LockTar

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ineens geen geluid meer via Onkyo versterker vanuit Mediabox Next

Hoi allen,

 

Ik heb al 2 jaar een Mediabox Next, Samsung M7000 tv en een Onkyo TX-NR636 versterker. 

Het is als volgt aangesloten:

TV via HDMI 2 naar versterker.

Versterker via diverse HDMI kabels aangesloten aan mijn apparaten (XBOX, Blue-Ray, Mediabox Next). 

 

Alles werkt perfect behalve het geluid vanuit de Mediabox via de versterker. We zijn 2 nachtjes weg geweest en sinds we terug zijn hebben we geen geluid meer. Als ik het geluid via mijn tv laat lopen is er geen probleem. 

 

Wat wel heel opvallend is (wel raar als het er mee te maken heeft) de batterijen van de Next al een tijdje bijna op waren. Daar kregen we meldingen over (gebruiken zelf een harmony elite). Sinds we terug zijn doet de afstand bediening het echt niet meer. Aangezien je de instellingen over geluid eindbestemming (TV/Versterker) alleen kan instellen via de Next afstandbediening heb ik er nieuwe batterijen in gedaan. Helaas werkt dit niet. Switchen tussen TV/Versterker in het menu werkt niet.

 

Wat heb ik geprobeerd:

  1. HDMI kabel eruit
  2. HDMI van next direct op TV (natuurlijk alleen geluid via TV)
  3. Knop op de achterkant van de Next omzetten, minuut wachten en weer aan.
  4. Fabrieksinstellingen terug zetten van de Next
  5. Hard reset van de Next door middel van de 3 toetsen aan de voorkant

Hopelijk hebben jullie nog een idee wat ik kan doen...

 

Software in next is v4.31.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
LockTar
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Het werkt weer!

Hehe na heel wat proberen werkt het weer. Wel raar want ik heb nergens aangezeten. Ik heb nu wel wat instellingen gewijzigd in de Onkyo (daar heb ik al 2 jaar niet aangezeten).
Wat ik heb gedaan in de Onkyo:

  • HDMI CEC uitgezet (gebruik toch een harmony elite)
  • Op de DVR HDMI ingang (menu 4-5) heb ik audio naar PCM gezet. Deze stond dus op uit. Reden waarom deze setting mij triggerde als mogelijk oorzaak (nog steeds niet echt bevestigd dat dit het is maar ik wil nergens meer aan zitten hahaha) omdat ik op het display van de Onkyo dus PCM in het klein zag staan.

Misschien helpt het bij iemand.

 

Nog steeds raar want ik heb echt niets gewijzigd...

Bekijk in context

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Hallo @LockTar  de software is pas geleden wel aangepast maar dat zou geen invloed moeten hebben. Wel kunnen sommige instellingen naar de standaard zijn gegaan. Maar ik verwacht niet dat de Dolby keuze op "Altijd aan" gaat. Eerder terug naar "uit". Maar je weet maar nooit.

 

Opzich zou er niets aangepast moeten zijn. HDMI-CEC kan uitmaken. Zonder deze interface kan de Next niet uitzoeken wat er aan de versterker en Next zit. Ook al zou deze interface uitstaan dan nog zou het verbinden van de Next aan de Onkyo moeten werken. Je moet dan alleen zelf de receiver op de juiste ingang zetten. Normaal zou CEC dat (kunnen) doen.

 

PCM en DTS zou ook niet uit moeten maken maar je weet maar nooit. Beide formaten gaan over dezelfde kabel. DTS is niet iets dat uit de Next komt als geluid formaat. Dat is iets voor Blue-Ray/DVD en dergelijk.

De Next gaat niet hoger dan DolbyDigital+ (DD+). En dan alleen nog maar als je Netflix gebruikt.

Alle andere geluids formaten voor TVkijken zijn PCM (Stereo) of DolbyDigital. 

FOX zendt uit in PCM. De meeste Nederlandse kanalen zenden uit in DD. Kan omgezet zijn door de omroep maar je ziet DD als indicatie. 

Afhankelijk van de Dolby instelling stuurt de Next: altijd PCM, altijd DD+ of dat wat de zender uitstuurt.

 

Ik zie dat je Next op "Altijd aan" staat ingesteld. Dat betekent dat hij altijd DD+ uitstuurt. Dat staat niet bij de info text op de Next maar dat lijkt moeilijk aan te passen. Is al meer dan een jaar fout.

 

In een handleiding van de Onkyo zie ik dat deze DD+ ondersteund.

bloemen64_0-1621245876528.png

 

Oftewel alles lijkt te kloppen. Maar geen geluid 😞

 

Het volgende zou moeten werken:

Zet de Next Dolby keuze op "Uit, PCM". Kies dan op de receiver de Next ingang en kijk bij info wat hij binnen krijgt. Daar zou PCM of iets dergelijks moeten staan. Ook zou je beeld en geluid moeten hebben. Het maakt niet uit welke zender je op de Next kiest.

Als dit werkt probeer dan de next Dolby keuze "Altijd aan". Dan zou je info DD+ moeten tonen.

Werkt dat niet probeer dan, met de Next op NPO1, Dolby keuze "Volg". Dan zou je DD moeten zien in de info. Dit formaat zou ook moeten werken. Het enige dat een issue kan geven is DD+.

 

De informatie die van belang is, krijg je te zien op onderstaande manier.

bloemen64_1-1621246345424.png

 

Bekijk in context

13 Reacties 13
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Het is heel vervelend dat dit speelt en bij fabrieks herstel niet wil lukken, zie dat je ook een Hard Reset heb gedaan, wil je die voortaan alleen doen als de Moderator hiervoor opdracht geeft dit kan de software beschadigen en dan kan de Next niet meer goed functioneren.

 

Wat je eventueel kan doen is als alles zoals het aangesloten stond even op de Home Knop drukken

Dan op tandwiel op rechts en ga naar Tabblad Beeld en Geluid. Zie je daar onder Koppel afstandsbediening  aan andere apparaten ook de optie Bepaal je volume staan.

 

B0F76689-BFB0-4270-B6E9-D059BD1F0169.jpeg

Wat gebeurt er als je de HDMI van de Next in de Onkyo versterker plaatst

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Alles wat je kunt doen is gedaan. Als je de receiver niet kunt kiezen in de Next dan "ziet" de Next de receiver niet. 

De AB lijkt me onschuldig.

Ik zou bijna denken dat er iets met de hdmi kabel tussen Next en receiver is.

 

Heb je al een keer een andere kabel en/of andere receiver ingang geprobeerd?

 

Meestal zijn dit soort grappen na een fabrieks instellingen actie opgelost. Maar nu niet blijkbaar.

LockTar
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hoi Dave, De hard reset heb ik gedaan op aanraden van de helpdesk. 

 

Bepaal je volume staan

Hier kan ik switchen tussen Onkyo en Samsung maar dit doet niets.

 

Die menu items zie je ook alleen als je de afstandbediening van de Next gebruikt (raar genoeg) en niet bijvoorbeeld mijn Harmony. 

LockTar
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hoi bloemen64,

 

Ik heb nog geen andere HDMI kabel geprobeerd. Wel de HDMI kabel van de next direct naar de tv laten lopen. Dit gaf natuurlijk hetzelfde resultaat. Namelijk dat het geluid gewoon via de TV gaat. 

Hij herkent de versterker gewoon ineens niet meer. 

 

Ik zat zelf te denken dat er misschien instellingen zijn als:

  • HDMI CEC
  • ARC

Die instellingen misschien nalopen? Zou er iets in de versterker kunnen zijn dat ineens anders staat? Het is al een versterker die een tijdje mee gaat maar met alle andere apparaten geen problemen! 2 dagen geleden had ik dus ook geen problemen. Is de software van de next misschien afgelopen dagen gewijzigd? Kan ik dat controleren?

LockTar
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Dave! Antwoord op je andere vraag:
Wat gebeurt er als je de HDMI van de Next in de Onkyo versterker plaatst

De next zit in de DVR ingang van de versterker. De versterker uitgang zit in de HDMI 2 van de TV.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Klopt die komt alleen op de next tevoorschijn.

 

Als je in bezit bent van een Optische Audio Kabel, plug die dan eens van de TV naar de Next of Onkyo misschien wil dan wel lukken.

LockTar
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Weten jullie wat PCM of DTS is? 
Ik kom op een Onkyo FAQ dit tegen:
If the input signal format is set to "PCM" or "DTS", set it to "Off".

Ben even benieuwd waar het op moet staan. In de next staat namelijk ook een setting over DTS.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Daar weet ik niks van af, misschien @bloemen64  

LockTar
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Het werkt weer!

Hehe na heel wat proberen werkt het weer. Wel raar want ik heb nergens aangezeten. Ik heb nu wel wat instellingen gewijzigd in de Onkyo (daar heb ik al 2 jaar niet aangezeten).
Wat ik heb gedaan in de Onkyo:

  • HDMI CEC uitgezet (gebruik toch een harmony elite)
  • Op de DVR HDMI ingang (menu 4-5) heb ik audio naar PCM gezet. Deze stond dus op uit. Reden waarom deze setting mij triggerde als mogelijk oorzaak (nog steeds niet echt bevestigd dat dit het is maar ik wil nergens meer aan zitten hahaha) omdat ik op het display van de Onkyo dus PCM in het klein zag staan.

Misschien helpt het bij iemand.

 

Nog steeds raar want ik heb echt niets gewijzigd...

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Hallo @LockTar  de software is pas geleden wel aangepast maar dat zou geen invloed moeten hebben. Wel kunnen sommige instellingen naar de standaard zijn gegaan. Maar ik verwacht niet dat de Dolby keuze op "Altijd aan" gaat. Eerder terug naar "uit". Maar je weet maar nooit.

 

Opzich zou er niets aangepast moeten zijn. HDMI-CEC kan uitmaken. Zonder deze interface kan de Next niet uitzoeken wat er aan de versterker en Next zit. Ook al zou deze interface uitstaan dan nog zou het verbinden van de Next aan de Onkyo moeten werken. Je moet dan alleen zelf de receiver op de juiste ingang zetten. Normaal zou CEC dat (kunnen) doen.

 

PCM en DTS zou ook niet uit moeten maken maar je weet maar nooit. Beide formaten gaan over dezelfde kabel. DTS is niet iets dat uit de Next komt als geluid formaat. Dat is iets voor Blue-Ray/DVD en dergelijk.

De Next gaat niet hoger dan DolbyDigital+ (DD+). En dan alleen nog maar als je Netflix gebruikt.

Alle andere geluids formaten voor TVkijken zijn PCM (Stereo) of DolbyDigital. 

FOX zendt uit in PCM. De meeste Nederlandse kanalen zenden uit in DD. Kan omgezet zijn door de omroep maar je ziet DD als indicatie. 

Afhankelijk van de Dolby instelling stuurt de Next: altijd PCM, altijd DD+ of dat wat de zender uitstuurt.

 

Ik zie dat je Next op "Altijd aan" staat ingesteld. Dat betekent dat hij altijd DD+ uitstuurt. Dat staat niet bij de info text op de Next maar dat lijkt moeilijk aan te passen. Is al meer dan een jaar fout.

 

In een handleiding van de Onkyo zie ik dat deze DD+ ondersteund.

bloemen64_0-1621245876528.png

 

Oftewel alles lijkt te kloppen. Maar geen geluid 😞

 

Het volgende zou moeten werken:

Zet de Next Dolby keuze op "Uit, PCM". Kies dan op de receiver de Next ingang en kijk bij info wat hij binnen krijgt. Daar zou PCM of iets dergelijks moeten staan. Ook zou je beeld en geluid moeten hebben. Het maakt niet uit welke zender je op de Next kiest.

Als dit werkt probeer dan de next Dolby keuze "Altijd aan". Dan zou je info DD+ moeten tonen.

Werkt dat niet probeer dan, met de Next op NPO1, Dolby keuze "Volg". Dan zou je DD moeten zien in de info. Dit formaat zou ook moeten werken. Het enige dat een issue kan geven is DD+.

 

De informatie die van belang is, krijg je te zien op onderstaande manier.

bloemen64_1-1621246345424.png

 

LockTar
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hoi @bloemen64 bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb het volgens mij al precies zo gedaan zoals je zegt. Ik heb in ieder geval weer geluid. 

 

Ik denk dat je naar het screenshot van @Dave! hebt gekeken want ik heb niets gezegd over "Altijd aan".

 

In ieder geval. Aan de next heb ik niets gewijzigd. Alles staat weer terug. Ik zag dus op mijn reiver PCM staan. Dit kwam er dus binnen. 

Daarom heb ik op de Onkyo bij Audio selector de fixed mode op PCM gezet. Toen werkte het.

https://www.onkyo.com/manual/txnr636/adv/en/028.html

Ik heb onkyo met 2 zuilen (dus geen surrond boxen set). Dus ik kan alleen maar Stereo aan. Dit gaat dus goed. 

 

Blijf het een raar verhaal vinden. 2 jaar werkt het perfect, geen aanpassingen gedaan en ineens werkt het niet meer...

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Blij dat het weer werkt en als we @bloemen64  niet hadden. Dank je voor je expertise 😉

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Hallo @LockTar mooi dat het weer werkt.

 

Als je alleen twee speakers gebruikt dan is PCM het best. Op de receiver zou "auto" ook moeten kunnen. Mocht die stand er zijn. Ook op de Next de optie bij Dolby op "uit" laten staan. Volgens velen is het PCM/Stereo geluid ook mooier dan DD uit de Next.

Ik gebruik wel DD op mijn 5.1 set en vind het geluid best goed. Maar daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld op dit forum. En als je pech hebt dan luister je naar een zender die iets uitzendt in DD terwijl het oorspronkelijk gewoon stereo was. Jou receiver zet dat DD signaal dan weer terug naar stereo. Dat zijn twee onnodige conversies die het geluid kunnen aantasten.

In principe zou het geluid alleen in een ander format moeten worden verpakt. Maar zo lijkt het niet altijd te werken. Dan is het beter om de receiver en Next te forceren in de juiste stand.

Uitgelicht topic