Vraag
Reacties
JAMM
Level 1

Kopiëren van video bestanden van Humax 5050c naar computer mbv FTP met Filezilla Client.

Omdat mijn oude Humax 5050c kuren vertoond wil ik deze files overzetten naar een Humax 5400C met mijn computer als tussenstation.
Ik heb de handelswijze gevolgd zoals beschreven in het gesloten topic 'Uitleg FTP met Filezella Client voor de Humax'.
FTP server staat ingeschakeld en de Ethernet-configuratie staat op DHCP.
Ook zijn het IP adres, Subnetmskr en Routeradres netjes ingevuld. Geen DNS-adres.
Het programma Filezella Client meldt rechtsonder dat ik verbinding heb en in het linkervak zijn mijn computerbestanden te zien. Helaas zijn er geen bestanden te zien in het rechtervak waar de Humax files zichtbaar zouden moeten zijn. Als je even op het lege 'name' veld gaat staan krijg je wel kort de melding 'Remote files listing' hetgeen doet vermoeden dat de computer de files wel ziet.
Als map wordt bovenaan weergegeven /media. Ik heb geprobeerd dat in /video en ook video te veranderen maar dat pakt hij niet. Hij springt steeds terug naar /media
Weet iemand hoe je de files op de Humax wel zichtbaar krijgt zodat ik ze kan kopiëren?
Uiteraard mijn dank.
0 Kudos
17 Reacties 17
Meldingen
Aan Uit
Willem-A
Level 1
Ik ben op het moment niet helemaal helder/in orde, maar bij 2 identieke modellen kun je bestanden onderling uitwisselen. In andere gevallen kun je de bestanden wel overzetten op de PC, waar je deze opslaat, kan bewerken etc. Je kan deze bestanden dan weer op een ander medium zetten, maar ik raad het je eigenlijk af de bestanden vanaf de 5050c over te zetten op de 5400c. Handiger is het gewoon de bestanden van de Humax 5050c, welke je wilt bewaren, op de PC te zetten en vervolgens op bv. DVD.

Men probeert het ook nog weleens middels een harde schijf, maar bestanden tussen verschillende modellen zijn niet uitwisselbaar.

Wil je echt de bestanden uitwisselen, dan moeten deze dus eerst op de PC worden gezet.

Had je het overigens over dit topic?

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209
0 Kudos
JAMM
Level 1
Topicstarter
Hi Willem,
Dank voor je snelle eerste antwoord.
Jammer dat je op dit moment niet helemaal helder/in orde bent. Ik hoop voor je dat dat snel overgaat.
Ik had het inderdaad ook over jouw bijdragen van een jaar geleden op;
https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209
Het punt is dat de files van de Humax 5050c niet zichtbaar zijn in het programma Filezella Client ondanks dat ik wel verbinding heb.
Uiteraard zou ik de files (als ik ze zichtbaar kan krijgen) ook op DVD kunnen zetten maar ik zie de files dus niet.
Zie screenshot hieronder.

Ik hoor graag van je.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Heb je al eens een fabrieksreset uitgevoerd van de 5050c? Zo nee, doe dit dan eens. Het best kun je vooraf even de spanning geheel van het apparaat halen voor 10-20 minuten.

Het komt nl. vaker voor dat het niet niet goed werkt (ook bij andere modellen) hetgeen na een fabrieksreset is opgelost.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Je geeft overigens aan dat de 5050c kuren vertoond. Tegen welke issues loop je daarbij aan?

Ik had je al een fabrieksreset aangeraden, waarbij ik hoop dat dit baat, maar bij bepaalde problemen, bv. voortkomend uit de harde schijf, al zou je dat niet altijd zeggen, kan het gebeuren dat het overzetten van de bestanden via FTP in zijn geheel niet meer wil lukken.

Gaat het nou niet, denk er dan eens over de programma's vanaf de 5050c over te zetten op een externe schijf. Wellicht brengt dat wel wat je voor ogen hebt.

Ook daarover heb ik een topic aangemaakt. De 5050c kan echter niet zelf de externe schijf formatteren, maar dat doe je dan vooraf via de PC in het Ext.3 formaat. Maar ook dat is in het topic opgenomen.
0 Kudos
JAMM
Level 1
Topicstarter
Resetten met de fabrieksinstellingen had ik al geprobeerd en heb dat nogmaals herhaald na de Humax 5050c een dag te hebben uitgeschakeld. Helaas geen verbetering.
De kuren die de 5050c vertoond is het af en toe haperen bij het afspelen van recenter opgenomen video's hetgeen op een slechte plek op de HDD wijst. Dat is ook niet zo gek na vele jaren dienst. Eerder opgenomen video's hebben die hapering niet
Als ik via media kijk wat er onder video staat dan zie ik de lijst met opgenomen programma's. In ieder geval de oudere opnamen kan ik ook afspelen.
Het probleem blijft dat de files van de Humax 5050c niet zichtbaar zijn in het programma Filezella Client ondanks dat ik wel verbinding heb tussen computer en Humax.
Ik kan ze dus ook niet overzetten naar een externe harde schijf met Ext.3 formaat.
Als jij een manier weet om rechtstreeks, met Filezella Client of met een ander programma de files op de 5050c zichtbaar te maken dan kan ik er verder mee.
Alvast dank voor je inzet.
0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
JAMM Aangezien ik in het verleden ook problemen had met Filezilla ben ik overgestapt naar WinSCP en dit programma (opensource) werkt voor mij perfect.

https://winscp.net/eng/download.php
0 Kudos
Willem-A
Level 1
JAMM wrote:
Resetten met de fabrieksinstellingen had ik al geprobeerd en heb dat nogmaals herhaald na de Humax 5050c een dag te hebben uitgeschakeld. Helaas geen verbetering.
De kuren die de 5050c vertoond is het af en toe haperen bij het afspelen van recenter opgenomen video's hetgeen op een slechte plek op de HDD wijst. Dat is ook niet zo gek na vele jaren dienst. Eerder opgenomen video's hebben die hapering niet
Als ik via media kijk wat er onder video staat dan zie ik de lijst met opgenomen programma's. In ieder geval de oudere opnamen kan ik ook afspelen.
Het probleem blijft dat de files van de Humax 5050c niet zichtbaar zijn in het programma Filezella Client ondanks dat ik wel verbinding heb tussen computer en Humax.
Ik kan ze dus ook niet overzetten naar een externe harde schijf met Ext.3 formaat.
Als jij een manier weet om rechtstreeks, met Filezella Client of met een ander programma de files op de 5050c zichtbaar te maken dan kan ik er verder mee.
Alvast dank voor je inzet.

Hier was ik dus al een beetje bang voor. Ik zie regelmatig dat men iets over wil gaan zetten als de Humax issues vertoond, en dat kan goed gaan, maar als het probleem voortkomt uit de harde schijf, kun je het vaak wel vergeten. mguzz oppert nog iets wat je zou kunnen proberen, maar normaal gesproken kun je prima werken met Filezilla. Dat word zeer vaak gedaan. Maar bij issues aan de Humax, zeker voortkomend vanuit de schijf, is het doorgaans afgelopen zaak. Formatteren kan dan, meestal tijdelijk, werken, maar daar heb je in dit geval natuurlijk niets aan.

Ben je (nog) in het bezit van een DVD recorder, dan kunnen de opnames nog wel op die manier op een DVD worden gezet, want dat werkt va scart en het afspelen van de (goede) bestanden is vaak nog prima te doen. Maar let op: ook dan kan het natuurlijk misgaan als er wat mis is in de opname zelf. Dat kunnen wat beeldfoutjes zijn, maar ook een vastloper al dan niet met de vermelding: "zender versleuteld of niet beschikbaar".

Maar een DVD recorder vergroot zeker je kansen.
https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980
0 Kudos
JAMM
Level 1
Topicstarter
Dank voor je suggestie. Ik heb het gelijk geprobeerd maar met helaas hetzelfde resultaat.
WinSCP maakt keurig via FTP verbinding maar laat in het rechterveld geen files van de HDD van de Humax 5050c zien. Ook hier heeft dat rechterveld de naam /media.
De verbindingskabel lijkt me ook het probleem niet. Op de kabel staat de volgende (lange) code;
YFC UTP enhanced cat. 5 patch ISO/IEC 11801 & EN 50173 & TIA/ETA 568A3P verified for Gigabite Ethernet 24 AWG*4P Type CM(UL) C(UL) CMG E164469
De UBEE EVW321B wifi-router geeft blauw licht voor de LANverbinding van de Humax 5050c wat volgens de handleiding betekent;
"LAN 4 - LAN 1 Brandt als er een apparaat met een netwerkkabel is aangesloten op deze poort en het apparaat aan staat (bijvoorbeeld een PC). Het lampje kleurt: • Blauw als 10 of 100 Mbps wordt ondersteund. • Groen als 1 Gbps wordt ondersteund."

Mijn probleem is dus nog niet opgelost.
0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik heb gewoon slechte ervaringen met Filezilla en dat zal wel mijn eigen schuld zijn want ik heb een x maal op ja geklikt als er een melding verscheen van een nieuwe update. De opgeslagen sites bleven wel staan maar bepaalde waardes die ik had ingesteld werden overschreven en dan begon het grote zoekwerk. Dus overgegaan op Winscp en sindsdien geen problemen meer gehad en dat je geen files ziet kan inderdaad ook wijzen op een hardware probleem helemaal als WinSCP ze ook niet ziet. Voor mij in ieder geval een wijze les: geen updates installeren als alles goed werkt tenzij het natuurlijk om beveiligingsissues gaat.
Willem-A
Level 1
Dag JAMM

dan blijft, heel lullig toch de optie met de DVD recorder open en over... Ik zie dit vaker en geloof me, doorgaans lukt het niet meer op een andere manier. Heb hier hetzelfde een paar keer gehad bij testen, en nu ik weet dat de harde schijf eigenlijk aan zijn eind is...
0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
JAMM Oh je hebt een UBEE EVW321B, over updates gesproken, deze heeft een tijd geleden een automatische update gekregen waardoor de firewall op high werd gezet, heb ik ook een tijdje naar gezocht, Ik heb nu trouwens een connectbox gekregen.
Zou je nog ff kunnen kontroleren, op medium of low zetten.
JAMM
Level 1
Topicstarter
@mguzz dank hiervoor.
Ga ik ook proberen maar niet meer vandaag.
Moet ook even in de handleiding kijken hoe ik dat instel.
0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ok ben benieuwd

Ga naar http://192.168.178.1/

Log in met gebruikersnaam ziggo en wachtwoord draadloos.
Klik op Geavanceerde instellingen
Klik op Firewall.
JAMM
Level 1
Topicstarter
mguzz
De firewall bleek al op low te staan. Dus helaas.
Ik vrees dat Willem-A waarschijnlijk gelijk heeft en er geen andere optie is dan naar een DVD proberen te kopiëren.
Ik denk dat we dit topic maar moeten afsluiten en ik dank jullie beiden zeer voor jullie reacties en suggesties.
Soms moet je je verlies nemen.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Dag JAMM ,

ik zie dit helaas vaker, en ken het ook van testen, dus weet dat het soms gewoon niet meer gaat lukken. Soms heb je nog geluk, maar einde schijf, of issues daarmee, spelen door in de verdere functies van de Humax. Men denkt nogal eens dat dit onzin is, maar komt er vaak achter als de schijf is geformatteerd, of deze is vervangen. Want ook het formatteren is niet altijd een garantie tot succes als er issues spelen met de harde schijf. Maar vaak komt men er pas achter als men de bestanden op de Humax nog over wil zetten, waarvoor het dan vaak al te laat is. En ook al zou het formatteren nog een (tijdelijke) oplossing zijn, verandert dat er niets aan dat je wel die bestanden alsnog kwijt bent.

En in die gevallen kan de oude, vertrouwde DVD recorder nog onverwacht je 'vriend' worden.
0 Kudos
mt07
Level 6
Als ik dit zo lees lijkt een firewall (kan ook in Windows of je antivirus software zitten) het probleem. Ik heb nooit problemen met FileZilla en gebruik dat heel veel en ook op mijn locale netwerk voor 2 Humaxen.

Neem aan dat als je TV kijkt met je Humax je Video bestanden WEL ziet en kan afspelen? En je gebruikt juiste settings in FileZilla?

0 Kudos
Willem-A
Level 1
mt07 schreef:

"Als ik dit zo lees lijkt een firewall (kan ook in Windows of je antivirus software zitten) het probleem. Ik heb nooit problemen met FileZilla en gebruik dat heel veel en ook op mijn locale netwerk voor 2 Humaxen.

Neem aan dat als je TV kijkt met je Humax je Video bestanden WEL ziet en kan afspelen? En je gebruikt juiste settings in FileZilla?"

Het hoeft ook geen issue te zijn, maar ik heb al wel duidelijk gemaakt waarom het soms misgaat, en waarom ook dat nu kan spelen. Of bijna wel zeker, nu ook speelt. Filezilla werkt vaak ook prima, maar het kan misgaan als de harde schijf in het apparaat begint te falen of defect raakt. Is deze dat helemaal is het natuurlijk sowieso einde oefening, maar vaak is dat niet geval, maar vertoond deze allerlei issues bij het opnemen/weergeven van bestanden, waarbij je beeldfouten kan ziet, drop outs, vastlopers, 'hangen van de Humax', en foutmeldingen, welke bij wat ernstigere issues vaak deze is: "zender versleuteld of niet beschikbaar".

Gaat het helemaal mis zal de Humax gaan aangeven dat de schijf vol is, terwijl dat niet het geval is, of zal de Humax na opstarten gaan aangeven dat je de schijf dient te formatteren. Als het zover is, ben je eigenlijk al veel te laat.

Dat je de opnames dan (vaak) nog op Tv kan zien, zegt niets. Maar je zal dan wel fouten zien in bepaalde opnames, of de klachten welke hierboven zijn genoemd, maar het lukt dan doorgaans niet meer nog bestanden over te zetten middels FTP. Dat kan dan in bepaalde gevallen d.m.v. wegschrijven op een externe schijf, maar ook dan is het geen garantie op succes.

En daar je vaak dus nog wel bepaalde opnames kan zien, is een DVD recorder nog een opties, daar je dan natuurlijk op een heel andere manier werkt en dat dan nog een oplossing kan zijn. Maar daarna zal men, als men door wil werken met de Humax, toch de schijf moeten (laten) vervangen.

Ook kan formatteren nog (even) een oplossing zijn, maar is dat in dit geval niet.
0 Kudos