1
Vraag
2
Reacties
Gerrit_65

Level 4
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

JBL Soundbar reageert niet meer na aansluiten Next op TV

Ik heb een nieuwe LG tv gekocht i.c.m. een soundbar JBL Bar 300.  Het geluid van de televisie krijg ik niet goed via de soundbar.  De tv volledig gereset naar fabrieksinstellingen (op advies van LG)  en vervolgens de soundbar aangesloten op de ARC/HDMI van de tv.  De soundbar werd gelijk herkend en ik kon het geluid van de soundbar regelen met de afstandsbediening van de tv.  Ook schakelde de soundbar gelijk aan / uit met de tv.

Het probleem begint zodra ik de Next via HDMI aansluit op de tv.  De tv herkent de soundbar niet meer via de HDMI (in plaats daarvan geeft de soundbar MULTICHANNEL / PCM weer) , het geluid van de soundbar kan niet meer geregeld worden via de AB van de tv en de soundbar schakelt ook niet meer automatisch aan / uit met de tv.   Zodra ik de soundbar op het kanaal TV zet (i.p.v. HDMI) komt het geluid van de tv wel via de soundbar maar deze schakelt na 10 minuten automatisch in standby.  

De soundbar is al terug geweest naar JBL en is ook in de hifi-winkel getest op meerdere merken televisies.  Wel zonder aansluiting van een tv-provider!!.  De soundbar werkte toen perfect.  Vervolgens is er door de winkelier contact opgenomen met LG en is onder garantie het moederboard vervangen om uit te sluiten dat die de problemen veroorzaakte.  

De monteur heeft de LG tv weer ingesteld en eerst de soundbar aangesloten.  Werd direct herkend door de TV maar zodra de Next weer via HDMI werd aangesloten waren de problemen weer terug.

Heeft iemand dit probleem ook (gehad) en is er een oplossing bekend?  

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6544Posts
  • 241Oplossingen
  • 5114Likes

IMG_1332.jpegGoedenavond @Gerrit_65 

Ik denk dat de meest voor de hand liggende manier van aansluiten is:

Uw Mediabox Next aansluiten op de HDMI IN van uw JBL Bar 300 geluidsbalk.

Uw LG-TV aansluiten op de HDMI OUT van uw geluidsbalk.

Met deze manier van aansluiten betekent het dat uw JBL 300 het HDMI-signaal ontvangt van de Mediabox Next en het beeld doorstuurt naar uw TV. Dit houdt wèl in dat uw geluidsbalk ingeschakeld moet zijn om alles te laten werken.
Voordeel is dat als u alleen radio wilt luisteren u de TV kunt uitschakelen.

Laat maar weten of dit werkt.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6544Posts
  • 241Oplossingen
  • 5114Likes

IMG_1332.jpegGoedenavond @Gerrit_65 

Ik denk dat de meest voor de hand liggende manier van aansluiten is:

Uw Mediabox Next aansluiten op de HDMI IN van uw JBL Bar 300 geluidsbalk.

Uw LG-TV aansluiten op de HDMI OUT van uw geluidsbalk.

Met deze manier van aansluiten betekent het dat uw JBL 300 het HDMI-signaal ontvangt van de Mediabox Next en het beeld doorstuurt naar uw TV. Dit houdt wèl in dat uw geluidsbalk ingeschakeld moet zijn om alles te laten werken.
Voordeel is dat als u alleen radio wilt luisteren u de TV kunt uitschakelen.

Laat maar weten of dit werkt.

Gerrit_65
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hallo @Wim C.,

Dank voor je snelle reactie.

Ik ga jouw oplossing proberen en laat hier even weten of het werkt.

Gerrit_65
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@Wim C. SUPER bedankt voor jouw oplossing.

De aansluitingen gedaan volgens jouw schema.

Het enige dat ik nog moest doen was via het Ziggo-menu op de TV bij instellingen de volgende acties uitvoeren bij Beeld en Geluid:

1. Koppelen AB van de Next aan de JBL Sound Bar

2. Bepaal je volume wijzigen van LG TV naar JBL audiosysteen

Het beeld en geluid van de tv komt nu via de JBL en het volume kan ik regelen met de AB van de LG TV.

Omdat ik ook nog een Chromecast heb aangesloten op de TV moet je een extra handeling doen als je het geluid van de Chromecast via de Soundbar wilt horen.

De TV wordt standaard via de optie HDMI gestuurd.  Voor de Chromecast moet je op de AB van de JBL Soundbar kiezen voor TV.  

Conclusie: alles werkt nu naar behoren.

SUPER! 😀

WED

Level 8
  • 198Posts
  • 5Oplossingen
  • 43Likes

Start de soundbar nu ook automatisch op als je tv inschakeld ?

Gerrit_65
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@WED die check heb ik nog niet uitgevoerd. Ga ik nog proberen.

Gerrit_65
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@WED de soundbar schakelt niet automatisch aan / uit met de TV.

Voordeel is wel dat de soundbar nu

in principe altijd aan is en de radiozenders via Ziggo gewoon op de soundbar te horen zijn zonder dat de tv aan moet zijn.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6544Posts
  • 241Oplossingen
  • 5114Likes

@Gerrit_65 

Mooi dat het werkt. Jammer dat uw geluidsbalk maar één HDMI IN heeft anders had u de Chromecast ook daar kunnen aansluiten.

Het is even uitvogelen, maar eventueel kunt u de :ab_standby_tv:-knop op uw afstandsbediening zó instellen dat uw TV inschakelt.

Succes verder!

Gerrit_65
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
  • Hallo @Wim C. is het mogelijk om een HDMI switch aan te sluiten op de HDMI IN van de soundbar? Ik zou dan kunnen kiezen tussen Ziggo en de Chromecast. Nu moet ik steeds wisselen van HDMI kabel (Ziggo of Chromecast) in de HDMI IN van de soundbar. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6544Posts
  • 241Oplossingen
  • 5114Likes

Dag @Gerrit_65 

Het lullige van veel geluidsbalken is dat ze te weinig HDMI-ingangen hebben. Daarom is een HDMI-switch is zeker het proberen waard. Dat hoeft niet de hele wereld te kosten en een schakelaar omzetten is minder gedoe dan stekkers omwisselen.

Gerrit_65
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dank @Wim C. Ik ga het proberen. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6544Posts
  • 241Oplossingen
  • 5114Likes

@Gerrit_65 laat maar weten of het werkt. 👍🏻

Garihd

Level 16
  • 2533Posts
  • 79Oplossingen
  • 1444Likes

"Voor de Chromecast moet je op de AB van de JBL Soundbar kiezen voor TV. "

De Chromecast aan de TV laten heeft toch de voorkeur boven aansluiten een  hdmi switch. Op de JBL de arc kiezen als bron is een kleinigheid wat mij betreft, gebeurt dat niet standaard als de tv  aangaat?

Ik ga ervanuit dat via de Chromecast altijd beeld en geluid wordt afgespeeld dan is een hdmi switch in mijn ogen een onnodig extra tussenliggende apparaat.

Om radio te luisteren via de Next zonder dat de TV aan moet is de huidige setup verder prima. Dat de jbl niet inschakelt met de TV zal met een HDMI CeC (Simplink) instelling te maken hebben, wat beter uit kan blijven anders kan de TV ook onnodig inschakelen als de JBL aangaat.

Gerrit_65
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

De Chromecast zit nu nog aangesloten op HDMI1 van de TV. Ik moet inderdaad op de AB van de JBL kiezen voor TV maar na 10 minuten gaat de soundbar dan in Standby en gaat de TV weer terug naar tv-luidspreker.

Daarom wil ik eigenlijk de Chromecast ook aansluiten op de JBL zodat het beeld en geluid wel constant aan blijft en niet steeds na 10 minuten weer "geactiveerd" moet worden

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 569Posts
  • 50Oplossingen
  • 243Likes

Logisch dat je de set-up zo zou willen @Gerrit_65! Heb je het nog geprobeerd aan te sluiten op de JBL? We zijn benieuwd naar het resultaat! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic