Dit even voor de info. Zal het eens even testen.. hoewel ik er geen last van heb alleen overgang HLG maar dat is gebruikelijk. 

Cjwjonker
Level 4
Topicstarter

Wederom hartelijk dank. Ik heb de HDMI invoersignaal extra op de poort waar de next op is aangesloten nu op uit gezet. Die stond aan...We wachten even af wat er gebeurt en houdt je op de hoogte.

LFR
Level 2

ik ben ook al een tijdje op zoek naar een oplossing ik heb namelijk exact hetzelfde op mijn 4k samsung (2021 model), op mijn oude Samsung ook 4K hadi ik niet NIET.... alle instellingen al nagekeken, HDMI kabel verwisselt maar niets helpt. het gebeurt ook maar 1x en alleen ergens het eerste uur dat de tv aan staat. ook ik ben op zoek naar een oplossing!

0 Kudos
Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Is het gelukt @Cjwjonker? Zo ja, dan kan @LFR er misschien ook mee aan de slag. 

0 Kudos
Cjwjonker
Level 4
Topicstarter

Ik heb het HDMI invoersignaal extra op de HDMI poort waar de next op is aangesloten 6 dagen geleden op UIT gezet en tot nu toe geen last meer gehad van het zwarte beeld. Ik denk dat dit de oplossing is. Als het over een week nog steeds goed is gegaan dan is het volgens mij dank zij jullie opgelost!!. Zal het volgende week melden.

LFR
Level 2

Ik heb hetzelfde gedaan @Lotte en @Cjwjonker , ook hier lijkt het nu goed te gaan maar blijf het in de gaten houden

Streambuster
Level 3

Beste Cjwjonker,

 

Ik heb het zelfde problemen met mijn nieuwe qe55qn95A tv van Samsung.

Werkelijk echt alles geprobeerd, maar (nog) niet de tip mbt extra invoersignaal op hdmi 1 uitzetten....

Ervaar je alsnog problemen, of is het met die instelling vooralsnog nog steeds niet teruggekomen?

0 Kudos
Cjwjonker
Level 4
Topicstarter

Hallo Streambuster. Het is bijna 3 weken geleden dat ik deze instelling heb veranderd op mijn tv en ik heb er geen last meer van. Het lijkt inderdaad opgelost!!

Cjwjonker
Level 4
Topicstarter

Dit lijkt de juiste oplossing te zijn. BEDANKT allemaal voor de tijd en hulp!!!

RoWi
Level 20

Toch wel handig uniformiteit. Fijn om te lezen dat er een oplossing is gevonden.

LFR
Level 2

Ook bij mij is het niet meer voorgekomen, dit lijkt inderdaad de oplossing!

Streambuster
Level 3

Oke, dank je voor je reactie. Ik ga het bij mij ook zo instellen en kijken wat er gebeurt.... !

0 Kudos