1
Vraag
2
Reacties
Marie123

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kopiëren van de Humax 5200 naar externe Harde Schijf lukt niet

Ik heb de Humax 5200 aangeschaft en een WD Elements SE 1TB harde schijf (zoals aangeraden op dit forum). Ik heb ‘m ongebruikt aangesloten op de Humax. Het vreemde is dat hij hem wel lijkt te zien. Het lijkt er op of ik wel files kan kopiëren van de WD Elements (als daar wat op had gestaan) naar de Humax maar geen bestanden van de Humax naar de WD Elements schijf.
Dus ik dacht ik ga ‘m even laten formatteren door de Humax zelf, maar als ik in het systeem menu opslag kies dan ziet ie alleen maar de interne harde schijf.

Ik heb een mac en kan op vele manieren schijven en sticks formatteren, maar Ext3 (zoals ook aangeraden wordt ergens anders op dit forum) kan ik niet kiezen.

Wat kan het probleem zijn? En belangrijker; hoe los ik dat op.

Alvast bedankt.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17523Posts
  • 730Oplossingen
  • 4225Likes
Marie123 In het menu bij gegevens opslag> interne harde schijf. Als het goed is, en je hebt de usb goed aangesloten zie je naast de tekst interne harde schijf een > (pijltje naar rechts wijzend. toets de rechter pijltjes toest op ab. Als het goed is kom je nu in een schermpje> met een overzichtje met evt aangesloten usb poort. selecteer deze.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Verwijderd account
Niet van toepassing
Dat kan met software van Paragon, kan je 10 dagen gebruiken alvorens te kopen

https://www.paragon-software.com/home/extfs-mac/#
Steefb

Level 20
  • 16259Posts
  • 3030Oplossingen
  • 7592Likes
Kijk hier ook eens

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/bestanden-van-humax-5200c-kopieren-29744
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17523Posts
  • 730Oplossingen
  • 4225Likes
Marie123 In het menu bij gegevens opslag> interne harde schijf. Als het goed is, en je hebt de usb goed aangesloten zie je naast de tekst interne harde schijf een > (pijltje naar rechts wijzend. toets de rechter pijltjes toest op ab. Als het goed is kom je nu in een schermpje> met een overzichtje met evt aangesloten usb poort. selecteer deze.
Marie123
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
robbo wrote:

Als ik daar kijk dan zie ik alleen de interne harde schijf, maar... ik merkte dat ik onder de interne harde schijf toch nog een lege ruimte kon selecteren. Die heb ik geformatteerd en ik blijk goed gegokt te hebben. Het bleek de USB stick te zijn die ik geformatteerd had. Ik dacht ik probeer het eerst uit op een USB stick, da's niet zo erg als ik die verpruts. Maar die werkt prima. Ik had geen WD Elements hd hoeven kopen. Maar het is toch wel handig dat ik een wat grotere schijf kan gebruiken.
Bedankt allemaal. 🙂
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17523Posts
  • 730Oplossingen
  • 4225Likes
Top Dat het gelukt is! gr Rob
amerstudio

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Helaas heb ik een andere ervaring... 😞
Ik heb ook een (zelf nieuw gekochte) Humax 5200 en een nieuwe WD Elements 1 Tb schijf en zoals in deze community beschreven werkwijze aangesloten. De schijf was eerder gebruikt voor Windows en NTFS geformatteerd.

De schijf werd wel gezien, werd ook door de 5200 geformatteerd en daarna kon ik er niet mee opnemen. De schijf aangesloten op een pc, gaf een 'onherstelbare fout'. 

Schijf laten onderzoeken, bleek definitief geschikt voor de afvalbak. Weg harddisk met een aanschafwaarde van zo'n kleine € 70,--
De schijf ligt hier nog: als iemand nog een goede oplossing heeft, houd ik mij van harte aanbevolen.

Hatolex

Level 16
  • 1492Posts
  • 48Oplossingen
  • 993Likes

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een formatteer opdracht leid tot een onherstelbare fout. 

Karel.

Level 16
  • 2028Posts
  • 250Oplossingen
  • 1385Likes

@amerstudio 

De HDD heeft nu hoogstwaarschijnlijk een partitie/volume/format indeling die alleen leesbaar is voor Humax boxen en niet voor windows.

1. Als je schijfbeheer opstart in windows kan je kijken of je hem “leeg” kan maken door volumes en partities te wissen. Dit lukt niet altijd met niet windows partities.

2. Een gelijkwaardig schijfbeheer programma kan met gparted eventueel aangemaakt op een live usb stick waarmee je de computer dan opstart ipv windows. https://gparted.org/livecd.php

3. Als dat niet werkt kan je het in windows op de commando prompt proberen door volumes en partities te wissen en een clean commando te geven met diskpart.
    https://recoverit.wondershare.com/format-harddrive/diskpart-clean.html?psafe_param=1&gad_source=1&gc...

4. Het kan ook mogelijk onder met een computer waarop Linux is geinstalleerd met op de terminal prompt het gebruik van fdisk.

Bij alle bovenstaande methodes moet je altijd heel goed oppassen dat je niet de HDD/SDD selecteert van/in de computer zelf en die dan per ongeluk wist. Methode 1 en 2 zijn het veiligst. Methode 3 en 4 moet je heel goed oppassen met wat je doet maar heeft wel de meeste kans op succes.

Doman

Level 6
  • 95Posts
  • 0Oplossingen
  • 39Likes

@amerstudio  schreef:

De schijf aangesloten op een pc, gaf een 'onherstelbare fout'. 

Schijf laten onderzoeken, bleek definitief geschikt voor de afvalbak. Weg harddisk met een aanschafwaarde van zo'n kleine € 70,--
De schijf ligt hier nog: als iemand nog een goede oplossing heeft, houd ik mij van harte aanbevolen.

Laten "onderzoeken".... hmm 🤔

Western Digital heeft ook een eigen diagnose tool om je schijf te controleren en eventueel ook helemaal opnieuw te wissen/zero fillen.

Western Digital: How to Install and Use WD Drive Utilities Software

Door formatteren, al dan niet door de Humax, gaat je schijf echt niet kapot.

Of de schijf moet het toevallig het op dat moment begeven hebben natuurlijk.

Garantie?, of is de HDD daarvoor al te oud?

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10080Posts
  • 587Oplossingen
  • 2835Likes

@amerstudio je reageer op een topic van 5 jaar geleden uit 2019

om verwarring te voorkomen kun je de volgende keer beter een eigen topic aanmaken

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic