1
Vraag
2
Reageer en help mee
Audrey1

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Koppelen afstandsbediening met Soundbar

Goedemiddag, 

Omdat het probleem niet kan worden opgelost, doe ik hier mijn verhaal. 

Ik vind het vervelend om dit omschrijven als een klacht, ik vind het jammer aangezien ik al zo lang klant ben bij Ziggo/Vodafone. 

Op 5 maart 2024 is de monteur langs geweest om de mediabox Next en de bijbehorende afstandsbediening (AB) te installeren met de TV en de Soundbar (beiden van Samsung).

De monteur vertelde dat er vanaf nu (= datum installering) een 2e AB niet meer nodig is. Ik kan voortaan de AB van de mediabox Next hiervoor gebruiken. Die van de Soundbar is dus niet meer nodig.

Op 1/4/24 in de ochtend is de koppeling van de AB verbroken met de Soundbar. Ik heb daarop geprobeerd meerdere keren (misschien wel 8 x of meer) om de koppeling weer mogelijk te maken via de Instelling op mijn TV. Hiervoor heb ik de seriecode(s) van de Soundbar en/of TV ingevoerd. Dit is dus niet gelukt. Ik heb de stekkers eruit gehaald om alles weer opnieuw op te starten, maar helaas. Nieuwe batterijen erin gedaan, is ook geen oplossing. Audio geluid geprobeerd opnieuw in te stellen, geen verandering van het geluid. Al deze stappen heb ik deze dus meerder keren uitgevoerd.

Een nieuwe AB aangevraagd en deze ontvangen op woensdag 3/4/24. Het lukte…helaas voor 1 dag. Hetzelfde probleem herhaald zich in de ochtend op 4/4/24. Weer gebeld met Klantenservice en de stappen weer nagelopen om te kunnen koppelen, niet opgelost. Ik heb toen maar besloten om een monteur te laten komen. Kosten voor het eerste half uur is 40 euro. Nou ja, als daarmee het probleem wordt opgelost dan heb ik het er wel voorover.

Monteur komt op donderdag 5/4/24 tussen 08.00 en 13.00 uur. Arriveert om 08.30.

Het is dezelfde monteur die op 5/3/24 is geweest.

De reactie van de monteur: bij sommige Soundbars is het zo dat je een 2e nodig hebt.

Dit is vreemd aangezien de AB (Ziggo) vanaf 5/3 t/m 31/3 goed heeft gewerkt. De reactie van de monteur was nogal vaag hierover. Hij liet mij zien hoe ik ze beiden moet bedienen. Ik merkte al dat het geen zin heeft om erop verder te gaan. Mijn vraag aan de monteur dat hij mij heeft vertelt dat er maar 1 AB nodig is, wordt niet naar tevredenheid beantwoordt. Misschien dat de monteur zelf ook niet weet waar het aan ligt, dan heb ik er nog begrip voor, dit kan altijd, maar vraag dan om advies bij een andere collega (met misschien meer ervaring) als een klant aangeeft dat t/m 31/3 de koppeling met de Soundbar goed heeft gewerkt. 

Nadat de monteur is geweest, heb ik toch maar weer contact opgenomen met Ziggo, klantenservice. Mijn verhaal uitgelegd en de medewerker toont begrip.

Wat ze voor mij kunnen doen is: zodra op de factuur het bedrag van 40 euro is afgeschreven, zou ik eventueel een rectificatie kunnen krijgen en dan pas kan ik weer een monteur laten komen. De melding was op dat moment nog niet afgerond.

Mij gaat het niet om het bedrag, en dan bedoel ik ermee te zeggen dat ik er graag voor over heb als de monteur zich meer verdiept had in het probleem zodat het kan worden opgelost.

Door de medewerker werd ik ook nog doorverbonden met een collega van de administratie, ik wacht en de verbinding wordt verbroken (ach…kan gebeuren) ik bel nog een keer terug en het lukt om mij door te verbinden met een collega van de administratie. Ik doe wederom mijn verhaal, zij wilt met mij nog een keer de stappenplan doorlopen, goed bedoelt. Maar ik zei dat dit geen oplossing biedt, aangezien ik dit zelf al meerder keren had gedaan. Ze adviseert mij nog om de afmelding, dat de monteur is geweest, af te wachten, ik kan dan weer contact opnemen voor een nieuwe afspraak met een monteur.

De medewerkers van de Klantenservice zijn vriendelijk en snappen dat het probleem nog niet is opgelost. Ze hebben goede bedoelingen om mij te helpen, maar gezien de procedure binnen Ziggo kunnen zij ook niet veel voor mij betekenen. 

Inmiddels heb ik via de mail de afmelding ontvangen en 15 euro wordt in rekening gebracht.

Omdat ik eea wilt laten bezinken, zal ik a.s. maandag weer contact opnemen met Ziggo.

Maandag 8/4/24: gebeld met Klantenservice voor een nieuwe afspraak. In het kort mijn probleem voorgelegd (ze ziet dat ik al een paar keer had gebeld)  en gevraagd naar een monteur met meer ervaring. Ze zal het erbij vermelden. Heeft begrip dat het nog steeds niet is opgelost. 

Dinsdag 9/4/24: monteur komt tussen 12.00 en 18.00 uur. Om 12:01 een SMS monteur is onderweg. Komt rond 12.15 uur.

Hij vraagt of ik de TV wilt aanzetten, ik doe dit en ik geef aan er is geen verbindig met de Soundbar. Hij probeert het via de stappen in de instellingen van de TV. Ik had wederom het gevoel dit lost niks op, aangezien ik dit ook kan dromen. Hij ziet nu zelf dat het niet lukt en zijn reactie "ik heb geen oplossing" ik weet niet waar het aan ligt. Ik adviseer hem om de kabel(s) na te kijken??! hij stopt de kabel in andere poortjes HDMI 1 en 2. Geen oplossing. Op mijn vraag: waarom het bij de installatie van de mediabox wel is gelukt t/m 31/3/24, en bij de vorige mediabox waren er geen problemen? krijg ik als antwoord: ik moet maar met Samsung bellen en/of de Community Ziggo raadplegen.

Wat mij stoort: zelf moet ik aangeven of hij naar de kabel wilt kijken ? monteur doet geen moeite om misschien alles weer terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Ik heb dit namelijk gelezen in een andere topic waarbij de monteur het wel heeft gedaan. 

Monteur vertrekt rond 12.30 uur. Om 12.55 uur ontvang ik een mail "de monteur is net de deur uit"?

Ik moet nog afwachten wat de daadwerkelijke kosten zijn voor "de hulp" van de monteur. 

Bedankt voor het lezen! 

12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 76295Posts
  • 5199Oplossingen
  • 22489Likes

Een Ziggo forum medewerker komt hier binnen afzienbare tijd langs om naar je probleem te kijken en de mogelijke stappen te zetten.

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 516Posts
  • 47Oplossingen
  • 217Likes

Goedemorgen @Audrey1 en welkom op de Ziggo Community! Dat is een best verhaal zeg. Wat ik er wel uithaal, is dat de connectie met de soundbar na de vele telefoontjes en enkele monteurs nog steeds niet actief kan blijven. Ik kan mij zeker inbeelden dat je dit wel anders voor ogen had!

Met de Next boxen is het zo dat je via de instellingen de tv en de soundbar kan koppelen. Dit zijn wel apparaten die Ziggo niet ondersteund. Ergens kan ik mij inbeelden dat de monteurs dit ook niet altijd weten, meer vanwege de vele verschillende types en de werkingen ervan.

Mijn vraag aan jou is, wat is het type/merk van de soundbar? Dan zal ik mij rondom dat model even gaan inlezen of kijken of er een gelijke topic hiervoor bestaat. 

Audrey1
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedeavond Ryan, 

Bedankt voor uw reactie. 
Samsung Soundbar model HW-J8501R

Samsung TV model UE65KS9000L

Bij mijn 1e contant met de Klantenservice was het advies om de Mediabox Next te kiezen ipv de Mini omdat deze niet compatibel is met de soundbar. Zoals ik al eerder had vermeld werd mij door 1e monteur toegezegd dat ik maar 1 AB hoeft te gebruiken ipv 2. Voor mijn gevoel ben ik dus verkeerd geïnformeerd. 
Alvast bedankt voor het nakijken. 
Met vriendelijke groet, Audrey

Roland
Community Moderator
Community Moderator
  • 316Posts
  • 19Oplossingen
  • 139Likes

Dank je wel voor je aanvullende informatie @Audrey1. Wat ik mij nog wel afvroeg, wat heb je in de mediabox staan qua instellingen bij beeld en geluid? En dan met name bij "bepaal je geluid"?

Audrey1
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedeavond Roland,

Bedankt voor uw reactie. 

Bij instellingen heb ik zojuist gekeken bij Beeld en Geluid. Het staat op stereo. Ik heb het ook al geprobeerd om het te verzetten naar Audio Dolby. Uw vriendelijke collega van de Klantenservice had mij dat ook al een keer geadviseerd. Maar helaas geen gewenste resultaat met de AB. 

Met vriendelijke groet, 

Audrey 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 76295Posts
  • 5199Oplossingen
  • 22489Likes

@Audrey1 Het gaat om de instelling: Bepaal je geluid

Onder Koppel je afstandsbediening

Als je dat ziet, welk apparaat staat daar dan achter?

Als je op Bepaal je geluid staat en je drukt op OK, dan wisselt de aansturing van de afstandsbediening van TV naar Soundbar en vise versa, mits ze beiden zijn begrepen door de Next.

Audrey1
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Bert,

Sorry dat ik het verkeerd had begrepen. 
Bij mij staat er dan: Bepaal je volume en staat op Samsung audiosysteem. Ik had  hier ook al naar gekeken. 

Met vriendelijke groet,

Audrey

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1749Posts
  • 161Oplossingen
  • 1158Likes

Hi @Audrey1, dank voor je update!

Ik wil heel graag onderzoeken waar dit euvel precies aan ligt. Daarom toch nog een vraag om het één en ander te verhelderen.

Wat we eerst eigenlijk moeten weten is hoe je de soundbar met de televisie en/of de mediabox hebt verbonden. Dat kan op veel verschillende manieren en dat heeft ook invloed op hoe de afstandsbediening moet worden ingesteld. 

Bijvoorbeeld:

Mediabox Next <HDMI> soundbar <HDMI> televisie

of

Mediabox Next <HDMI> televisie <HDMI> soundbar (HDMI ARC)

of 

Mediabox Next <HDMI> televisie <optisch> soundbar

of 

Mediabox Next <HDMI> televisie & Mediabox Next <optische> soundbar

Het makkelijkst is als je het volgende doet:

De soundbar met HDMI-ARC verbinden met de televisie. Dit betekent dat de televisie het geluid doorgeeft aan je soundbar en je met een afstandsbediening ook alleen het volume van je televisie hoeft te bedienen. Omdat die de volume 'commandos' weer doorgeeft aan je soundbar. Dan hoef je de Next afstandsbediening ook alleen in te stellen op het bedienen van het volume van je Samsung televisie. 

Hoe je de soundbar kan aansluiten met HDMI-kabel kun je hier lezen (dus wel met HDMI-kabel en niet optisch).

Het is wel belangrijk dat je de optie 'Bepaal je volume' in dit geval op TV instelt! 

Audrey1
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Welmoed,

Bedankt voor je reactie. 
Na diverse pogingen kan ik nu pas kunnen inloggen in de Community. Ik kreeg meerde keren een foutmelding. Gelukkig kan ik er nu in. 
Terugkomend op je vraag:
De 1e monteur is geweest op 5/3/24 om de mediabox aan te sluiten omdat ik dat zelf niet kan. Ik weet het dus niet. Ik had het dus ook gevraagd aan de monteur die op 5/4 is geweest om er naar te kijken. Maar helaas. 
Ik waardeer de goede bedoelingen van jullie en ik zie ook de bereidheid om te zoeken naar een oplossing. Heel goed. 
Maar als  ik dit zelf nu moet doen ben ik bang dat het verkeerd gaat. 

Met vriendelijke groet, Audrey

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4394Posts
  • 358Oplossingen
  • 1779Likes

@Audrey1 fijn dat dit nu in ieder geval gelukt is, top.

Ik zou toch vriendelijk adviseren zelf een (dappere) poging te wagen. Ik snap je argument echt oprecht, en dat het soms ook wat complexe materie kan zijn. Het lastige aan onze kant is al wat uitgelegd: dit valt wat buiten onze service definities. Tips en adviezen delen we graag hierin, dat zeker.

Maar wellicht is iemand in je kenniskring bereid een handje te helpen? Ik noem maar wat hoor. 

Garihd

Level 16
  • 2335Posts
  • 75Oplossingen
  • 1321Likes

"Het makkelijkst is als je het volgende doet:

De soundbar met HDMI-ARC verbinden met de televisie. Dit betekent dat de televisie het geluid doorgeeft aan je soundbar en je met een afstandsbediening ook alleen het volume van je televisie hoeft te bedienen. "

Bij een Samsung televisie moet dan wel Anynet worden ingeschakeld en de optie externe luidsprekers kiezen. Dan zou inderdaad 1 afstandsbediening genoeg moeten zijn.

Dennis
Community Moderator
Community Moderator
  • 86Posts
  • 11Oplossingen
  • 55Likes

Hi @Audrey1 ,

Ik zie dat je van @Garihd nog extra advies gekregen hebt, is het in de tussentijd gelukt of kunnen wij je nog ergens mee helpen? Hoor het graag van je!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic