Middels een optische audio kabel heb ik mijn versterker + 5.1 surround sound aangesloten op de Mediabox XL.
Voorheen had ik hier een vertraging ingesteld zodat het geluid mooi in sync is met het beeld.
Alleen sinds de verplichte update aan de MediaBox XL van vorige week, loopt het niet meer in sync. Ook kan ik nergens meer een instelling vinden om een geluid vertraging in te stellen in de Mediabox..
De vertraging is best wel groot, en normaal tv kijken is dan ook geen pretje meer nu.
Heeft iemand hier de oplossing voor? Waarom is die instelling uit de mediabox gehaald?
alvast bedankt.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Als de nieuwe software gelijk is aan de Next dan is de optie om te vertragen wel aanwezig. Zou in "Beeld en geluid" moeten zitten maar zit net buiten beeld op de Next. Onder Dolby Audio zit de "audio vertraging" optie.
Ik zie het. De optie staat er niet onder. Ik neem aan dat alle opties een keer zijn door gelopen? In het menu helemaal door gaan tot het eind. Op de Next komt de optie ook pas als je zelf helemaal naar onderen gaat in het "Beeld" menu.
De optie over de kleur heb ik niet. Dat zal wel komen door het feit dat ik nog een gewone HD TV heb. Die optie zal wel komen als je een UHD/4K TV hebt.
Misschien dat iemand met een geupgrade XL de optie weet te vinden. Lijkt me raar dat die zo maar weg is.
Hi @jot88,
We hebben dit even moeten navragen, maar de optie zit er inderdaad niet meer op. Een precieze reden weet ik helaas niet op dit moment.
Heb je wellicht opties via je versterker of tv waarmee je het kunt instellen?
Hallo,
Ik loop tegen hetzelfde aan en op de Ziggo helpdesk pagina staat een tutorial met foto's waarom de desbetreffende optie in het menu weldegelijk te zien is.
Hi @JayD001,
Scherp, dit is erg slordig want de functie zit er niet in. Het is wel bekend en wordt onderzocht op welke termijn deze optie weer terug kan komen. Ik heb de feedback naar de website doorgezet.
Hi @Alex ,
Naast synchronisatieproblemen tussen beeld en geluid, zoals hierboven beschreven, is er tevens een probleem met synchronisatie tussen geluid dat vanaf de TV/Sonos installatie komt en het geluid dat via streaming naar mijn hoorapparaten gestuurd wordt. Voor de upgrade kon ik dit prima oplossen door de audio synchronisatie. Nu dit niet meer mogelijk is, is TV kijken met meerdere personen in onze woonkamer praktisch onmogelijk is. Er is altijd wel iemand die last heeft van een nagalm of een te zacht of juist een te hard geluid. Dit is gewoon niet te doen.
Is het mogelijk om dit probleem met een beperkte upgrade (zoals een patch om dit specifiek aan te pakken) met spoed aan te bieden? Als er gewacht moet worden op een algemene update van deze upgrade, ben ik bang dat deze ellende nog wel eens (erg) lang zou kunnen gaan duren.. En al die tijd krijgen we niet wat we voor de upgrade wel kregen.
Dank,
IP
Hi @IP,
Goede aanvulling! Het ontbreken van de optie biedt op veel vlakken gemis en komt hopelijk spoedig weer. Een tijdelijke upgrade/patch is helaas niet mogelijk.
Voor jouw specifieke situatie: Heb je ook geprobeerd de audio-settings aan te passen? We zien bijvoorbeeld een stuk minder synchronisatie-problemen als Dolby is uitgeschakeld (en dus stereo output).
Hi @Alex ,
Bedankt voor de snelle reactie!
Als enige audio-setting kom ik de Dolby Audio tegen. Ik heb idd beide opties uitvoerig geprobeerd, maar er is geen verschil te bemerken (ik heb daarom de setting maar op "uitgeschakeld" laten staan). Zijn er nog andere audio-settings die ik over het hoofd zie?
Nee, dat was (helaas) inderdaad ook de setting waar ik op doelde. Dan vrees ik toch dat we moeten afwachten op verdere ontwikkeling/implementatie van de genoemde optie.
Helaas op dit moment geen niks nieuws maar toch een bericht om jullie te laten weten dat dit nog steeds onder de aandacht ligt.
Hi Mariska,
Ook al is geen nieuws, het is goed om met enige regelmatigheid iets over de status/voortgang van dit topic te vernemen.
Dankjewel, IP
Misschien gerelateerd en dus hopelijk niet off topic:
Ik heb de Mediabox Next aangesloten op een TV van Philips met een HDMI kabel. Vanuit de Mediabox Next loopt een RCA Jack kabel naar de Denon versterker's video-ingang. Het geluid komt nu dus op twee manieren in mijn huiskamer: via de tv zelf en via die extra boxen van de versterker. Ik heb ervoor gezorgd dat het volume van beide bronnen ongeveer gelijk is.
Als ik tegelijkertijd het geluid van de TV en dat van de versterker aan heb staan, zit er een irritante echo in het geluid. De lipsynchronisatie van het beeld is wel OK, maar het geluid is niet om aan te horen. Die echo is met audio-delays op TV en Mediabox Next niet weg te krijgen. Ik neem aan dat er een synchronisatieprobleem in de Mediabox Next (4.31) zit?
@IP Hartelijk dank voor je begrip. Zodra we meer informatie hebben m.b.t. het probleem dan laten wij het weten onder dit topic.
@TheDan Vervelend dat je op de Mediabox Next ook dergelijke problemen constateert m.b.t. de audio! Merk je dit ook op het moment dat je de Mediabox Next d.m.v. een optische kabel aansluit op je TV of audio apparatuur? En wil je eens kijken of het met de adviezen op deze pagina verbeterd?
Fijn dat je reageert.
Ik heb geen optische kabel voor de TV en ik betwijfel of mijn Philips HDTV uit 2012 zo'n voorziening heeft. Zojuist in de handleiding (46pfl9705h_12_dfu_nld) gekeken ... nee. Geen optische aansluitingen.
En ja ... ik heb flink lopen zoeken in deze community. Ik vond geen oplossing; wel dat de Mediabox waarschijnlijk een sync probleem heeft. Nogmaals: het is niet zozeer een lipsync probleem, maar een uiterst vervelend echo als je twee geluidsbronnen aan hebt staan.
Voor de volledigheid:
In mijn geval is er een optische aansluiting naar de streamer van mijn boortoestellen en een hdmi kabel naar de TV.
@TheDan Heb je al eens getest of je dit probleem ook hebt op het moment dat je de Mediabox XL d.m.v. een 3.5 mm RCA Aux kabel (rood/wit) aansluit op je externe audio apparatuur? Houd er rekening mee dat het probleem met de audio op de Ziggo Mediabox XL nog wel in onderzoek is. Zodra hierover mee bekend is laten wij dit weten binnen dit topic.
Ik heb de Mediabox Next (4.32) aangesloten op een TV van Philips met een HDMI kabel; zo krijg ik beeld en geluid op mijn TV. Vanuit de Mediabox Next loopt ook een RCA jack kabel naar de Denon versterker's video-ingang (twee tulpstekkers). De echo is irritant en krijg ik niet weg; niet op de TV en/of niet op de Mediabox Next.
Ik ben blij dat je mee blijft denken!
@TheDan schreef:
Ik heb de Mediabox Next (4.32) aangesloten op een TV van Philips met een HDMI kabel; zo krijg ik beeld en geluid op mijn TV. Vanuit de Mediabox Next loopt ook een RCA jack kabel naar de Denon versterker's video-ingang (twee tulpstekkers). De echo is irritant en krijg ik niet weg; niet op de TV en/of niet op de Mediabox Next.
....
Ik ben blij dat je mee blijft denken!
Hoofdzakelijk komt dat door de audio delay die de TV in het signaal maakt. Dat is niet erg. Het beeld en geluid worden beide vertraagd zodat het toch gelijk blijft lopen op je tv. Het analoge geluid uit de Next heeft die delay niet en daarom hoor je de echo.
Je zal daarom moeten schakelen tussen Next luisteren zonder tv en tv kijken/luisteren zonder direct Next geluid.
Door de tv ook via een audio verbinding aan je versterker te verbinden zou je toch beter geluid kunnen krijgen. Dan kies je niet de directe Next audio tijdens tv kijken maar de tv audio ingang. En je zet het geluid van de tv uit.
Dat geluid zou ook synchroon moeten zijn. Direct via de Next zal het voorlopen. Maar dat kun je vertragen op je versterker hoop ik.
Wil je dan Radio luisteren via de Next zonder TV dan kies je de Next audio ingang en luistert naar de Next Radio App.
Ik hoop dat ik het juiste type tv heb gevonden. Op de achterkant zouden de audio pluggen moeten zitten om naar de versterker te voeren. Als die in gebruik zijn dan kun je ook via een scart adapter audio "aftappen".
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.