wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Kanaal 999 NPO UHD op Next mini, beeld is niet goed

Sinds kanaal 999 in de lucht is bij Ziggo, doet op de Next mini het probleem zich voor dat de televisie steeds schakelt tussen SDR en HDR HLG. Dit constateer ik op allebei de Next mini 's die ik gebruik en op twee verschillende televisies ( Samsung LCD en LG Oled G1)

 

Dit probleem heeft zich ook voor gedaan op ESPN UHD op de Next mini.

Het duurde toen ook even voordat het kwartje viel bij Ziggo en dit probleem werd verholpen.

 

Ik zie dus nu hetzelfde weer opnieuw gebeuren, dus ik trek maar vast aan de bel voordat het echte uitzenden van NPO1 UHD begint.

 

Er zit iets niet goed in het signaal Ziggo. Bij een test opstelling bij jullie met de Next mini zie je gelijk wat ik bedoel. De Next mini is bedraad aangesloten. 

Uitgelicht
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Reacties
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey all. 

 

Kijk! Er zijn hier al meteen mensen die zich op kanaal 999 storten. Geweldig weer om te zien hoe jullie hier bovenop zitten :-). 

Even wat informatie en uitleg vanuit ons. Ik heb 3 punten waar ik even op in wil zoomen. 

 

- Zoals sommigen van jullie merkten, zat er een kleine bug in het kanaal waardoor deze steeds switchte tussen wel/niet (hlg)HDR. Er stond toen enkel nog een Ziggo still in beeld, waardoor dit niet zo belangrijk was. Maar ik kan me voorstellen dat een deel van jullie met spanning afwachten of dit goed zou gaan zodra er beeld zou zijn. Gelukkig is dit het geval. Sinds gistermiddag is het NPO kanaal te zien op de zender en blijft deze gewoon strak in hlg HDR. Opgelost, dus! 

 

- Sommigen van jullie zullen een donker beeld zien op kanaal 999. Dit kan te maken hebben met het feit dat je tv geen hlg HDR ondersteunt. Check ook dit topic voor informatie hierover. Om te controleren of je tv wel/geen hlg HDR ondersteunt, raadpleeg je het best de handleiding van je tv. 

 

- Mocht je tv nou wél de juiste ondersteuning hebben, maar valt het beeld nog steeds donker uit, check dan even je instellingen. Zet je helderheid en contrast op 100% en zet beeldverbeteraars uit. De zogenaamde "game modus" kan ook nog een mogelijkheid zijn voor een goed beeld. 

60 Reacties 60
superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Hier zit het HDR signaal er nog niet op. Media box next, kanaal 999 is wel een still te zien, maar gewoon een HD kanaal zonder HDR. 

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Schakelt het kanaal 999 met het stilstaande beeld op de Mediabox Next, geen moment over naar HDR?

Het kan ook dat je televisie gelijk naar HDR schakelt en dat je daar geen erg in hebt.

Hier op de Next mini wisselt het beeld steeds tussen SDR en HDR HLG.  

Millennium

Level 8
  • 234Posts
  • 6Oplossingen
  • 38Likes

Heb het zelfde issue. HDR helder witte letters en dan weer dof grijs. Wisselt idd constant

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Fijn dat meer forumleden zijn die dit probleem waarnemen. 
Ik hoop dat Ziggo het oplost voordat het WK voetbal begint. 

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Belangrijk verschil dat het bij de gewone Next is en bij jou de mini. De mini is IPTV en de Next DVB-C. Dat kan ook het verschil verklaren. Desondanks is het wel goed om te melden inderdaad want het zou goed kunnen dat ze het zelf niet gaan merken voordat het WK begint.

 

 

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Bij ESPN UHD speelde dit probleem ook alleen op de Next mini. 
Dat ze het zelf niet merken bij Ziggo zou een teken van hardleersheid zijn. Ze kunnen putten uit de ervaringen van ESPN UHD in combinatie met de Next mini. 
Het geheugen zou dan wel heel erg kort zijn🫣

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Hardleers weet ik niet. Denk meer in de structuur om oude bugs te voorkomen en te testen bij nieuwe releases.  

 

Ik heb zelf ook een mini next, maar deze is niet gekoppeld aan een 4k TV. Op de 4K tv zit de gewone Next. 

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

In ieder geval slaapt de technische afdeling van Ziggo nog steeds want het beeld knippert er nog op los met de Next mini.

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Ik kan melden dat het bekend is bij Ziggo. Dus als ze het nu nog verprutsen.....

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Ondertussen bewegend beeld op kanaal 999.  Op de next stabiel HDR signaal. Over de kwaliteit kan ik nog niks zeggen want is upscaled. Op de mini kan ik niet testen want is een HD tv. Heb daar overigens wel gewoon beeld.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@superaart  schreef:

Op de mini kan ik niet testen want is een HD tv. Heb daar overigens wel gewoon beeld.


NPO UHD is ook gewoon HD. De enige toevoeging is HDR.

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

En HDR doet een HD tv niet. Tenminste die van mij niet

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@w.j.b  schreef:


NPO UHD is ook gewoon HD. De enige toevoeging is HDR.


Het is ook 50p, enige verbetering is ook op een HD TV te verwachten.

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Dat is in mijn geval niet zo. Fletse kleuren etc. Wat ik wel gek vind is dat 999 wel beeld geeft op mijn HD tv (maar flets) en 425 gewoon niet eens bestaat. Blijkbaar is er toch verschil in specificaties tussen beide zenders of toewijzing welke je zender wel en niet kan zien op een HD tv.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Op mijn plasma hd tv vind ik het er zeer goed uit zien net zoals espn uhd. Wel zie ik een synchroniciteitsprobleem bij het mpeg geluidsspoor.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

@superaart  schreef:

Dat is in mijn geval niet zo. Fletse kleuren etc. Wat ik wel gek vind is dat 999 wel beeld geeft op mijn HD tv (maar flets) en 425 gewoon niet eens bestaat. Blijkbaar is er toch verschil in specificaties tussen beide zenders of toewijzing welke je zender wel en niet kan zien op een HD tv.


Wat bedoel je hier mee? Ik snap het niet.

Edit: (Espn uhd kun je alleen zien als je een espn-abo hebt)

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Jammer dat ze weer voor lineare TV in HDR-HLG uitzenden. Voordeel is voor de niet HDR TV’s dat ze het kanaal ook zouden kunnen zien. Helaas kunnen veel UHD HDR TV’s niet goed overweg met HLG wat een flets, mistig en donker beeld oplevert. Probleem is ook dat door HLG je zelf ook nog maar zeer beperkt of helemaal niet de contrast, helderheid en kleur zelf nog kan instellen.

 

Op mijn TV CI+, VU+Ultimo4K en Next geeft het een flets en mistig beeld. NPO1 (1) ziet er veel beter en kleurrijker uit dan NPO1 UHD HDR-HLG (999). Waarbij via de Next het beeld er het slechtst uitziet. UHD HDR van de bekende streaming diensten zien er wel perfect uit maar die maken gelukkig dan ook niet gebruik van HDR-HLG 

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Ik zal het toelichten:

ik heb een espn abbo dus dat is geen belemmering,

Via mijn mini next op mijn HD tv kan ik wel de espn zenders bekijken, maar geen espn uhd (kanaal 425). Echter is kanaal 999 dus wel zichtbaar. Vandaar dat ik vermoed dat er dus toch iets anders is ingesteld. 

op mijn gewone next gekoppeld met mijn 4k televisie kan ik wel kanaal 425 en 999 bekijken. 

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Voor live uitzending kan men niet anders dan Hlg gebruiken als men kiest voor HDR. Ze hadden ook voor een 4K uitzending zonder HDR kunnen kiezen natuurlijk, of gewoon 1080p met een hogere bitrate en in 50p.

 

Uitgelicht topic