1
Vraag
2
Reacties
Ruud279b

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Input / source wisselen op versterker

Hi, 

Ik gebruik een onkyo tx-8150 netwerkversterker (dit is geen hdmi receiver) in combinatie met een Samsung tv.

 

Ik heb de tv output rechtstreeks aangesloten op de versterker, zodat alle tv output naar de versterker gaat. Echter heb ik nu alsnog ook de output van de mediabox next aangesloten op de versterker omdat analoge radio verdwijnt :|.

 

Ik vroeg me af of het mogelijk is om met de mediabox next afstandsbediening de versterker input/source te wisselen. Momenteel kan ik alleen het volume bedienen. Het is me ooit eens gelukt dit te wisselen, maar ik weet niet meer welke knoppen ik indrukte, en het is me daarna ook niet meer gelukt.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Voor zover ik heb kunnen ontdekken, en dat is ook al genoemd in een van de reacties, is dat de ingangs selectie functie niet werkt op een receiver. Deze werkt alleen op een TV. De selectie knop op de AB lijkt niet geprogrammeerd te worden. Maar dat is al vanaf het begin zo.

 

Het maakt niet uit of je TV of Receiver kiest als volume regelaar op de Next.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Mogelijk werkt de knop rechts onderin op de afstandsbediening?

Dat is de course knop = de input keuze knop.

Ruud279b
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Bert,

 

Bedankt voor je reactie, de knop rechtsonder wijzigt de tv source, niet die van de versterker. 

 

Groet 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Het volume wijzig je nu via de TV.

Als je de source van de Onkyo wilt wijzigen, dan zul je de Onkyo moeten koppelen aan de afstandsbediening.

 

Kijk eens in de Instellingen van de next in Beel en geluid of er onder Koppel afstandsbediening aan andere apparaten Bepaal je volume staat?

Als dat zo is en je Onkyo is ook gekoppeld, dan kun je daar kiezen tussen de TV of de Onkyo door op OK te drukken.

Staat er geen Bepaal je volume koppel dan ook de Onkyo aan je afstandsbediening, kies een versterker, dan kun je de keuze maken met Bepaal je volume.

Ruud279b
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Waar slaat dit antwoord nu op, ik heb al aangegeven de versterker te hebben gekoppeld, dus nee ik regel het volume niet via tv. Nogmaals, alles is correct gekoppeld, het lijkt er alleen op dat alleen het volume kan worden bepaald, niet de input. 

Ruud279b
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

-

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Ruud279b  schreef:

Waar slaat dit antwoord nu op, ik heb al aangegeven de versterker te hebben gekoppeld, dus nee ik regel het volume niet via tv. Nogmaals, alles is correct gekoppeld, het lijkt er alleen op dat alleen het volume kan worden bepaald, niet de input. 


Het antwoord slaat op wat er gekoppeld is met de afstandsbediening van de Next.

Je schrijft zelf: "de knop rechtsonder wijzigt de tv source, niet die van de versterker. "

 

Dus is de afstandsbediening gekoppeld met de TV en niet met de versterker.

Als je wilt dat de afstandsbediening de versterker bedient, dan dien je hem te koppelen met de versterker.

 

Ik vermoed dat je nu het volume van de TV harder en zachter zet via de TV vanwege je tekst: "Ik heb de tv output rechtstreeks aangesloten op de versterker, zodat alle tv output naar de versterker gaat."

Ruud279b
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vertel mij maar wat ik moet doen dan.want ik heb bij de volume instelling de onkyo versterker ingesteld, en het volume regel ik idd met de versterker. Waar moet ik exact een andere instelling toepassen om de source van de versterker te wijzigen? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Er is geen andere instelling, het zou het ene of het andere apparaat moeten zijn, dit is een vreemde actie van de afstandsbediening.

Vaak helpt of de next 30 seconden van de stroom en/of een uur of langer de batterijen uit de afstandsbediening bij dit soort vreemde verschijnselen.

Ruud279b
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Bert, 

 

Als ik in het menu kijk dan heb ik onderstaande opties:

-aanzetten TV en mediabox met 1 knop: dit staat aan

 

-Koppel afstandsbediening aan andere apparaten: als ik hiervoor kies dan kan ik een andere tv én een ander geluidssysteem invoeren, ik heb dus 2 koppelingen. Ik zie ook niet hoe ik 1 van de 2 zou moeten weghalen. 

Bij tv staat Samsung en bij geluid onkyo. Alles lijkt dus correct geconfigureerd. Het lijkt wel alsof dit een andere mediabox is dan die jij bedoelt. 

 

-bepaal je volume, dit staat op onkyo

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Heel duidelijk, Bepaal je volume op Onkyo en de TV Source wijzigt.

 

Wat als je op Bepaal je volume op OK klikt?

Als het goed is gaat die naar je TV en als je dan weer op OK drukt zou die weer terug moeten gaan naar de Onkyo.

Werkt het daarna wel goed?

 

Een Ziggo moderator/medewerker kan dit bij een Next moderator/medewerker wegleggen, zij kunnen in de Next kijken en mogelijk zien wat er mis gaat en dit bij de softwaremakers wegleggen.

Het kan ook nog een, bij hen, bekend issue zijn waar ze een andere oplossing voor hebben.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link kom je in je Ziggo community profiel, op die pagina mogelijk iets naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Voor zover ik heb kunnen ontdekken, en dat is ook al genoemd in een van de reacties, is dat de ingangs selectie functie niet werkt op een receiver. Deze werkt alleen op een TV. De selectie knop op de AB lijkt niet geprogrammeerd te worden. Maar dat is al vanaf het begin zo.

 

Het maakt niet uit of je TV of Receiver kiest als volume regelaar op de Next.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo @Ruud279b Welkom op de Ziggo Community!

Wat @bloemen64 zegt, klopt. 

@Ruud279b kun je uitleggen waarom je niet alleen werkt met de output vanuit de Next naar jouw versterker?
Dan hoef je de source van de versterker ook niet aan te passen.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Toch nog even een update. Heb het net geprobeerd op mijn Next en het maakt niet uit welk apparaat je aangewezen hebt bij "volume regelen" de input selectie knop schakelt steeds de TV ingangen.

 

Wie dat bedacht heeft weet ik niet. Zou toch mogelijk moeten zijn om de receiver ingang op deze AB knop te definiëren. Scheelt ook bij mij het gebruik van een tweede AB om de receiver ingang soms weer goed te zetten omdat de Next iets "vergeet".

 

Ruud279b
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi @Jiri , de reden dat ik niet voldoende heb aan de mediabox output:

 

1) De meeste apps op TV (Netflix, NPO+, Viaplay) zijn is een stuk minder laggy dan op de mediabox

2) Sommige apps bestaan (nog) niet voor de mediabox, waardoor ik moet terugvallen op de native tv apps

3) HDD met content op TV aangesloten.

 

Eigenlijk gebruik ik dus de next box alleen voor TV en Replay. Alle streamingdiensten gebruik via de Tizen apps.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Tja, als het iets moeilijker wordt dan aan/uit en volume hoog/laag, dan wordt het een Logitech Harmony.😉

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Het toevoegen van deze optie zou de complexiteit alleen maar vergroten en dat willen we niet. We krijgen nu al met grote regelmaat vragen binnen over de huidige opties.

@Ruud279b Bij jou wil ik natuurlijk nog wel even ingaan op de situatie. De apps horen gewoon goed te werken. Bij het woord laggy, denk ik meteen aan de internetverbinding. Heb je de Next bekabeld op jouw modem aangesloten?

In jouw geval zou ik alles via de output van de TV doen.
De enige optie die je dan niet hebt is dat je de TV niet uit kunt doen tijdens het luisteren naar de radio. Voor de rest moet alles prima werken en hoef je dus niet steeds met de afstandsbedieningen in de weer. 

Mocht dit tegen al jouw stroomgebruik principes ingaan, is @MaxH zijn idee nog niet eens zo gek. Al ondersteunen wij dit verder ook niet 😉

Ruud279b
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Jiri ,

 

Ja, de reden dat ik wil wisselen is omdat ik de TV wil kunnen uitdoen bij het luisteren van radio. Het liefst zou ik gewoon via de kabel blijven luisteren, maargoed 🙂

 

Netflix is veel trager via de mediabox dan via mijn TV. Met traag bedoel ik dat de menu's trager zijn, het starten van een stream is trager en soms knalt het scherm op zwart (dit heeft iets met resolutie te maken). Kortom, de UX is een stuk beter via de Tizen app. DIt geldt ook zo voor de NPO app.

 

Groet,

Ruud

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic