Ik ben in bezit van een Yamaha RX V4 deze heb ik door middel van een netwerkkabel aangesloten om Internetradio te ontvangen. Ik krijg alle zenders echter om de zoveel tijd valt de verbinding weg. Soms luttele seconden en de ander keer minuten. Dit is niet altijd zo, het gebeurd soms een dag niet en dan weer een paar keer per dag. Wat kan dit zijn en is hier een oplossing voor?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik ben hier via het Tweakers topic "https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2269598/2" gekomen en heb mij even geregistreerd omdat ik hetzelfde probleem ervaar.
Gaat om een Dabman i205 en het bufferen van NPO 3FM die bekabeld is aangesloten op een Delta Nokia modem. Dus het lijkt niet te liggen aan de provider (omdat ik bij Delta zit), maar lees met interesse het gepuzzel van VideoPionier. (en idd misschien kunnen we beter doorgaan op het Tweakers forum)
Beste ,
Ik heb contact gehad met Auna , en dit is hun antwoord :
Beste B.
Bedankt dat je contact hebt opgenomen met Auna.
We willen u vriendelijk informeren dat uw Auna IR190 BK een hardware- of firmwareprobleem lijkt te hebben, aangezien het kanalen blijft bufferen en stottert met cd's en USB's, ondanks dat Bluetooth prima werkt. Dit is wat je kunt proberen:
Mediacontrole: Zorg ervoor dat USB's zijn geformatteerd als FAT32 en dat bestanden compatibel zijn (bijv. MP3). Inspecteer cd's op krassen of vuil.
Reset en plaatsing: Voer nog een fabrieksreset uit zonder dat er USB of cd's zijn geplaatst. Houd het apparaat uit de buurt van mogelijke interferentie zoals magnetrons of draadloze apparaten.
Hardware: Het probleem kan een defecte Wi-Fi-antenne of medialezer zijn. Het schoonmaken van de cd-lens met een lensreiniger kan helpen.
Als deze stappen het probleem niet oplossen, neem dan contact op met een algemene service.
Als u nog andere vragen heeft, aarzel dan niet om opnieuw contact met ons op te nemen.
Ik wens je een prettige dag!
Groeten uit Berlijn.
Gülden Öner
Uw Auna Service Te
Helaas voor mij , net buiten garantie😪
@Kuwiel schreef:Beste ,
Ik heb contact gehad met Auna , en dit is hun antwoord :
😪....
Dit is gewoon een standaard antwoord, waarbij alle mogelijke oorzaken de revue passeren.
Daar heb je in dit geval niets aan. Wat wel opvalt is dat ze een firmwareprobleem vermelden, maar niet vragen naar de huidige status daarvan en of er een oplossing is in de vorm van een firmware update....
Ik heb een bericht achtergelaten op de Nedis.de website met daarin dezelfde klachtomschrijving als die ik naar Megasat had gestuurd en je raadt het al: geen antwoord....
Ik probeer het maandag nog eens.
Ja , dat klopt ,daar was ik al bang voor . Ik had al eerder contact gehad met de verkoper ( Klarstein ) , i.v.m. de update.
En die vertelde dat het een verouderd model was en geen update beschikbaar was !!???
Ik denk zelf dat er niets anders op zit , dan een nieuwe aan te schaffen.😪
Succes maandag !!
@Kuwiel schreef:
..Ik denk zelf dat er niets anders op zit , dan een nieuwe aan te schaffen.😪
Maar dan hoop ik toch wel een ander merk !!!
P.s. En vooral niet vergeten .... dit merk nooit meer !!!
Maar er zijn meerdere merken die er last van hebben zoals ook Imperial Dabman en nog een paar las ik, dus dan blijft er weinig over ?
@AlexKrycek schreef:Maar er zijn meerdere merken die er last van hebben zoals ook Imperial Dabman en nog een paar las ik, dus dan blijft er weinig over ?
Geen idee. Maar dan misschien een nieuwe receiver kopen met internetradio ? Die zijn dat misschien wel iets duurder ( zomaar een type ), maar voor die prijs krijgt u dan ook veel meer. Dan vooral ook die DAB+ snel vergeten, want de Nederlandse implementatie is alleen op kostenreductie gebaseerd, waarbij o.a. geluidskwaliteit ( dynamiek e.d. ) onderaan de lijst staat.
Een leuk visueel voorbeeld voor internet radio is Radio garden , waar men o.a. kan zien hoe verschrikkelijk veel audio streams er tegenwoordig zijn, terwijl de kwaliteit vaak beter is dan die van DAB+ en waar het reclame gehalte vaak veel lager is !
@AlexKrycek schreef:Maar er zijn meerdere merken die er last van hebben zoals ook Imperial Dabman en nog een paar las ik, dus dan blijft er weinig over ?
Die meerdere merken is betrekkelijk er staan vrij vaak andere merknamen op exact hetzelfde onderliggende product. Dan is het logisch dat deze dezelfde mankementen vertonen.
Heb je de nieuwste firmware al in je RX-V4A geladen? Dat is versie 1.70 van 19 november 2024.
Ik heb een RX-V6A, maar bij mij geen problemen. Het ligt dus waarschijnlijk aan je eigen netwerk, of het Ziggo netwerk.
Ik heb een dabman ir400 en een oakcastle ir100.
Vooral die ir100 had last van wegvallende verbindingen.
Ik heb bij configuratie, buffer, de buffer op de middelste stand (4 sec.) gezet in plaats van de langste (8sec.).
Nu werken beide prima. Ze staan standaard op Radio Swiss Classic, er is wel eens een hikje maar gelukkig is dat niet vaak meer.
Ik heb feedback ontvangen van Airable. Zij hebben de support overgenomen voor de Albrecht radio's en verzorgen de streams voor een groot deel van de internet radio's (o.a. ook voor Imperial Dabman):
Frontier purchased the chip company that powers these models a few years ago. The song info is embedded in the stream. Many older radios do not handle extra data that is not basic text. If a station is putting in UTF-8 text, emojis, etc, into the song data area, then the radio may show garbage text or the stream will get corrupted, and may stop,or even reboot the radio. It generally, does not pause the stream cleanly. Buffering issues may cause a pause when the bit-rate is too high. Now that I know that this is a Magic Systech based model, I asked tech support and there have been no changes to the system. Either the network (local,or ISP) is bad, or the streaming providers all changed something.
Omdat zij bevestigen dat er aan hun kant niets is gewijzigd en de song info embedded is in de stream (de Albrecht DR 450 toont geen album covers) , kom ik toch weer uit bij Ziggo. Hoe nu verder?
@Richard D. schreef:Ik heb feedback ontvangen van Airable. Zij hebben de support overgenomen voor de Albrecht radio's en verzorgen de streams voor een groot deel van de internet radio's (o.a. ook voor Imperial Dabman)...
Omdat zij bevestigen dat er aan hun kant niets is gewijzigd en de song info embedded is in de stream (de Albrecht DR 450 toont geen album covers) , kom ik toch weer uit bij Ziggo. Hoe nu verder?
Verder .... niets ! Ik lees/zie eigenlijk meer een opgestoken vinger, zo van zoek het lekker zelf uit !
Men geeft dus toe, dat als er in de stream "...UTF-8 text, emojis, etc..." zit, het apparaat ( = de software ) daarover struikelt. En aangezien steeds meer zenders die extra informatie ( o.a. albumhoezen e.d. ) verzenden, zou je verwachten dat de producenten van die apparaten hun software daarop aanpassen en u deze m.b.v. een update op uw apparaat kan zetten. Maar waarschijnlijk is dát niet mogelijk ( is die optie niet ingebouwd ), dus verwijzen ze u ( o zo gemakkelijk ! ) door naar die zenders, waarvan ze zelf natuurlijk ook wel weten, dat u daar zo-wie-zo geen oor zal vinden.
Dus eigenlijk zeggen ze : helaas pindakaas en sturen u met een kluitje het riet in. Maar ... koopt u vooral een nieuwe toestel van ons, want daarin zit ( hopelijk en/of te verwachten ) wel nieuwe software, die de extra informatie in de data stream gewoon skipt en zo de muziek wel laat doorspelen.
Ziggo geeft de signalen alleen maar door, dus daar moet u niet zijn ! Dat zenders juist meer informatie door gaan geven is m.i. juist goed. Zo is RDS natuurlijk ook ooit begonnen en dat is natuurlijk een prima toevoeging. De zenders gaan deze verbetering ( daarvoor ) ook niet terugdraaien en dus blijft er voor u ( met een Dabman, Albrecht en soortgelijke apparaten ) weinig anders over dan, die haperingen te accepteren en/of wat anders te kopen !
Mijn ( al jaren oude ) Yamaha receiver heeft dit probleem niet, maar kan dan ( natuurlijk ! ) ook o.a. RDS ( tekst ) informatie weergeven ! Misschien is zo'n Dabman/Albrecht toch niet zo'n best apparaat als de fabrikant u doet geloven. Een receiver is dan wel wat duurder, maar heeft ook veel meer mogelijkheden/opties en heeft vaak veel langer ondersteuning.
Overigens die DAB+ functie op mijn receiver heb ik maar een enkele keer gebruikt. Internet radio is veel beter ( maar dat was toen ik 'm kocht nog niet bekend ), ontelbaar veel zenders, betere geluidskwaliteit en ( als men de goede/juiste zender kiest ) vaak ook nog met minder/geen reclame !
@Havanna bedankt voor je bericht.
Radio Swiss Classic is niet geheel toevallig ook mijn favoriete klassieke muziekzender, meestal beluister ik die op de Denon in de huiskamer maar inderdaad, op de Dabman i205CD in de slaapkamer had ik steeds last van onderbrekingen, altijd na een aan/afkondiging. Daar heb ik de afgelopen 3 jaar van alles aan gedaan om het probleem op te lossen, natuurlijk ook de buffer instelling, maar niets hielp.
Ik gebruikte internet radio op die Dabman eigenlijk al sinds de zomer niet meer, totdat ik een maandje of wat geleden ontdekte dat het probleem zich "vanzelf" had opgelost. Geen onderbrekingen meer te bespeuren, zelfs als er albumhoezen worden getoond, die overigens uitsluitend op de Denon te zien zijn. Dit station is dus eigenlijk een "slecht" voorbeeld om het probleem wat er nu speelt met o.a. NPO Radio 2 aan te tonen.
Hoe is de ontvangst van NPO Radio 2 bij jou?
Zorg er bij het testen voor dat je niet luistert tijdens het nieuwsblok, met die ellenlange reclame blokken vóór en na. Gedurende die tijd worden er geen albumhoezen getoond en zijn er geen onderbrekingen. Zodra de eerste muziek start én er verschijnt een albumhoes op mijn Denon, verliest de Dabman onophoudelijk het contact met de zender.
Echt niet !!! Ik heb ik ze ook duidelijk verteld 😁
Ik ben het hier niet mee eens. Ik ervaar de problemen met alle streams. Het zou heel toevallig zijn dat alle streams van diverse zenders tegelijkertijd 1.5 week geleden besloten hebben om code toe te voegen waar de radio's niet mee overweg kunnen. Bovendien heb ik dit een half jaar geleden ook gehad voor een paart weken en toen is het probleem ook 'spontaan' weer verdwenen. Ik kan als eindgebruiker niet beoordelen of het probleem veroorzaakt wordt door een ISP, een stream provider of iets er tussenin is helaas.
Dab+ geeft heel veel problemen !! Zijn er duidelijk nog niet klaar voor !
Ik gebruik alleen internetradio, uitsluitend via Wifi ( Ziggo) . dat ging altijd goed !
De Denver MIR270 komt qua reviews heel goed uit de bus , en is ook nog betaalbaar.
Ik heb zelf ook nog een Philips internet radio cd speler ( TAM6805 )en die werkt al 3 jaar perfect.
Ik gebruik de laatste in de woonkamer , de Auna gebruikte ik in de keuken.
Ik heb zelfs geen DAB+ ontvangst in huis. Zelfs in de auto valt die vaak weg vanwege slecht bereik (regio Breda)
Misschien een beetje voorbarig, maar als ik het ipnr 142.132.240.1 uitgaand blokkeer, lijkt het te werken.
Als er een albumhoes verschijnt op de Denon (TuneIn) speelt de Dabman vrolijk verder.
info over 142.132.240.1 (edit: de Dabman gebruikt zowel musicbrainz.org als coverartarchive.org)
Firewall log
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.