wewanl

Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Kanaal 999 NPO UHD op Next mini, beeld is niet goed

Sinds kanaal 999 in de lucht is bij Ziggo, doet op de Next mini het probleem zich voor dat de televisie steeds schakelt tussen SDR en HDR HLG. Dit constateer ik op allebei de Next mini 's die ik gebruik en op twee verschillende televisies ( Samsung LCD en LG Oled G1)

 

Dit probleem heeft zich ook voor gedaan op ESPN UHD op de Next mini.

Het duurde toen ook even voordat het kwartje viel bij Ziggo en dit probleem werd verholpen.

 

Ik zie dus nu hetzelfde weer opnieuw gebeuren, dus ik trek maar vast aan de bel voordat het echte uitzenden van NPO1 UHD begint.

 

Er zit iets niet goed in het signaal Ziggo. Bij een test opstelling bij jullie met de Next mini zie je gelijk wat ik bedoel. De Next mini is bedraad aangesloten. 

Uitgelicht
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Reacties
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey all. 

 

Kijk! Er zijn hier al meteen mensen die zich op kanaal 999 storten. Geweldig weer om te zien hoe jullie hier bovenop zitten :-). 

Even wat informatie en uitleg vanuit ons. Ik heb 3 punten waar ik even op in wil zoomen. 

 

- Zoals sommigen van jullie merkten, zat er een kleine bug in het kanaal waardoor deze steeds switchte tussen wel/niet (hlg)HDR. Er stond toen enkel nog een Ziggo still in beeld, waardoor dit niet zo belangrijk was. Maar ik kan me voorstellen dat een deel van jullie met spanning afwachten of dit goed zou gaan zodra er beeld zou zijn. Gelukkig is dit het geval. Sinds gistermiddag is het NPO kanaal te zien op de zender en blijft deze gewoon strak in hlg HDR. Opgelost, dus! 

 

- Sommigen van jullie zullen een donker beeld zien op kanaal 999. Dit kan te maken hebben met het feit dat je tv geen hlg HDR ondersteunt. Check ook dit topic voor informatie hierover. Om te controleren of je tv wel/geen hlg HDR ondersteunt, raadpleeg je het best de handleiding van je tv. 

 

- Mocht je tv nou wél de juiste ondersteuning hebben, maar valt het beeld nog steeds donker uit, check dan even je instellingen. Zet je helderheid en contrast op 100% en zet beeldverbeteraars uit. De zogenaamde "game modus" kan ook nog een mogelijkheid zijn voor een goed beeld. 

60 Reacties 60
wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Heel HDR beeld knippert nu niet meer op kanaal 999 op de Next mini. 

mauritsivs

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik doe uberhaupt iets fout denk ik, op mijn tv met CI+ module, kanaal 999 wordt aangeduid als "Ajax tv" en geeft geen beeld. hoe kan ik deze NPO uhd zender vinden? 

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik zou beginnen met de televisie opnieuw naar zenders te laten zoeken.

Bd86

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hier de Ziggo Next samen met een nieuwe Sony Bravia 4K. Ook hetzelfde probleem met kanaal 999. Hartstikke nieuwe tv met alle snufjes dus daaraan ligt het niet; ook de Next net nieuw binnen.

 

Als ik naar 999 ga is het beeld enkele minuten super fijn en helder. Na een paar minuten wordt het telkens heel donker. Net alsof het vandaag trouwens nog meer dan eerst is. Zap ik dan even naar een andere zender en weer terug is het weer een paar minuten top en erna weer donker etc. Doe ik iets fout? Moet ik iets instellen? Of een algemeen probleem?

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3326Likes

@Bd86 Rot om te lezen dat je hier problemen mee ervaart. Zou je deze reactie van Lycke eens door willen nemen, hier staan een aantal tips in over instellingen. Ik ben benieuwd of dit voor verandering zorgt. 

Digifan

Level 7
  • 171Posts
  • 0Oplossingen
  • 35Likes

@Bd86 , het lijkt erop dat met name de Sony TV's een minder goede weergave van kanaal 999 geven, als ik zo dit topic lees.

Ik heb zelf ook een Sony Bravia 4K tv van twee jaar geleden, maar ik krijg direct al een donker en flets beeld. NPO1 vind ik mooier qua kleuren dan NPO1 UHD, terwijl het andersom moet zijn.

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Al eens gekeken naar energiebeheer?  Of wellicht een tonemapping issue?

 

Dit lijkt echt op een instelling van je TV. Het signaal van Ziggo/NPO veranderd namelijk niet.

 

 

Bd86

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Allemaal geprobeerd maar helaas. Het probleem doet zich eigenlijk ook alleen maar voor tijdens de wedstrijd zelf. De voor en nabeschouwing e.d. allemaal prima. 

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Dus eigenlijk pas zodra het UHD logo rechtsboven verschijnt? Dat is ook het enige wat Native HDR is. De rest is upscaled.

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Volgens Totaal tv ligt het aan de handshake.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

De handshake die genoemd wordt bij totaal tv is niet de HDMI handshake maar de techniek in de TV om de aangeboden videostream goed te kunnen verwerken.

 

Of ik nu kijk via een bron op een HDMI poort (ingesteld voor 4K 60p 4:2:0 10bit,4:4:4, 4:2:2 inclusief HDR) of via de TV tuner direct, bij mij is het beeld donker, fletse kleuren en zwart =grijs. En met de instellingen die nog mogelijk zijn is het niet meer te verbeteren.

 

Bd86

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Klopt, zodra het UHD logo in beeld komt 'gaat het mis'. Enkele minuten later wordt het beeld langzaam aan donkerder terwijl ik het beeld wat in de eerste minuten verschijnt veel helderder vind

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Ik heb het al een keer eerder gedeeld in een topic, maar ik zou Ziggo aanbevelen om op de Next en Next Mini een optie bij de beeldinstellingen bij te voegen:

 

HDR - auto/uit/aan

 

Geen gedwongen HDR signaal en voor de meeste klanten een simpele oplossing om een probleem op te lossen zonder teveel instellingen na te lopen op de TV.

Boris de Kat

Level 16
  • 1295Posts
  • 34Oplossingen
  • 295Likes

Waarom?

Je kan toch gewoon kanaal 1 gebruiken als je de instellingen niet voor elkaar krijgt?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Na veel uitproberen en vergelijken tussen NPO1 en NPO1 UHD heb ik op mijn Sony 4K TV Sony TV KD-55X8508C de volgende instellingen gemaakt. Zonder dat ik mijn kamer gedeeltelijk hoef te verduisteren. Het geeft nu vergelijkbaar beeld met NPO1 als UHD logo in beeld is. NPO Studio opnames zijn wat donkerder.

 

>>"ACTION MENU"
>> BEELD
>> Beeld                Digitale TV of HDMIx (geeft aan wat als input is gekozen)
   - Beeldmodus:        ** HDR-video
   - Autom. beeldmodus: ** Uit of Auto (24p sync)
   - Helderheid:           Max
   - Kleur:                60
   - Licht Sensor:      ** Aan
>> Geavanceerde Instellingen
   -> Helderheid
      - Helderheid:                 Max
      - Contrast:                   Max
      - Gamma:                      Max
      - Zwartniveau:                50
      - Zwart aanpassen:            Hoog
      - Geav.contrastoptimalisatie: Hoog
   -> Kleur
      - Kleur:                  60
      - Kleurtint:              0
      - Kleur Temperatuur:      Warm
      - Geav. Kleurtemperatuur: (niet aankomen)
      - Kleurruimte:            BT.2020 of Auto
      - Live Colour:            Hoog
   -> Scherpte
      - Beeldscherpte:                   50
      - Realiteits Creation:             Uit
      - Mastered in 4K:               ** Uit
      - Willekeurige ruis verminderen:   Uit
      - Digitaal ruis verminderen:       Uit
   -> Beweging
      - Motionflow:     Uit of Vloeiend of gebruiker
      - Soepelheid:     3   (bij MotionFlow gebruiker)
      - Helderheid:     Min (bij MotionFlow gebruiker)
      - Film Modus:     Uit

** Een aantal instellingen worden hoor het UHD-HDR-HLG signaal afgedwongen en zijn niet meer instelbaar.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Op mijn Sony 4K TV KD-55X8508C heb ik na veel uitproberen de volgende instellingen gemaakt. NPO1 en NPO1 UHD zijn nu enigzins vergelijkbaar en hoef de kamer niet gedeeltelijk te verduisteren. Bij de NPO studio beelden is het nog wel donkerder.

 

>>"ACTION MENU"
>> BEELD
>> Beeld                              ** Digitale TV of HDMIx
     - Beeldmodus:               ** HDR-video
     - Autom. beeldmodus: ** Uit of Auto (24p sync)
     - Helderheid:                       Max
     - Kleur:                                  60
     - Licht Sensor:                ** Aan
>> Geavanceerde Instellingen
     -> Helderheid
          - Helderheid:                             Max
          - Contrast:                                  Max
          - Gamma:                                   Max
          - Zwartniveau:                            50
          - Zwart aanpassen:                   Hoog
          - Geav.contrastoptimalisatie:  Hoog
      -> Kleur
          - Kleur:                                       60

          - Kleurtint:                                 0
          - Kleur Temperatuur:              Warm
          - Geav. Kleurtemperatuur:     (niet aankomen)
          - Kleurruimte:                          BT.2020 of auto
          - Live Colour:                            Hoog
        -> Scherpte
            - Beeldscherpte:                              50
            - Realiteits Creation:                       Uit
            - Mastered in 4K:                             Uit
            - Willekeurige ruis verminderen:  Uit
            - Digitaal ruis verminderen:           Uit
        -> Beweging
            - Motionflow:      Uit of Vloeiend of gebruiker
            - Soepelheid:       3 (bij MotionFlow gebruiker)
            - Helderheid:       Min (bij MotionFlow gebruiker)
            - Film Modus:      Uit

 

** Diverse instellingen worden hoor het UHD-HDR-HLG signaal afgedwongen en zijn niet meer instelbaar.
Wat volgens mij het meeste effect had om de contrast te vergroten en het fletse te verwijderen is
bij helderheid Gamma op Max, Zwart aanpassen op Hoog , Geav.contrastoptimalistatie op Hoog en de Kleur Temperatuur op Warm.

Bd86

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Toch vreemd dat er zoveel nodig is... ligt het aan de tv of aan datgeen wat Ziggo doorgeeft?

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Kan het niet beter doorgegeven worden in Dolby Vision? Ik lees dat sommige landen het WK 2022 doorgeven in 4K met Dolby Vision. Dan is dit wat wij hebben maar een slap aftreksel in Nederland. 

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

dan is iedereen met een samung TV de pineut. In principe is HLG de afgesproken HDR standaard voor live-uitzendingen. Maar ik zie dat bijvoorbeeld Comcast in de USA in dolby vision uitzend.  Benieuwd waar het heen gaat in de toekomst.

 

editL En volgens mij zitten er extra licentiekosten aan bij het gebruik van Dolby vision.

amvih

Level 10
  • 384Posts
  • 12Oplossingen
  • 189Likes

Hebben we meer buitenlandse zenders welke in 4K Dolby Vision uitzenden, ik kan ze eigenlijk niet vinden. Ook Engeland zie ik alleen uitzenden in HLG formaat. Ook in Duitsland en Belgie niet in 4K Dolby Vision.

Ben wel even benieuwd dus waar wel?

Uitgelicht topic