1
Vraag
2
Reacties
franthony

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

JBL soundbar aansluiten aan óf mijn tv óf aan de Horizon mediabox

Wat je wilt is meestal simpel maar de uitvoering zorgt voor de nodige hoofdbrekens. Ik bezit:
Een philips flatscreen tv met 4 hdmi-aansluitpunten waarvan niet één HDMI ARC maar wel een optische aansluiting SPDIF
Horizon mediabox met één HDMI aansluitpunt niet ARC Wel met optische aansluiting SPDIF
Van plan aan te schaffen een JBL sounbar met 4 HDMI waarvan één HDMI ARC en optische SPDIF aansluitpunt.

Ik wil het geluid van de tv (en andere randapparatuur) via de sounbar laten lopen.
Ik wil ook de ziggoradiostations op tv via de soundbar laten lopen maar dan zonder dat de tv aan staat. Anders heb je de hele dag zo'n blauwe bewegende streep op het scherm.
Franthony

Ik zou dolgraag horen of,
wat ik wil sowieso mogelijk is en dan natuurlijk hoe?
En of de radiomogelijkheid uit voeren is.
Wat is met mijn apparatuur het best haalbare en hoe.
Kom op mensen gooi de expertise erin..
Nu al bedankt.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Alleen een Tv en receiver of andere weergever kunnen over HDMI met ARC beschikken. Een bron niet, dus de XL ook niet, daar dit geen enkele zin heeft. ARC zorgt er nl. alleen maar voor dat het geluid van de Tv naar de receiver of andere weergever kan worden gevoerd, middels de eventueel aanwezig HDMI kabel tussen deze 2, zonder dat daarvoor een extra kabel nodig is. Maar kijk je via een extern apparaat zoals een decoder/ontvanger/mediabox, dan kun je deze het best middels HDMI aansluiten op de Tv, of eventueel op de receiver/soundbar o.i.d. Sluit je deze middels HDMI aan op de Tv, dan kun je deze tevens middels de optische uitgang aansluiten op de receiver. ARC is dan eigenlijk helemaal niet van toepassing. Doorgaans, niet altijd, zal men de ARC functie van Tv en receiver dus alleen gebruiken als men via een CI module kijkt.

In jou geval is het dus mogelijk de mediabox middels de optische uitgang, of middels HDMI aan te sluiten op de soundbar. Maar ook andere bronnen dienen eigenlijk ook op de soundbar te worden aangesloten v.w.b. het geluid. Maar vaak zijn daarvoor niet zoveel optische aansluitingen meer voorhanden en dus blijft HDMI dan over.

Dus kort samengevat:

-HDMI uitgang op soundbar aansluiten op een HDMI ingang van de Tv.
-HDMI uitgang* van Horizon aansluiten op Tv of soundbar.
-Sluit je de HDMI uitgang van de Horizon aan op de Tv, gebruik je de optische uitgang voor aansluiting op de soundbar.

Tv aan laten staan als dat niet nodig is, is nooit een optie vind ik en ook zeker af te raden. Maar dat hoeft dus ook niet.

PS: zou de soundbar maar over een of enkele optische ingangen beschikken, en je hebt er meer nodig, dan kun je altijd nog kiezen voor een optische switch, zoals bv. deze:

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1388876/optische-schakelaar.html?gclid=EAIaIQobChMI2e3414TC2wIVRvhRCh3Y2AZ1EAAYASAAEgIOMfD_BwE

Deze is duurder, maar ook netter en een een stuk beter:

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1420300/optische-schakelaar.html?gclid=EAIaIQobChMI2e3414TC2wIVRvhRCh3Y2AZ1EAAYASAAEgIOMfD_BwE

Bekijk in context

9 Reacties 9
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Alleen een Tv en receiver of andere weergever kunnen over HDMI met ARC beschikken. Een bron niet, dus de XL ook niet, daar dit geen enkele zin heeft. ARC zorgt er nl. alleen maar voor dat het geluid van de Tv naar de receiver of andere weergever kan worden gevoerd, middels de eventueel aanwezig HDMI kabel tussen deze 2, zonder dat daarvoor een extra kabel nodig is. Maar kijk je via een extern apparaat zoals een decoder/ontvanger/mediabox, dan kun je deze het best middels HDMI aansluiten op de Tv, of eventueel op de receiver/soundbar o.i.d. Sluit je deze middels HDMI aan op de Tv, dan kun je deze tevens middels de optische uitgang aansluiten op de receiver. ARC is dan eigenlijk helemaal niet van toepassing. Doorgaans, niet altijd, zal men de ARC functie van Tv en receiver dus alleen gebruiken als men via een CI module kijkt.

In jou geval is het dus mogelijk de mediabox middels de optische uitgang, of middels HDMI aan te sluiten op de soundbar. Maar ook andere bronnen dienen eigenlijk ook op de soundbar te worden aangesloten v.w.b. het geluid. Maar vaak zijn daarvoor niet zoveel optische aansluitingen meer voorhanden en dus blijft HDMI dan over.

Dus kort samengevat:

-HDMI uitgang op soundbar aansluiten op een HDMI ingang van de Tv.
-HDMI uitgang* van Horizon aansluiten op Tv of soundbar.
-Sluit je de HDMI uitgang van de Horizon aan op de Tv, gebruik je de optische uitgang voor aansluiting op de soundbar.

Tv aan laten staan als dat niet nodig is, is nooit een optie vind ik en ook zeker af te raden. Maar dat hoeft dus ook niet.

PS: zou de soundbar maar over een of enkele optische ingangen beschikken, en je hebt er meer nodig, dan kun je altijd nog kiezen voor een optische switch, zoals bv. deze:

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1388876/optische-schakelaar.html?gclid=EAIaIQobChMI2e3414TC2wIVRvhRCh3Y2AZ1EAAYASAAEgIOMfD_BwE

Deze is duurder, maar ook netter en een een stuk beter:

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1420300/optische-schakelaar.html?gclid=EAIaIQobChMI2e3414TC2wIVRvhRCh3Y2AZ1EAAYASAAEgIOMfD_BwE
franthony
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Wat een snelle en fijne reactie. Daar kan ik wat mee. Een ding is me niet helemaal duidelijk hoewel je het wel aanstipt. Kan ik in de door jouw geschreven opstelling tv uitlaten en de radio, met het intikken van de zendernummers, via de soundbar luisteren?
Voor het overige: ik ga met vertrouwen dit weekend aan de slag en zal laten weten hoever ik ben gekomen. Tot zover vriendelijk dank voor je prachtige uitleg.
mvg
franthony
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag franthony

Graag gedaan. Radio kun je luisteren via de Horizon, en daar je deze aansluit op de soundbar, kun je deze dus gebruiken zonder dat daarvoor de Tv nodig is.

Kun je hier wat mee?
franthony
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Willen-A,
Daar kan ik zeker wat mee. Dank je voor de snelle antwoorden. Ik laat zeker weten na dit weekeinde of alles is gelukt.
Nogmaals dank.
mvg
franthony.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nogmaals graag gedaan en veel succes. Gaat vast lukken.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Even een tip, als je lang via de Mediabox XL radio luistert, kan het zijn dat de Mediabox XL niet goed meer reageert op de afstandsbediening.
Neem de volgende stap voor je iets verder doet.
Druk op de 1 tot je voorop op de box de NPO1 ziet verschijnen, hierna kun je de TV aanzetten en alles verder weer met de Mediabox XL.
Andere acties met de afstandsbediening laten de Mediabox XL soms/vaak/altijd vastlopen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
franthony wrote:
Willen-A,
Daar kan ik zeker wat mee. Dank je voor de snelle antwoorden. Ik laat zeker weten na dit weekeinde of alles is gelukt.
Nogmaals dank.
mvg
franthony.


Bijna 2 weken verder vraag ik me af of het inderdaad allemaal voor elkaar is franthony. Ik neem aan van wel, daar je het anders vast had gemeld.
franthony
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Willem,
Nogal onbeschaafd van mij om niet even een berichtje te posten. zal door de teleurstelling zijn gekomen.
Ik heb er veel moeite en geld ingestoken maar uiteindelijk kreeg ik niet wat ik wilde en dat was een goed geluid en surround. Uiteindelijk was de enige optische verbindingsmogelijkheid een coaxiale naar een optische. Dan moet er een omvormer tussen en die heb ik ook aangeschaft. Maar die werkte voor geen meter. Helemaal geen geluid dus. Achteraf bleek een omvormer van deze klasse ook volstrekt ontoereikend qua vermogen. Omdat er op de TV ook geen HDMI ARC aansluiting zit bleef een analoge audio verbinding als enige over. Dat lukt wel maar het geluid was verre van wat ik had verwacht. Uiteindelijk heb ik dus besloten om de soundbar terug te sturen, de geboorde gaatje te dichten en voorlopig genoegen te nemen met het geluid uit de TV (goed maar niet groots).

Ik had kunnen volstaan met een optische kabel naar mijn Horizon Box (dan was het geluid wel super) maar dan kon ik niet mijn mediaplayer en Blurayspeler het zelfde geluid geven. 1 x HDMI in op Soundbar.

Ik ben zeer dankbaar voor de hulp die ik hier kreeg en ik ga daar ooit nog eens uitgebreid gebruik van maken. Maar nu even niet meer.

vriendelijke groetjes
franthony
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag franthony, Ik vond het ook wel jammer, want als iets niet werken kunnen we nog werken aan een oplossing. Eigenlijk had ik dus ook het idee dat het voor elkaar zou zijn. Jammer dat dit niet het geval blijkt.

Je schrijft:

"Uiteindelijk was de enige optische verbindingsmogelijkheid een coaxiale naar een optische. Dan moet er een omvormer tussen en die heb ik ook aangeschaft. Maar die werkte voor geen meter. Helemaal geen geluid dus. Achteraf bleek een omvormer van deze klasse ook volstrekt ontoereikend qua vermogen".

Deze begrijp ik niet helemaal daar de optische uitgang absoluut goed zou moeten werken op de XL. Deze word zeer vaak gebruikt. Ik maak dan wel veel gebruik van de Humax, maar ook hier zorgen de optische uitgangen op de verschillende modellen voor een uitstekende weergave. Hier lijkt dus iets anders mis te gaan. Een omvormer van digitale coax naar optisch zou dus in zijn geheel niet nodig moeten zijn. Sterker, dat is niet nodig. Daarnaast zou natuurlijk ook elke omvormer moeten werken. De een is beter als de ander, net als dit bij een DA/AD omzetter het geval is, maar er moet natuurlijk wel weergave zijn.

HDMI ARC is voorts niet zaligmakend het best is dus een weergever, zoals een receiver o.i.d. met meerdere HDMI ingangen. Voorheen zag je daarop meerdere optische en coaxiale ingangen, maar dat is een beetje uit aan het geraken nu er steeds vaker gebruikt word gemaakt van HDMI. Die ARC functie kun je in deze dus het best een beetje vergeten.

Maar je schrijft ook dit:

"Ik had kunnen volstaan met een optische kabel naar mijn Horizon Box (dan was het geluid wel super) maar dan kon ik niet mijn mediaplayer en Blurayspeler het zelfde geluid geven. 1 x HDMI in op Soundbar".

Daaruit haal ik dan echter wel dat de optische uitgang van de XL wél werkt(e) via de soundbar .. ? En als de mediaspeler een optische uitgang heeft, en de Blu-ray speler ook, en dat laatste is eigenlijk altijd wel het geval, zou je dus, zoals in mijn eerste reactie aangegeven, en optische switch hebben kunnen gebruiken. Dan is het mogelijk meerdere apparaten aan te sluiten op eenzelfde ingang, en d.m.v. de switch de bron te kiezen.

Maar middels HDMI en de juiste weergever, dus bv. een receiver geschikt voor de weergave van bv. DTS-HD, kun je dus wel alles uit je set halen. Een dergelijke receiver hoeft niet heel veel geld meer te kosten (een soundbar is ook prijzig, wil je wat moois) maar er komen in dat geval natuurlijk nog wel luidsprekers bij. En of je die wilt plaatsen is dan nog een 2e vraag. Ik heb er geen problemen mee, maar vaak wil men toch niet zoveel speakers meer in huis, zelfs als het gaat om satellieten.

In ieder geval succes met het maken van een eventuele keuze en jammer te zien dat dit niet heeft uitgepakt zoals je verwachtte.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic