Vraag
Reacties
P_Vermeer
Level 4

ISF calibratie en mediabox Next beide op andere input?

Ik heb een vraag over (ISF) scherm kalibratie en ik hoop dat 1 van jullie hier ervaring mee heeft.

Op mijn vorige TV heb ik lang lopen twijfelen of ik hem professioneel ging (laten) kalibreren met Calman en een Xrite display I1 pro. Maar ik vond de TV toen niet waardig om de prijs van kalibratie goed te praten voor mezelf.

Nu heb ik een mooie OLED gekocht en denk weer aan kalibratie (zelf of door een professional)

Nu is mijn vraag:  Als je laat kalibreren, op welke input van je TV doen ze dat dan....Gaat dat via een HDMI input/source, of via een andere source?

En als het een andere source/ingang is heb je dan nog wel wat aan die calibratie voor je Next box aangezien die op HDMI binnen komt?

Ik neem aan dat elke input zijn eigen calibratie nodig heeft, of zie ik dat verkeerd?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
9 Reacties 9
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

Persoonlijk heb ik nog nooit een tv zelf gekalibreerd. Wel ooit via een DVD de scherpte en helderheid.

Dat ging gewoon via een hdmi ingang. En die zouden onderling niet moeten verschillen als je ze hetzelfde insteld.

Wat ik lees ik het duitse "Video Magazin" is dat de toestellen de laatste tijd erg goed zijn gecalibreerd vanaf de fabriek. Daarom zou je het niet hoeven doen.

De 4K van de Next schijnt niet echt goed signaal te geven waardoor je toch weer aan de instellingen moet draaien.

Ik zou het geld besparen en zoeken op internet naar optimale instellingen voor de oled tv en het daarbij laten.

Als je het type en merk meldt kan ik wel kijken of de tv getest is en wat er bij calibratie gemeld is.

P_Vermeer
Level 4
Topicstarter

Het gaat om een LG OLED55CX6LA.  En zoals je al schrijft heb ik het alleen bij de Next box. Apps en PS4 zijn echt super op HDR en SDR! 

Alhoewel bij SDR de witbalans en kleur via de CMS ook niet helemaal lekker zijn, maar wel zo dat het net kijkbaar is.

Als je wat kan achterhalen qua settings zou het super zijn!

bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

Ik heb alle bladen van de duitse Video uit 2020 door gezocht en dit LG type hebben ze over geslagen.

Er kwam in 2020 ook een CX9LA uit en die komt wel steeds terug. Ik volg de andere test bladen niet zo. Zal een kijken of ik een paar andere bladen nog kan vinden als .pdf 

Er is een LG OLED55C97 getest:

bloemen64_0-1625255200393.png

En de OLED65CX9LA. Wel CXLA maar niet CX6LA.

bloemen64_1-1625255273599.png

Over de OLED65CX9LA wordt een stuk geschreven over de calibratie. Blijkbaar heeft dat type een ingebouwde testbeeld generator waardoor je die niet extern hoeft aan te bieden. Verder kun je via de netwerk verbinding zaken updaten/instellen. Dat heb ik nog bij geen ander TV merk gezien.

bloemen64_2-1625255299876.png

LG wordt voornamelijk bij grotere afmetingen getest en dat zie je aan de test lijst. Weinig "CX" types dat wel.

bloemen64_3-1625256067777.png

De boven kant van de kleinere types. 

bloemen64_4-1625256630091.png

P_Vermeer
Level 4
Topicstarter

Hartstikke bedankt!

Ik heb bijna alle instellingen al zo staan dus daar ben ik lekker bezig geweest. Het komt nu neer op de witbalans en kleuren afregelen.

Wat betreft die kleur- en patroongenerator heb ik ook ergens gelezen, maar ik geloof dat je dan nog een pakket.moey aanschaffen van 149 euro bij Calman (Autocal LG) en natuurljjk een colorimeter.  Erg interessant, maar wel kostbaar.

In ieder geval bedankt voor het uitzoekwerk Bloemen64.

Ik ga hier verder mee! En dat Duitse deel even correct interpreteren 🙂

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Nog een tip ten aanzien van een TV professioneel laten kalibreren voor een Next.

Er zijn nog steeds aanpassingen bij de Next in de achtergrond die de kleurruimte en weergave iets zullen wijzigen.

Als je dan net klaar bent met je dure kalibratie en het wijzigt weer, dan ben je daar helemaal niet blij mee.

0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing

Op onderstaande site calibratie settings van de CX-series: 

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings 

0 Kudos
P_Vermeer
Level 4
Topicstarter

Ja... dat is ook waar.  De Next als bron is niet constant over de maanden/jaren.

Goed punt!

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

De Next is een reden om er niet teveel tijd/geld in te stoppen. Alles in 4K via je tv zal goed af gesteld zijn. Maar voor de 4K van de Next lees ik vaak dat je aanpassingen moet doen. 

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

@P_Vermeer Ja. Duits is even wennen. Het is ook nog een plaatje. Had ook de platte tekst kunnen plaatsen. Helaas heb ik geen Nederlands blad kunnen vinden die zaken zo test als in het duitse blad. Is helaas ook niet overal te krijgen in de winkel. Naar via hun App kun je het blad toch "kopen"

Soms lees ik een paar Engelse bladen maar die gaan ook niet zo grondig te werk.

Dan maar in het duits. Ben opgegroeid vlak bij de duits grens. Dat scheelt.

0 Kudos