1
Vraag
2
Reacties
evbragt

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Is een Humax 5050c of een 5200c geschikt voor het TV start abonnement?

Hallo, 

Ik heb nu een internet basis en een TV standaard abonnement met een Humax 5050c met smartcard.

Ik woon in Oss, oud Ziggo gebied. 

Ik wil mijn internet upgraden naar Internet start maar dan moet ik ook over naar TV start.

Daarbij wordt standaard de mediabox XL geleverd maar dan verlies ik de mogelijkheid voor opnemen.

Kan ik mijn Humax 5050c of 5200c gebruiken in plaats van de mediabox XL?

Houd ik dan de HD zenders in de juiste volgorde zoals in het TV standaard abonnement?

Alvast dank voor de reacties!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

je kan sowieso de Humax-en blijven gebruiken. Maar je kan met de mediabox XL ook opnemen. Alleen zijn de kosten dan een paar euro hoger dan zonder die optie. Je neemt dan alleen, net als met de Next, op in the cloud. 

Ook kan je natuurlijk naast je XL ook altijd nog de Humax blijven gebruiken. Aan de volgorde van de zenders veranderd niets, tenzij je nu zonder smartcard zou werken (vrije zenders). Maar dat speelt hier niet. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

Bekijk in context

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Aanvulling:

Ook qua energie verbruik, zijn de beide Humaxen beter. De MediaBox XL verbruikt zo'n 60W in bedrijf, terwijl een Humax zo'n 11W verbruikt.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

je kan sowieso de Humax-en blijven gebruiken. Maar je kan met de mediabox XL ook opnemen. Alleen zijn de kosten dan een paar euro hoger dan zonder die optie. Je neemt dan alleen, net als met de Next, op in the cloud. 

Ook kan je natuurlijk naast je XL ook altijd nog de Humax blijven gebruiken. Aan de volgorde van de zenders veranderd niets, tenzij je nu zonder smartcard zou werken (vrije zenders). Maar dat speelt hier niet. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Aanvulling:

Ook qua energie verbruik, zijn de beide Humaxen beter. De MediaBox XL verbruikt zo'n 60W in bedrijf, terwijl een Humax zo'n 11W verbruikt.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

De XL is wat zuiniger geworden @Pasi omdat de harde schijf niet meer aanwezig is en aangestuurd moet worden. Maar het verbruik ligt nog wel hoger dan met een Humax. Alleen is daarvan het verbruik zo'n 22 Watt  (5050c/5200c/5400c) en ligt dit bij de 5300c iets lager. Maar geen 11 Watt in dit geval dus. Laat je de 5050c in de energiespaarstand staan, verbruikt deze in stand-by minder als in verbruik, maar veel scheelt dat niet. Bij de 5200c/5400c scheelt dat een stuk meer: 0,5 Watt. Haal je ze uit de energiespaarstand is het stand-by verbruik bijna gelijk aan het verbruik in bedrijf. In de energiespaarstand geven de 5200c/5400c echter het signaal ook door aan de RF out, wat de 5050c niet doet. Maar ik ben toch niet zo van het doorlussen, al kan dat in bepaalde gevallen wel. 

Voorts laat ik het altijd maar aan een ieder over wat men beter vindt. Ook al is dat natuurlijk de Humax 😉

evbragt
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor jullie reacties!

Ik ga mijn abonnement omzetten naar Internet Start + TV Start.

Ik ga ook kijken of ik de HDD in een Humax kan vervangen door een SSD.

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Graag gedaan @evbragt Ik heb zelf nog geen SSD in een Humax ingebouwd, maar heb wel gezien dat men dit heeft geprobeerd. Alleen lukte dan het formatteren niet, wat de Humax natuurlijk normaal gesproken wel zelf kan. Ik zie ook nog wel dat men er een veel grotere schijf inbouwt, maar ik ben daar niet zo'n voorstander van. Ik zie daarmee zoveel problemen langskomen dat ik het dus niet aanraad. Laatst was er nog iemand die zijn Humax om zeep heeft geholpen, en ik zie ook met regelmaat dat men de schijf weer uit de Humax moet halen om deze te formatteren, omdat de Humax het dan niet kan. Ik zou niet echt weten waarom je dat moet willen. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De XL zat op zo'n 35 tot 40 W tijdens gebruik. De harde schijf is niet uitgeschakeld in de nieuwe software.  Dat lijkt onlogisch maar is het niet. Tijdens uitgesteld kijken wordt de stream lokaal gebufferd op deze schijf. De Next buffert zo'n 2 tot 3 minuten intern. Niet veel maar is genoeg.

 

Ik heb een 5050c met zelf ingebouwde 2TB harde schijf. Is inderdaad niet eenvoudig om over te zetten. 1 TB is eenvoudiger denk ik. Ik had de originele netjes gecloned naar de nieuwe. Dat werkte maar door het clonen had ik ook nog steeds 320GB. De disk heb ik daarna ge-extend zodat er meer ruimte kwam. Dat had tot gevolg dat de disk niet meer leesbaar was en door de Humax zelf geformateerd is. Daarna 250 GB terug gekopieerd via de USB interface en dat duurt laaaaaaaang.

 

Nu na zo'n jaar of 10 werkt alles nog steeds als een trein.

Enige dat niet klopt is de disk info. Die toont een 1TB schijf maar geeft wel 1.6TB aan ruimte voor  films. Kleinigheidje houd je altijd. 

 

Een SSD erin stoppen kan maar is relatief duur. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Een 5050c heeft ook wel een heel kleine harde schijf, maar die is nog zelf in te delen. Alleen heb je dan weer geen Time shift functie, die trouwens later pas is toegevoegd aan de 5050c. Maar die is ook best oud. Dat neemt niet weg dat het een betrouwbaar model is, met zeer goede tuners. Die in de 5200c/5400c zijn wat zwakker. Ik snap wel dat je hier een grotere schijf in wilt, maar ik ben altijd heel voorzichtig in het geven van adviezen daaromtrent. En hoe groot een schijf ook is; als je weinig tijd hebt om te kijken wat erop staat, of dat grootdeels te bewaren, loopt elke schijf vol. 

Met een SSD heb ik zelf geen ervaring, maar ik zie nogal eens dat ook dat niet heel eenvoudig is. Als een Humax, welke dan ook, een interne schijf niet kan formatteren, vind ik dat niet werken en zou ik daar ook zeker niet voor kiezen, laat staan dat ik dat aanraad. Er kan ook meer met de Humax, maar dat kan ook misgaan, en daarom ben ik wat aan de voorzichtige kant. 

-->einde off-topic<--

evbragt
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zoals ik twee weken geleden vertelde heb ik mijn abonnement omgezet van TV standaard naar TV start en van internet basic naar internet start.

Ik kreeg een mediabox XL opgestuurd maar ik ben mijn Humax 5050c met mijn eigen smartcard blijven gebruiken.

Alles werkt nog zoals ik gewend was en ik ben daar dik tevreden mee.

gisteren kreeg ik een sms bericht van ziggo dat mijn oude apparatuur twee weken na ontvangst van de nieuwe apparatuur niet meer werkt.

Help?

Klopt dit?

ziggo sms.jpg

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@evbragt Als de XL als vervanger is bedoeld en de smartcard hoorde bij het vorige abonnement dan zal Ziggo de smartcard de-activeren en kun je niet meer alle kanalen zien

De XL heeft een ingebouwde virtuele card.

Als het een eigen smartcard was dan blijft alles gewoon werken.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19179Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@evbragt Wat expert @bloemen64 aangeeft klopt. Indien het om een smartcard gaat die je in bruikleen afnam dan zullen de kanalen met deze smartcard niet meer allemaal te zien zijn. Als het om een gekochte smartcard gaat, dan blijft alles gewoon werken op deze ontvanger. 

evbragt
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De smartcard is eigendom van Ziggo.

 

Dus ik neem een duurder abonnement:

- Ik verlies mijn mogelijkheid om mijn Humax te gebruiken en kan daardoor niet meer opnemen

- Ik krijg in plaats daarvan een mediabox waar heel veel klachten over zijn

- Ik verlies formule 1 kijken

- Ik verlies PDC darts kijken

- Ik verlies 10 Mbps upload snelheid (van 20 naar 10)

- Ik krijg 25 Mbps meer download snelheid (dat was het enige doel van mijn overstap)

 

Daar baal ik stevig van!

Heeft iemand nog suggesties om mijn Humax te gebruiken met een start abonnement?

evbragt
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Of een andere mediabox waarmee ik kan opnemen?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

ik heb het hele draadje niet gelezen, maar aangezien u in fZiggo woont, kan u natuurlijk ook gewoon een CI+ module huren voor €2,- p/m en de smartcard daarvan in uw 5200 doen en de MediaBox Xl ergens in een kast opbergen.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Ook op een eigen smartcard staat : " deze smartcard is eigendom van ziggo ". Als het goed is blijft ie gewoon werken.

evbragt
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank allemaal voor de reacties.

Ik heb Ziggo gebeld om een CI+ module met smartcard te bestellen.

De dame vertelde dat mijn smartcard blijft werken en dat mijn humax als CI+ module gezien wordt op het netwerk. Ze heeft me wel aangeraden om de mediabox XL aan te sluiten om de abonnementswijziging door te voeren.

Alles lijkt tot nu toe goed te gaan.

Jammer dat ik zoveel tegenstrijdige aanwijzingen krijg van Ziggo medewerkers: abonnee service telefonisch, support telefonisch, support via de app...

Uiteindelijk via omwegen en via de community tot een oplossing gekomen.

Ik heb de indruk dat Ziggo heel ver gaat om klanten naar hun standaard producten te dwingen.

Nogmaals dank allemaal.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@evbragt dat laatste klopt. Ziggo probeert om iedereen aan een XL of Next te krijgen. Indien mogelijk ook eigen smartcards de-activeren. 

Ik weet niet of er alleen een verdien model aan vast zit of dat de tv aanbieders van de eigen opname apparatuur af willen. Via een Humax kun je de opnames namelijk backuppen naar een eigen opslag medium. Dat kan met een XL en Next niet omdat de opname in de cloud staat.

Op andere mediaboxen is de mogelijkheid uitgeschakeld om een copy te maken van een opname. 

 

Eigen smartcards waarvoor je niet per maand betaald en die je kunt delen met anderen zijn niet geliefd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic