Na het lezen van dit forum vraag ik me af of het inderdaad mogelijk is om Atmos geluid op de soundbar te krijgen, terwijl de bron Netflix op de Ziggo Next is.
Ik lees enerzijds dat de chip van de Next dit niet zou ondersteunen en dat community-leden een andere streamingbron (zoals Apple TV) gebruiken om Dolby Atmos op hun soundbar/surround set te krijgen.
Anderzijds lees ik dat community-leden schrijven "inmiddels wel Atmos".
Ik ben benieuwd of dit inderdaad mogelijk is en dat mensen dit kunnen bevestigen.
Ik heb geen zin in meerdere afstandsbedieningen (anders raakt mijn vrouw in de war) en vind TV kijken via Apple TV ook geen optie vanwege de lagere resolutie waarin de GO app wordt uitgezonden.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De Media Box Next ondersteunt Dolby Atmos, en om meer afstandsbedieningen te voorkomen, kan je beste je Sound Bar met een Optische Audio kabel koppelen aan je televisie naar de Sound Bar, dan in de Televisie het Geluid op Optische Audio Uitgang zetten. Dan krijg je alles via 1 werkende afstandbediening, dit heb ik hier ook, volume regeling. Andere functie's van je sound Bar die zal je de huidige moeten gebruiken, voor een extra bass of surround, dat zal niet veranderen. Maar voor regelen van volume, en je Next Box aan en uit met de is dit wel handig.
De Ziggo Go TV App op AppleTV zend uit in 1080i/p sinds heden en ook hier is Dolby Atmos mogelijk bij geluidsinstellingen. En ook weer via Optische kabel kan AppleTV ook op de Sound Bar worden ingezet, ik heb dit jaren zo gedaan met AppleTV en door de Source knop te gebruiken naar de HDMI van AppleTV kan je die ook bedienen met 1 Afstandbediening maar dan moet de HDMI Koppeling wel afgestemd handmatig ingesteld worden. De Meeste Televisie detecteren nieuwe HDMI Bron en als je handmatig als de AppleTV uit staat instelt, dan kan je door middel van de Next Afstandbediening en pijlen en volume en kanalen worden ingesteld.
Beste Dave,
Hartelijk dank voor jouw reactie.
Ik was in de veronderstelling dat Atmos niet via Optische kabel kan, maar via eArc dient te lopen.
Op dit moment loopt mijn HDMI kabel van de TV (via ARC) naar de Samsung HW-Q9900c en kan ik het geluid met de afstandsbediening van de Next bedienen.
Als ik weet dat de Next ook Atmos ondersteunt was mijn plan om een Feintech Teufel VAX04101 te kopen, die het signaal splitst naar mijn TV en mijn soundbar. Ik heb namelijk geen eArc op mijn televisie, die verder perfect beeld geeft.
Dat Ziggo Go nu ook in 1080i/p uitzend is nieuw voor mij en opent weer andere mogelijkheden.
Nogmaals dank voor de reactie, ik ga nadenken of ik het beste de VAX04101 kan kopen of een Aple TV.
Jammer dat je TV geen Optische ondersteuning bied, misschien met wat duurdere HDMI ARC kabel voor het geluid en schakelen van de kanalen.
Sindskort is de AppleTV Ziggo Go App ge-upscaled naar 1080p/i en de gewone Apps die 4K zijn kunnen via de huidig afgespeeld worden.
Maar Let wel als je vraagt om een Next, kan je dit beste hier doen, dan wordt dit geregeld door een medewerker, telefonisch willen ze nog vaak een Mini opsturen. Vandaar het advies, en laat je even goed door lichten voor de teufel en alle opties, zowel Next, de TV en de Sound Bar, van wat je wel hebt voor aansluitingen, dan zit je altijd goed.
Via een Optische kabel is technisch geen Dolby Atmos mogelijk.
Op de Next is geen Dolby Atmos mogelijk, ik heb nog geen feitelijke bevestiging gezien.
In de Media Box Next/Mini in Beeld en Geluid staat Dolby Audio dit is geen Atmos dan neem ik aan.
@Dave Dolby Atmos is geen codec, maar een audioformaat dat gebruik maakt van twee bestaande codecs: Dolby Digital+ en Dolby TrueHD. Atmos voegt extra data toe aan de datastroom.
Die Dolby TrueHD en extra data kan niet door een optische kabel, wel door een HDMI kabel.
Externe audio aansluiten op je tv met kabel | Samsung NL | Samsung NL
Het belangrijkste verschil tussen een optische kabel en HDMI is het aantal ondersteunde audioformaten. De optische kabel ondersteunt 5.1 Dolby Digital en DTS audio. HDMI ondersteunt niet alleen 5.1 Dolby Digital en DTS audio, maar ook Dolby Digital Plus, Dolby True HD, DTS-HD Master Audio, Dolby Atmos en DTS:X.
Dank je wel @Bert 😊 ga het straks even rustig doornemen, ga zo deksel sluiten 😉
Beste Bert,
Bedankt voor jouw reactie.
Ik had zelf ook gelezen dat Atmos niet via de Optische kabel kan.
En als op de Next geen Dolby Atmos mogelijk is, dan wordt het wel heel gedoe voor me.
Ik heb dan namelijk een Apple TV nodig om Atmos te kunnen streamen en een Splitter omdat ik geen eArc op mijn televisie heb.
Dit gaat mijn vrouw nooit trekken, vrees ik...
@Maurizio9991 schreef:...
Ik had zelf ook gelezen dat Atmos niet via de Optische kabel kan.
En als op de Next geen Dolby Atmos mogelijk is, dan wordt het wel heel gedoe voor me.
Ik heb dan namelijk een Apple TV nodig om Atmos te kunnen streamen en een Splitter omdat ik geen eArc op mijn televisie heb.Dit gaat mijn vrouw nooit trekken, vrees ik...
Hallo, maar 5.1 ( via optisch ) is ook al prima om naar te luisteren !
Codecs of formaten ( of hoe men dat ook wil noemen ) met meer dan 5.1. luidsprekers worden m.i. niet via tv worden uitgezonden. Tevens zou het me werkelijk verbazen als streamingsdiensten werkelijk een hoger/beter audio signaal aanbieden.
Het wordt ondertussen net zoiets als HDR en/of UHD, 'iedereen' streamt daarmee, maar vaak heeft het bar weinig om het lijf en is alleen op papier aan te tonen dat het HDR of UHD mag heten.
Wilt u top geluid, dan kan het beeld toch niet achter blijven. Maar hebben b.v. blu-rays dan wel meer dan 5.1 audio kanalen? Waarschijnlijk zullen die er wel zijn, maar moet u daarvoor wel een betere winkel met 'betere' prijzen.
@Bert schreef:Via een Optische kabel is technisch geen Dolby Atmos mogelijk.
Op de Next is geen Dolby Atmos mogelijk, ik heb nog geen feitelijke bevestiging gezien.
Los daarvan is ook volumeregeling via een optische kabel niet mogelijk.
Dus hoe dit bij Dave gaat geen idee, waarschijnlijk is zijn geluidssysteem in de mediabox toegevoegd dan stuurt de afstandsbediening het audiosysteem direct aan.
@Maurizio9991 die Teufel is overbodig. De soundbar die u heeft is genoeg. Dat de TV geen E-Arc heeft doet er weinig toe* u sluit de Next aan op de HDMI in van de Samsung HW-Q9900c het beeld gaat via de HDMI uit( E-Arc) naar de TV, het geluid blijft in de soundbar.
Ps hoe kijkt u nu Netflix via de televisie zelf en heeft u het duurste Netflix abonnement?
*Het verschil tussen Arc en E-Arc is de maximale bandbreedte dus het geluid kan beter klinken. Echter is dit voor het ruimtelijke audiobeeld van Atmos niet noodzakelijk.
@Garihd schreef:
waarschijnlijk is zijn geluidssysteem in de mediabox toegevoegd dan stuurt de afstandsbediening het audiosysteem direct aan.
Dat doet de (mini) next altijd, er zit geen volumeregeling op de (mini) next.
Volume is zelfs te regelen als de (mini) next uitstaat.
@Steefb schreef:
@Garihd schreef:
waarschijnlijk is zijn geluidssysteem in de mediabox toegevoegd dan stuurt de afstandsbediening het audiosysteem direct aan.
Dat doet de (mini) next altijd, er zit geen volumeregeling op de (mini) next.
Volume is zelfs te regelen als de (mini) next uitstaat.
Precies. Daar staat de aansluitmethode buiten, echter mag het natuurlijk niet 'altijd' maar wel nuttig om te weten.
Ja, ik heb het duurste Netflix abonnement.Ik kijk alles via de Next.
Ik heb echter de next aangesloten op de TV en dan de ARC HDMI naar de eArc van de Samsung HW-9900c.
Heeft de methode die jij beschrijft het voordeel dan dat ik Netflix op de TV dan wel in Atmos kan zien? Dus de Next naar de soundbar en de soundbar naar de TV?
of is het dan ook vanaf de next mogelijk?
@Maurizio9991 schreef:
Heeft de methode die jij beschrijft het voordeel dan dat ik Netflix op de TV dan wel in Atmos kan zien? Dus de Next naar de soundbar en de soundbar naar de TV?
of is het dan ook vanaf de next mogelijk?
Als de Next geen Dolby Atmos ondersteund maakt het weinig verschil.
En daar zijn inderdaad uiteenlopende reacties over te vinden.
De meeste streamdiensten laten bij het starten van een titel zien wat er wordt ondersteund door de hardware.
@Garihd schreef:...De meeste streamdiensten laten bij het starten van een titel zien wat er wordt ondersteund door de hardware.
???
Misschien geeft een streamingsdienst tijdens het starten van een film aan, welke beeld en geluids technieken voor die film allemaal ondersteund worden. Waarbij een tv kan aangeven welke die daarvan gebruikt.
@Pasi schreef:
@Garihd schreef:...De meeste streamdiensten laten bij het starten van een titel zien wat er wordt ondersteund door de hardware.
???
Misschien geeft een streamingsdienst tijdens het starten van een film aan, welke beeld en geluids technieken voor die film allemaal ondersteund worden. Waarbij een tv kan aangeven welke die daarvan gebruikt.
Nee de streamapp stelt vast wat de hardware aankan en past wat er geleverd wordt daar op aan.
Neem Disney+ die is hier heel erg in wordt er geen HDR ondersteuning waargenomen dan wordt er geen 4K resolutie aangeboden. Neem de eerste generatie 4K resolutie televisies die hebben vaak geen HDR aanboord dan zal je via de Disney app nooit 4K resolutie te zien krijgen waar andere streamdiensten dit wel doen.
ik heb zojuist getest om de Next aan te sluiten op de soundbar en de soundbar via eArc naar HDMI van de TV. De Netflix app op de Next geeft nu opeens ook het Atmos logo aan!!! Maar als ik de film start loopt de Next vast en wordt ik er gelijk uitgegooid.
Als ik weer mijn oude opstelling doe , dus next naar TV en TV via ARC naar eArc van de soundbar is het Atmos logo er niet. Ik kan tot 5.1 kijken.
zijn er mensen die de eerste opstelling hebben draaien? Ik snap niet waarom de Next lijkt te crashen. Of zou de Teufel hier toch kunnen helpen?
Dag @Maurizio9991
Zelf zou ik uw Samsung HW-Q9900c als Volgt aansluiten:
Sluit uw Mediabox aan op één van de twee HDMI-poorten 3️⃣ en uw TV op HDMI (eARC/ARC) 4️⃣ de optische ingang 1️⃣ kunt u dan links laten liggen.
Het signaal van uw Mediabox loopt dan via uw Samsung HW-Q9900 naar uw TV. Betekent dus wèl dat uw geluidsinstallatie ingeschakeld moet zijn om beeld en geluid te krijgen.
Uw geluidsinstallatie ondersteunt 4K en zal ook als u een 4K-TV hebt prima werken.
Waarschijnlijk helpt die Teufel niet, de Next zal bijna zeker even goed chrashen. Waarom, dat is aan de makers van dat ding om te beantwoorden. Wat dat betreft is mijn advies nooit de box van welke provider dan ook te gebruiken voor de apps.
Welke TV heeft u? Deze zal mogelijk niet verder gaan dan 5.1 dat verklaard wat u ziet zoek eventueel bij de audio instellingen van de TV naar een pass trough optie. En de interne luidspreker uitschakelen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.