Sinds ik een nieuwe Samsung 8k tv, model maart 2021 heb, valt paar keer per dag beeld kort weg, 2 of 3 seconden zwart beeld daarna gewoon weer beeld. Nieuwe ziggo HDMI kabel geplaatst tussen nextbox en TV, instellingen met Ziggo van de mediabox box doorlopen, maar helpt niets. Bij mijn oude 4K samsung nooit last mee gehad. Gebruik nu uit noodzaak CI+ module en dan heb ik dit probleem niet. Volgens Samsung online hulp valt het signaal van de next kort weg.......wil echter graag de next blijven gebruiken vanwege de meer mogelijkheden tov de ci module. Weet iemand oplossing?
Bij voorbaat dank
C. Jonker
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Beste Anne, is het handig als ik een aparte topic aanmaak of ergens anders aansluit? Bij mij valt het beeld én het geluid namelijk kort weg. Gisteren totaal 8 keer waarvan 3 keer tijdens het kijken naar de GP met vrienden. Is natuurlijk niet best. Zaterdag helemaal geen problemen. Vanmiddag ging het beeld en geluid op zwart en kwam niet meer terug, alleen na het uit en aanzetten van de televisie ging het weer. Tot nu toe gaat het weer goed. Erg wisselvallig dus. Gisteren stond de resolutie van de Next op 4K. Dat is voor mij dus niet een oplossing.
Ik heb zelf ook het gevoel dat het vaker voorkomt bij grote live sportuitzendingen (wellicht vanwege veel kijkers naar dezelfde zender)? Tijdens 2 wedstrijden Nederlands elftal gebeurde het vaker en korter achter elkaar dan bij een "normale" uitzending, maar het kan toeval zijn.
Hoe staat als je de Homeknop indrukt, dan tandwiel rechts en vervolgens tabblad Beeld en Geluid
Video-Uigang HDMI
HDMI Resolutie 4K > of Automatisch
Hoe staat de 4:3 verwerking ingesteld. Op mijn Samsung 4K TV staat deze op uitgerekt
Misschien toch even de HDMI wisselen in de poorten kijken of de goede poort het zwarte beeld weg werkt.
@Marije ik had hier al over de HDMI UHD Color Deze kan hij vinden bij Instellingen dan naar Algemeen en vervolgens Beheer Externe apparaten dan staat daar HDMI UHD Color op HDMI poorten die moeten groen zijn of welke kleur die TV heeft.
Dankjewel voor je terugkoppelingen, @Cjwjonker! Eens kijken of we met deze nieuwe informatie een stukje verder komen.
Als ik hier het signaal van de box bekijk, dan zie ik rond die periode niets vreemds gebeuren. Het signaal op de box is in die periode wel gewoon goed en valt niet weg.
Anne had je ook gevraagd naar de instelling "UHD Color mode" en om die te controleren. Je geeft aan dat die niet op je Samsung tv zit. Ik verwacht eigenlijk wel dat je tv dit heeft. Op Samsung tv's kun je dit normaal gesproken vinden onder: Instellingen > Algemeen > Beheer externe apparaten > HDMI UHD Color.
Zou je dat voor de 100% zekerheid nog willen checken?
En welk type tv van Samsung heb je specifiek?
Wat betreft drukke evenementen en dat het daarmee te maken heeft, dat is zeker niet het geval. De techniek die wij voor live tv gebruiken (coax signaal) is niet gevoelig voor drukte. Alleen als je via Replay TV of een opname iets kijkt zou het kunnen. Al worden die in de Next ook via de cloud opgenomen, van te voren.
@phs wanneer je probleem niet volledig overeenkomst met het probleem in dit topic, dan raad ik je inderdaad aan om een nieuw topic aan te maken.
Op die manier bewaren we de overzichtelijkheid in dit topic (met dit specifieke probleem).
Het is niet altijd dat bij een Samsung tv het specifieke UHD color menu aanwezig is @Marije Op mijn vrij nieuwe tv is deze ook niet aanwezig maar wordt wel ondersteunt. en zeker niet in menu externe apparaten.
De functie UHD color mode zit er echt niet op, ook niet bij beheer externe apparaten. Het is een QE75QN800AT Samsung model.
@robbo en @Cjwjonker, goed om te weten, thanks. Daar kunnen we weer wat verder mee sleutelen. Want er wordt nog steeds druk nazoekwerk gedaan naar het ''hoe en waarom''.
We zien dat het per model ook weer anders is, in dit geval noemt Samsung het voor dat toestel "Invoersignaal extra". Erg handig, ahum 😉
Zie ook pagina's 121 en 171 in deze link, mochten jullie dit nog verder willen bekijken en proberen. Ik durf nog geen garantie te geven, maar het is het lezen en proberen waard.
Dat extra is hoofdzakelijk voor hdmi zwart niveau. En evt meerdere apparatuur instelbaar per hdmi poort. Dit even voor de info. Zal het eens even testen.. hoewel ik er geen last van heb alleen overgang HLG maar dat is gebruikelijk.
Wederom hartelijk dank. Ik heb de HDMI invoersignaal extra op de poort waar de next op is aangesloten nu op uit gezet. Die stond aan...We wachten even af wat er gebeurt en houdt je op de hoogte.
ik ben ook al een tijdje op zoek naar een oplossing ik heb namelijk exact hetzelfde op mijn 4k samsung (2021 model), op mijn oude Samsung ook 4K hadi ik niet NIET.... alle instellingen al nagekeken, HDMI kabel verwisselt maar niets helpt. het gebeurt ook maar 1x en alleen ergens het eerste uur dat de tv aan staat. ook ik ben op zoek naar een oplossing!
Is het gelukt @Cjwjonker? Zo ja, dan kan @LFR er misschien ook mee aan de slag.
Ik heb het HDMI invoersignaal extra op de HDMI poort waar de next op is aangesloten 6 dagen geleden op UIT gezet en tot nu toe geen last meer gehad van het zwarte beeld. Ik denk dat dit de oplossing is. Als het over een week nog steeds goed is gegaan dan is het volgens mij dank zij jullie opgelost!!. Zal het volgende week melden.
Ik heb hetzelfde gedaan @Lotte en @Cjwjonker , ook hier lijkt het nu goed te gaan maar blijf het in de gaten houden
Beste Cjwjonker,
Ik heb het zelfde problemen met mijn nieuwe qe55qn95A tv van Samsung.
Werkelijk echt alles geprobeerd, maar (nog) niet de tip mbt extra invoersignaal op hdmi 1 uitzetten....
Ervaar je alsnog problemen, of is het met die instelling vooralsnog nog steeds niet teruggekomen?
Hallo Streambuster. Het is bijna 3 weken geleden dat ik deze instelling heb veranderd op mijn tv en ik heb er geen last meer van. Het lijkt inderdaad opgelost!!
Dit lijkt de juiste oplossing te zijn. BEDANKT allemaal voor de tijd en hulp!!!
Toch wel handig uniformiteit. Fijn om te lezen dat er een oplossing is gevonden.
Ook bij mij is het niet meer voorgekomen, dit lijkt inderdaad de oplossing!
Oke, dank je voor je reactie. Ik ga het bij mij ook zo instellen en kijken wat er gebeurt.... !
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.