Johannes46

Gedreven Meedenker
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Kan een eigen digitale tuner ook via de tv RF aansluiting digitale radiozenders ontvangen?s

Ik heb een tuner die analoog en digitaal radiosignaal kan verwerken  Hij zit nu op de radiouitgang met een coaxkabel. Hij zal nu aan de tv uitgang moeten om het digitale signaal te kunnen ontvangen. Kan dat via een splitter, of wordt het dan storingsgevoelig? Hoe moet het dan? Kan ik dan nog Fmsignalen ontvangen of alleen Dab+ ? Het is me niet duidelijk. Wie helpt?

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 50966Posts
  • 3185Oplossingen
  • 11571Likes

Je hebt DAB+ door de lucht en FM en digitaal radio signaal via coax.

Dat zijn drie totaal verschillende dingen.

Voor DAB+ heb je een DAB tuner nodig, voor FM heb je een analoge ontvanger nodig en voor digitale radio via de coax kabel heb je een DVB-C tuner nodig.

Je kunt een splitter POA-01 in de TV uitgang steken en een TV/mediabox en een radio ontvanger erop aansluiten die een DVB-C tuner heeft.

Bekijk in context

11 Reacties 11
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 50966Posts
  • 3185Oplossingen
  • 11571Likes

Je hebt DAB+ door de lucht en FM en digitaal radio signaal via coax.

Dat zijn drie totaal verschillende dingen.

Voor DAB+ heb je een DAB tuner nodig, voor FM heb je een analoge ontvanger nodig en voor digitale radio via de coax kabel heb je een DVB-C tuner nodig.

Je kunt een splitter POA-01 in de TV uitgang steken en een TV/mediabox en een radio ontvanger erop aansluiten die een DVB-C tuner heeft.

Bekijk in context

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 50966Posts
  • 3185Oplossingen
  • 11571Likes

b.v. deze: Digitale radio ontvanger | Klantenservice | Ziggo

Maar er zijn er meer te koop in de winkels met een DVB-C tuner.

Steefb
Expert
Expert
  • 10440Posts
  • 1941Oplossingen
  • 3378Likes

Digitaal wil nog niet zeggen dat je het ziggo sigaal kunt ontvangen.

Dab wordt niet via de kabel uitgezonden. FM en Dab+ kunnen alleen nog maar via een externe antenne.

De ziggo radio gaat via dvb-c en is alleen met een dvb-c ontvanger te krijgen, 99% zeker dat je tuner dat niet aankan.

Alles over radio (ziggo.nl)

Stekker uit kabelradio: doe je niks? Dan hoor je straks alleen ruis - DABtuners

Edit: en @Bert had (natuurlijk) al gereageerd terwijl ik nog aan het typen was.

Willem-A1
Expert
Expert
  • 1431Posts
  • 57Oplossingen
  • 707Likes

Ja @Steefb 

@Bert is oud, maar nog razendsnel. Te snel. Zijn toetsenbord moet soms ook even afkoelen 😅

fred6

Liefhebber
  • 323Posts
  • 4Oplossingen
  • 16Likes

Als ziggo vraagsteller neem ik aan dat hij ook een media box heeft. Hij kan daarop mbv TV voor radio kiezen en dan TV uit doe en radio luisteren via de versterker en de speakers . OP Tv kan hij ook de radio en beeld houden.

Johannes46
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De reciever staat in een andere ruimte. Daar kan geen kabel vanaf de nextbox naar toe.

Johannes46
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Inderdaad. De tuner heeft internetradio, maar geen wifi . Dan moet er een internetkabel naar toe en dat is onmogelijk. Geen DB-C tuner om via de kabel Ziggoradio zenders te ontvangen. Ik heb nu eenQuantis QE 317 aangeschaft en via een splitter de kabel aan het tvsignaal gehangen (stekkers verwisseld). Radio werkt met een hele klein bijgeluid geen ruis. Signaal sterkte is prima. Maar als ik de tv en de radio aanzet Valt het geluid van de tv via de nextbox uit en er komen andere blokvormingen. Ik moet de radio uitzetten en de Hdmi arc verbinding met de sounbar opnieuw instellen, beide Samsung, ging altijd prima. Dit is heel vervelend!

Ik las over een retourbandstopfilter van Braun M-HPE85 die dit zou kunnen verhelpen en die met de Quantis QE317 standaard zou worden meegeleverd. Ik heb deze gisteren gehad, maar niks stopfilter. Contact met de klantendienst levert niets op . Moet een monteur voor komen, terwijl ik alleen dat filtertje nodig heb denk ik. F-connectoren verbinden kan ik prima zelf.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 50966Posts
  • 3185Oplossingen
  • 11571Likes

Monteurs zijn er niet alleen voor reparaties, ook met regelmaat om te kijken hoe het in de praktijk werkt en te onderzoeken wat er gedaan moet worden om in de toekomst problemen te voorkomen.

Zij kijken of er niet ook andere zaken zijn die ook een rol kunnen spelen, zoals een bepaalde AOP, wandcontactdoos enz.

Als dan alles duidelijk is, kan dit in de protocollen van de helpdesk.

Vaak vervangen zij ook niet meer hedendaagse Abonnee Overname Punten en eerste splitters en kabels, als ze er toch zijn om problemen in de toekomst te voorkomen nu Docsis 3.1 uitgerold gaat worden.

Bij nieuwe apparatuur zou er dan weer een monteur moeten komen en dat is dan niet meer nodig.

Willem-A1
Expert
Expert
  • 1431Posts
  • 57Oplossingen
  • 707Likes

@Johannes46 

wat jij noemt lijkt iets heel anders te zijn. En dan ook meer te wijzen op signaalverlies. Een retourband stopfilter plaats je in de kabel naar- of voor de coax ingang van de Quantis, maar dan alleen als deze geluidsuitval en haperingen vertoont door invloed van het retoursignaal van de Mediabox XL, of soms van het modem. Dat laatste is inmiddels ook in onderzoek. De Next heeft geen retoursignaal via de kabel, dus daarbij is het filter niet nodig.

Maar je hebt niet alles over dat filter goed gelezen, want ik gaf daar aan dat men binnenkort het filter bij de Quantis gaat leveren. Maar dat er nog wat op voorraad staan waarbij het filter nog niet in de doos zit. Maar het filter is ook weer niet de heilige graal en kan niet alles oplossen. Is er bv. een verstoord binnenkomend signaal, of sprake van een signaalverlies, dan zal dat moeten worden opgelost. 

Maar maak anders eens wat foto's van je gehele installatie, en dan al vanaf het AOP (aansluiting Ziggo). Is alles in orde, maar gaat het toch mis, dan kan er in principe kosteloos een monteur naar je toekomen, die dan, indien nodig, ook gratis het retourband stopfilter kan plaatsen. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Johannes46
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
  • Op de biinnenkomende groene hoofdkabel is door een installateur in 2003 bij een verbouwing een verdeelkasten gezet met 1db doorvoer naar de AOP en een 16db uitvoer naar de tv aansluiting voor de bovenverdeping. Dit is meermaals door een Ziggomonteur doorgemeten en goed bevonden, iedere keer als er weer een nieuwe AOP geplaatst moest worden, o a toen we de Next kregen.  Op de AOP zit de splitter voor data naar het modem en tvsignaal naar de Next. De tv zit met een HDMI kabel aan de Next en de soundbar met HDMI-arc aan de tv. Beide Samsung. Nooit grote problemen. Prima beeld! Soms moet ik de soundbar opnieuw koppelen, omdat het tvgeluid ook weer aansporing. De Quantis tuner zit aan het tv signaal van de aftakking. Doet het goed, valt niet weg of zo. Het volume op de Quantis moet wel hoog staan, maar de signaalsterkte is prima! Dat bij gelijktijdig aanstaan het geluid van de tv een paar maal weg viel is misschien een incident.  Ik ga het nog weer proberen.
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 2615Posts
  • 332Oplossingen
  • 486Likes

Hey @Johannes46

Je bent met de tuner erg aan het zoeken geweest, lees ik. Er zijn hier mooie tips gegeven en je hebt de situatie thuis duidelijk in kaart gebracht. Afgelopen dinsdag gaf je aan dat je er nog weer mee aan de slag gaat. Hoe is dat gegaan, was je er al aan toe gekomen? 🙂

Uitgelicht topic