Minke Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1526Posts
  • 78Oplossingen
  • 14Likes

Info: Wat moet je weten over smartcards

Hallo Ziggo Community,

Smartcards is een groot onderwerp op de Community en hier willen we graag wat meer uitleg over geven. We hebben gemerkt dat het erg onduidelijk is en daarom hebben we wat punten op een rijtje gezet.
Er komen veel vragen binnen over het activeren, heractiveren en het kopen van smartcards en hier gaan we antwoord op geven. Zoals jullie weten hebben we twee verzorgingsgebieden bij elkaar gebracht en dit willen we gelijk trekken. Deze informatie (of wijziging) heeft vooral betrekking op onze klanten die gebruik maken van gekochte smartcards/mediaboxen.

Dit is de actuele informatie over het smartcardbeleid:

- Je behoudt als klant je huidige situatie, met een maximum van 5 digitale tv producten. Dit kunnen 5 smartcards zijn, maar bijvoorbeeld ook 3 smartcards + Horizon Mediabox + Extra Mediabox of CI+.
- Zelf aangeschafte, inactieve of smartcards die bij een andere gebruiker geregistreerd staan worden niet meer geactiveerd.
- Na activatie van de nieuwe mediabox (bijvoorbeeld de Mediabox XL) krijg je kortstondig een E16 melding te zien op de eigen aangeschafte decoder/smartcard, deze melding verdwijnt na enkele minuten.
- Als je smartcard defect/gestolen is, dan vervangen wij de smartcard als deze nog binnen de garantieperiode zit en bij Ziggo zelf is aangeschaft.
- Wanneer een smartcard onterecht is beëindigd, zullen we dit natuurlijk gewoon voor je herstellen.
Wat wordt er gedaan met smartcards die in de winkel worden gekocht?
- We activeren geen nieuw aangekochte smartcards.

Er zijn ook veel reacties en topics geplaatst over smartcards die opeens niet meer werken.

Hoe kan het dat meerdere smartcards niet meer werken?
Dit had te maken met een storing.
Veel van onze klanten hebben hier last van gehad en dit heeft onduidelijkheid gebracht.
De storing is inmiddels verholpen. Het mag niet meer voorkomen dat je smartcard het opeens niet meer doet.
We zijn nog wel bezig met het herstellen van de nasleep van deze storing en dit heeft absoluut onze hoogste prioriteit.

Val jij met jouw situatie buiten de boot of zijn er nog onduidelijkheden? Reageer dan in het topic of stuur ons een privébericht.


We willen de komende tijd vaker proactieve topics plaatsen over grotere onderwerpen. Zo kunnen we jullie voorzien van heldere informatie en bruikbare, actieve doorverwijzingen naar andere topics op de Community.
Hier hebben we allemaal wat aan! Heb je ideeën over een onderwerp? Laat het ons dan weten!
143 Reacties 143
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Nick999 wrote:
Ik ben benieuwd hoe e.e.a. zich gaat verhouden tot de nieuwe EU richtlijn betreffende eigen apparatuur.

Dat heeft niets met apparatuur te maken. Een smartcard is alleen drager van de abonnementsgegevens.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Misschien wordt het tijd om over te gaan op SmartWi
arjan

Level 9
  • 317Posts
  • 20Oplossingen
  • 30Likes
Ziggo durft ons als klant geen e-mail te sturen of anderszins te informeren over het smartcardbeleid dan alleen op een community forum omdat men bang is dat veel boze klanten over zich heen te krijgen.
Maar de medewerkers hier op het forum kunnen er per slot van rekening niets aan doen en voeren uit wat hen opgedragen wordt.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
@Arjan
Alles wat de klant moet weten staat al in de algemene voorwaarden. Lees daarvoor art. 06 in het oude Ziggo- gebied of art. 16.10 en art. 19 in het oude UPC-gebied. De uitvoering is alleen wat strikter, smartcards zijn persoonlijk en niet overdraagbaar. Dat werd in het oude Ziggo- gebied niet strikt gehandhaafd, maar vanaf nu dus wel. Alle rechten die een klant had, blijven gelden. Nieuwe rechten kunnen alleen nog via Ziggo worden verkregen.
Dirk-JanK

Level 5
  • 156Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Ik heb geen nieuwe voorwaarden voorbij zien komen welke ik heb moeten goedkeuren om niet 5 smartcards te kunnen activeren. Mocht ik in de toekomst dus een extra smartcard willen activeren, dan hoop ik dat de ziggo geen contractbreuk gaat plegen van hun kant 😉
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Dirk-JanK wrote:
Ik heb geen nieuwe voorwaarden voorbij zien komen welke ik heb moeten goedkeuren om niet 5 smartcards te kunnen activeren. Mocht ik in de toekomst dus een extra smartcard willen activeren, dan hoop ik dat de ziggo geen contractbreuk gaat plegen van hun kant 😉

U maakt een denkfout. Uw oude contract met Ziggo blijft uiteraard geldig. Als u nu 5 geregistreerde smartcards heeft blijven die geldig. Maar als u er nu minder heeft en een uitbreiding wilt, wijzigt u uw abonnement en dat zal Ziggo alleen maar doen onder de thans geldende, extra, voorwaarden. Die zijn hier te vinden.
Dirk-JanK

Level 5
  • 156Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Jan F: Gelukkig heb ik het uitgezocht voordat ik dit poste. Als een contract eerst toestaat 5 smartcards toe te voegen en dan opeens niet meer word er contractbreuk door ziggo gepleegd. Een ander zenderpakket aanvragen is een ander verhaal wat hier niet op gaat.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Dirk-JanK wrote:
Jan F: Gelukkig heb ik het uitgezocht voordat ik dit poste. Als een contract eerst toestaat 5 smartcards toe te voegen en dan opeens niet meer word er contractbreuk door ziggo gepleegd. Een ander zenderpakket aanvragen is een ander verhaal wat hier niet op gaat.


Het gaat niet over een zenderpakket, maar over het aantal smartcards dat toegang geeft tot digitale TV (tegen betaling). Voor iedere geregistreerde smartcard kan Ziggo een periodieke vergoeding vragen.

Overigens waar vindt u in de voorwaarden die door u geaccepteerd zijn dat het er 5 zijn? Als daarin staat dat u er 5 mag hebben, dan kunt u tot dat aantal bij Ziggo uw abonnement ophogen.
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes
@ Dirk-JanK,

Je bent al akkoord gegaan met de nieuwe voorwaarden op het moment dat je de Horizon Mediabox hebt besteld.

Er staan nu 3 smartcards actief op jouw adres. In de actieve smartcards gaan wij geen wijzigingen doorvoeren, dat blijft zoals het is. Had je er 5 actief? Dan blijft dat ook zo. Als je er nu nog 2 wilt activeren, dan moet je de extra mediabox of extra CI+ module van ons afnemen, deze krijg je dan in bruikleen.

Overigens is er volgens mij nooit gecommuniceerd dat je 5 smartcards in totaal mag activeren. Je kon altijd via Mijn Ziggo tot maximaal 3 smartcards activeren, de helpdesk activeerde de overige 2. Dit werd gedoogd. Ik ben dan ook benieuwd waar je de informatie hebt gevonden m.b.t. de 5 smartcards.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Serkan Ziggo wrote:
@ Dirk-JanK,

Je bent al akkoord gegaan met de nieuwe voorwaarden op het moment dat je de Horizon Mediabox hebt besteld.

Er staan nu 3 smartcards actief op jouw adres. In de actieve smartcards gaan wij geen wijzigingen doorvoeren, dat blijft zoals het is. Had je er 5 actief? Dan blijft dat ook zo. Als je er nu nog 2 wilt activeren, dan moet je de extra mediabox of extra CI+ module van ons afnemen, deze krijg je dan in bruikleen.

Overigens is er volgens mij nooit gecommuniceerd dat je 5 smartcards in totaal mag activeren. Je kon altijd via Mijn Ziggo tot maximaal 3 smartcards activeren, de helpdesk activeerde de overige 2. Dit werd gedoogd. Ik ben dan ook benieuwd waar je de informatie hebt gevonden m.b.t. de 5 smartcards.


Idd wat jij schetst Serkan begrijpelijk, maar dat gedogen begrijp ik niet zo. Inz de 5 smartcards . Dit is wel gewoon beleid geweest vlgns mij. Zelfs nog onlangs. https://community.ziggo.nl/info-moet-weten-over-smartcards-95/info-moet-weten-over-smartcards-15040
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes
Hi Robbo,

We hebben in het topic de huidige situaties beschreven.

In het verleden kon je tot maximaal 3 smartcards activeren via Mijn Ziggo. Als je met de helpdesk belde, dan konden mijn collega's er nog 2 activeren. Dit was echter geen beleid, maar voerden we de smartcards uit coulance wel op. Dit was alleen van toepassing voor voormalig Ziggo klanten. De voormalig UPC klanten hadden deze mogelijkheid nooit en moesten een mediabox in bruikleen afnemen.

We beschrijven in het topic nergens dat het "beleid is om 5 smartcards te activeren". We geven aan dat we de huidige situaties niet gaan aanpassen, omdat het ten nadele van de klant is.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Serkan Ziggo wrote:
Hi Robbo,

We hebben in het topic de huidige situaties beschreven.

In het verleden kon je tot maximaal 3 smartcards activeren via Mijn Ziggo. Als je met de helpdesk belde, dan konden mijn collega's er nog 2 activeren. Dit was echter geen beleid, maar voerden we de smartcards uit coulance wel op. Dit was alleen van toepassing voor voormalig Ziggo klanten. De voormalig UPC klanten hadden deze mogelijkheid nooit en moesten een mediabox in bruikleen afnemen.

We beschrijven in het topic nergens dat het "beleid is om 5 smartcards te activeren". We geven aan dat we de huidige situaties niet gaan aanpassen, omdat het ten nadele van de klant is.


Ok tnks
Jos1409

Level 9
  • 356Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes
Even over wat er nu op de website van Ziggo staat:

"(Maximaal 2 digitale ontvangers per adres. Een CI+ module is ook een digitale ontvanger)"

Even interpreteren: ik heb een abonnement waarvoor ik in totaal meer dan 70,- per maand betaal. Daarvoor krijg ik signaal in mijn huis voor internet, televisie en telefoon. Begrijp ik het nu goed dat Ziggo nu bepaald op hoeveel TV's ik mijn digitale TV-abonnement gebruik cq. hoeveel TV's ik dus in huis heb? Gaat Ziggo nu straks ook bepalen hoeveel pc's of mobiele apparaten ik in mijn netwerk opneem en gebruik laat maken van de internet-verbinding die zij leveren? Lijkt met toch een beetje raar als dat zo is.

Aanvulling: Na nog wat zoekwerk kom ik op hetzelfde deel van de Ziggo website de volgende uitleg tegen:

(maximaal 2 extra Horizon Mediaboxen of maximaal 4 digitale ontvangers per adres)

Ik begin langzaam te begrijpen dat veel mensen het beleid van Ziggo tav het aantal digitale ontvangers dat je "mag" gebruiken op zijn minst enigszins verwarrend vinden.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Jos1409 wrote:
Gaat Ziggo nu straks ook bepalen hoeveel pc's of mobiele apparaten ik in mijn netwerk opneem en gebruik laat maken van de internet-verbinding die zij leveren? Lijkt met toch een beetje raar als dat zo is.

Dat misschien niet, maar in het oude UPC gebied zijn voor het gebruik van internet de Fair Use Policy regels van toepassing. In het oude Ziggo gebied staat in de voorwaarden iets over overbelasting en hinder voor andere gebruikers. U mag dus niet de gehele capaciteit van uw straat gebruiken. Ziggo kan u in uw gebruik beperkingen opleggen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Je kunt een oneindig aantal tv's in huis gebruiken en ook een oneindig aantal pc's alleen de techniek legt je beperkingen op.
Het enige dat Ziggo beperkt is het aantal (apparaten met) smartcards.
Als je dat tegen staat ga je toch gewoon naar een andere provider, niemand verplicht je om klant van Ziggo te zijn, toch?
Jos1409

Level 9
  • 356Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes
N.N. wrote:
Je kunt een oneindig aantal tv's in huis gebruiken en ook een oneindig aantal pc's alleen de techniek legt je beperkingen op.
Het enige dat Ziggo beperkt is het aantal (apparaten met) smartcards.
Als je dat tegen staat ga je toch gewoon naar een andere provider, niemand verplicht je om klant van Ziggo te zijn, toch?

Ziggo beperkt niet alleen het aantal (apparaten met) smartcards maar ook het aantal horizonboxen dat je in huis mag hebben. En dus ook het aantal TV's waarop je je volledige digitale abonnement (dus niet alleen de standaard digitale zenders) kunt gebruiken. Daarbij komt dat de informatie over hoeveel decoders (met of zonder smartcard) je nu eigenlijk in huis mag hebben ook niet echt duidelijk of eenduidig is. Het enige wat ik doe is daar een kritische vraag over stellen. Is dat dan de klassieke reactie op dit forum als je een kritische vraag stelt: "als het je niet aanstaat ga je toch weg"? Ik kan me niet voorstellen dat Ziggo daar zo over denkt. Dus wie ben jij om dat hier zo te poneren?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nee, dat is doorgaans niet de manier waarop wordt gereageerd en daar moeten we ook geen gewoonte van gaan maken. Als iemand netjes blijft mag je in mijn ogen best wat kritisch zijn.

Mvg. Willem
Verwijderd account
Niet van toepassing
Jos1409 wrote:
N.N. wrote:
Je kunt een oneindig aantal tv's in huis gebruiken en ook een oneindig aantal pc's alleen de techniek legt je beperkingen op.
Het enige dat Ziggo beperkt is het aantal (apparaten met) smartcards.
Als je dat tegen staat ga je toch gewoon naar een andere provider, niemand verplicht je om klant van Ziggo te zijn, toch?

Ziggo beperkt niet alleen het aantal (apparaten met) smartcards maar ook het aantal horizonboxen dat je in huis mag hebben. En dus ook het aantal TV's waarop je je volledige digitale abonnement (dus niet alleen de standaard digitale zenders) kunt gebruiken. Daarbij komt dat de informatie over hoeveel decoders (met of zonder smartcard) je nu eigenlijk in huis mag hebben ook niet echt duidelijk of eenduidig is. Het enige wat ik doe is daar een kritische vraag over stellen. Is dat dan de klassieke reactie op dit forum als je een kritische vraag stelt: "als het je niet aanstaat ga je toch weg"? Ik kan me niet voorstellen dat Ziggo daar zo over denkt. Dus wie ben jij om dat hier zo te poneren?

Ik ben ook niet van Ziggo, maar ook gewoon een kritische klant, maar jouw manier van reageren noopte mij tot dat antwoord, verder wil ik niet meer ingaan op mijn eerdere reactie, als je dat niet aanstaat, mijn excuses.
Vwbeetle2

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hier zijn mijn smartcards sinds 2 mnd uit Mijn Ziggo verdwenen en 1 zender werkt nog steeds niet.
Dus zoals het topic aangeeft wat je moet weten over smartcards!
Zou ik graag willem weten wanneer ik mijn smartscards weer kan zien en herstellen in Mijn Ziggo.
Na vele chats telefoon webcare contacten nog steeds niks veranderd.
Jodokus

Level 7
  • 208Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes
Ik heb 3 smartcards geregistreerd staan. Ik ben nu door Ziggo benaderd om mijn oude Ziggo allles in 1 om te zetten naar connect en play start. Ik krijg dus een nieuwe overeenkomst. Blijven mijn 3 smartcards het nu nog wel doen ????

Uitgelicht topic