Hoi,
Op aanraden van Ziggo de media box aangesloten met een internet kabel opmeet Ziggo modem.
daarna onder en boven balken, zelfs bij docu’s op NPO 1. Echt super irritant.
we hebben de kabel weer verwijderd, maar de balken blijven, ook na de instellingen opnieuw naar WiFi te zetten. Graag jullie hulp.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Dankjewel @Sarah2014 Inmiddels heb ik wat research gepleegd en zie dat het er inderdaad mee te maken heeft hoe content wordt uitgezonden en zie je Prime inderdaad niet full screen. Hopelijk blijft dit beperkt!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Die balken is een TV instelling, het beste is (voor stabiliteit) om de mediabox inderdaad via de internetkabel direct op het Ziggo modem aan te sluiten.
V.w.b. de balken boven en beneden, dat heeft niet met netwerk te maken. Daarvoor zul je ofwel in de instellingen van de mediabox ofwel van je TV even moeten zien dat die weer juist komen.
Veelal is dat 16:9 formaat. En dan zijn er nog wat opties om het beeld groter te maken. Misschien per ongeluk een knopje aangeraakt bij het aanzetten of zo.
Ohja als je die netwerkkabel veranderd hebt, voel eens of de HDMI kabel dan nog goed er in zit, dat wil ook wel eens dit soort kuren veroorzaken.
Dank Richard,
Voordat we de internetkanaal hadden aangesloten, was er geen sprake van balken.
De tv, een LG, staat op 16:9 en de media box next, staat op 4:3.
Je kunt dan de 4:3 instellen op gerekt, zwarte zijkanten of ingezoomd.
Alles wat we ook proberen, leidt tot niets.
Vanavond was de reis met Floor op NPO 1 en daar zelfs de balk en daarna met ik vertrek weer normaal.
We gaan ook even de HDMI eruit en erin.
wie weet.
Graag gedaan Sarah.
Wat vreemd dat jij alleen maar 4:3 kunt instellen op de mediabox, maar dat zal dan een wat ouder type mediabox zijn neem ik aan.
Hopelijk lukt het met de HDMI dat alles weer goed werkt.
Richard,
De HDMI was idd niet echt stabiel, maar na deze opnieuw te hebben geïnstalleerd, was het beeld weer om. Maar de beeldverhouding krijgen we niet op 16:9. De LG tv wel.
heb je nog suggesties; misschien een andere box, of andere HDMI kabel?
Ik weet niet welk abo je hebt. Ik ben niet thuis in die oudere boxen.
Wij hebben een Mediabox Next en die is gewoon super.
Inderdaad eventueel eens een andere HDMI kabel proberen is wel een idee.
Misschien dat @Bert nog een idee heeft over de 16:9 full screen of een andere mediabox?
@Richard G. schreef:
Wat vreemd dat jij alleen maar 4:3 kunt instellen op de mediabox, maar dat zal dan een wat ouder type mediabox zijn neem ik aan.
In de instellingen van de Next staat dat.
Beeld en geluid > 4:3 Verwerking.
Je kunt dan kiezen uit: Uitgereikt, Zwarte zijkanten of Ingezoomd.
Zwarte zijkanten is de standaard instelling en m.i. de enige juiste. Bij andere instellingen wodt het beeld of niet geheel of vervormd doorgegeven.
Hoi,
Vanochtend contact met Ziggo gehad. Deze heer wist het ook niet, behalve, dat wij wel de nieuwste box hebben. Wat je ook probeert, de 4:3 op alle manieren, het blijven balken.
M.n. In Prime is het dramatisch. We laten het maar zo, helaas. Dank voor jullie inzet. Oh ja, vanavond even mijn zoon bellen die heeft dezelfde box. Even kijken hoe alles bij hem staat..
Yep, laat eens weten hoe het bij de zoon staat. Misschien dat die de TV in breedbeeldzoom heeft bijvoorbeeld of volledig scherm (ik noem maar iets).
Als het bij je zoon wel goed gaat is het misschien toch een goed idee om een andere HDMI kabel te proberen, dat is toch vaak oorzaak van vreemde problemen.
Dat hoeven er geen van 30 euro te zijn, veelal werken die van de Action ook uitstekend.
Ik begrijp niet waarom het beeldformaat op 4:3 staat, deze moet op 16:9 staan.
4:3 programma's moeten weergegeven worden zoals Steefb zegt.
Plaats anders wat foto's van het beeldinstellingen-menu.
De instelling op de Next voor 4:3 uitzendingen levert zwarte balken op links en rechts, niet onder en boven! Het geschetste probleem treed o.a. op bij NPO1, die heeft geen uitzendingen meer in 4:3 formaat alleen in maar 16:9. Misschien dat een van de buitenlandse zenders, Chinees of Turks nog in 4:3 uitzenden en dan is de instelling van de Next alleen op die zenders van invloed.
HDMI veranderd het formaat van het beeld niet, die geeft het alleen maar door, die kan het probleem dus niet veroorzaken.
Ik heb zelf geen next dus ik weet niet of het kan maar ts geeft aan dat er gekozen is voor weergave op een 4:3 scherm, dan krijg je het beschreven verschijnsel.
@youriyWaar lees jij dat er gekozen is voor weergave op een 4:3 scherm? Er staat toch echt een LG TV die op 16:9 is ingesteld. Op een 4:3 scherm krijg je balken aan de zijkant, niet boven en onder normaliter.
Mijn next (TS geeft aan Mediabox, is niet duidelijk of het een Next is) heeft ook geen 16:9 die staat ook ingesteld op 4:3 met de optie "uitgerekt" en de TV op 16:9 en nergens last van.
Allen bij 4:3 uitzendingen komen er logischerwijze links en rechts balken.
@Karel.Jouw instellingen zijn een goede tip om nog verder naar te kijken.
Echter je statement dat HDMI de oorzaak niet kan zijn klopt niet. Ik ben al gekke dingen tegen gekomen met als oorzaak de HDMI kabel, die inderdaad alleen door zou moeten geven. Maar als die niet lekker is, geeft die niet goed door en dan kunnen er wel degelijk aparte beeldverschijnselen optreden.
Zoals je ook kon lezen ging het na het vastzetten van de HDMI korte tijd goed.
Echter in dit geval lijkt het meer voor de hand dat er i.p.v. 576 iets van 720p (of hoger) gekozen moet worden of in elk geval daar eens naar gekeken moet worden. Maar HDMI volledig als oorzaak uitsluiten zou ik zeker niet doen.
@Sarah2014 schreef:Dank Richard,
Voordat we de internetkanaal hadden aangesloten, was er geen sprake van balken.
...en de media box next, staat op 4:3.
"Mijn next (TS geeft aan Mediabox, is niet duidelijk of het een Next is) heeft ook geen 16:9 die staat ook ingesteld op 4:3 met de optie "uitgerekt" en de TV op 16:9 en nergens last van.
Allen bij 4:3 uitzendingen komen er logischerwijze links en rechts balken."
Ts geeft aan een next te hebben. En die instellingen van jou snap ik niet. 16:9 content op 4:3 tv's geeft onder en boven zwarte balken.
Wat ook nog geprobeerd kan worden is door de Next terug zetten naar fabrieksinstellingen. Via Menu->Instellingen->Systeem->Fabrieksinstellingen. Wel moeten daarna eventueel bij apps zoals prime gebruikersnaam en wachtwoord opnieuw ingevuld worden.
@youriyJe leest tot 2x toe verkeerd:
"En die instellingen van jou snap ik niet. 16:9 content op 4:3 tv's geeft onder en boven zwarte balken."
Ik schreef juist ook al dat het om een 16:9 TV gaat en niet om een 4:3 TV. Dat 4:3 is de instelling van de Next en die kun je niet op 16:9 zetten.
Dus hoe kom jij op het idee dat het om een 4:3 Tv zou gaan?
Ik lees wel goed, 4:3 beeldverwerking is wat anders dan 4:3 scherm.
Ik zie net een screenshot dat suggereert dat de next niet in te stellen is op een 4:3 tv, zoals ik zei: ik heb geen next, maar op veel stb's moet je instellen of het apparaat op een 4:3 of 16:9 tv aangesloten is.
Daarna kun je aangeven hoe 4:3 content wordt weergegeven op een 16:9 scherm resp. hoe 16:9 content wordt weergegeven op een 4:3 scherm. Het verschijnsel van ts krijg je als foutief is ingesteld dat een 4:3 tv aangesloten is.(terwijl het een 16:9 scherm is)
@youriy Ik weet dat beeldverwerking iets anders is dan een scherm. Maar jij gaat van een foutieve situatie uit, dat probeer ik je uit te leggen.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag, waardoor je in je foutieve gedachte blijft hangen.
"Het verschijnsel van ts krijg je als foutief is ingesteld dat een 4:3 tv aangesloten is.(terwijl het een 16:9 scherm is)"
Nogmaals... waar lees jij dat er een 4:3 TV aangesloten zou zijn, dat is nergens het geval. Het is een LG TV die op 16:9 ingesteld staat. Dat is dus een 16:9 TV/scherm want een 4:3 TV kun je sowieso niet op 16:9 instellen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.