wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Kanaal 999 NPO UHD op Next mini, beeld is niet goed

Sinds kanaal 999 in de lucht is bij Ziggo, doet op de Next mini het probleem zich voor dat de televisie steeds schakelt tussen SDR en HDR HLG. Dit constateer ik op allebei de Next mini 's die ik gebruik en op twee verschillende televisies ( Samsung LCD en LG Oled G1)

 

Dit probleem heeft zich ook voor gedaan op ESPN UHD op de Next mini.

Het duurde toen ook even voordat het kwartje viel bij Ziggo en dit probleem werd verholpen.

 

Ik zie dus nu hetzelfde weer opnieuw gebeuren, dus ik trek maar vast aan de bel voordat het echte uitzenden van NPO1 UHD begint.

 

Er zit iets niet goed in het signaal Ziggo. Bij een test opstelling bij jullie met de Next mini zie je gelijk wat ik bedoel. De Next mini is bedraad aangesloten. 

60 Reacties 60
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

HLG maakt het vooral mogelijk dat het signaal ook op SDR TV te zien is en er geen aparte HDR en SDR streams nodig zijn. Wat live tv betreft het signaal is ook gewoon een video stream in een DVB-C transponder, m.a.w. of het nu met een IPTV ethernet stream of via een stream in een DVB-C transponder binnenkomt dat kan ook prima zonder HLG. De streaming diensten kunnen ook HDR content leveren en zonder HLG dus bij normale lineare tv is dat ook mogelijk. En 999 is UHD maar geen 4K.

 

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Je moet ook p de Next mini kanaal 425 kunnen zien. 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@Karel.  schreef:

 De streaming diensten kunnen ook HDR content leveren en zonder HLG dus bij normale lineare tv is dat ook mogelijk. En 999 is UHD maar geen 4K.

 


Streaming diensten kunnen de stream aanpassen afhankelijk van welk apparaat je kijkt.

Dus een versie versturen die je apparaat ondersteund. Lineaire TV moet een keuze maken.

 

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

@superaart  schreef:

Ik zal het toelichten:

ik heb een espn abbo dus dat is geen belemmering,

Via mijn mini next op mijn HD tv kan ik wel de espn zenders bekijken, maar geen espn uhd (kanaal 425). Echter is kanaal 999 dus wel zichtbaar. Vandaar dat ik vermoed dat er dus toch iets anders is ingesteld. 

op mijn gewone next gekoppeld met mijn 4k televisie kan ik wel kanaal 425 en 999 bekijken. 


Hij moet op de next-mini gewoon beschikbaar zijn dus iets gaat er bij jou fout.

 

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Maar niet met een HD tv toch?

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

@superaart  schreef:

Maar niet met een HD tv toch?


Als dat zo is, zou je 'm eens opnieuw moeten installeren aangesloten op je 4k tv. Maar ik kan het me nauwelijks voorstellen. De parameters waarmee espn uhd uitzendt zijn dezelfde als van npo1 uhd.

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Laat maar. Heb blijkbaar wel beeld op kanaal 425 op mijn HD tv.

 

Mijn excuses.

Apolloniem

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik zie dit probleem ook op mijn reguliere Next en mijn CI+ televisie. Naar mijn idee gaat dit eerder mis in de aanvoer van de NPO. Ben benieuwd hoe dit er uit gaat zien bij de eerste wedstrijd, waar de aanvoer daadwerkelijk "UHD" in HLG is.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Lineair TV uitzendingen in HDR zonder HLG kan ook maar moeten ze maar willen.

 

Op de Satelliet zijn diverse demo kanalen zichtbaar en mijn bevindingen op mijn TV bijv:

  • “SES UHD Demo channel” op Astra1 19.2E UHD HDR-HLG geeft flets, mistig en donker beeld
  • ”UHD1 by ASTRA / HD+” op Astra1 19.2E UHD HDR geeft natuurlijke kleuren en contrastrijk beeld
  • “Hotbird 4K1” op Hotbird 13.0E UHD HDR geeft kleurrijk helder beeld
superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Maar welk type HDR is het dan? Hdr10 (+) of dolby vision? Of kan het ook gewoon neutraal HDR zijn?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Mijn TV een Sony kd-55x8508c kan HDR10 HLG weergeven

 

De verwarring wordt alleen maar groter. Tijdens de UHD-HDR uitzendingen van de NPO eerder bij de EK en Olympische spelen en nu kanaal NPO1 UHD op 999 zijn en waren de beelden flets, mistig en donker.

Ben even dieper gaan spitten naar de stream informatie uit de gebruikte codecs. Maar op mijn TV geeft alleen "UHD1 by Astra" een goed beeld. Het lijkt fout te gaan als de kleurruimte BT.2020 is en de overdracht-functie op BT.709 staat. En dan lijkt dan weer het gebrek aan HLG het probleem.

 

Kanaal               Codec kleurprimairen kleurruimte kleuroverdracht-functie
NPO1 UHD             H.265 BT.2020        BT.2020     BT.709
SES UHD Demo Channel H.265 BT.2020        BT.2020     BT.709
UHD1 by ASTRA        H.265 BT.2020        BT.2020     Hybride log-gamma
HotBird 4K1          H.265 BT.2020        BT.2020     BT.709

 

note: BT.2020 is 10/12 bit en BT.709 is 8 bit

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey all. 

 

Kijk! Er zijn hier al meteen mensen die zich op kanaal 999 storten. Geweldig weer om te zien hoe jullie hier bovenop zitten :-). 

Even wat informatie en uitleg vanuit ons. Ik heb 3 punten waar ik even op in wil zoomen. 

 

- Zoals sommigen van jullie merkten, zat er een kleine bug in het kanaal waardoor deze steeds switchte tussen wel/niet (hlg)HDR. Er stond toen enkel nog een Ziggo still in beeld, waardoor dit niet zo belangrijk was. Maar ik kan me voorstellen dat een deel van jullie met spanning afwachten of dit goed zou gaan zodra er beeld zou zijn. Gelukkig is dit het geval. Sinds gistermiddag is het NPO kanaal te zien op de zender en blijft deze gewoon strak in hlg HDR. Opgelost, dus! 

 

- Sommigen van jullie zullen een donker beeld zien op kanaal 999. Dit kan te maken hebben met het feit dat je tv geen hlg HDR ondersteunt. Check ook dit topic voor informatie hierover. Om te controleren of je tv wel/geen hlg HDR ondersteunt, raadpleeg je het best de handleiding van je tv. 

 

- Mocht je tv nou wél de juiste ondersteuning hebben, maar valt het beeld nog steeds donker uit, check dan even je instellingen. Zet je helderheid en contrast op 100% en zet beeldverbeteraars uit. De zogenaamde "game modus" kan ook nog een mogelijkheid zijn voor een goed beeld. 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Lycke,

Mijn TV een Sony KD-55X8508C kan HDR10 HLG weergeven. Het signaal van NPO1 UHD blokkeert de meeste instellingen en neemt de controle over. Dus helaas werken je tips niet bij mij.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Dat is gek, @Karel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet helemaal in zit. Je geeft aan dat het signaal de instellingen blokkeert. Bedoel je dan dat je die instellingen uberhaupt niet kunt aanpassen wanneer je op die zender kijkt, of werken de instellingen "gewoon" niet? Staan de beeldverbeteraars uit? 

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Welke instellingen blokkeert hij dan? Let op: bij veel tv’s moet je bij een HDR signaal apart de instellingen weer callibreren. Zoals lycke al aangeeft zullen een aantal settings naar max springen. Maar ook de overige settings zul je opnieuw moeten instellen (beeld modus, scherpte, kleuren etc). Die neemt de tv meestal niet over van het SDR signaal. Dan nog kan het zijn dat het niet goed gaat overigens, want blijkbaar hebben veel tv’s toch moeite met HDR via externe devices. De next is daar niet de enige in overigens. 

op dit moment is er geen bewegend beeld op npo uhd en is de still weer terug. Dus vermoedelijk zijn ze weer aan het knutselen zo vlak voor het weekend.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Precies door NPO1 UHD zijn de instellingen “uitgegrijst” en maakt het onmogelijk om zelf instellingen te veranderen. En beeldverbeteraars maak ik nooit gebruik van.

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Waar ik al een beetje bang voor was lijkt te gebeuren. Heb al vaker aangekaart dat HDR een probleem geeft in veel gevallen in combinatie met ziggo apparatuur en/of de npo/espn. Ziggo gaf aan dat ze de laatste tijd weinig klachten hierover kregen. Dat is niet zo gek want er is weinig HDR content. Meeste mensen gebruiken voor HDR de native Netflix/Disney/etc apps van de tv. Dan blijft espn uhd over en ik ken best wat mensen die aangeven daar ook geen goed beeld te hebben, maar die nemen de moeite niet (meer) om dit te melden bij ziggo. En dan krijg je dus dit! 2 jaar na het vorige toernooi waar veel klachten waren is er niks ondernomen om het te tackelen zo lijkt het. 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

 Ziggo is natuurlijk een doorgeefluik van wat NPO aanbied. Maar ze zouden eens moeten vergelijken met het satelliet demo kanaal van “UHD1 by Astra”. Zij lijken wel te snappen hoe het moet.

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Deels waar. Maar er zit natuurlijk wel een HDMI handshake tussen de next en een tv. Als daar iets niet goed gaat kan het ook problemen geven. En denk dat ziggo niet 1 op 1 het signaal doorgeeft van de npo. Er zal wellicht nog wat in geknepen worden, al kan het ook zijn dat de npo het al bewerkt want de rest van de ((westerse) wereld kijkt naar 4K Hlg. Alleen wij hebben 1080p met HDR.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Bij mij is HDMI niet het probleem. Of ik nu direct via de tuner van de TV, via de Next of via VU+Ultimo4K kanaal 999 kijk maakt voor het beeld van NPO1 UHD geen verschil.

Oja voetbal interesseert me niet, wel de (on)mogelijkheden van het ontvangen signaal.

Uitgelicht topic