Vraag
Reacties
Oplossing
Angelical
Level 8

Juiste instellingen zenders scannen voor het plaatsen van CI+ module en smartcard in TV

De televisie van mijn moeder is kapot. Zij kijkt televisie met een ci+ module (smart dtv). Dit is een oud upc module en smartcard. 

ik heb zelf op de logeerkamer deze zelfde televisie nog staan, deze werkt nog wel. Ik woon zelf in een gebied waar ik een smit ci+ module heb (irdeto). 

Ik wil mijn oude werkende tv verplaatsen naar mijn moeder, en van te voren alle zenders installeren zodat zij bij haar thuis alleen de ci+ module in de hoeft te doen.
De frequentie hier en bij haar zijn gelijk, dus ik kan de zenders hier allemaal installeren (en op de gewenste volgorde zetten).
De vraag alleen is dus als ik mijn smartcard/ci+ hier er uit haal, en zij stopt haar smartdtv ci+ module er weer in dat ze daarna de zenders die ik gezocht heb kan kijken? Zou wel zo fijn/makkelijk zijn

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Waar fZiggo en fUPC voorheen met verschillende frequenties en coderingssystemen werkten (resp. Irdeto + 474 MHz en Nagravision + 164 MHz) zijn deze instellingen gelijkgetrokken sinds UPC is opgegaan in Ziggo. Irdeto en Nagravision worden nu beide uitgezonden in beide gebieden. Alleen de symboolsnelheid van de 'homing mux' waar de TV op afstemt t.b.v. de zenderscan verschilt nog (fUPC: 6875 en fZiggo: 6900 ks/s), op de andere multiplexes is deze wel 6900 ks/s in beide gebieden.

Het moet naar behoren werken als jij de TV zonder module geplaatst naar zenders laat scannen met frequentie 474 MHz, netwerk-ID 5555, modulatie 64-QAM en symboolsnelheid 6875/6900 en daarna de SmartDTV CAM + Nagravision-smartcard worden geplaatst. Dit kan op beide locaties worden uitgevoerd. Je hoeft de zenders niet zelf in volgorde te zetten, dit wordt afgehandeld door de netwerk-ID en LCN's (logische kanaalnummers).

Bekijk in context

14 Reacties 14
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Waar fZiggo en fUPC voorheen met verschillende frequenties en coderingssystemen werkten (resp. Irdeto + 474 MHz en Nagravision + 164 MHz) zijn deze instellingen gelijkgetrokken sinds UPC is opgegaan in Ziggo. Irdeto en Nagravision worden nu beide uitgezonden in beide gebieden. Alleen de symboolsnelheid van de 'homing mux' waar de TV op afstemt t.b.v. de zenderscan verschilt nog (fUPC: 6875 en fZiggo: 6900 ks/s), op de andere multiplexes is deze wel 6900 ks/s in beide gebieden.

Het moet naar behoren werken als jij de TV zonder module geplaatst naar zenders laat scannen met frequentie 474 MHz, netwerk-ID 5555, modulatie 64-QAM en symboolsnelheid 6875/6900 en daarna de SmartDTV CAM + Nagravision-smartcard worden geplaatst. Dit kan op beide locaties worden uitgevoerd. Je hoeft de zenders niet zelf in volgorde te zetten, dit wordt afgehandeld door de netwerk-ID en LCN's (logische kanaalnummers).

Angelical
Level 8
Topicstarter

Ok. Dus zonder kaart scannen, dat advies helpt al.

moet je de modulatie en symboolsnelheid toevoegen? Want bij de gewone stand scannen komt die daar niet mee als vraag. 

zenders op volgorde zetten doe ik omdat mijn moeder dat prettiger vind de door haar veel gebruikte zenders vooraan te hebben. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Afhankelijk van het type TV worden de modulatie en symboolsnelheid automatisch bepaald.

0 Kudos
Angelical
Level 8
Topicstarter

Ja bij deze dus wel. Maar ik woon in ziggo gebied (oud casema) en zij oud upc. Ik kan niet checken wat de symboolsnelheid is bij haar ivm kapotte tv, is dit belangrijk om te gebruiken bij het scannen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In fUPC is de symboolsnelheid 6900 ks/s. Wanneer de symboolsnelheid handmatig opgegeven zou moeten worden en je hiervoor 6875 invoert/selecteert in fZiggo, zou in fUPC alsnog geen nieuwe zenderscan noodzakelijk moeten zijn, gezien in beide gebieden de symboolsnelheid 6900 is op alle andere multiplexes. Bij een nieuwe zenderscan zou 6875 wel naar 6900 aangepast moeten worden.

Karel.
Level 17

Je moet het je niet te moeilijk maken. TV meenemen en volgens Ziggo stappenplan installeren. Als je het thuis doet kunnen wel de lokale/regionale zenders enigzins afwijken.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het is inderdaad wel het beste om de zenderscan in fUPC uit te voeren, zodat het zenderaanbod inclusief regionale en lokale zenders met zekerheid gelijk blijft.

0 Kudos
Angelical
Level 8
Topicstarter

Hier is het als ik kijk bij de tv ook 6900, dus dat zou goed moeten gaan.

dank je voor de adviezen. 
ik ga installeren, zonder mijn smartcard. 

tv meenemen en daar installeren is niet te doen, veel te veel afstand. Ik zie mijn moeder dit weekend, en als ik een werkende tv kan meegeven, waar alleen de ci+ module, coax en stroom hoeven aangesloten worden, is dit wel zo makkelijk!

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Prima en begrijpelijk. De regionale en lokale zenders zijn wel een probleem als jullie ieder in een andere provincie wonen. Om de juiste regionale en lokale zenders weer te geven zal bij jouw moeder alsnog opnieuw een zenderscan uitgevoerd moeten worden. Ik weet niet of jouw moeder naar dit soort zenders kijkt?

0 Kudos
Angelical
Level 8
Topicstarter

Ja ze kijkt weleens regionaal, maar zijn die zenders niet gelijk? Ikheb tv rijnmond, zij tv gelderland, maar die staan mijn inziens toch overal? Ik heb ze er hier ook tussen van andere regios? 

ach, regionaal dat dit niet werkt is geen drama. Dat kan altijd als ik weer tijd heb die afstand af te leggen gedaan worden, als ze het grote deel van de zenders maar heeft en een tv die het doet! 

bedankt voor alle hulp / adviezen. Hier heb ik echt wat aan! 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je hebt gelijk, het gaat eigenlijk alleen om de lokale zenders die verschillen per provincie.

0 Kudos
Angelical
Level 8
Topicstarter

Lokaal kijkt ze idd niet. 
mooi en makkelijk op te lossen dus zo!

0 Kudos
Angelical
Level 8
Topicstarter

Ondertussen is de tv verhuisd. Ik had van te voren alle zenders (zonder smartcard) geïnstalleerd. Ter plekke alle kabels er weer in, smartcard erin en alles werkte. 

dank voor de hulp!

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om te lezen en graag gedaan.

0 Kudos