Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Willem-A wrote:
Leuk trouwens, al die mutsen op het forum… Prima bedacht, en hij staat bepaalde mensen erg goed!
Ikke?
Die mutsen zijn leuk, maar persoonlijk had ik liever andere opties gehad, zoals b.v. pinned items
Willem A
Willem-A wrote:
Zeer bijzonder inderdaad. Je zou dan toch denken dat er iets mis is met de mediabox. Maar goed, dat issue met een tekort aan optische ingangen is dus op te lossen.
Ik zou alleen NIET voor deze gaan:
https://www.allekabels.nl/audio_kabels/optische_kabels/schakelaar.html
Maar voor bv. deze:
https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1420300/optische-kabel-schakelaar.html
En @1952Frans zou je eens willen uitleggen hoe dat zit met het ‘andere’ issue dat je noemde en waarop ik had gereageerd?
Willem-A Dat andere issue betrof het zomaar ineens uitschakelen van mijn soundbar. Het geluid ging dan opeens terwijl je aan het kijken bent over naar de tv speakers. Dat was daarna alleen maar te herstellen door de Next uit en weer aan te zetten.
Dit heb ik opgelost met een tip van dit forum door de tv met een optische kabel te verbinden met mijn Soundbar via een optische kabel te verbinden. CEC werkt dan niet meer en het geluid regelen moet dan via de app van Bose of met de afstandbediening van de Bose. Is niet ideaal maar het werkt. Blijkbaar was er sprake van een of andere communicatie vanuit de Next. Na de update 4.19 heb ik het allemaal nog weer eens aangesloten via alleen HDMI. En helaas dat probleem deed dat probleem zich nog steeds voor. Daarom nu weer de optische kabel in gebruik.
Pasi wrote:
Willem-A wrote:
Leuk trouwens, al die mutsen op het forum… Prima bedacht, en hij staat bepaalde mensen erg goed!
Ikke?
Die mutsen zijn leuk, maar persoonlijk had ik liever andere opties gehad, zoals b.v. pinned items
Ja, onder andere! Dolfff staat ie ook goed. Mij niet… Alhoewel blauw met rood wel goed matcht.
@1952Frans Wat voorn tv heb je? Je hebt tv’s waar de afstandbediening de ‘external device audio’ kan klonen
Puur uit interesse, hoe had jij het eerst aangesloten? Heeft de bose meerdere hdmi in? en out?
Misschien is onderstaande overbodig informatie voor velen hier, maar misschien kan het helpen.
Ik had zelf hier in het begin ook wat gedoe met hdmi cec, Ik had eerste mijn teufel cinebar 52 thx ‘centraal staan’→ met devices connectie op de 4 hdmi in, en de tv op de hdmi out van de soundbar naar de hdmi arc input LG oled.
Na wat conflicten tussen aan uit, volume, verkeerde externals switch kanaal ect. Heb ik na wat proberen voor mij de oplossing gevonden: TV staat nu centraal: devices op HDMI 2-3-4 input, en sound bar op TV HDMI ARC input naar de soundbar hdmi output ( lijkt onlogisch maar we hebben alleen de audio nodig, return channel).
Als werkt perfect, met de LG afstandbediening, power on of volume ect. Kan zelfs mijn Apple TV bedienen met de lg remote.
Goed dat je dat met ons deelt @joepwillemsen . Ben wel geneigd dit een workaround te noemen ipv oplossing. De receiver als CEC-hub gebruiken is toch eigenlijk de gewenste manier en dat levert dus conflicten tgv (m.i.) bugs in jouw geval (en ook bij veel anderen).
@Dolfff Hmm, gezien voorgaande over sync problemen ( audio voorloopt op beeld), is dit maybe een oplossing. De tv verwerkt dan immers alles, wat sync problemen iets minder waarschijnlijk maakt. Een receiver of soundbar heeft denk ik vaak niet een betere sync voor beeld+audio, aangezien hij alleen audio processed en het beeld doorlust - wat variable is in output door tv type ect-. Voordeel is ook dat ik mijn tv remote kan gebruiken voor alles, zitten immers meer opties op dan remote van receiver. Het is een suggestie, geen idee of ik correct ben.
Bovendien kunnen meeste tv’s het audio signaal doorlussen, zonder compressie zn.
Het heeft zeker wel zin om te proberen je sound anders aan te sluiten. Werkt lang niet altijd maar soms wel. En ik maak toch (wederom) bezwaar tegen het woord “oplossing”. Het blijven armzalige workarounds toch? Het probleem zit ook niet in tv of soundbar, die spullen werken meestal perfect met andere bronnen zoals PS4, blu-ray, chromecast, humax, enz. Alleen met de Next ontstaat het sync probleem.
@Dolfff Oplossing is het zeker niet, en indeed een work around. Het is echter ook niet geheel logisch om een soundbar of receiver te gebruiken als main hub, aangezien hij de gross van de data alleen maar doorlust. waarom niet tv als hub gebruiken? Denk minste kans op sync problemen, aangezien de tv ook het arc signaal output. Verwerking snelheid voor beeld weergave is immers variable. Ben het met je eens dat de next de oorzaak is, bergrijp überhaupt niet waarom we een mediabox nodig hebben, alles zit op je de nieuwe tv.s inmiddels, ik stream 4k dolby vision/hdr op Netflix en YouTube, dus waarom moet dit via een box?
Met de komst van ziggo app voor android tv is de box misschien (ooit) verleden tijd, daar droom ik wel van.
Ja kan ook wat je zegt. Vaak wordt receiver ertussen gezet. Maar in beide situaties kan het fout gaan met de sync helaas. En idem met het CEC gedoe trouwens.
@Dolfff Zie mijn posts omtrent de app.. Het is hopeloos.. Ziggo heeft weinig belang bij het snel uitbrengen denk ik zo ( 2 jaar in ontwikkeling), aangezien het inderdaad de mediabox overbodig maakt in veel gevallen. Denk dat het niets te maken heeft met technische problemen, maar alles met return of investment.
Ja en er komt ook best veel bij kijken. Mogelijk ook nieuwe licenties met content aanbieders e.d. Maar ik las wel op totaaltv dat de test inmiddels wordt opgeschaald dus ik denk dat het er toch echt aan zit te komen.
joepwillemsen wrote:
@Dolfff Zie mijn posts omtrent de app.. Het is hopeloos.. Ziggo heeft weinig belang bij het snel uitbrengen denk ik zo ( 2 jaar in ontwikkeling), aangezien het inderdaad de mediabox overbodig maakt in veel gevallen. Denk dat het niets te maken heeft met technische problemen, maar alles met return of investment.
Apps zijn natuurlijk moeilijker te 'beheren' dan fysieke boxen. Anders gezegd, app gebruikers zijn waarschijnlijk minder 'honkvast' dan iemand die een box heeft.
Ziggo heeft eigenlijk helemaal geen belang bij apps. Met boxen houdt je klanten vast ( behalve bij de Next dan ).
@Dolfff Exactly my point, de uitrol van de next ( en daarmee gemoeide investering) gaat niet helpen voor versnellen app uitbreng. Het technische argument is erg onwaarschijnlijk, en indien dit wel waar is, geeft aan dat men serieus tekort schiet in innovatie en capability.
Ja, gevoelsmatig. Maar is dat wel zo? Uiteindelijk is toch het abo leidend, de app of de Next zijn maar doorgeefluikjes. De Next is ook een app, alleen wel met wat chippies ernaast en een behuizing erom. En een crappy ventilator.
Oei we gaan wel lekker off topic….
Klopt maar de next is alleen bij de duurdere abonnementen. Ziggo go is voor elke abonnement beschikbaar. De aanschaf en uitrol van zo’n device is geen kleine investering denk ik zo. In de toekomst zijn dit soort kastjes obsoleet denk, tv’s kunnen het al aan qua processing power. De app maakt ip het nut van de mediabox tot helemaal niets, echter zit men nog wel met een investering die moet worden afgeschreven. Tevens is app gebruik op andere locaties amper tegen te gaan, aangezien men dit al met ziggo go heeft vrij gegeven.
Hoe dan ook, ik en velen met mij vinden dit een interessante ontwikkeling. Of Ziggo ooit helemaal overstapt op iptv via apps valt te bezien en als het gebeurt zal dat nog jaren op zich laten wachten. Ik vind het lastig in te schatten wat de overwegingen daarbij zijn. Één ervan zal toch zijn dat het hele netwerk nu is gebouwd op DVB-C. Dat zou dan uitgefaseerd moeten worden lijkt me en dat is natuurlijk een giga operatie. Ze kunnen niet alle zenders maar gewoon dubbel versturen (via DVB-C en via iptv). Dat zal de bandbreedte niet aankunnen.
Goed argument, ik ben niet zo in dept over dit. Echter denk ik dat de mediabox on demand ook deels via data verkeer verloopt en niet via DVB-C. Tevens, kan ik met nog herinner dat ik 1.5Mbit als max kon krijgen via coax connectie, we zitten nu op 1Gb 🙂
Ook zeker waar. Replay en M&S is zelfs 100% internet. Ik ben evenmin “in depth”, speculeer ook maar wat in het wilde weg.
Tevens is er geen enkele functie van de next, wat mijn tv niet kan, of zou kunnen met app.
Qua functionaliteit heb je gelijk maar de Next “mixt” nu DVB-C met iptv bijna naadloos, dat kan een tv NIET.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.