SnarfB

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Instelling A/V van Mediabox Next voor aansluiting op Denon AVR-X1700H

Ik heb mijn Mediabox Next met correcte HDMI-kabel aangesloten op de CBL/SAT ingang van mijn Denon AVR-X1700H. De ARC/eARC uitgang van deze Denon met correcte HDMI-kabel aangesloten op de ARC/eARC ingang van mijn TV (Samsung QLED 90T). Aan deze Denon een achttal Klipsch boxen aangesloten in een 5.1.2 opstelling. 

Met de AB van de Mediabox Next zijn de drie apparaten (Next - Denon - TV) te bedienen en ik heb beeld en geluid. Geluid van de Klipsch boxen met gebruik van Audyssey app en wat tweaks ingeregeld. Klinkt nu hemels 🙂 Je merkt nu pas hoe slecht audio in diverse TV programma's (en commercials) is opgenomen/afgemixt.

 

Nu mijn vragen over de A/V instelling van de Mediabox Next. Ik heb al gezocht op diverse forums, Ziggo Community, als ook in de handleiding van Ziggo, maar nergens een afdoende antwoord. 

 

  1.  Welke instelling voor audio bij afhandeling daarvan door de Denon en niet door de Mediabox Next (passthrough dus)?
    Mediabox Next geeft 4 keuzes: Altijd Aan; Volg Signaal; Multichannel PCM en Uitgeschakeld.

  2. Wat moet ik mij voorstellen bij Multichannel PCM? 
    Bij Altijd Aan geeft de Denon DD (Dolby Digital Surround); Bij Volg Signaal geeft de Denon DD+ (Dolby Digital Surround +) en bij Multichannel PCM op display van de Denon MultiChannel In. Ik had verwacht bij Multichannel In, of bij DD+, op het display van de Denon de aanduiding DolbyAtmos verwacht. Deze laatste dus bij Netflix indien de audio van de content Dolby Atmos is en wordt aangegeven op de TV.
    Dolby Atmos is tenslotte geen eigen codec, maar een samenspel van Dolby Surround en Dolby Surround +.

  3. Welke video instelling op de Mediabox Next bij afhandeling video door de TV en niet door de Mediabox Next?
    Mediabox Next kent twee instellingen: Automatisch en keuze uit een aantal resoluties.
    In de stand Automatisch had ik verwacht dat dit een passthrough instelling zou zijn, maar geen upscaling door de TV. (Upscaling in de TV staat aan!)

Best wat vragen en ik hoop dat iemand daar passende antwoorden op heeft.

 

9 Reacties 9
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @SnarfB 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens ook klant ben en goed dat u deze vragen stelt. Allereerst de eerste twee vragen:

Vraag 1: Welke instelling voor audio bij afhandeling daarvan door de Denon en niet door de Mediabox Next (passthrough dus)?
Mediabox Next geeft 4 keuzes: Altijd Aan; Volg Signaal; Multichannel PCM en Uitgeschakeld.

Ikzelf heb ook een Denon receiver en bij mij staat de audio op Volg signaal.

Vraag 2: Wat moet ik mij voorstellen bij Multichannel PCM? 
Met deze optie stuurt de mediabox alle audio uit als Multichannel PCM 5.1 en zorgt ervoor dat er minder vertraging plaatsvindt tijdens het doorgeven van de audio.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Audio Volg signaal is wat de Next ontvangt en wat als zodanig de Next doorgeeft.

 

Multichannel PCM - Geen idee.

 

Automatisch, dan neemt de Next de resolutie van de TV en schaalt alles op naar b.v. 4K.

De Next kent geen pass trough, omdat als de resolutie wijzigt bij het zappen, je telkens een moment zwart zult zien, vanwege overschakelen van de Next en de TV naar de nieuwe resolutie.

SnarfB
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste @Wim C. 

Dank voor je snelle reactie. Ik heb de Next ook op Volg Signaal staan, maar geen Atmos. Dit ligt blijkbaar aan de door Ziggo toegepaste (oude) audiochip. 

Van vertraging heb ik geen last. MultiChannel PCM en de toepassing daarvan, blijft dus nog een raadsel. Mogelijk komt er nog een reactie van een Ziggo expert...

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@SnarfB voor zover ik weet wordt Atmos niet ondersteund door de Mediabox Next. U heeft een Denon AVR-X1700H en dan zult u vast ook gebruikmaken van de AVR Remote app:

Schermafbeelding van m’n iPad.Schermafbeelding van m’n iPad.

 

SnarfB
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste @Bert 

Dank voor je reactie.

Dus als ik het goed begrijp is Audio Volg een passtrough. Je schrijft immers ...wat de Next ontvangt en wat als zodanig de Next doorgeeft...  Je zou dan verwachten bij enkel doorgeven dat de Denon dit herkent als Atmos. Next doet kennelijk toch wat met het Audio signaal.

Voor wat betreft video heb ik de Next op Automatisch staan. Had liever een passtrough want upscaling doet de TV beter dan de Next.

Instelling MultiChannel PCM blijft idd vaag. Jammer dat Ziggo in haar handleiding over A/V instellingen van de Next niet duidelijk is. Mogelijk dat @robbo nog een tip/reactie heeft.

 

 

 

SnarfB
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Wim C. Ik gebruik de AVR Remote App niet, maar ken het plaatje wel. Plaatje wordt ook gegeven op TV scherm bij gebruik van de AB van de Denon.

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@SnarfB goede middag,

 

Op de 1e plaats hier nog even een link:

https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Mediabox-Next-en-XL-aansluiten-op-een-audioset/ba-p/821764

 

Verder zal wel bij de uitleg ea staan wat je al wist of heb ingesteld. 

 

Maar wie weet zie je hier nog een handige tip.

SnarfB
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste @robbo,

 

Dank voor de link. Mijn ervaring daarmee, refererend naar jouw paragrafen, hieronder. Mijn aansluitingen zijn altijd HDMI, ga dus niet verder in op optische/coaxiale audio aansluitingen.

 

Paragraaf 1: Bij de titel staat ...geluidsset..., je bedoelt hiermee, denk ik, Mediabox Next ?

 

Paragraaf 2: Met de eerste alinea heb ik geen ervaring, met de tweede alinea wel. Mijn TV is met HDMI (eARC) aangesloten op de Denon (eARC). Beide met een geactiveerde verhoogde eARC.

 

Paragraaf 2.1: Tweede alinea, HDMI/audio/av set:

Voorkeur gaat uit op aansluiting van de Mediabox Next op ingang CBL/SAT of MEDIAPLAYER of SETUP BOX. Dit om sync problemen te voorkomen.

 

Paragraaf 2.1: Derde alinea, TV aansluiten:

Tweede, derde en vierde zin begrijp ik niet. Je schrijft: ...Zijn er geen HDMI mogelijkheden? Sluit deze dan aan op de uitgaande HDMI poort of de spdif van de audio/av set. Dit wordt ook wel ARC of monitor genoemd...

Bij de vijfde zin schrijf je: ...De uitgaande HDMI poort zorgt ervoor dat video en beeld van de mediabox op je televisie wordt afgespeeld...

Volgens mij is video en beeld hetzelfde? Je bedoeld waarschijnlijk video en audio?

 

Paragraaf 3: Hier worden een aantal dingen door elkaar gehaald. 

Een moderne AVR pakt zelf de juiste codec bij het aangeboden audiosignaal. Dit was het geval bij mijn voorgaande AVR's, een Denon, Yamaha en een Sony en is het geval bij mijn huidige AVR, een Denon. Dolby Atmos is echter geen audiocodec, maar een samengaan van Dolby Digital Surround (DD) en Dolby Digital Surround + (DD+).

 

Paragraaf 3.1: Optie 1, MultiChannel PCM:

Deze instelling blijft onduidelijk. Hoezo vertraging? Ik hoop dat een commerciële Ziggo techneut kan uitleggen wat de doelstelling is van deze instelling. Ruimtelijke weergave (surround) is totaal weg.

 

Paragraaf 3.1: Optie 2, Volg Signaal:

Tweede en derde zin: Wat is Dolby 7 ? Wat is de instelling Dolby Digital EX 6.1 CH B?

Ik interpreteer de instelling Volg Signaal  van de Mediabox Next dat het ontvangen audiosignaal van de TV zender zonder verdere behandeling door de Mediabox Next wordt doorgegeven aan de AVR. Niet dus.

 

Paragraaf 4: Instellingen ARC

Je schrijft: ...ARC moet op je TV of je audioset worden ingesteld... Dit moet mijns inziens zijn: instellen op TV en AVR. Liefst instellen op eARC en dan ook nog op enchanged. 

 

Resumerend. Mediabox Next kent geen passtrough, Multichannel PCM is nog steeds een vraagteken en Dolby Atmos is niet mogelijk door toepassing van een verouderde audiochip. 

 

Met vriendelijke groet, SnarfB

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@SnarfB Dank voor de aanvulling . Idd een kleine schrijffout inz de uitleg bij geen HDMi om deze toch aan te sluiten 😉 dit zal ik zsm verbeteren.

 

Inz de Dolby Digital EX 6.1 CH B Dat kreeg  je  als volgsignaal op de next instelt bij de SBS 6 /9 /veronica / net5 zenders. Dit is nu niet meer het geval zie ik na contolle.

 

Het is zo dat ik dat  stukje schreef de next vrij recentelijk werd uit gegeven . Nu ook de next mini is uitgebracht en de vele updates zal het zeker de moeite waard zijn om ea aan te passen.. Dank voor de feedback! 

Uitgelicht topic