1
Vraag
2
Reageer en help mee
imme

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is de mediabox terug te zetten naar vroeger?

@Sander Sinds een paar maanden is de mediabox door een software-update flink veranderd. Er zijn weliswaar wat verbeteringen (zoals snel doorzappen als je de vooruit toets vasthoudt), maar ook heel wat ergernissen. Zo is het vooruit en achteruitspoelen er heel erg op achteruit gegaan. Soms doet hij helemaal niks, soms maar heel langzaam, soms te snel, en soms dénk je dat je terug bent gegaan in de tijd (en je wacht tot het moment dan komt), blijk je gewoon weer op live tv te zitten. Echt heel erg vervelend. Ook krijg je bij zappen steeds de vraag "weet je zeker dat je naar zender 1 wil". Ja, daarom ZAP ik toch? En als je dan niet snel genoeg óók nog OK zegt, blijkt hij gewoon te zijn blijven staan op de zender waar hij al op stond. Kom je terug om weer te zitten, denkend dat je gezapt hebt, zit je zomaar weer een half uur naar dezelfde zender te kijken terwijl je echt iets anders had willen zien. Mijn concrete vraag: Is de software terug te zetten naar vroeger of kan dit allemaal verbeterd worden? Dank alvast voor het antwoorden!

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74548Posts
  • 5104Oplossingen
  • 21659Likes

De software kan niet meer terug, alle Mediaboxen XL gaan over op deze software.

Maar wat je ervaart is niet de normale gang van zaken met een Mediabox XL.

Op zoek naar de oorzaak, vaak is het niet meer hedendaags aansluitmateriaal, Ziggo kan je het één en ander gratis toesturen om de verbindingen hedendaags te maken, maar dan is meer informatie nodig, er zijn verschillende wijzen van aansluiten:

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos waar de Mediabox XL op aangesloten zit?

Dan kan er gekeken worden wat de beste materialen of stappen zijn om dit op te lossen.

imme
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Bert,

Dank voor je snelle reactie! Mijn man geeft net aan dat alles al vervangen is bij installatie (wij zijn minder dan een jaar geleden verhuisd), en dat er overal nieuwe kabeltjes en ook een nieuwe splitter is geplaatst door de monteur van Ziggo. Toen was alles ook nog okay. Daarna zijn de updates gekomen en is het voor- en achteruitspoelen, en het in één keer kunnen zappen naar een andere zender (zonder "ok" te zeggen) niet meer wat het was... Dus ik weet niet wat er dan nog meer aan de hand kan zijn? 

RoWi.

Level 20
  • 18049Posts
  • 754Oplossingen
  • 6133Likes

Dat zappen en vooruit en terugspoelen zit toch echt in de software dat heeft weinig met de bekabeling te maken.

Zeeburgia

Level 15
  • 1097Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Deze problemen zijn mij onbekend in het dagelijks gebruik van de MediaboxXK.

En een monteur van Ziggo heeft een jaar geleden tijdens de verhuizing alles aangesloten.

Ik krijg de indruk uit de berichten van de TS dat spoelen en zappen gebeurt via spraakopdrachten met de AB. Zo niet, dan gaat het hier sowieso om handelingen met de AB.

De batterijen van de AB vormen een zwak onderdeel vanwege de nogal korte levensduur. Normaliter komt er een popup in beeld wanneer de batterijen aan vervanging toe zijn. Maar misschien is het toch de moeite waard de batterijen om te wisselen voor 4 aaa's van hoge kwaliteit om te checken of de problemen zich blijven voordoen.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5116Posts
  • 193Oplossingen
  • 3040Likes

De vraag tijdens het zappen zou maar 1x moeten komen als je zapt en de vraag komt alleen als je op dat moment iets kijkt via "uitgesteld kijken". 

Kijk je "live" dan zou de vraag helemaal niet moeten komen.

Het lijkt erop dat de XL van slag is. 

30 sec van de spanning halen of een terugzetten naar fabrieks instellingen actie zou dit kunnen herstellen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74548Posts
  • 5104Oplossingen
  • 21659Likes

@RoWi.  schreef:

Dat zappen en vooruit en terugspoelen zit toch echt in de software dat heeft weinig met de bekabeling te maken.

@RoWi. Met zappen heeft TS geen problemen, dat ervaart hij als beter.

Doorspoelen en achteruit spoelen gaat via het modem van de Mediabox XL via de cloud en als de bekabeling niet goed is, dan geeft dat problemen.

Eerst zal de basis in orde moeten zijn voor je verder zoekt.

Ik lees er verder zelden problemen mee.

RoWi.

Level 20
  • 18049Posts
  • 754Oplossingen
  • 6133Likes

@Bert  schreef:

@RoWi.  schreef:

@RoWi. Met zappen heeft TS geen problemen, dat ervaart hij als beter.

Doorspoelen en achteruit spoelen gaat via het modem van de Mediabox XL via de cloud en als de bekabeling niet goed is, dan geeft dat problemen.

Eerst zal de basis in orde moeten zijn voor je verder zoekt.

Ik lees er verder zelden problemen mee.

Dit lijkt mij toch ook een probleem van de TS.

Ook krijg je bij zappen steeds de vraag "weet je zeker dat je naar zender 1 wil". Ja, daarom ZAP ik toch? En als je dan niet snel genoeg óók nog OK zegt, blijkt hij gewoon te zijn blijven staan op de zender waar hij al op stond. 

Verder mag ik toch hopen dat de XL wel een cache heeft zoals elke deugdelijke mediaspeler.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74548Posts
  • 5104Oplossingen
  • 21659Likes

"Ook krijg je bij zappen steeds de vraag "weet je zeker dat je naar zender 1 wil". Ja, daarom ZAP ik toch? En als je dan niet snel genoeg óók nog OK zegt, blijkt hij gewoon te zijn blijven staan op de zender waar hij al op stond. "

Dat gebeurt als je vanuit replay of een opname of on-demand wil zappen, dat is een vraag om aan te geven dat je uit de replay, opname of on-demand gaat.

"Er zijn weliswaar wat verbeteringen (zoals snel doorzappen als je de vooruit toets vasthoudt),"

imme
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank allemaal voor jullie reacties! Inderdaad, en dat is een softwarematige keuze blijkbaar, als je naar een andere zender wil omdat je ergens tijdens de uitzending 10 seconden terug had gespoeld om iets nog eens goed te zien (en dat niet meer weet), krijg je die vraag. Je kan het een bescherming noemen maar wij vinden het wel erg irritant. Dat je het doet bij een programma dat je helemaal vanuit de gids hebt opgestart, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar niet bij een klein stukje terugspoelen bij live televisie. Maar dat is misschien persoonlijk en misschien vinden jullie het allemaal helemaal niet hinderlijk (of spoelen zelden een stukje terug). Ik zou het bij een volgende update wel fijn vinden @Sander dat je wél waarschuwt bij echt terugkijken via de tv gids, maar niet bij stukjes terugkijken in live tv?

Wij praten niet met de afstandsbediening 🙂 En de andere grote ergernis is inderdaad het vooruit en achteruitspoelen in een programma, dat was direct na die grote update waarin alles veranderde niet meer accuraat. Eerder, met de pijltjes zoals ze vroeger waren, was het dat wel, je kon aardig precies in snelheid bepalen hoe ver je terug ging en ook tijdens het proces goed zien waar je precies was, je zag de beelden direct meebewegen. Dat was perfect, en ik weet niet waarom je zoiets 'fixt' als het niet broken was op dat moment? Toch wil ik niet uitsluiten dat de batterijen van de AB misschien vervangen moeten worden, dat is waarschijnlijk alweer een tijdje geleden. We hebben ze nu besteld, hopelijk morgen of overmorgen binnen, en dan zal ik hier laten weten of het dát probleem in elk geval dan heeft opgelost. Dank alvast zo ver!:)

RoWi.

Level 20
  • 18049Posts
  • 754Oplossingen
  • 6133Likes

Voor de 'grote update' zal de harde schijf in de mediabox XL zijn gebruikt voor wat Timeshift heet, dat zal zeker meer accuraat zijn dan de huidige methode.

rvk1

Level 6
  • 93Posts
  • 5Oplossingen
  • 42Likes

@imme  schreef:

... als je naar een andere zender wil omdat je ergens tijdens de uitzending 10 seconden terug had gespoeld om iets nog eens goed te zien (en dat niet meer weet), krijg je die vraag. Je kan het een bescherming noemen maar wij vinden het wel erg irritant.

Ik vind dat juist helemaal niet irritant en van grote waarde. Inderdaad voor bescherming. Als je 3 minuut terugspoelt in een programma en dan vergeet dat je dat gedaan had... als je nu heel even, al is het maar voor 2 seconden, naar een andere zender zapt, dan denkt "nee dat wilde ik toch niet zien" en weer terugzapt... mis je 3 minuten van je vorige programma. Nee, die vraag is echt geen overbodige luxe.

Overigens wat je welt kunt doen is altijd de toets rechtsboven (waar TV op staat) gebruiken. Als je in een time-shift zit dan springt dat gelijk naar live tv. Daarna kun je dan zappen. Zat je niet in time-shift dan springt dit naar je vorige zender.

Ik gebruik de time-shift overigens niet zo vaak. Ik neem vaker het programma gewoon 'even' op en ga dan direct kijken via opnames. Het voordeel daarvan is dat, als ik even een 30 minuten wegloop van de TV, je daarna ook door reclame heen kunt spoelen terwijl het programma nog bezig is. Dat kan bij time-shift (of pauze) namelijk niet en ben je verplicht de reclames te kijken 😁

imme
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Onze mediabox gaat elke nacht van de spanning af...

imme
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

wij gebruiken hem heel vaak "zag je dat?" om dan heel even terug te spoelen. En juist dat gaat heel slecht: Of het spoelt direct veel te ver terug, of heeft helemaal niet teruggespoeld.... het is niet meer te timen juist ook omdat je niet meer kan zien wat je doet. Maar goed we gaan nu eerst eens kijken of nieuwe batterijen van de AB dan iets gaan oplossen... dank allemaal zo ver!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74548Posts
  • 5104Oplossingen
  • 21659Likes

@RoWi.  schreef:

Voor de 'grote update' zal de harde schijf in de mediabox XL zijn gebruikt voor wat Timeshift heet, dat zal zeker meer accuraat zijn dan de huidige methode.

@RoWi. Gelukkig niet minder nauwkeurig dan de oude software, via de cloud is heel nauwkeurig te spoelen, als je de << of >> knoppen gebruikt en even vasthoudt, zie je in de balk onderin een klein beeld precies waar je bent en druk je op de << of >> en houdt hem even vast gaat hij steeds sneller, maar als je, als hij loopt en je laat hem los en weer vast ga je met 10 seconden vooruit en achteruit en zie je het beeld in het klein meelopen waar je bent in de replay of de opname.

Als je 1 maal kort op de << of >> klikt, dan gaat het volle beeld in in 1 seconde met sprongen van 3 seconden doorlopend terug of vooruit, druk je 2 maal, dan gaat het in sprongen van 7 seconden, 3 maal 30 seconden en 4 maal 1 minuut per seconde, je ziet grofweg 3 beelden per seconde voorbijkomen, er is dus nauwkeurig te zien waar je bent.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Onze mediabox gaat elke nacht van de spanning af..."

Dat moet je dus eigenlijk niet doen. Net zo min als je een moderne Tv spanningsloos moet zetten. 

rvk1

Level 6
  • 93Posts
  • 5Oplossingen
  • 42Likes

"Onze mediabox gaat elke nacht van de spanning af..."

Welk abonnement heb je? Want ik zou er voor kiezen om een mediabox next te vragen. Die gebruiken in eco standby vrijwel geen stroom (in tegenstelling tot de mediabox xl). Ook voor snelheid (tenminste zo was het vroeger).

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 3975Posts
  • 331Oplossingen
  • 1574Likes

@imme goed dat je hier even komt kijken met de vragen die je hebt. Dergelijke kuren kunnen het relaxed avondje tv kijken maken tot een behoorlijke frustratie. Dat moet niet de bedoeling zijn.

Heb je nog iets gehad aan de recente tips? Hoe staat het ervoor? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic