1
Vraag
2
Reacties
Schoone

Level 6
  • 154Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Instellen HDMI resolutie

Hallo,

Ik heb een Philips Oled tv. Nu vraag ik mij af in welke resolutie ik de tv het beste kan afstellen.

Is automatisch het beste of instellen op 4K ? ( of misschien nog iets anders?)

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Schoone  schreef:

Hallo,

Ik heb een Philips Oled tv. Nu vraag ik mij af in welke resolutie ik de tv het beste kan afstellen.

Is automatisch het beste of instellen op 4K ? ( of misschien nog iets anders?)


Je bedoeld de instelling in de Next mediabox ? zo ja zeg ik op automatisch.

Zelf ook een Philips oled 

Bekijk in context

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Schoone 

bedoel je niet de HDMI resolutie op de mediabox? Op een Tv zelf kun je de resolutie niet instellen. Deze zal altijd in die resolutie weergeven waarvoor de Tv is gemaakt. Is de inkomende resolutie lager dan 4K zal de Tv deze zelf gaan upscalen, zodat je dus altijd naar een 4K beeld kijkt. Maar hoe meer de Tv moet scalen, hoe meer je dat gaat zien in de kwaliteit van het beeld. Als je een Tv hebt met een zeer goede scaler/chipset, dan kun je vaak de mediabox het best instellen op 1080P, daar er toch zelden 4K uitzendingen zijn. Maar daar zullen anderen wellicht anders over denken.

Ik heb ook net een Oled en bied deze een resolutie aan van 1080P wat er zeer goed uitziet. 

Bekijk in context

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Mijn voorkeur is 1080i op de Next, geeft mi. het beste beeld. Het is ook wat door vrijwel alle HD zenders aangeboden wordt.

Nadeel is dat je dan voor het weinige 4K aanbod even moet omschakelen.

Het verschil tussen 4k en auto is volgens mij niets, de next upscaled  allebei naar 4K.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Schoone  schreef:

Hallo,

Ik heb een Philips Oled tv. Nu vraag ik mij af in welke resolutie ik de tv het beste kan afstellen.

Is automatisch het beste of instellen op 4K ? ( of misschien nog iets anders?)


Je bedoeld de instelling in de Next mediabox ? zo ja zeg ik op automatisch.

Zelf ook een Philips oled 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Schoone 

bedoel je niet de HDMI resolutie op de mediabox? Op een Tv zelf kun je de resolutie niet instellen. Deze zal altijd in die resolutie weergeven waarvoor de Tv is gemaakt. Is de inkomende resolutie lager dan 4K zal de Tv deze zelf gaan upscalen, zodat je dus altijd naar een 4K beeld kijkt. Maar hoe meer de Tv moet scalen, hoe meer je dat gaat zien in de kwaliteit van het beeld. Als je een Tv hebt met een zeer goede scaler/chipset, dan kun je vaak de mediabox het best instellen op 1080P, daar er toch zelden 4K uitzendingen zijn. Maar daar zullen anderen wellicht anders over denken.

Ik heb ook net een Oled en bied deze een resolutie aan van 1080P wat er zeer goed uitziet. 

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Mijn voorkeur is 1080i op de Next, geeft mi. het beste beeld. Het is ook wat door vrijwel alle HD zenders aangeboden wordt.

Nadeel is dat je dan voor het weinige 4K aanbod even moet omschakelen.

Het verschil tussen 4k en auto is volgens mij niets, de next upscaled  allebei naar 4K.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Mijn ervaringen met mijn Philips oled 65 855/12 zijn zo dat de instellingen op de Next op HDMI automatisch staan de Tv het mooiste beeld geeft als ik  naar 1080 kijk.

En ik heb geen zin elke X in de instellingen om te schakelen naar 4 K

Maar @Steefb uiteraard is het mogelijk dat andere dit anders ervaren , blijft denk ik ook voor een groot deel persoonlijk.

 

@Willem-A1  ik denk ook dat TS de instelling in de Next bedoeld, vandaar mijn antwoord 😉 

Jesco

Level 6
  • 125Posts
  • 4Oplossingen
  • 47Likes

Ik heb zelf de Next niet maar als je op de Next kunt kiezen tussen 1080i en 1080p zou ik, vanuitgaande dat het meeste aanbod 1080i is, de Next ook op 1080i instellen.

 

De tv zal dan eventueel upscalen en de-interlacen wat waarschijnlijk via een betere beeldverwerkingsprocessor loopt dan in de Next zit.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Ik heb wel de Next en op mijn 4K Samsung van nog geen 500 euro, geeft de 1080p instelling net iets scherper beeld dan 1080i.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Ronihd 

ik was aan het typen, en zag na het plaatsen dat er nog een reactie was geplaatst. Je was me dus net voor. Mijn Plasma heeft het begeven, dus toch ook maar gekozen voor Oled. En tot nu toe, op wat puntjes na, best tevreden. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @MaxH en @Jesco 

 

het hangt er ook maar net vanaf hoe goed de chipsets zijn. Je kan vaak niet zomaar even zeggen of die van de Tv, of juist die in de mediabox beter is, want vaak kom je er niets eens achter wat er aan techniek wordt gebruikt in een Tv. Uitproberen en zelf beoordelen kan dus absoluut geen kwaad. 

Als ik de Humax nog gebruik, dan kom ik niet verder als 1080I. Maar helaas heb ik daar nu geen smartcard meer voor na een verhuizing naar fUPC gebied. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic