Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Sarah2014
Level 4

Ineens op TV onder en boven balken.

Hoi,

Op aanraden van Ziggo de media box aangesloten met een internet kabel opmeet Ziggo modem.

daarna onder en boven balken, zelfs bij docu’s op NPO 1. Echt super irritant.

we hebben de kabel weer verwijderd, maar de balken blijven, ook na de instellingen opnieuw naar WiFi te zetten. Graag jullie hulp. 

0 Kudos
Oplossing
54 Reacties 54
Meldingen
Aan Uit
RoWi.
Level 20

De kabel is het nagenoeg zeker niet, daar in ga ik toch echt met Karel mee. Die onder en bovenbalken staan ook nagenoeg zeker los van de resolutie instellingen een moderne tv maakt ook van 576i SD beeld gewoon een beeldvullend scherm zonder onder en bovenbalk.

Dit kan bijna alleen iets zijn in de instellingen van de LG. Mogelijk een pan en scan instelling.

0 Kudos
Richard G.
Level 16

Zoals gezegd, gooi die HDMI niet weg, want ik heb al gekker gezien met zo'n kabels terwijl je dat niet zou verwachten. Misschien is het dat inderdaad niet, maar gezien het kort goed ging na het opnieuw insteken weet men maar nooit.

Een pan en scan instelling zou kunnen, als dat een aparte instelling is die los staat van de 16:9 instelling op de LG.

0 Kudos
youriy
Level 17

@RoWi.  schreef:

CGTN is dat China Global Television Network? Dat wordt dus ingekrompen door Ziggo ?

Ik denk dat ze 'm zo ook binnen krijgen. Op de satelliet is er ook een met de verkeerde beeldverhouding. Dat zal wel de aanvoerlijn zijn.

0 Kudos
youriy
Level 17

@Sarah2014  schreef:

Dank Richard,

Voordat we de internetkanaal hadden aangesloten, was er geen sprake van balken.

De tv, een LG, staat op 16:9 en de media box next, staat op 4:3.

Vanavond was de reis met Floor op NPO 1 en daar zelfs de balk en daarna met ik vertrek weer normaal.

Deze twee voorbeelden samen met het genoemde three pines geven aan dat er niets mis is met de beeldverhouding op uw tv. Alles wordt correct weergegeven.

0 Kudos
Richard G.
Level 16

"Vanavond was de reis met Floor op NPO 1 en daar zelfs de balk"

@youriy??? Hoezo alles correct? Wordt Floor ook uitgezonden met balken boven en onder dan? Zonee dan is dat niet correct weergegeven.

0 Kudos
youriy
Level 17

@Richard G.  schreef:

"Vanavond was de reis met Floor op NPO 1 en daar zelfs de balk"

@youriy??? Hoezo alles correct? Wordt Floor ook uitgezonden met balken boven en onder dan? 

Ja, maar dat kun je zelf ook zien.

Karel.
Level 17

De uitzending van Floor is afwisselend volbeeld, boven en onder zwarte balken en zwarte balken links en rechts. Dit is een effect wat de makers zo bedoeld hebben. 

De 4:3 instelling op de Next is alleen van invloed op “native” 4:3 uitzendingen. Die komen bijna niet voor. De 4:3 series zoals Zeg ‘ns Aaa worden uitgezonden in 16:9 waarbij door de omroep links en rechts de zwarte balken zijn toegevoegd. M.a.w. een 16:9 beeld met een 4:3 video ingevoegd. Je kan dat o.a zien door de zender en omroep logo’s of ondertiteling die half over het bewegend beeld en zwarte balken zichtbaar zijn.

De TV zet je tegenwoordig op “volledig beeld” waarbij de overscan beeldlijnen niet meer onderdrukt worden. Dit kan je op kanaal 997 het testbeeld goed afstellen. Speel wat met de instelling op de TV en kijk wat het effect is tussen 16:9, volbeeld, volledig of hoe het ook genoemd wordt. Soms wordt de instelling op HDMI ingangen of Apps afgedwongen en kan je het zelf niet veranderen.

Als je rondom het testbeeld zwart/witte blokjes ziet is de beeldresolutie weergave goed ingesteld. Zie je de zwart witte/blokjes niet of nauwelijks dan is het beeld een klein beetje ingezoomd om de overscan beeldlijnen te verbergen. Dat is eigenlijk een instelling die je toepaste op analoge TV. Bij analoge TV werden die beeldlijnen o.a. gebruikt bij teletekst. Bij Digitale TV is dat niet meer van toepassing in de beeldlijnen.

Overigens kan je met dat testbeeld ook je audio sync controleren bij en tussen stereo en dolby digital geluid.

iRuud
Level 7

Ja, “Floor gaat mee” wordt in een formaat met onder en boven balken uitgezonden. Schijnt modern te zijn om TV programma’s in film formaat (2.35:1) op te nemen ipv 16:9. 

Sarah2014
Level 4
Topicstarter

Hoi,

Onze LG tv staat op 16:9; de opties hierin zijn Origineel-4:3-Verticale zoom-Zoom via 4 pijlen.

Scannen hieronder staat uit.

Kunnen jullie daar misschien iets mee?

Na Floor, kwam ‘ik vertrek’ hier geen enkele balk.

Ook bij de loterij reclame ‘JAJAJAJAJAJAJA, ook balken; is dit tegenwoordig een ziekelijk mode, of?…

Dank weer voor jullie niet aflatende hulp.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Zet de Next op kanaal 997 en zet de TV op 16:9 dan zie je het testbeeld kanaal.

Als je dit ziet staat op je TV het beeld formaat goed.

FCDECDAC-B416-4F5A-9D01-379E2F2886FC.jpeg

Als het bovenstaande goed is ingesteld (op de TV) en er dan op andere kanalen zwarte balken verschijnen als je via de Next kijkt dan zit dat gewoon in de uitzending en kan je daar niets aandoen.

Sarah2014
Level 4
Topicstarter

Hoi Karel,

Gecheckt en staat zoals, het hebt uitgelegd en weergegeven.

Wij gaan het hierbij laten; met al jullie tips en uitleg, denken we nu te weten, dat het allemaal zo hoort.

Heel hartelijk dank allemaal.

Groet, Sarah. 

Judith
Community Moderator
Community Moderator

@Sarah2014 Ik kan begrijpen dat jij het hierbij wil laten maar ik ben toch zo brutaal om er nog even op in te haken. Reset de tv eens naar de fabrieksinstellingen, misschien staat de tv op een soort ingezoomde modus. Je mag als je wilt ook nog even het exacte modelnummer doorgeven, dan kunnen we daar ook nog eens naar kijken, de kans is groot dat het in de instellingen van de tv zit. 

0 Kudos
youriy
Level 17

@Judith  schreef:

@Sarah2014Ik kan begrijpen dat jij het hierbij wil laten maar ik ben toch zo brutaal om er nog even op in te haken. Reset de tv eens naar de fabrieksinstellingen, misschien staat de tv op een soort ingezoomde modus. 

Als is gebleken dat alles goed op het scherm komt, vind ik de tv resetten geen goed advies.

0 Kudos
Sarah2014
Level 4
Topicstarter

Hoi Judith,

Wij hebben inmiddels begrepen dat onze LG goed staat; 16:9.

De balken worden alleen bij Prime vertoond en bij de belachelijke Floor uitzending op NPO 1.

Het schijnt tegenwoordig mode te zijn om uitzendingen met horizontale en verticale balken te tonen.

Dit soort idioterie waait allemaal over uit de USA en wordt vervolgens ook, zij het zeer beperkt, toegepast op de publieke zenders.

Overigens ben je niet brutaal hoor Judith; vragen mogen natuurlijk altijd gesteld worden.

Groet, Sarah. 

0 Kudos
Judith
Community Moderator
Community Moderator

Dankjewel @Sarah2014 Inmiddels heb ik wat research gepleegd en zie dat het er inderdaad mee te maken heeft hoe content wordt uitgezonden en zie je Prime inderdaad niet full screen. Hopelijk blijft dit beperkt! 

0 Kudos
Ga naar reactie