Vraag
Reacties
Kilroy
Level 7

Kabeladvies bij blokken in beeld

Afgelopen weken worden de blokken in beeld steeds erger bij het tv kijken. Gisteren, tijdens het journaal jaaroverzicht op NPO1, was het zelfs zo erg dat we niet meer konden volgen waar het nou over ging.
Op mijn Samsung HD Decoder SMT C7140 kon ik zien dat er erg veel BER fouten(?) waren. De signaalkwaliteit staat op 100 en de signaalstatus schommelt tussen de 50 en 65. Op NPO2 was het een stuk minder, dus dat maar aangezet.
Nu is mijn vraag of mijn installatie volgens jullie nog wel voldoet. Een aantal jaren geleden had ik ook zulke problemen. Volgens de helpdesk lag het aan mijn bekabeling, dus die heb ik toen vervangen door Hirschmann Koka 799. Dat hielp toen niet en uiteindelijk bleek dat de grondkabel van Ziggo gebroken was. Die is toen vervangen en daarmee was het toen opgelost. Ik neem aan dat die grondkabel nog goed is, maar voor ik nu weer opnieuw een kabel ga aanschaffen en aanleggen, zou ik graag van kenners horen of er sowieso iets mankeert aan mijn installatie.
Op mijn aop (dat erg laag zit) zit een splitter waarvan een aansluiting naar de connectbox gaat en de andere is voor het tv signaal. Het tv signaal wordt gesplitst waarvan een kabel (10 meter Koka 799) naar boven gaat en de andere kabel (1 meter) gaat naar de Samsung.
Op mijn tv boven heb ik eigenlijk geen problemen, maar op de tv beneden (met de korte kabel) dus wel.
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
12 Reacties 12
Willem-A
Level 1
Het AOP is sowieso een oude. Laat deze even kosteloos vervangen door Ziggo. Je kan ook een kabel van hen krijgen tot een bepaalde lengte. Maar als ik het zo lees heb je daar voldoende aan voor de Tv beneden. Vraag dan ook eens om een andere POA*** met meer uitgangen. Dan heb je de splitter daarop niet nodig. Dat is niet de beste kwaliteit namelijk.

Als de BER (Bit Error Rate) oploopt, wijst dat inderdaad op fouten. De BER dient altijd 0 te blijven. Dit zijn dus de punten welke je eerst kan (laten*) doen. *Het AOP dient vervangen te te worden door Ziggo. Zij kunnen dan ook meteen het signaal meten.
Bert
Level 21
T.E.A.M.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
Kilroy
Level 7
Topicstarter
Heren, bedankt voor de snelle reacties!
Zojuist met Ziggo gechat en op 4 januari komt er een monteur langs.
Het aop wordt dan vervangen, maar de poa (wat dat dan ook is) niet. Alleen de eerste aansluiting is voor Ziggo. Ik neem aan dat de monteur daarna controleert of het signaal goed is.
Zou het, mocht ik nog steeds storing hebben, verstandig zijn om een andere splitter en connectoren aan te schaffen?
Ook heb ik gevraagd om dan meteen de wifi snelheid te meten. Voorheen had ik een Ubee modem bij mijn 150Mb abbo en daarmee haalde ik op mijn telefoon en tablet ongeveer 120Mb downloadsnelheid. Nu heb ik een 200Mb abbo en een connectbox en kom ik niet verder dan 60Mb.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Het is verstandig om een andere splitter aan te schaffen, maar de Ziggo monteur heeft die in zijn auto liggen voor kostprijs.
Voor sommige onderdelen is dit enigszins lager en voor sommige is dit flink lager tot 50% dan de prijs in de winkel of op het internet.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/materiaalkosten
0 Kudos
Kilroy
Level 7
Topicstarter
Okee, wederom bedankt!
Ik ga de monteur afwachten en ga er dan vanuit dat we het op kunnen lossen.
Fijne jaarwisseling!
0 Kudos
Ronihd
Level 18
Let er wel op Kilroy dat je een 1 gats doos krijgt en je moet dan ook een radio aansluiting creëren.

De POA is de 1e splitter ( te zien op je foto ) daar waar je de 2e splitter in hebt zitten, dit soort splitter is een slechte.

Maar hoe lang is de coax kabel van de doos naar je TV waar je de problemen mee hebt ?

En als ik het goed zie heb je een modem en 2 tv toestellen en een radio aangesloten ? daarom adviseer ik je om als de monteur is geweest een versterker te plaatsen.
https://www.3dkabel.nl/Antenne-coax-materiaal/Versterkers/Teleste-OV-8420-1218-MHz-kabelkeur-Ziggo-geschikt-antenne-coax-versterker/?gclid=Cj0KCQiAmafhBRDUARIsACOKERNDO36YNkoSBSktLTExM70zhiM5awnBovz6NvTQvTp857ipniL-kCIaAn8EEALw_wcB ( even als voorbeeld )
0 Kudos
Kilroy
Level 7
Topicstarter
De kabel naar de Samsung decoder is ongeveer 1 meter lang. De tv waar ik de problemen mee heb staat hierop aangesloten. Dat is in ieder geval een standaard kabe en dus geen hirschmann ofzo.
Ik heb inderdaad een tuner aangesloten en dat moet natuurlijk ook zo blijven.
Betekend dit dat ik dan in ieder geval een andere poa bij de monteur moet aanschaffen? En eventueel ook een korte, goedgekeurde coax kabel van die ene meter?
0 Kudos
Ronihd
Level 18
Kilroy wrote:
De kabel naar de Samsung decoder is ongeveer 1 meter lang. De tv waar ik de problemen mee heb staat hierop aangesloten. Dat is in ieder geval een standaard kabe en dus geen hirschmann ofzo.
Ik heb inderdaad een tuner aangesloten en dat moet natuurlijk ook zo blijven.
Betekend dit dat ik dan in ieder geval een andere poa bij de monteur moet aanschaffen? En eventueel ook een korte, goedgekeurde coax kabel van die ene meter?

Ja klopt !
En die meter zou ik ook doen !

kan geen kwaad !
0 Kudos
Anne H
Community Developer
Community Developer
Kilroy wrote:
Okee, wederom bedankt!
Ik ga de monteur afwachten en ga er dan vanuit dat we het op kunnen lossen.
Fijne jaarwisseling!
We lezen graag mee hoe de monteur het de 4e heeft opgelost 🙂
Kilroy
Level 7
Topicstarter
Vandaag is de monteur langs geweest en heeft het aop vervangen. De aansluiting voor de radio is nu inderdaad vervallen, maar aangezien ik de laatste tijd via de Samsung decoder luisterde, heb ik besliten dat dan maar te blijven doen.
De monteur heeft de signaalsterkte gemeten en die was eigenlijk te sterk, dus een versterker is niet nodig. De poa en de splitter leveren natuurlijk verlies van de sterkte op, maar dat wordt klaarblijkelijk gecompenseerd door het te sterke signaal dat binnen komt.
Voor de zekerheid heeft de monteur ook poa en splitter vervangen door een nieuwe, 4g afgeschermde poa en splitter en heeft meteen nieuwe connectoren op mijn kabels gezet.
Daarna heeft hij nogmaals de kabels (beneden en boven) doorgemeten en geconstateerd dat het goed moet zijn.
Daarna heeft hij ook nog gekeken naar de wifi snelheid. Op 5g kwam hij tot 185Mb download snelheid. Vlak voordat hij kwam had ik zelf nog gekeken en kreeg de melding dat er geen snelheid gemeten kon worden i.v.m. latentie-fout (o.i.d). Dat was dus ook opgelost dankzij het nieuwe aop.
De gehele dag heb ik geen blokken meer in beeld gehad, dus dat lijkt inderdaad opgelost. Alhoewel de signaal kwaliteit nog wel schommelt tussen de 40 en 60 %.
De wifi snelheid is wel alweer terug gevallen. Vanmorgen haalde ik inderdaad zelf ook nog 188Mb, maar nu kom ik weer niet verder dan 95Mb op 5Ghz en 40Mb op 2.4Ghz. Een verdieping hoger hangt mijn eigen Netgear R7000 en daar haal ik nu nog 190Mb op 5Ghz en 120Mb op 2.4Ghz.
Het lijkt dus wel of de connectbox op gezette tijden goed functioneert en soms ook niet. Voorheen werd een film op Netflix altijd minstens een keer onderbroken i.v.m. een slechte netwerk vebinding, maar vanmidag hebben de kinderen zonder onderbreking kunnen kijken.
Samengevat is mijn probleem met de tv opgelost en de wifi/connectbox nog niet helemaal, maar kan ik ermee leven.
In ieder geval tevreden over de monteur, want die heeft alles netjes vervangen, was beleefd en, op het moment dat hij klaar was, werkte alles zoals het zou moeten.
Willem-A
Level 1
Dag Kilroy

helaas geen mail meer gehad van de voortgang en ook niet heel veel online geweest, maar ik vind de schommeling van, ik neem aan de sterkte, daar je anders absoluut problemen zou hebben, best fors. Maar goed, als je zonder issues Tv kan kijken, kun je het natuurlijk nog even aanzien. Overigens kun je van Ziggo wel gratis een goede kabel (Hirschmann) verkrijgen tot een bepaalde lengte. En daar je eerder over 1 meter sprak, zou ik zeker eens kijken of dat nog baat.

En hou de Wifi en de connectbox nog even in de gaten. Dat moet natuurlijk ook zonder problemen kunnen werken. Bij issues dus nogmaals maar een monteur laten komen...

Voor nu, veel kijkplezier gewenst. En dank voor de respons. Dat word zeer gewaardeerd!
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Kilroy TOP, veel kijk- en internetplezier gewenst.:relaxed: