1
Vraag
2
Reacties
HansTV

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ineens geen geluid meer

Wij hebben sinds een week of twee en vervelend probleem. Ik had even moeite met het juiste forum vinden om deze vraag te stellen. Dacht al eerder het Ziggo forum te hebben, maar hier schijnen veel deskundigen te zijn dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

Een week of twee geleden hadden wij een vreemde storing. Er was bij het aanzetten van de tv ineens geen geluid. Het beeld is wel prima. Tot nu toe nooit enig probleem mee gehad.

De mediabox (UPC Cisco 8685DVB) is via HMDI aangesloten op een AV receiver (Marantz SR6011) die vervolgens weer via HDMI op de TV (LG) aangesloten is. Op de receiver zijn via HDMI ook een Bluray-speler, X-box etc aangesloten. Als we op de TV youtube kijken, wordt het geluid netjes via de HDMI-ARC naar de receiver teruggestuurd. Deze hele setup heeft altijd (al een jaar of vijf) allemaal zonder probleem gewerkt en er is niets aan veranderd. 

Sinds ongeveer twee weken dus ineens geen geluid meer als we tv kijken via de mediabox.
- Mediabox gereset, terug naar fabrieksinstellingen. Hetzelfde resultaat, geen geluid wel beeld.
- Mediabox op andere poorten/ingangen van de receiver geprobeerd. Hetzelfde resultaat.
- Andere HDMI kabel. Hetzelfde resultaat.

Vervolgens heb ik andere apparaten (bluray, x-box, andere mediaplayer) op de mediabox-poort van de receiver geprobeerd (met dezelfde en andere HDMI kabel) en dat werkte telkens allemaal perfect. Zowel beeld als geluid.

Leek dus aan de mediabox te liggen. Ziggo gebeld. Kreeg meteen te horen dat ik een nieuwe mediabox krijg.  Alhoewel het een erg oud type is, hadden ze nog exact hetzelfde type nieuw liggen. Werd twee dagen later al afgeleverd. Prima service! Alles geinstalleerd. Maar helaas bleek die nieuwe mediabox exact hetzelfde probleem te hebben. Wel beeld , geen geluid.

Mijn conclusie was dat er dan mogelijk iets in de software van de mediabox of de wijze waarop het HDMI signaal doorgegeven wordt gewijzigd moest zijn dat zowel op de oude als de nieuwe box dit probleem veroorzaakt. Maar volgens Ziggo was er aan dit oude type mediabox al heel lang niets gewijzigd.

Als laatste poging nog een keer de mediabox via hmdi op een los pc scherm (met hele simpele ingebouwde speakertjes) aangesloten. Tot mijn stomme verbazing had ik daar wel geluid (en beeld).

Dus sinds twee weken ineens geen geluid meer via receiver/tv (terwijl er daar helemaal niets veranderd is). Via dezelfde kabel/poort wel beeld en geluid met alle andere devices. Mediabox met andere kabel en op andere poorten hetzelfde probleem van geen geluid. Alle poorten/ingangen van de receiver werken dus goed. Receiver ook nog een keer helemaal teruggezet naar fabriekstand. Hetzelfde resultaat.

Sinds twee weken kijken we nu al TV door de ZiggoGo app op mijn telefoon via de wifi naar de TV te streamen die dan het geluid via de ARC van de TV weer teruggeeft aan de receiver. Noodoplossing maar werkt niet echt prettig.

Ik heb alles al afgezocht naar oplossingen en ben nu echt aan het einde. Is er hier een echte techneut die mij verder kan helpen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

De instelmogelijkheden op mijn UPC Cisco mediabox zijn veel beperkter. Ik kan wel de mvideo instellen op 1080i. Zo stond hij ook altijd.

Uiteindelijk gisteren dus toch maar de mediabox direct op de TV aangesloten. Het geluid gaat nu via de eARC terug naar de receiver. Dat werkt goed, beeld en geluid zijn nu beiden weer prima.

Maar het blijft toch knagen dat iets bijna 5 jaar perfect werkte en dan ineens niet meer. Volgens mij is er ofwel toch ergens een software/instellingsfout ofwel is er toch iets fysiek kapot gegaan in de receiver.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@HansTV 

 In de tijd dat ik een cisco had was na een reset het geluid zacht en moest je het volume op de cisco op max zetten. 

De cisco afstandsbediening mag dan niet het geluid van de tv regelen maar alleen die van de cisco zelf.

 

Kan je op de cisco geluids instellingen maken bv stereo, AC3, Dolby, 5.1 etc.? Probeer dan eens een ander instelling.

 

Heb je de reset met de REC Vol+ en CH- knoppen al geprobeerd.

Het is beschreven op https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal/cisco-reset

 

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

De reset die je beschrijft, heb ik geprobeerd. Hielp niet. Bij de geluidsinstellingen kun je niet zo heel veel instellen. En wat je instelt maakt uit niet uit. Het helpt helaas niet.
Je kunt uiteraard ook het uitgangsniveau instellen. Dat stond/staat op maximaal. Met de cisco afstandbediening kun je dat inderdaad dan instellen.  Maar er komt helaas geen geluid uit de receiver.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Hoe oud is die Cisco?

Het kan makkelijk zijn dat die aan het einde van zijn werkzaamheid is gekomen.

Ik zie dat soort mediaboxen gemiddeld 6 jaar meegaan.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

- Heb je het op alle kanalen die je kan bekijken.

- Heb je het ook als je iets ondemand bekijkt.

- Heb je het ook als je een (oude) opname van harddisk bekijkt.

- Is je marantz kort geleden van nieuwe firmware voorzien? https://support.marantz.com/app/answers/detail/a_id/6900/~/avr-latest-firmware-update

- Kortgeleden is multichannel PCM audio voor de Mediabox XL met firmware 4.38 toegevoegd. Zou het toevoegen van multichannel PCM audio bij de video streams nu problemen kunnen veroorzaken op de Cisco? 

 

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Lijkt me niet. Hij was volgens mij overigens al veel ouder. Maar ik heb (zoals hierboven beschreven) van Ziggo een splinternieuw exemplaar gekregen. Die heeft exact hetzelfde probleem.

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het probleem doet zich voor bij alle opties die je noemt. Voor zover ik weet heeft de Marantz geen recente nieuwe firmware. Hij geeft aan dat het de laaste versie is (welke kan ik niet achterhalen), maar als er een update was, kreeg altijd ik eerst een melding in beeld. En de laatste keer is al lang geleden.

Jouw laatste opmerking over PCM audio zou wellicht kunnen. Maar geen idee hoe daar achter te komen.

Als ik geen oplossing vind, zou ik bij Ziggo kunnen vragen om een nieuw type mediabox. Maar Ziggo gaf aan dat ik dan ook een nieuw (duurder) abonnement moet afsluiten. Daar zit ik ook weer niet op te wachten.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Als mogelijkheid zou je een toslink optische kabel tussen de Cisco en je Marantz kunnen proberen.

 

Of de Cisco via hdmi direct op je tv. De tv zal dan de audio als het goed is via HDMI-arc  doorzetten naar je Marantz.

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

De optie van de toslink tussen Cisco box en Marantz heb ik uitgeprobeerd en dat werkt. Had me niet gerealiseerd dat die Cisco box een toslink had. Dat gebruik ik nu maar als noodoplossing. Ik vind het niet helemaal bevredigend omdat ik nog steeds niet weet wat nou echt de oorzaak is dat het niet meer werkt.

 

Maar het werkt, en in ieder geval veel beter dan telkens vanaf de telefoon moeten streamen. Voorlopig dus maar gewoon zo blijven gebruiken. Bedankt voor de tip!

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het werkt nu inderdaad. TV met beeld en geluid, Na een paar weken ploeteren, lijkt het wel luxe. Maar wel met een prijs. Nu is het beeld ineens slecht. Het was altijd superscherp omdat de LG TV het beeld vanaf 1080 perfect upscale-de. Nu lijkt het uitvergroot vanaf een matig analoog beeld.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1329Posts
  • 203Oplossingen
  • 669Likes

Geen gezicht dus nu dat beeld zo slecht is. @Bert heb jij hier tips voor? 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@HansTV 

Heb je onderstaande HDMI settings mogelijkheid in je cisco mediabox. Staat misschien te laag op 576i ipv 1080i.

 

FE5D8831-835D-47C0-87DA-30DB32223977.jpeg

bron: https://www.digitalekabeltelevisie.nl/decoder/cisco_8455dvb/beeld.shtml

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik heb geen idee hoe UPC apparatuur en verbindingen precies werken, nooit gehad hier.

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

De instelmogelijkheden op mijn UPC Cisco mediabox zijn veel beperkter. Ik kan wel de mvideo instellen op 1080i. Zo stond hij ook altijd.

Uiteindelijk gisteren dus toch maar de mediabox direct op de TV aangesloten. Het geluid gaat nu via de eARC terug naar de receiver. Dat werkt goed, beeld en geluid zijn nu beiden weer prima.

Maar het blijft toch knagen dat iets bijna 5 jaar perfect werkte en dan ineens niet meer. Volgens mij is er ofwel toch ergens een software/instellingsfout ofwel is er toch iets fysiek kapot gegaan in de receiver.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic