Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Mtouch
Level 1

Kopieerbeveiliging bij opnemen op externe harde schijf

Ik heb een Sony Bravia TV (KD-55XF9005). Deze gebruik ik met CI+ module en externe harde schijf voor wanneer ik eens iets op wil nemen. De Media Box XL (Horizon Box) is voor mij namelijk haast onbruikbaar. Slurpt energie, wordt warm, maakt geluid en leidt tot storing v.w.b. bediening via HDMI op mijn andere apparatuur.
Enkele keren is de opname prima gegaan, nu is er echter onlangs een opname mislukt wegens 'kopieerbeveiliging' van de content provider. Dit terwijl ik de opname vanaf de harde schijf gewoon wil kunnen terugkijken op de TV waarop ook is opgenomen. Volgens de handleiding moet dit kunnen en het toestel is notabene Ziggo gecertificeerd.
Ziggo en RTL4 (de zender die het betrof) wijzen allebei naar elkaar, geen van beiden geeft tot nu toe antwoord op de vraag:
a) Wie bepaalt wat ik wel of niet kan opnemen in mijn eigen huiskamer? Het is legaal verkregen content waar immers gewoon netjes voor is betaald
b) Hoe idioot ook, maar als dat dan kennelijk zo werkt, hoe moet ik dan bij het instellen van een opname weten of deze wel of niet gaat lukken om deze reden?
0 Kudos
25 Reacties 25
Meldingen
Aan Uit
RobertKoopman
Level 7
Sparco©1963 wrote:

De mogelijkheid om op te nemen betreft momenteel het abonnement met de mediabox en niet de CI+ module.

Maar zeg je hier nu dat je in fUPC met een CI+ module niet kunt opnemen?
Ik neem wel op wat ik maar wil, tv met ingebouwde schijf.
Heb twee CI+ kaartjes in mijn tv en kan tegelijk kijken en opnemen op verschillende zenders.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
RobertKoopman
Kan nog toeval zijn. Sparco liep er wel tegenaan en dat geeft mij te denken.
Niettemin: het blijft inderdaad nogal vaag. Lastig.
Kun je op een TV iets instellen over het maar niet letten op Copy Protection door de SmartCard?
Zoiets. Ik weet het niet.
0 Kudos
Nick999
Level 17
Mtouch wrote:

ZUCHT... opnemen IS een kopie maken in dit geval (al is het de enige als je het tot je nemen van de live uitzending niet meetelt). Kunnen opnemen wordt door Ziggo genoemd als onderdeel van het abonnement, sterker nog daar betaal je voor. DAT is wat ik ter discussie stel, niet wat u er nu allemaal bij haalt.

Je eerdere reactie stelde min of meer dat als je Ziggo betaalt voor de (technische) mogelijkheid tot opname, je ook automatisch kunt eisen dat je alles kunt opnemen. En dat verschil wilde ik even duidelijk maken omdat 90% van de mensen de auteurswet verkeerd uit lijkt te leggen.
Dat je iets mag opnemen wil niet zeggen dat de eigenaar ook verplicht is om daaraan mee te werken.
0 Kudos
Sparco1955
Level 16
RobertKoopman ,

Dus heeft U een TV die het opnemen met een CI+ module ondersteunt. Heeft men zo een TV niet dan kan men niet opnemen met een CI+ module en is dus de mediabox nodig.
0 Kudos
Mtouch
Level 1
Topicstarter
Inmiddels na vele ontwijkende antwoorden en na lang aandringen antwoord gehad van RTL:

"We hebben dit intern eens even uitgezocht want deze kwestie was bij ons ook niet bekend. Het blijkt uiteindelijk inderdaad zo te zijn dat bepaalde programma's niet zijn op te nemen vanwege ontbrekende rechten hiervoor."

RTL's voornaamste reden laat zich raden, die grijpt alles aan om je een Videoland abonnement aan te smeren. Vaag is echter dat het met de Mediabox XL wel zou moeten lukken en dat met de CI+ module opnemen van b.v. NL 1, 2 en 3 wel gewoon lukt. M.a.w. technisch kan ik geen enkele reden bedenken waarom dit met een USB schijf niet zou moeten kunnen. Dat is namelijk in principe niet anders dan met de Mediabox XL: in beide gevallen is het opnemen op harde schijf gebaseerd op authenticatie van het feit of de betreffende abonnee dat wel mag. TV's (althans, de mijne wel), werken al zo dat als ik het opneem, ik het alleen van DIE harde schijf op DIE TV af kan spelen. Waar de angst van ongeoorloofd kopiëren dan precies vandaan komt, snap ik nog steeds niet. Echt kopiëren kun je het namelijk niet noemen.
0 Kudos
Ga naar reactie
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Opnames op een Mediabox XL zijn niet te kopiëren.
Het zou mogelijk kunnen zijn om van andere media wel te kopiëren.
Ik denk dat ze dit op deze manier willen tackelen.
En dat zal nog veel strenger gaan worden als alles 4K wordt.
0 Kudos