Sunny

Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Internetproblemen op mediabox XL

Goedenavond,

 

Ik word een beetje ziek van de problemen met Ziggo. 

 

Wifi bovenverdieping is bar slecht. Deco setje verbeterde het ietsjes maar verslechterde het beneden dus dat ging retour. Sindsdien maar bij neergelegd dat Ziggo de belofte van overal in je huis goede wifi niet nakomt. 

 

Echter nu sinds een tijdje begint de mediabox XL ook te piepen en kraken aan alle kanten. Eigenlijk sinds 2 softwareupdates geleden. 

 

Heel vaak foutcode meldingen met afspelen van opgenomen programma's. Dan kan de box hem niet afspelen en geeft de melding "het live programma heeft te lang op pauze gestaan en kan niet meer afspelen". Huh? Het gaat om een opname ja!

Met de opname is niets mis want via de telefoon speelt hij hem gewoon af alleen is dat geen kijken.

 

En veel "trage verbinding, interactieve tv niet beschikbaar, u kunt alleen Live tv kijken".

 

Ik begin me er kapot aan te irriteren. Ik betaal me scheel aan abonnementskosten maar echte kwaliteit, betrouwbaarheid en degelijkheid krijg ik er niet voor terug.

 

Wie heeft er nog meer deze irritante problemen en weet DE oplossing voor alles?

Klantenservice bellen heeft geen zin. Ik word dat geleuter om kabeltjes vervangen, aansluitingen controleren, resetten, aan/uit zetten, fabrieksinstellingen bla bla helemaal zat.

Dat biedt niet de definitieve oplossing. Het is een moment fix maar een paar uur tot paar dagen later kan ik dat allemaal weer doen.

 

Ik ben misschien wat direct maar ik ben het echt zo zat!

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

Een heel verhaal en goed te horen dat de monteur zo goed zijn werk heeft gedaan. 
Dat de problemen op de Mediabox XL weer terugkomen is niet zo fijn en goed dat je hier zo veel foto's meestuurt. 

Wat er speelt is dat de box een probleem merkt in connectiviteit met het netwerk. De Mediabox XL haalt de internetverbinding zelf uit de coaxlijn en bij instabiliteit merk je dat direct.
In voordeel met de Next is dat je alleen inkomend TV signaal gebruikt, de retourdiensten waar nu het probleem door onstaat haal je hiermee weg. Voor On Demand/Replay wordt de internetverbinding aangesproken en sinds jij die bekabeld gaat regelen is dat helemaal naar mijn wens. 
Er wordt een netwerkkabel bij geleverd, dat is een lange van minimaal 5 meter. We hebben geen 1,5 m netwerkkabels om na te leveren. 

Opnames blijf je gewoon houden, die hangen aan jouw account en zo lang er geen abonnementwissel naar TV Start plaats vindt is er niets aan de hand 🙂 
Ik heb daarom een bestelling voor Mediabox Next met gratis eenmalige kosten klaar gezet voor jou om te bevestigen. De prijs van het abonnement blijft gelijk. 
Bevestig je de ordermail, dan komt het pakket jouw kant op. 

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust! 

Bekijk in context

69 Reacties 69
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Graag een beeld van de huidige situatie en op zoek naar de oorzaak.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos waar de Mediabox XL op aangesloten zit?

 

Ik vermoed dat je ook overgezet kunt worden op een Next mediabox, die werkt hetzelfde, maar verbruikt veel minder stroom en gebruikt je Connect box voor alles behalve live TV.

De Mediabox XL heeft zijn eigen modem en moet via de verbindingen die er nu zijn tot aan de mediabox XL, ook via die verbindingen het eigen modem goed laten werken, ik vermoed dat dit te veel gevraagd is.

 

((Voor jezelf en/of voor meelezers in dit topic.

Heb je een netwerkkabel tussen je Connect box en de Mediabox XL?

Zo ja, haal die ertussenuit, want dat geeft allerlei internet en verbindingsproblemen.

Haal daarna beide apparaten 30 seconden van de stroom voor een verse netwerk start.))

Sunny
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Excuses voor de latere reactie. Ik had geen notificatie gekregen per mail dat er gereageerd was ondanks dat ik dit wel aan heb staan. 

Ik heb geen netwerkkabel tussen mijn Connect Box en Mediabox XL zitten. De Mediabox XL heb ik ook niet opgenomen in mijn thuisnetwerk omdat dit eerder problemen gaf op mijn wifi verbinding (die al zo slecht is).

 

Een NEXT mediabox, daarvan weet ik niet of ik die wil. Ik weet niet of de geluidsproblemen en beeldproblemen (kleur- en scherpte weergave) al opgelost zijn. Straks heb ik een NEXT en word

ik daar vanwege die issues niet vrolijk van.

 

Hier de foto's van de aansluitingen hoe dit is geïnstalleerd (en al een keer gerepareerd) door een Ziggo monteur.

WCD woonkamerWCD woonkamerAansluitpunt MeterkastAansluitpunt MeterkastModem MeterkastModem Meterkast

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het lijkt erop dat de Mediabox XL toch een probleem heeft met zijn eigen modem verbinding.

Hoelang is het geleden dat een Ziggo monteur dit uitgevoerd heeft?

 

Hoe oud is deze wandcontactdoos?

Bert_0-1651237077317.png

 

 

Een NEXT mediabox, daarvan weet ik niet of ik die wil. Ik weet niet of de geluidsproblemen en beeldproblemen (kleur- en scherpte weergave) al opgelost zijn.

 

Eerlijk gezegd heb ik die problemen nooit gehad in bijna 4 jaar tijd met de Next.

Geluidsproblemen waren / zijn er alleen met bepaalde soundbars/versterkers en kleur en scherpte problemen waren er met bepaalde TV merken die een software update hebben gehad.

Sunny
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Poeh, dat is wel een paar jaar geleden. Ik denk iets van 4 jaar ofzo. Toen heeft de monteur zowel de meterkast als de wandcontactdoos in de woonkamer op deze manier aangepast. Toen had ik ook veel problemen met de Mediabox XL. Omdat deze monteur de problemen met de Mediabox XL niet opgelost kreeg heb ik toen ook een andere Mediabox XL gekregen. En wegens veel wifi problemen heb ik 2 jaar geleden ofzo een andere Connect Box gekregen. Allemaal precies op de kop af weet ik niet meer dus het zal om en nabij zijn.

 

Mijn TV krijgt geen software updates meer. Die is inmiddels 8 jaar oud, laatste generatie plasma van Panasonic. Verder heb ik geen versterkers of soundbars. Wel zit ik er over na te denken om in de toekomst iets van een mediacenter aan te schaffen om vanaf daar apps te gaan draaien zoals Netflix, Disney+, YouTube etc. Dit omdat mijn TV niet meer geupdate wordt en een karig aanbod aan apps heeft. De rest doe ik via een Chrome Cast maar het schijnt sneller en stabieler te werken via een mediacenter heb ik gehoord.

 

Sunny
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Even omhoog kicken want ik heb nog steeds geen oplossing voor het probleem. Noch voor mijn wifi problemen.
Van het weekend foutcode CS3300 maar er komt ook geregeld CS2004 of CS2505 voorbij. De CS3300 was nieuw.
Ik zou graag zien dat mijn Wifi door heel mijn huis optimaal werkt en dat mijn mediabox XL eens stabiel werkt. Ik ben dit echt zat nu!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik had verwacht dat hier al een Ziggo moderator langs was geweest.

 

Ik vermoed dat er een modem verbindingsprobleem is van de mediabox XL en dat de oorzaak mogelijk ligt bij de niet meer hedendaagse splitter of de wandcontactdoos.

 

Maar dat is te zien in de Mediabox XL.

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding of foto of kopiëren en plakken?

 

 

Stap 1:
Log in op je modem. Heb je geen idee hoe? Volg dan dit stappenplan op onze website. Als je bent ingelogd op je modem kom je in het beginscherm terecht. In dat geval is het tijd voor stap 2.

 

Stap 2:

Klik links op de pagina op

‘Upstream’ of ‘Downstream’

Bert_1-1651776404554.png

 

 

Stap 3:

Het is gelukt! Voor je zie je nu de up- en downstreamwaarden van je modem. Deze kan je kopiëren en plakken in je topic. Daar helpt de Community je graag verder.

 


Wat zijn de handvatten wat betreft de waarden die je ziet?

 

Voor de DS- US-waarden geldt:
DS Power: tussen de -8 en 11 dBmV (het liefst zo dicht mogelijk bij de 0dBmV)
SNR: >33 dB

US Power: < 51 dBmV
SNR: >25 dB

Voor de T3 en T4 waarden geldt:
T3 mag maximaal 45 keer per 3 uur voorkomen.
T4 is echt een connection loss en zou in de perfecte wereld op 0 moeten blijven staan.

Sunny
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Hij maakt er rare tabellen van maar volgens mij is het wel gewoon leesbaar. Iets met HTML waarover hij error gaf met copy/paste van de gegevens.
 
Er is geen moderator langs geweest dus vandaar dat ik hem omhoog kickte. 
 
Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

138400000435.12064qam10
223300000422.56064qam12
345200000445.12064qam9
452000000435.12064qam8
558800000445.12064qam7
630200000435.12064qam11

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.000280
22.000240
32.000190
42.000160
52.000220
62.000190

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1618000000538256qam3
2610000000538256qam2
3626000000538256qam4
4634000000538256qam5
5642000000438256qam6
6650000000438256qam7
7658000000438256qam8
8666000000538256qam9
9682000000638256qam11
10690000000638256qam12
11698000000638256qam13
12706000000538256qam14
13714000000538256qam15
14722000000538256qam16
15738000000538256qam18
16746000000538256qam19
17754000000537256qam20
18786000000237256qam24
19794000000237256qam25
20810000000237256qam27
21818000000237256qam28
22834000000136256qam30
23842000000136256qam31
24850000000137256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.60545226544245329
2Goed (Locked)38.98345223695771381
3Goed (Locked)38.60526251946846209
4Goed (Locked)38.60526251944965188
5Goed (Locked)38.60526251945145191
6Goed (Locked)38.60526251946245277
7Goed (Locked)38.60526251944392230
8Goed (Locked)38.98326251946303201
9Goed (Locked)38.98326251946239149
10Goed (Locked)38.60526251946385157
11Goed (Locked)38.60526251944501142
12Goed (Locked)38.98326251947100162
13Goed (Locked)38.60526251942326187
14Goed (Locked)38.60526251945750167
15Goed (Locked)38.98326251945986233
16Goed (Locked)38.60526251942775184
17Goed (Locked)37.63626251941725215
18Goed (Locked)37.35626251948627562
19Goed (Locked)37.63626251941749512
20Goed (Locked)37.35626251948302643
21Goed (Locked)37.356452236855751360
22Goed (Locked)36.610452236912984482
23Goed (Locked)36.610452236918284622
24Goed (Locked)37.356451766946337734
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat betreft het WiFi deel van je vraag,  had je op elke woonlaag een unit staan, en was deze set als accespunt ingesteld of als router, en had je de WiFi van je Connectbox uitgezet?

 

Zelf vermoed ik dat je beter af bent met een Next dan met dat ouwe lor de Mediabox XL. 

 

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De vele T3 errors duiden op ruis.

De verouderde 2 gats wandcontactdoos zal moeten worden vervangen, doordat deze onvoldoende is afgeschermd tegen instraling door 4/5G enz.,  en een mogelijke oorzaak is van genoemde ruis.

Op het huidige AOP dient een POA-01-B splitter te komen, met op de ene uitgang een IEC/F coaxkabel rood/groen gemarkeerd, van max. 1,5m naar het modem.

Op de andere uitgang een IEC/IEC coaxkabel groen/blauw gemarkeerd voor naar mediabox/tv. Geef even aan hoe lang deze momenteel is.

Een moderator kan de splitter, en de kabel (1,5m) en de kabel met een maximale lengte van 5m. toesturen.

Ik weet niet of @Bert de moderators al had ingelicht, maar dan heb ik dat nogmaals gedaan.

Vervangen van de WCD in de woonkamer komt voor eigen rekening.

 

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

vervelend dat je deze problemen hebt. echter kan ik mij alleen vinden in het feit dat de xl een lomp traag ding is.

de deco's werken overal waar ik kom, net als de next, uitstekend.

ik raadt aan om over te stappen naar een next (mini), een monteur te laten komen om de boel goed aan te sluiten en eventueel de monteur opnieuw deco's te laten plaatsen (monteur die dit installeert voor u rekent 15 euro per kwartier, meestal duurt het installeren hiervan max 30minuten). ziggo is duur, maar in de meeste gevallen zijn de producten goed en krijg je wat er beloofd wordt. in 4 jaar tijd verandert er natuurlijk ook een hoop

Sunny
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@ RoWi,

 

De Wifi op de connectbox stond toen uit. En de Decoset nam het over. Wat de Decoset als het ware deed was de wifi verdelen. Waardoor ik op de plekken dat ik goede wifi had, juist achteruit ging en daarvoor een klein beetje wifi terug kreeg op de plekken waar ik dit niet had. Ik had 1 punt in de meterkast omdat dit moest, 1 punt op de 1e verdieping in de kamer van mijn kind waar er geen wifi is. En 1 punt in de woonkamer.

Ik ga niet meer aan de Decoset beginnen. Ik vond het een frustrerend systeem en slecht. En ik heb toen heel veel contact hier op het forum en met Ziggo gehad waarna uiteindelijk met instemming van Ziggo de Decoset is teruggenomen. Echter was daarmee de hulp ook gelijk weer af en kwam Ziggo verder zijn slogan niet na en liet mij er mee zitten.

@ KBX458,

 

Jouw verhaal over splitter, type kabels e.d. begrijp ik niet zo goed. Ik heb bij de voordeur de meterkast zitten in mijn woonkamer bij de tuindeur (geheel andere kant vd woning) de WCD. Ik zie mezelf geen WCD vernieuwen, nieuwe kabel daarnaar toe trekken of dat soort zaken. Deze splitter verwijderen en daar een nieuwe opschroeven en daar de bestaande kabels gewoon weer op vast zetten. Dat lukt wel. Maar zoals jij het omschrijft komt het op mij over dat dit mijn pet te boven gaat.
Het is niet zo dat ik 2 linkerhanden heb en er niets van begrijp maar jouw uitleg begrijp ik voor nu in ieder geval niet. Sorry. 

 

@ Gio2903,

 

Ik heb deze problemen al heeeeeel lang. En ik heb al ontzettend veel klachten hierover bij Ziggo ingediend. En mijn ervaring met Ziggo en hun monteurs is bar slecht. En het zelf gaan betalen voor iets waar ik al jaren problemen mee heb waar ze niets mee doen behalve keer op keer mij weer kabeltjes laten vervangen.... dat ga ik niet meer doen. Ik betaal enorm veel geld per maand (peperduur eerder gezegd) en zij hebben een plicht goed functionerende diensten te leveren. Ziggo doet er echter alles aan om deze problemen bij de klant neer te leggen en zelf geen verantwoordelijkheid te nemen.

Ik ben eerder bij Ziggo weggegaan. Heb toen glasvezel naar mijn woning laten leggen. Alleen die lijn is niet goed. KPN monteur heeft binnen KPN alles geprobeerd die lijn vervangen te krijgen maar ook daar liep ik tegen een dikke betonnen muur aan. Puur geldkwestie ipv je verplichting als provider na te komen.

 

Dus ben ik aangewezen op Ziggo. 

Knap frustrerend.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De hedendaagse aansluitwijze wordt dan: AOP > POA-01-B splitter > één uitgang met korte coax naar het modem > de andere uitgang naar mediabox/TV.

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

jammer dat je zo denkt over ziggo en dat er geen oplossing is. als er storing is in ziggo domein, is dit in principe gratis. ik weet niet wanneer er voor het laatst een monteur is geweest, maar ik denk dat het kan helpen om er een te laten komen om het volgens de normen (wat je huidige situatie niet is) te laten aansluiten/vervangen en een next te krijgen ipv een xl. zo moeilijk moet deze situatie namelijk niet zijn als ik de foto's bekijk

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De eerste in de meterkast is onzin, als de Deco units in accespunt mode staan. Ik begrijp dat je hier niet veel vertrouwen meer in hebt.

Op zich hebben providers een leverplicht tot en met de modem, wifi valt daar buiten ondanks alle mooie marketing beloften.

 

Voor de meelezers hier een achtergrond  topic.

 

Dat glasvezel verhaal klinkt ook erg apart, nu is een glasvezel verbinding geen garantie voor een goede wifi signaal.

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

hoezo is de eerste in meterkast onzin. als jouw aop daar is, en het wifi van je modem uitstaat (wat moet volgens de instructie). waar halen de deco's hun internet dan vandaan als er geen een op het modem is aangesloten? @RoWi. 

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Als je door beide duopolisten (KPN & Ziggo) wordt genaaid dan ben je idd goed zuur. Starlink is vast ook geen optie 😉

Je kunt wellicht door een ziggo monteur je aop laten vervangen en dan je mediabox tijdelijk met een goede kabelkeur kabel aansluiten op je splitter in de meterkast. Als je dan nog steeds problemen hebt dan zit de fout bij ziggo want al jouw spullen zijn dan conform ziggo instructies en moet er dus gewoon weer opnieuw een monteur komen totdat het werkt. (Maar ja zolang ziggo monteurs net zo behandeld worden als koffergooiers op Schiphol, kun je geen topmonteurs verwachten) Als met de tijdelijke kabel de problemen weg zijn, dan is de kabel en of antennedoos in je woonkamer slecht en moet je deze zelf of door een klusjesman laten vervangen door modern spul, maar dat moet je wel zelf betalen.

Ik heb zelf sinds kort de decoset en ben er juist heel tevreden over, maar dat is omdat alledrie de deco's bedraad zijn aangesloten zodat ik op elke verdieping gewoon een goed accespoint op volle snelheid heb. De draadloze mesh oplossing blijft toch gevoelig voor storing en signaalverlies lijkt mij.  

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Gio2903  schreef:

hoezo is de eerste in meterkast onzin. als jouw aop daar is, en het wifi van je modem uitstaat (wat moet volgens de instructie). waar halen de deco's hun internet dan vandaan als er geen een op het modem is aangesloten? @RoWi. 


De eerste Deco unit bekabeld aansluiten op de Connectbox correct, maar deze opsluiten in je meterkast waar je doorgaans geen wifi nodig hebt is echt onzin. Gewoon via een netwerk kabel aansluiten en daar plaatsen waar de wifi nodig is. Het liefst ergens centraal in een hal of je woonkamer.  

 

 

De enige reden om de eerste Deco in de meterkast te plaatsen is met een setup als router, dan zal je een Switch achter deze Unit toepassen naar overige aparatuur. Verder is daar geen reden voor. Het advies om de wifi van de Connectbox uit te zetten is puur omdat deze niet in het mesh systeem mee werkt, heb je een draadloze deurbel nabij je meterkast is mijn advies laat de wifi van je Connectbox aan, het hele mesh/fast roaming gebeuren is niet noodzakelijk als je niet constant rondwandeld. Daar is dat advies op gebaseerd dat je toestel iets langer verbonden blijft met de Connectbox, terwijl er een sterkere verbinding in de buurt is.

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Sunny. Ik kreeg een verzoekje om hier in het topic even te komen helpen en je wat spullen toe te sturen. Dus hier ben ik! Wat zeg je ervan. Zal ik je de betreffende splitter en 2 kabels gratis toesturen en even kijken hoe het dan gaat? Mocht het daarna nodig zijn, kunnen we altijd verder kijken of er bijvoorbeeld toch nog even een monteur langs moet komen. 

Sunny
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Lycke zit daar dan een handleiding bij want ik snap het nog steeds niet welke kabel ik nou moet vervangen en waar naar toe en hoe. 
Ik heb een WCD in de woonkamer. Ondergronds loopt daar een groene kabel van naar mijn meterkast. Die zit op een rood/zilver/zwarte splitter.

 

Vanaf die splitter zit er een witte kabel naar een wit blok ding waar ook een groene kabel uit komt die ook ergens via een andere pijp onder de grond loopt (ik vermoed dat dit de hoofdkabel is die naar buiten gaat?)

 

Vanaf de rood/zilver/zwarte splitter loopt er ook een kabel naar mijn modem. Dus 1 kabel bovenop die splitter gaat naar dat witte blok ding. 1 groene kabel onderin de splitter gaat naar mijn woonkamer. 1 witte onderin gaat naar mijn modem.

 

Dat is hoe het nu zit.

 

Wat moet ik daarvan vervangen en hoe? Is dit moeilijk of prima te doen? Ik neem aan dat niemand hier bedoeld dat ik ondergrondse groene kabels moet vervangen?

En hoe met mijn wifi? Gaat dat mijn slechte instabiele Wifi verhelpen waar ik ook al jaren over klaag maar nog altijd niet verholpen is?

Uitgelicht topic